Ik ben mij samen met mijn vriendin aan het oriënteren op een mooie rondreis naar West-Amerika half juni 2024. We willen hier al met al zo'n 3 weken zijn exclusief de reisdagen (vlucht). Na wat ingelezen te hebben, zijn we nu tot de volgende route gekomen:
Dag 1. Aankomst SF
Dag 2. SF - Yosemite NP
Dag 3. Yosemite NP
Dag 4. Yosemite NP - Mammoth Lakes (via Tioga road)
Dag 5. Mammoth Lakes - Las Vegas
Dag 6. Las Vegas - Zion NP
Dag 7. Zion NP
Dag 8. Zion NP - Bryce NP
Dag 9. Bryce NP - Page
Dag 10. Page - Monument Valley
Dag 11. Monument Valley - GC
Dag 12. GC - Lake Havasu
Dag 13. Lake Havasu - Palm Springs
Dag 14. Palm Springs - San Diego
Dag 15. San Diego
Dag 16. San Diego - Anaheim
Dag 17. Anaheim
Dag 18. Anaheim - Santa Monica
Dag 19. Santa Monica - Morro Bay / Pismo Beach
Dag 20. Morro Bay / Pismo Beach - Monterey
Dag 21. Monterey - SF
Dag 22. SF (auto/camper inleveren)
Dag 23. SF
Dag 24. SF en vertrek
Enkele overwegingen die deze ronde tot stand hebben gebracht:
- We hebben gekozen om niet direct in begin al een extra dag SF te plannen. We zullen waarschijnlijk vroeg wakker de volgende ochtend (jetleg) en we eindigen hier onze ronde ook ook in SF.
- We zijn niet echt steden mensen, vandaar Las Vegas niet lang. Wel vinden we het leuk om ''het'' gezien te hebben. Ik denk dat voor ons een middag/avondje strip Las Vegas voldoende is.
- We hebben bewust gekozen om niet de lus richting Archer NP te maken, omdat we anders het gevoel hebben dat we anders ''teveel'' van hetzelfde zien. Tuurlijk zullen alle parken hun eigen kenmerken hebben, maar wij denken dat we met huidige bestemmingen een goed beeld zullen krijgen van zuidwest Amerika. Correct me if I am absolutely wrong haha...

- Lake Havasu - Palm Springs is niet zozeer gekozen als specifieke must do locaties, maar meer als tussenstop die ons op de route leuk lijken.
- San Diego: Hierin zit ook een dag(deel) bezoek aan de Zoo in.
- Anaheim: Hier willen we twee dagen naar Disneyland.
- LA zit vanuit Anaheim als ''dagtour'' in onze planning om vervolgens te overnachten in Santa Monica. Ook in LA hebben we eigenlijk niet echt must do's. Hollywood komt als eerste in ons op, maar dan houdt het verder ook wel op. Universal Theme park lijkt me na Disney iets teveel van het goede.
- Welke raden jullie aan Morro Bay of Pismo Beach?
- SF lijkt ons de meest leuke stad gezien de bezienswaardigheden. San Diego willen we graag naar de zoo. Hier hebben we nog een dag extra om nog e.e.a. daar te gaan ondernemen.
- We willen per dag niet teveel kilometers afleggen. Volgens mij is de afstand Mammoth Lakes - Las Vegas direct de langste route aaneengesloten.
Aantal vragen op voorhand die bij ons zijn opgekomen (zullen er vast nog meer worden):
1. We twijfelen tussen autohuur (en hotels) of huren camper. We neigen naar een camper, omdat we dan gevoelsmatig meer echt in de natuur zullen zijn (met name natuurlijk in en nabij de NP'en). We vragen ons echter af wat jullie het meest voor de hand liggend lijkt gezien de route en gekozen plaatsen. Daarin spelen natuurlijk de kosten ook een belangrijke rol. Als het één aanzienlijk duurder is dan het alternatief, zullen we dat zeker in overweging nemen.
2. Route LA (Santa Monica) naar SF. Hier hebben we bewust voor twee tussenstops gekozen om de kustlijn goed te kunnen ontdekken. Weten jullie de status van Highway 1?
3. Voor ons gevoel hadden we ergens nog een nacht over. Die hebben we nu ingezet bij Monument Valley. Dit mag ook 2 dagen paige/GC of iets anders als dat de trip ten goede komt.
4. Zelf boeken of via reisbureau. Normaliter boeken we onze simpele reisjes eigenlijk altijd via een reisbureau. Dit zal voor ons de eerste keer zijn dat we een roadtrip gaan maken. We twijfelen nu wel. Hoe zit het met annuleren van auto/camper, hotels en vluchten bij bijzondere omstandigheden? Privé omstandigheden, natuurverschijnsel Amerika, nieuwe Corona uitbraak

We denken met deze reis een mooie mix te hebben van grote steden, verschillende natuurparken en stukje afwisseling (Zoo, Disney).
Sommige zullen het wellicht zonde vinden om dit soort uitjes (Disney, Zoo) aan deze reis toe te voegen, maar voegt voor ons juist net die afwisseling toe die wij nodig hebben. We zijn heel benieuwd hoe jullie tegen deze roadtrip aankijken en welke tips en adviezen jullie ons nog kunnen meegeven.