Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

FTI vraagt faillissement aan

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
HillBillies
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

FTI vraagt faillissement aan

Bericht door HillBillies »

https://www.fti-group.com/en/insolvency

You have booked your care hire or motorhome with FTI?

Have you made a car hire or motorhome booking via the DriveFTI or Cars&Campers, or Meeting Point Rent-a-Car brands? Unfortunately, individual services do not fall under the statutory insurance protection for package tours and are therefore not covered by the DRSF. We are currently evaluating whether you can still make use of the booked services and will contact you shortly.

Ik zie op de website van USA-reisen en DriveUSA nu ook een waarschuwing staan, hoop dat dit geen gevolgen heeft voor mensen die op korte termijn een camper gehuurd hebben. Boeken is in ieder geval nu niet mogelijk.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: FTI vraagt faillissement aan

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hadden (alleen) de autohuur voor onze reis in april via hun betaald. Mazzel gehad dus dat ze niet twee maanden eerder failliet zijn gegaan.

Als je een combi-reis hebt geboekt; dus met een vlucht of een hotelovernachting er bij, dan schijn je verzekeringstechnisch beter te zitten begrijp ik.

Martin
HillBillies
Amerikafan

fti falliet update.jpg
Cancellations
The FTI Group's booking/reservation systems have been switched off. Cancellations and/or rebookings are therefore currently not possible for technical reasons. Rental car/motorcycle and motorhome bookings are still active with the rental companies (e.g. Alamo, CruiseAmerica, EagleRider, etc.) and have NOT been cancelled there yet. We are currently examining the possibility of maintaining these bookings, but we need the commitments and feedback of all those involved. We therefore ask you to be patient!

Hoop voor iedereen dat ze de camper, auto of motor gewoon op kunnen halen!
Berry
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Berry »

Beetje balen dit... camper geboekt via Usareisen.de. Hopelijk kunnen ze nog wat regelen en anders elders andere boeken (tegen flink hogere prijs waarschijnlijk). Gelukkig nog niet betaald, dus kan nog stuk erger...
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Martin & Marianne schreef:
04 jun 2024, 11:38
Wij hadden (alleen) de autohuur voor onze reis in april via hun betaald. Mazzel gehad dus dat ze niet twee maanden eerder failliet zijn gegaan.

Als je een combi-reis hebt geboekt; dus met een vlucht of een hotelovernachting er bij, dan schijn je verzekeringstechnisch beter te zitten begrijp ik.

Martin
Zeker mazzel, ook dat er voor die autohuur al aan de verhuurder betaald was. Niet kunnen/willen betalen is vaak een aanloop tot een faillissement.

Als er sprake is van een pakketreis/combi van vlucht met een hotelovernachting én er is betaald voor het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), dan zal dit garantiefonds deze betaalde reissom vergoeden. Meestal wel een lange weg, maar reissom is gedekt.

V.w.b. losse vliegtickets en/of autohuur is het hopen dat je creditkaartmaatschappij nog wat wil/kan vergoeden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe verzekeringsmaatschappijen met dit soort faillissementen omgaan, nooit gecheckt.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Veelal zijn die reserveringen nog niet vooraf betaald, maar is er een factuurrelatie tussen de verhuurder en de travel agent. Dus ik vermoed dat uitgegeven vouchers van deze club inmiddels waardeloos zijn.

En opnieuw de hier al zovaak genoemde wijze woorden: boek een auto gewoon altijd direct bij de verhuurder, zonder vooraf te betalen.
Vranc001
Amerika-newbie

Bericht door Vranc001 »

Wij hebben een auto gehuurd bij Alamo voor 17 juni in San francisco via FTI. Vanochtend Alamo in de USA gebeld en de auto blijkt al betaald te zijn. Is natuurlijk afwachten wat FTI doet. Gaan zij deze alsnog annuleren ? Voor de zekerheid heb ik rechtstreeks nog een auto bij Alamo geboekt welke ik tot 48 uur van te voren kan annuleren.

Dus op dit moment 2x een auto geboekt waarvan ik hopelijk een kan annuleren.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Je kunt een direct bij Alamo(.com/.de/.co.uk/etc) geboekte auto tot 1 minuut voor de aanvangstijd annuleren. En als je dat niet doet, dan vervalt de annulering zonder verdere kosten.

Let op, dit geldt /NIET/ voor alamo.nl, dat is niet Alamo maar een reisbureau die de naam en het beeldmerk mag voeren in Nederland, en dus op dezelfde manier als bijvoorbeeld FTI als tussenpersoon optreed. En als je daar vooraf betaalt en ze gaan failliet, dan heb je hetzelfde issue.

Overigens lijkt het me sterk dat FTI de uitgegeven voucher vooraf heeft betaald. En een Alamo medewerker zal dit ook niet kunnen zien vermoed ik. Die ziet alleen dat de reservering in het systeem staat en jij als klant niets hoeft te betalen. Maar als FTI vervolgens haar verplichtingen jegens Alamo ergens in de aankomende dagen/weken/maanden niet meer nakomt dan zullen die vouchers vermoedelijk niet meer gehonoreerd worden.
Vranc001
Amerika-newbie

Bericht door Vranc001 »

Hij zei tegen mij dat hij kon zien dat de auto al betaald was. Moet natuurlijk hem geloven en kan dat zelf niet controleren.

Heb wel de auto bij alamo.nl geboekt...maar doe de betaling ter plekke bij ophalen
Elendan
Amerikakenner

Bericht door Elendan »

@Vranc001 heb je ook alamo.de geprobeerd met code thpps25? Dan hoef je niet van te voren te annuleren.
reisverslagen: 2024 rondje Salt Lake City, 2023 Chicago-Las Vegas, 2022 rondje Phoenix, 2019 Noord Californië + Oregon, 2017 rondje Las Vegas, 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Vranc001 schreef:
04 jun 2024, 14:48
Hij zei tegen mij dat hij kon zien dat de auto al betaald was. Moet natuurlijk hem geloven en kan dat zelf niet controleren.
Die medewerker redeneert: jij (de klant) hebt al betaald, want ik zie een prepaid boeking gedekt door een travel agent. Dat wil niet zeggen dat Alamo het geld van die travel agent ook al feitelijk ontvangen heeft. Voor zover mij bekend wordt dat pas achteraf, dus na jouw huur, gefactureerd en verrekend. Immers, de travel agent heeft alle vrijheid om die reservering tot die tijd nog te wijzigen of te annuleren.

Het kan uiteraard wel zijn dat ze een of andere regeling hebben dat er altijd een positief saldo aangehouden moet worden of dat er een ander soort escrow regeling is, maar dat zal per contract verschillen. Een ding kun je zeker van zijn: als Alamo aanleiding heeft om te denken dat ze de waarde van die afgegeven voucher niet meer kunnen innen, dan zal die reservering niet gehonoreerd worden.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Berry schreef:
04 jun 2024, 12:33
Beetje balen dit... camper geboekt via Usareisen.de. Hopelijk kunnen ze nog wat regelen en anders elders andere boeken (tegen flink hogere prijs waarschijnlijk). Gelukkig nog niet betaald, dus kan nog stuk erger...
Geldt ook voor ons. Maar zien wat we nog voor elkaar kunnen krijgen voor september. Inderdaad ook nog niet betaald gelukkig.
MatthioP
Amerika-ontdekker

Bericht door MatthioP »

Wij hebben ook geboekt via usareizen.de volgende week gaat het bedrag normaal van de visa betaald worden.
Heeft er iemand al contact kunnen hebben met USAreizen?
Bij ons is het voor juli al
Ing
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door Ing »

Ik boek altijd direct huurauto's bij de verhuurder, maar voor Alaska komende zomer waren er geen normale prijzen of uberhaupt beschikbaar via de partijen. Daarom via USA-drive geboekt, voor begin augustus.

Ik wacht het even af, en maak in de tussentijd een (duurdere!) back-up boeking bij Hertz...
45 states done, 5 to go (HI, KS, NE, ND, IA)!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

MatthioP schreef:
04 jun 2024, 19:11
Wij hebben ook geboekt via usareizen.de volgende week gaat het bedrag normaal van de visa betaald worden.
Heeft er iemand al contact kunnen hebben met USAreizen?
Bij ons is het voor juli al
Ik zou voor de zekerheid ergens anders iets boeken. Of het verstandig is om te betalen vraag ik me af.
Heb je zelf al contact opgenomen met usareisen?

Marianne
Berry
Amerikafan

Bericht door Berry »

Usa Reisen geeft dagelijks updates:
https://www.usareisen.de/

Status is nu dat men voor campers probeert boekingen te handhaven, evt. Via andere touroperator. Voor korte termijn zijn boekingen nog steeds gereserveerd, maar moeten wel (opnieuw) betaald worden aan de verhuurbedrijven. Verzekeringen liepen ook vaak via FTI, dus die vervallen sowieso.

Heel gedoe dus. Met voor ons zelf voornaamste issue dat we nu eigenlijk geen nieuwe camper kunnen boeken, want als de reservering via Usa Reisen gehandhaafd blijft zitten we met 2 boekingen die beide niet kosteloos geannuleerd kunnen worden.
thebruins
Amerikakenner

Bericht door thebruins »

Op 3 juni m'n auto ingeleverd bij Enterprise die ik had geboekt bij FTI via drive-usa.de. Ben benieuwd of ik nog iets ga horen van Enterprise, al was de voucher gewoon nog 'waardevol' op het moment dat ik de auto op haalde dus lijkt me meer een probleem tussen FTI en Enterprise.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben er even over gedacht om de camper bij USAreisen te annuleren, dat kan tot 6 weken van tevoren zonder opgaaf van redenen, en dan ergens anders een andere te boeken, maar zoals het er nu uitziet worden de boekingen gewoon door Cruise America overgenomen, voor dezelfde prijs, dus we laten het gewoon staan.
Wij gaan pas in september, dus hebben nog niets betaald, maar als je eerder gaat en al wel betaald hebt, zul je dat nu nog een keer moeten doen en het teveel betaalde bedrag aan de reisverzekering terugvragen. Cruise America wil nl. wel de boekingen overnemen, maar zelf geen risico lopen, dus boter bij de vis.
HillBillies
Amerikafan

jojostravelusa schreef:
06 jun 2024, 11:34
Cruise America wil nl. wel de boekingen overnemen, maar zelf geen risico lopen, dus boter bij de vis.
Ja nogal wiedes, hoe vervelend ook voor de mensen die dit treft. Je gaat zelf ook niet werken als je weet dat je niet betaald wordt.
Laatst gewijzigd door HillBillies op 06 jun 2024, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
jeppiepruts
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

jojostravelusa schreef:
06 jun 2024, 11:34
... en het teveel betaalde bedrag aan de reisverzekering terugvragen...
Ik denk niet dat een reisverzekering in geval van faillissement gaat uitkeren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer