Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JVDP78: ZW + Yellowstone; juni of september?

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
JVDP78
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis JVDP78: ZW + Yellowstone; juni of september?

Bericht door JVDP78 »

Hallo allemaal,

na vorig jaar Thailand en dit jaar Japan willen we volgend jaar weer naar USA.
Ooit was er een al een plan voor een route door Zuid-West en California, die ging door Covid niet door.
Later hebben de reis alsnog gemaakt maar aangepast naar California met Hawaii.
De originele planning blijft echter toch kriebelen en daarom nu dat stuk weer opgepakt maar nu Yellowstone toegevoegd.
Op zich kom ik een heel eind maar wellicht hebben jullie nog tips hoe het anders of beter zou kunnen.
Ook vraag ik me af of deze reis beter in juni of september gemaakt kan worden, beide is mogelijk aangezien onze dochter niet meer mee wil dus we zijn niet meer gebonden aan schoolvakanties.

Onderstaand de route, nu ingevuld met data juni 2025 maar dat kunnen we dus ook wijzigen.
Wat zijn de voors en tegens voor bepaalde periodes? Drukte, weerbeeld, prijzen, of maakt het allemaal niet veel uit?
Ook het stuk naar/bij Yellowstone is onbekend terrein dus heb ik dat een beetje goed zo?
Het is best een stuk van Moab naar Yellowstone dus een lange reisdag ontkomen we denk ik niet aan?
Hoor graag wat julle er van vinden.

Groet Jeroen.
image.png
image.png (67.92 KiB) 6725 keer bekeken
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Reis JVDP78: ZW + Yellowstone; juni of september?

Bericht door paulr »

welkom !
mooie trip, goed doordacht. Reis je met auto of camper (ik neem aan auto omdat je terug vliegt vanaf Jackson Hole).
Ja... de reis van Moab naar GT en Yellowstone is lang. Zélf nog niet gedaan (vorig jaar Yellowstone gedaan vanaf Calgary, dit jaar vanaf Vancouver), maar 3 jaar geleden gepland in 2,5 dag rijden (maar zou camper met camper zijn). Niet doorgegaan vanwege de overstromingen toen daar. Als je van een stad houdt dan kan het via Salt Lake, anders wellicht via Flaming Gorge. Je kan overwegen om ook ''op de heenreis'' door GT te rijden en dus tot Jackson te gaan. Dan eerst een dag GT en daarna naar OF Area. Op de terugweg dan weer een dag GT. Zo kan je beide wegen die door het park gaan nemen zonder teveel heen en weer te rijden.
Veel plezier met plannen maken !
Paul

Oja.... wij reizen doorgaans in juni: lekker lange dagen en nog her en der wat (smeltende) sneeuw. Mooi voor de watervallen, zeker in Yosemite ! (wij waren afgelopen oktober ook in Yosemite, maar vonden het toch (véél) minder indrukwekkend dan in het voorjaar). Nadeel: eind juni hadden we nog wat sneeuw op de campings in Yellowstone... en 6 juni is wellicht nét wat vroeg voor Tioga Road. Ik zou vanaf half juni plannen !
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie plannen!
Ik zou ook voor juni gaan; het scheelt echt heel veel dat het dan langer licht is. Misschien dan voor de zekerheid inderdaad iets later in juni vertrekken, of beginnen in Yellowstone en Yosemite op het laatst doen. Dit in verband met het open zijn van de Tioga Pass. En probeer het weekend te vermijden; in juni in Yosemite is erg druk. Met de toegangsreservering zal het wellicht meevallen.
Wij deden in juni 2015 een rondje met zowel Yosemite als Yellowstone, misschien heb je iets aan dat verslag
En in 2017 deden we een route die iets meer op die van jullie lijkt, maar dan in augustus.
In 2015 reden wij twee keer door Grand Teton; op weg naar Yellowstone en later op de route van Yellowstone naar Idaho. Je kunt dan beide wegen door GT nemen zonder heen en weer te hoeven rijden.
Ik zou zelf altijd een extra stop nemen tussen Yosemite en Las Vegas. Nu heb je weinig tijd voor de Tioga Pass en de 395 en weinig tijd voor Death Valley.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 17 jun 2024, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Dank voor de reacties, dan houden we de focus op juni. We reizen inderdaad met de auto.
Ik dacht eerlijk gezegd dat de Tioga road meestal al in mei open ging maar we kunnen ook een weekje later gaan.
Liever niet meer dan dat anders zitten we alsnog deels in de schoolvakantie.
Omdraaien heb ik ook aan gedacht, dan valt Las Vegas echter weer in het weekend dus zo is er altijd wel iets vrees ik.
Wat wel kan is een dag eerder vertrekken, dus op woensdag ipv donderdag.
Dan zijn we een dag eerder in Yosemite op donderdag, vrijdag en vertrekken we zaterdagochtend vroeg voor de ergste drukte.
Dan kunnen we dus ook nog ergens een extra dag invoegen, win win dus eigenlijk :)
Verder is terug van Jackson Hole bedacht om niet weer terug naar SLC te hoeven rijden.
We moeten natuurlijk wel even zien hoe het zit met prijzen voor vliegtickets en auto huur, als dat veel scheelt tov SLC dan rijden we wellicht toch maar weer terug.

Hebben jullie nog tips om te verblijven in Yellowstone, qua hotels zeg maar?
Is het trouwens handig om op 3 plaatsen te verblijven of is dat overkill en zou 2 ook kunnen?
2018 Florida
2022 California + Hawaii
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

In Yellowstone is een overnachting bij Old Faithful sowieso een aanrader. Het is daar druk, maar als je daar overnacht kun je in de avond of vroeg in de ochtend langs de geisers lopen; het is dan een stuk rustiger dan overdag. De kamers in het oude deel van de Old Faithful Inn zijn prachtig. Of kijk naar de Lodge of de Snowlodge.
Wij vonden de cabins bij Roosevelt ook leuk. De lodge en het eten daar is ons ook goed bevallen. Canyon is duur, maar ligt heel centraal. Lake Lodge is goedkoper, en ook prima qua ligging.
Kijk eens op www.yellowstonenationalparklodges.com wat er is en hoe de prijzen zijn. Je kunt een jaar van te voren reserveren, en dat is wel handig omdat de goedkoopste opties het snelste weg zijn.
Ik had al naar ons 2015-verslag verwezen. Bekijk dat eens voor de planning van Yellowstone (aparte pagina) en zie het verslag voor de accommodatie die wij hadden.

De Tioga Road gaat vaak eind mei open, maar het kan ook veel later worden. Zie hier voor de openingsdata van de afgelopen jaren.

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Reken erop dat de “schoolvakanties”in de USA al erg vroeg beginnen. Veel scholen en alle universiteiten eindigen al in mei en juni. En in parken die jullie gaan bezoeken is het sowieso druk… in vertrekken vaak rond 15 juni en dan 2e weekend juli terug. Dan hebben de meeste landen in Europa nog net geen vakantie, dat scheelt wel ietsje tov later in juli.
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Ik denk dat wanneer we 11 juni 2025 vertrekken we inderdaad net voor onze zomervakantie terug zijn.
Dat moet wel lukken en dan denk ik dat we die extra dag gewoon aan het eind doen en terug naar SLC gaan.
Directe vlucht terug naar huis is toch wel fijn en ik vermoed dat dit ook gunstiger is voor de auto huur.

Marianne, ik was inderdaad al aan het lezen in je verslagen maar had niet gezien dat je voor Yellowstone een apart stukje had, dank voor de tip!
2018 Florida
2022 California + Hawaii
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij vinden september een heel fijne periode. Inderdaad kortere dagen, maar heerlijk rustig over het algemeen. En nog prima temperaturen.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

JVDP78 schreef:
14 mei 2024, 19:49
Hebben jullie nog tips om te verblijven in Yellowstone, qua hotels zeg maar?
Is het trouwens handig om op 3 plaatsen te verblijven of is dat overkill en zou 2 ook kunnen?
Hierbij een eerder topic: Indeling Yellowstone (4 dagen), klik hier.

En: In of buiten het Yellowstone NP overnachten?, viewtopic.php?f=16&t=74831

Misschien kan je nog ideeën opdoen uit ons reisverslag 2010.
Wij hadden de overnachtingen als volgt verdeeld:
2 nachten net buiten het park in een cabin in Cooke City (noordoostingang),
2 nachten binnen het park in een cabin van de Lake Lodge,
2 nachten net buiten het park in een hotel in West Yellowstone (westingang).

Klik hier voor ons verslag.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
joostje123
Amerika-ontdekker

Bericht door joostje123 »

Wij zijn zowel in juni als in september in Yellowstone geweest. En mijn voorkeur zou uitgaan naar september. De dagen zijn, voor ons, nog lang genoeg.
De laatste keer waren we er een dag of 6 op twee plekken. Voldoende om veel te zien en mee te maken. En om ook tijd te nemen voor een wandeling, en om stil te staan bij alle (geothermische) schoonheid.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik ben wel benieuwd waarom je de voorkeur geeft aan september. Waarom geen juni?
Volgens de NPS site zijn beide maanden vergelijkbaar qua drukte, voorzieningen etc.
Zie https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/ ... lights.htm

Marianne
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Wij zijn er ook in (eind) juni en (begin) september geweest. Beide keren vergelijkbaar heerlijk weer, dus daar zit het verschil 'em niet in. En bovendien zegt dat niks natuurlijk. Komende zomer staat het voor (heel erg begin) juli op de planning.

Wat voor mij wel significant verschil maakt, is inderdaad het feit dat je dagen in juni behoorlijk langer zijn dan in september.
Dat geeft meer mogelijkheden om 's avonds ook nog wat te doen, bijvoorbeeld een rondje geisers of op zoek naar wildlife omdat de schemering later is en je daar meer tijd voor hebt.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Het voordeel van september en in de schemering naar wild zoeken vinden we juist dat de schemer niet bijna om middernacht is bij wijze van spreken. Gewoon op een voor ons prettig tijdstip. Wij zijn niet van die avondmensen, dus hele lange avonden hoeven niet per sé voor ons. Ook in de ochtend op een acceptabel moment.
joostje123
Amerika-ontdekker

Bericht door joostje123 »

jojostravelusa schreef:
16 mei 2024, 13:36
Het voordeel van september en in de schemering naar wild zoeken vinden we juist dat de schemer niet bijna om middernacht is bij wijze van spreken.
Precies dat maakt ook voor ons het verschil en daarom zou ik voor september gaan
Maar … in juni is het natuurlijk ook mooi.
Jordy1994
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Jordy1994 »

Wij zijn in 2022 ook begin juni in yellowstone geweest. Een voordeel voor die maand wat mij betreft is ook het grote aantal jonge dieren. Dat zal in September minder zijn gok ik
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Voor een zonsopkomst of wild spotten tijdens de ochtendschemering zou ik september ook een stuk plezieriger vinden. :wink:
Maar de zon gaat in juni om ongeveer 9 uur onder, dus dan is de schemering nog redelijk vroeg in de avond.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

9 uur is inderdaad ook goed te doen.
Voordeel van het najaar is dat het het bronstseizoen is en dat kan ook spectaculaire ontmoetingen met bv. elk opleveren.
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Dank voor alle reacties, leuk om te zien dat iedereen het anders ervaart.
Wij zijn best ochtendmensen, mijn vrouw is eigenlijk standaard tussen 5 en 6 wakker, ik meestal rond 7 uur.
Wij gaan dan ook meestal vroeg op pad en 's-avonds ook weer vroeg naar bed, veel later dan 21:30 zal het niet worden.
Zoals de route nu is neig ik toch nog steeds naar juni, voornamelijk vanwege de watervallen in Yosemite, die zullen in september een stuk minder zijn.

ik heb al even zitten kijken naar overnachtingen in het park voor zowel Yellowstone als Yosemite, ik neem even aan dat juni 2025 vergelijkbaar zal zijn met mei 2025 maar dat zijn stevige prijzen :shock:
Ik heb maar even vluchtig gekeken maar onder de Usd 300 is er niet veel, kan dat kloppen?
Of zijn er lagere prijzen maar gewoon al weg?
2018 Florida
2022 California + Hawaii
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Voor beide parken moet het wel goedkoper kunnen. In Yellowstone zijn de goedkoopste opites de Old Faitful Lodge, Old Faithful Snowlodge, Lake Lodge en Roosevelt Lodge.
In Yosemite zijn de tenten in Housekeeping Camp en Curry Village het goedkoopste. De goedkoopste accommodatie is snel weg.
Je kunt nog iets schuiven wellicht; door Grand Teton op te splitsen. En kijk ook eens naar Silver Gate; dat ligt weliswaar buiten het park maar heel gunstig voor de Lamar Valley.

Je kunt ook de prijzen voor mei 2025 bekijken; die zijn niet anders dan die in juni. Voor Yellowstone is het makkelijk zoeken als je "flexible dates" aanklikt zodat je de hele maand ziet.

Wij vonden het erg leuk om te kamperen; dan ben je voor ongeveer 30 dollar per nacht klaar. zie voor Yosemite en Yellowstone bijvoorbeeld ons 2017-verslag voor onze kampeerervaring in beide parken. Wij hebben toen maar een paar nachten gekampeerd en gingen wel elke avond uit eten. We hoefden daarom niet veel spullen mee te nemen.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik heb even wat prijzen van bepaalde data in mei 2015 op een rijtje gezet:

image.png

Je ziet dan dat de prijzen voor dezelfde locatie kunnen verschillen. Zie bijvoorbeeld de OF Snow Lodge op 27 en 28 mei. Dit betekent dat de goedkoopste kamer daar wel op de 28e maar niet op de 29e beschikbaar is. Het kan ook zijn dat je voor bepaalde dagen alleen de duurdere kamers ziet omdat de rest al is volgeboekt. Voor juni moet je er dus snel bij zijn zodra het open gaat. Of je moet regelmatig checken of er iets is geannuleerd.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer