Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis DaanenNick: Zuidwest-Amerika augustus-september 2024 (Daniëlle en Nick).

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
DaanenNick
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis DaanenNick: Zuidwest-Amerika augustus-september 2024 (Daniëlle en Nick).

Bericht door DaanenNick »

Hoi allemaal, mijn vriend en ik (beide 26 jaar oud) willen aanstaande zomer een rondreis gaan maken door West-Amerika. We willen zo’n 21 dagen (evt uitloop naar 23/24 dagen inclusief vluchten) hiervoor uit trekken, in de tijdsperiode van 8 aug – 28 september.

We hebben een voorstel gemaakt over hoe we deze reis willen indelen. We willen een retourvlucht op SF, dit gezien de vluchtprijzen (goedkoper om retour te vliegen), en daarbij beginnen we graag met de nationale parken waarna we wat ‘relaxter (in de zin van minder fysieke inspanning)’ eindigen in steden.

Uiteraard hebben we meerdere national parks op de planning staan. We weten dat een reis door West-Amerika over het algemeen altijd druk qua planning zal zijn, maar door op sommige plaatsen 2 dagen te blijven hopen we toch een soort van ‘rustpunten’ in te bouwen. Overigens zijn we allebei sportief ingesteld, dus krijgen we graag tips over mooie hikes in de nationale parken, en we zouden ergens willen raften oid (waarschijnlijk Lake Powell).

Hieronder is de dagplanning zoals we die nu voor ogen hebben, met daaronder wat vragen / opmerkingen vanuit mijn kant waar ik graag reactie op zou krijgen:

Dag 1: Vlucht Schiphol - San Francisco

Dag 2: San Francisco – Yosemite (in de ochtend doorrijden naar Yosemite). Verwachte reistijd inclusief stops: 5.5 uur, dus we willen rond het middaguur (+/- 13:00) aan komen in Yosemite

Dag 3: Yosemite

Dag 4: Yosemite – Death Valley (rond de middag doorrijden naar Death Valley). Verwachte reistijd inclusief stops: 8 uur, dus dan komen we in de avond aan in Death Valley

Dag 5: Death Valley – Las Vegas (rond de middag (+/-12 u) naar Las Vegas). We willen vroeg in de ochtend wat plaatsen in de Death Valley bezoeken (gezien de temperatuur). Verwachte reistijd inclusief stops naar LV: 5.5 uur, dus hier komen we begin vd avond aan.

Dag 6: Las Vegas

Dag 7: Las Vegas – Zion (rond de middag (+/- 12u) naar Zion). Verwachte reistijd inclusief stops: 4 uur, dus we komen eind vd middag/begin vd avond aan in Zion.

Dag 8: Zion

Dag 9: Zion – Bryce (net voor de lunch rijden naar Bryce). Verwachte reistijd inclusief stops: 2 uur, dus we komen vroeg in de middag aan in Bryce.

Dag 10: Bryce – Page/Lake Powell (net voor de lunch doorrijden naar Page/Lake Powell). Verwachte reistijd inclusief stops: 3 uur (??). Dus dan komen we in de middag aan in Lake Powell.

Dag 11: Lake Powell/Page – Grand Canyon (later in de middag doorrijden naar GC). Verwachte reistijd inclusief stops: 4 uur. Dus dan komen we ergens midden in de avond aan in GC.

Dag 12: Grand Canyon

Dag 13: Grand Canyon – Palm Springs/Joshua tree. Hier weten we nog niet hoe laat we weg willen rijden, dit laten we nog vrij maar zal gezien de lange reistijd ergens in de ochtend worden. Verwachte reistijd naar Palm Springs +/- 10 uur.

Dag 14: Palm Strings/Joshua tree – Los Angeles (rond het avonduur (17:00) rijden naar LA). Beoogde reistijd inclusief stops +/- 3.5 uur. Dus in de avond komen we aan in LA.

Dag 15: Los Angeles

Dag 16: Los Angeles

Dag 17: Los Angeles – San Francisco (vliegen of kustlijn) à Zie vragen/opmerkingen hieronder

Dag 18: San Francisco

Dag 19: San Francisco

Dag 20: San Francisco – vlucht terug Schiphol

Vragen/opmerkingen:

1. We hebben nu 1 avond plus nog een hele dag gepland in Las Vegas. Daarna (dag 7) willen we ’s ochtends doorrijden naar Zion. Ik vraag me af of dit misschien te veel tijd is in Las Vegas, of dat 1 avond en 1 ochtend daar genoeg is? We willen graag LV een keer gezien hebben, maar we horen ook van een aantal mensen dat je daar redelijk snel overprikkeld raakt en daarbij houden wij allebei ook niet van gokken. Mochten jullie zoiets hebben van: die dag zou ik inzetten om langer op een andere plek te blijven, dan horen we het graag.

2. We hebben nu 2 volle dagen in Los Angeles (15+16), en in potentie dus ook nog een deel vd middag/avond op dag 14 en een deel op dag 17. Zouden jullie dit ook aanraden, of liever 1 extra dag in een nationaal park? Zelf zit ik te denken om wellicht een extra dag te besteden in Page/Lake Powell, aangezien we hier graag ook zouden willen raften oid, maar alle suggesties zijn welkom 😊.

3. We weten nog niet of we een binnenlandse vlucht willen van LA naar SF of dat we de kustlijn willen rijden. We hebben niet zo goed op het vizier of de kustlijn ‘de moeite waard is’, of dat we er beter voor kunnen kiezen om onze huurauto in LA al in te leveren en dan een binnenlandse vlucht te nemen naar SF om zo ook kosten voor de huurauto + benzine te besparen. We horen graag wat jullie ervaringen zijn met het rijden van deze kustlijn. Als we de kustlijn gaan rijden komt hier een paar extra uur tijd bij kijken en ook een extra tussenstop, dus dan zouden we hier ten minste 1 volle extra dag voor uit trekken.

4. Over het algemeen: denken jullie dat dit een realistische planning is, waarbij je veel ziet in een korte tijd, maar wel op verschillende parken lang genoeg bent om ook echt wat gezien te hebben? We hebben van tevoren na proberen te denken in welke parken we sowieso 1 volle dag willen spenderen. Daarbij ook de notitie dat we nog zo’n 3 dagen speling hebben op deze route. Dus mochten jullie suggesties hebben om bepaalde andere plekken/parken toch mee te pikken of juist om langer te blijven op bepaalde plaatsen die al opgenomen zijn in de planning, dan is dat zeker welkom.

5. In eerste instantie hadden we in de planning toegevoegd om ook nog Arches en de parken daar om heen (Capitol Reef/Moab/Monument Valley) mee te pakken. Echter hebben we er binnen deze planning voor gekozen om die parken over te slaan, gezien dit ons veel reistijd scheelt en we zelf niet verwachten dat dit voor ons de meest ‘boeiende’ parken zijn.

6. Voor welke parken adviseren jullie dat het de moeite waard (gezien het kostenplaatje) is om in het park zelf te verblijven, gezien bijvoorbeeld mooie sterrenhemel en/of mooie zonsondergang/opkomst? Zelf zitten we sowieso te denken aan Grand Canyon.

Aangezien dit onze eerste keer is in Amerika en er op deze route heel veel te variëren is maar er helaas gezien de dagen (en het budget) wel keuzes gemaakt moeten worden, vinden we het fijn om dit bericht op dit forum te kunnen delen en hopen we dat jullie deze beoogde route kunnen reviewen en ons tips mee kunnen geven 😊.

Groetjes, Daniëlle en Nick.
thebruins
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Rondreis Zuid-west Amerika Daniëlle en Nick in augustus-september 2024 planning

Bericht door thebruins »

Wat wil je in LA gaan doen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid-west Amerika Daniëlle en Nick in augustus-september 2024 planning

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Staar je niet blind op dat retour SF. Ik denk dat een open jaw niet veel duurder is, heb je daar al naar gekeken? Bijvoorbeeld starten in SF en terugvliegen vanaf LA. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan een retour SF + losse vlucht LA-SF. De kustroute is trouwens zeker de moeite waard.

Jullie opzet komt overeen met de voorbeeldroute; heb je daar al naar gekeken?
Ik zou wel een overnachting doen tussen Yosemite en Death Valley; Yosemite is immers veel meer dan de vallei; neem ook tijd voor de Tioga Road. Ook de oostkant van Yosemite is de moeite waard.

Als je wilt varen op Lake Powell of misschien een tocht wilt doen op de Colorado River is een extra nacht daar wel aan te raden.

Ik zie dat jullie vaak later op de dag willen rijden. Dat kan, maar zorg er wel voor dat je niet in het donker rijdt; dat is jammer omdat je dan niets van de omgeving ziet, maar het kan ook gevaarlijk zijn omdat er op sommige plaatsen veel wild rondloopt. Wij plannen zoiets trouwens nooit op die manier; je ziet ter plekke wel hoe het loopt en wanneer je naar de volgende bestemming gaat.

Extra dagen zou je dus voor de kust kunnen gebruiken. En een extra dag Yosemite is ook niet gek; je hebt meerdere delen om te bezoeken. En dus een overnachting in bijvoorbeeld Lee Vining.

Het is bij de GC een aanrader om in het park te overnachten. Mooi en redelijk betaalbaar is de Bright Angel Lodge. Voor reserveringen: www.grandcanyonlodges.com.
Ook voor Yosemite zou ik iets in het park zoeken (via www.travelyosemite.com). De afstanden zijn anders erg groot. Bovendien heb je dan geen toegangsreservering nodig.
Als jullie de kosten een probleem vinden overweeg dan om in de parken te gaan kamperen; dat scheelt je honderden dollars. Zelfs als je spullen moet aanschaffen haal je dat er in enkele nachten al uit.

Zie bijvoorbeeld ons 2017- en 2019-verslag voor wat kampeerervaringen.

Marianne
jeppiepruts
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

Je gaat vast goede gedetailleerde adviezen krijgen. Ik wil je over punt 3 zeggen dat highway 1 hartstikke mooi is. En volgend jaar bovendien weer helemaal open (nu is ie dicht bij Big Sur). Ik zou dat zeker doen met een overnachting halverwege.
Het is bovendien 'maar' 6 uur rijden van LAX naar SFO. Je winst met het vliegtuig qua kosten en qua tijd is niet zoveel.
De vraag wat je wilt doen in LA is inderdaad nogal relevant. Voor de highlights heb je aan anderhalve dag ook wel genoeg is mijn persoonlijk ervaring/mening. Dan zou ik lekker 1 of 2 nachten inruilen voor Morro Bay en Monterey. Ga je pretparken bezoeken dan heb je uiteraard meer tijd nodig in LA.

Oh en dan nog over punt 1: bij Las Vegas gaat het toch wel om de avond. Dus als je daar pas in de avond aankomt, dan zou ik zeker een 2e avond daar blijven. Overdag kun je genoeg in de omgeving doen of in het zwembad blijven hangen.
DaanenNick
Amerika-newbie

thebruins schreef:
15 dec 2023, 11:28
Wat wil je in LA gaan doen?
@thebruins
Eigenlijk hebben we nog geen concreet plan over wat we hier willen doen. Een beetje de standaard bezienswaardigheden, het strand en we zouden het ook leuk vinden om een sportwedstrijd te bezoeken. Een pretpark bezoeken staat in ieder geval niet op de planning.
DaanenNick
Amerika-newbie

Martin & Marianne schreef:
15 dec 2023, 11:49
Hallo, welkom op het forum!
Staar je niet blind op dat retour SF. Ik denk dat een open jaw niet veel duurder is, heb je daar al naar gekeken? Bijvoorbeeld starten in SF en terugvliegen vanaf LA. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan een retour SF + losse vlucht LA-SF. De kustroute is trouwens zeker de moeite waard.

Jullie opzet komt overeen met de voorbeeldroute; heb je daar al naar gekeken?
Ik zou wel een overnachting doen tussen Yosemite en Death Valley; Yosemite is immers veel meer dan de vallei; neem ook tijd voor de Tioga Road. Ook de oostkant van Yosemite is de moeite waard.

Als je wilt varen op Lake Powell of misschien een tocht wilt doen op de Colorado River is een extra nacht daar wel aan te raden.

Ik zie dat jullie vaak later op de dag willen rijden. Dat kan, maar zorg er wel voor dat je niet in het donker rijdt; dat is jammer omdat je dan niets van de omgeving ziet, maar het kan ook gevaarlijk zijn omdat er op sommige plaatsen veel wild rondloopt. Wij plannen zoiets trouwens nooit op die manier; je ziet ter plekke wel hoe het loopt en wanneer je naar de volgende bestemming gaat.

Extra dagen zou je dus voor de kust kunnen gebruiken. En een extra dag Yosemite is ook niet gek; je hebt meerdere delen om te bezoeken. En dus een overnachting in bijvoorbeeld Lee Vining.

Het is bij de GC een aanrader om in het park te overnachten. Mooi en redelijk betaalbaar is de Bright Angel Lodge. Voor reserveringen: www.grandcanyonlodges.com.
Ook voor Yosemite zou ik iets in het park zoeken (via www.travelyosemite.com). De afstanden zijn anders erg groot. Bovendien heb je dan geen toegangsreservering nodig.
Als jullie de kosten een probleem vinden overweeg dan om in de parken te gaan kamperen; dat scheelt je honderden dollars. Zelfs als je spullen moet aanschaffen haal je dat er in enkele nachten al uit.

Zie bijvoorbeeld ons 2017- en 2019-verslag voor wat kampeerervaringen.

Marianne
Hoi Marianne, allereerst bedankt voor je reactie. We hebben inderdaad gekeken naar de optie voor losse vluchten, maar dit is niet per definitie goedkoper. Als de kustroute sowieso de moeite waard is om mee te pakken, dan is dat punt voor ons denk ik ook niet meer van toepassing en zullen we sowieso voor de retour gaan. Bedankt voor de tips over waar extra te verblijven en ook over het evt autorijden later op de dag... eigenlijk logisch maar zelf niet zo bedacht dus bedankt. We zullen dan inderdaad een beetje op de dag zelf kijken wanneer we vertrekken, maar dan kunnen we in ieder geval rekening mee houden wanneer de zonsondergang is. Kosten zijn niet zozeer een probleem, maar ik kan me voorstellen dat binnen het park verblijven een stuk duurder is naar verhouding, dus we zouden hier waarschijnlijk niet voor kiezen bij elk park. Aangezien wij beiden niet zo'n kampeerders maken zal dat een kwestie worden van keuzes maken. Bedankt voor de tips
DaanenNick
Amerika-newbie

jeppiepruts schreef:
15 dec 2023, 11:52
Je gaat vast goede gedetailleerde adviezen krijgen. Ik wil je over punt 3 zeggen dat highway 1 hartstikke mooi is. En volgend jaar bovendien weer helemaal open (nu is ie dicht bij Big Sur). Ik zou dat zeker doen met een overnachting halverwege.
Het is bovendien 'maar' 6 uur rijden van LAX naar SFO. Je winst met het vliegtuig qua kosten en qua tijd is niet zoveel.
De vraag wat je wilt doen in LA is inderdaad nogal relevant. Voor de highlights heb je aan anderhalve dag ook wel genoeg is mijn persoonlijk ervaring/mening. Dan zou ik lekker 1 of 2 nachten inruilen voor Morro Bay en Monterey. Ga je pretparken bezoeken dan heb je uiteraard meer tijd nodig in LA.

Oh en dan nog over punt 1: bij Las Vegas gaat het toch wel om de avond. Dus als je daar pas in de avond aankomt, dan zou ik zeker een 2e avond daar blijven. Overdag kun je genoeg in de omgeving doen of in het zwembad blijven hangen.
Hoi Jeppie, bedankt voor je reactie en je tips. Ik denk inderdaad dat we de kustlijn ook gaan rijden, gezien de adviezen van dit forum en ook na navraag bij vrienden/familie. En het is inderdaad zo dat met name de tijdswinst niet heel groot zal zijn. In LA willen we inderdaad met name de highlights zien en wanneer mogelijk een sportwedstrijd inpakken, dus denk dat we daar inderdaad een nacht inruilen en die voor de kustroute gebruiken. Ook bedankt voor de tip voor Las Vegas, denk inderdaad dat we die extra overnachting daar gewoon zo laten staan.
NaMiSe
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis DaanenNick: Zuidwest-Amerika augustus-september 2024 (Daniëlle en Nick).á

Bericht door NaMiSe »

@DaanenNick : je hebt het over losse vluchten, maar dst is niet hetzelfde als open-jaw/multi-city. Dit kan je ook kiezen bij de vliegmaatschappijen, naast enkele reis en retour.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis DaanenNick: Zuidwest-Amerika augustus-september 2024 (Daniëlle en Nick).

Bericht door Pete.Z »

Dag 4 van Yosemite naar Death Valley zou ik nooit doen, veel te lang rijden, en veel te veel mooie plekken die je mist.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer