Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Bennogr schreef:
27 apr 2024, 15:19
Wat een gedoe altijd die namen. Je krijgt een naam bij je geboorte, of je nou een man of een vrouw bent. Waarom gebruik je die geboortenaam niet je hele leven?
Er kunnen genoeg redenen zijn waarom je een naamswijziging wilt. Negatieve ervaringen met je familie ofzo. Waarom zou je bijv. de achternaam van een vader blijven gebruiken als die man nog nooit onderdeel is geweest van je leven? Misschien wil je dan liever de achternaam van je moeder voeren?
Mijn achternaam is best ingewikkeld te schrijven dus toen ik in de US trouwde, ben ik de achternaam van mijn man gaan gebruiken. Toen ik ging scheiden, kon ik dit tijdens de scheiding ook meteen weer terug veranderen. Ik heb dus geen negatieve ervaringen met het veranderen van mijn naam en het kostte bijna geen moeite. Dus waarom dan niet? Niet iedereen is blij met zijn/haar gegeven naam.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door newamsterdam »

Waarom gebruik je die geboortenaam niet je hele leven?
Mijn ouders hebben mij niet opgevoed. Het is niet duidelijk of mijn opa (vader van vader) genetisch aan mij verwant is. Ik start een gezin met mijn toekomstige vrouw, wellicht met of zonder kinderen. Haar achternaam is begrijpelijk in zowel NL als de VS, de mijne is enigszins irritant in de VS. Mijn achternaam laat mij koud. Het hoeft niet weg, maar als ik het mag veranderen dan heb ik weinig redenen nodig om ja te zeggen. Zij voelt haarzelf wel gebonden aan haar achternaam. Verder klinkt haar achternaam leuk.

Persoonlijke overwegingen allemaal, maar misschien leuk om een kijkje te nemen in de keuken van een ander, vandaar het antwoord.
newamsterdam
Amerika-ontdekker

Hoe zit het ook alweer met aandelen behouden en een green card? Moet je de capital gains betalen op datum van aankoop? Hoe zit dit met bedrijven waar je verlies op heb gemaakt?
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Capital gains staan toch los van immigration status? (Een greencard heeft wel impact op tax status, natuurlijk)

Capital gains worden in de regel alleen belast bij verkoop (realized gains/losses). Verlies kun je aftrekken van je winst, en als je dan nog steeds negatief staat ook van je 'ordinary income' tot een limiet ($3000 per jaar), en wat je niet kunt aftrekken mag je bewaren voor latere belastingaangiftes. Een uitzondering is Alternative Minimum Tax (AMT) welke ook bij aankoop van opties (e.g. ISOs) tot belasting kan leiden. Het verschil tussen dagwaarde en aankoopwaarde wordt als virtuele winst bij je inkomen opgeteld (alleen voor de AMT berekening). Bij verkoop van de aandelen mag je dan de dagwaarde opgeven als basis.
newamsterdam
Amerika-ontdekker

Een Nederlander valt onder het Nederlands belastingstelsel. Maar als ik het goed begrijp valt iemand met een green card onder het Amerikaans belastingstelsel. Naar mijn begrip, betekent dit dus dat aandelen dat verkocht worden nadat de green card ontvangen is dat er dus capital gains (of losses) kunnen komen op aandelen die dus véél eerder (jaren eerder zelfs) gekocht kunnen zijn.

Heb ik dit goed? Want als dit zo is: er zijn specifieke aandelen waar ik wat verlies op heb gedraaid, op andere aandelen heb ik winst gedraaid. Dus dan moet ik de aandelen waar ik winst op heb gedraaid verkopen en terug kopen voordat ik in het belastingstelsel zit voor de VS (wat waarschijnlijk eind volgend jaar gaat worden). De verliezers, die moet ik echter houden.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Als je als nederlander in het buitenland woont val je in principe niet meer onder het nederlands belastingstelsel (tenzij je daar nog inkomen of bepaalde bezittingen hebt). Eenmaal in de VS wonend val je onder het amerikaans belastingstelsel, ook als je daar op een visum woont. Met green card ben je belastingplichtig in de VS, onafhankelijk van waar je woont.

Kun je die aandelen in NL wel aanghouden als je in de VS woont? Ik dacht dat financiele instellingen in NL daar nogal moeilijk over deden.
Terug in Texas!
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

newamsterdam schreef:
22 jun 2024, 18:28
Een Nederlander valt onder het Nederlands belastingstelsel. Maar als ik het goed begrijp valt iemand met een green card onder het Amerikaans belastingstelsel. Naar mijn begrip, betekent dit dus dat aandelen dat verkocht worden nadat de green card ontvangen is dat er dus capital gains (of losses) kunnen komen op aandelen die dus véél eerder (jaren eerder zelfs) gekocht kunnen zijn.

Heb ik dit goed? Want als dit zo is: er zijn specifieke aandelen waar ik wat verlies op heb gedraaid, op andere aandelen heb ik winst gedraaid. Dus dan moet ik de aandelen waar ik winst op heb gedraaid verkopen en terug kopen voordat ik in het belastingstelsel zit voor de VS (wat waarschijnlijk eind volgend jaar gaat worden). De verliezers, die moet ik echter houden.
Ik mag aannemen dat de gains en losses geteld worden vanaf het moment dat je belastingplichtig bent en niet met terugwerkende kracht vanaf het moment van aankoop. Maar om discussie te voorkomen kun je toch gewoon simpelweg verkopen en opnieuw aankopen net voor dat moment dat die green card verstrekt wordt? Kost je wat transactiekosten, maar dat is het dan ook.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

In de VS ben je belastingplichtig voor capital gains op het moment van verkoop, bij de zgn 'realized gains'. De datum van aankoop maakt alleen uit of het meer of minder dan een jaar geleden is (qualified gains vs ordinary gains), wat weer bepaald hoe het belast wordt. Hoe dat zit als je een deel van de tijd dat je de aandelen bezat niet onder de US tax system viel weet ik niet (bij verliezen van je citizenship/greencard kun je onder de expatriation tax rules vallen, dat is een soortgelijke situatie maar dan in de andere richting - er zijn dus wel wat regels in dit gebied). Wellicht dat je de dagwaarde mag opgeven op de datum dat de greencard verstrekt is. Maar dat is speculatie aan mijn kant. Normaliter werkt verkoop en aankoop van dezelfde aandelen niet belastingtechnisch, dat heet een "wash sale". Maar als je dat vantevoren doet val je natuurlijk nog niet onder de US tax system. En je kunt andere aandelen aankopen, maar wat "anders genoeg" is is een vraag voor een tax expert.
HarryM
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door HarryM »

roelb schreef:
24 jun 2024, 09:48
newamsterdam schreef:
22 jun 2024, 18:28

Ik mag aannemen dat de gains en losses geteld worden vanaf het moment dat je belastingplichtig bent en niet met terugwerkende kracht vanaf het moment van aankoop. Maar om discussie te voorkomen kun je toch gewoon simpelweg verkopen en opnieuw aankopen net voor dat moment dat die green card verstrekt wordt? Kost je wat transactiekosten, maar dat is het dan ook.
Ik zie dat er goed bedoelde adviezen worden gegeven, maar het enige juist advies: praat hier over met een tax expert. Zeker bij een significant vermogen, er zijn grote verschillen tussen hoe assets belast worden in Nederland vs. Amerika.

Het is heel simpel, vanaf het moment dat je US resident bent voor Tax purposes, wordt iedere capital gain afgerekend op basis van verkoop minus aankoop. De IRS kijkt enkel naar aankoopdatum, hier wordt geen rekening gehouden met de datum dat je US taxable wordt. In de regel is het inderdaad handig om de transactieprijs van assets met winst te resetten en de verliezers aan te houden.

Maar er zijn nog een boel andere regels, zo heb je PFIC regelgeving. Waarvan de consequentie is dat het eigenlijk niet handig is om non-US domiciled ETFs aan te houden. Je hebt FBAR reporting, wanneer je significante assets in NL laat staan.

Simpel gezegd, wanneer je hier zelf geen verstand van hebt en significante assets hebt, stem zaken af met een tax expert. Veel van deze zaken kan je namelijk alleen aanpakken voordat je US taxable wordt.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je in NV trouwt:
Nevada is a community property state. This means that each spouse owns 50% of the property assets and debts acquired during the marriage. Upon divorce or legal separation, courts distribute these assets and debts equally between the spouses.
Bij mijn weten is het ook zo in een community property state, dat alles wat je had voor je trouwde van jou blijft (ook schulden). En wat je vrouw al in eigendom had, blijft van haar.
newamsterdam
Amerika-ontdekker

In de regel is het inderdaad handig om de transactieprijs van assets met winst te resetten en de verliezers aan te houden.
Dit is wat ik nu doe.
Waarvan de consequentie is dat het eigenlijk niet handig is om non-US domiciled ETFs aan te houden.
Handig om te weten! Ik heb bijna nooit ETFs gehad (jaren geleden even), dus dat scheelt.
Simpel gezegd, wanneer je hier zelf geen verstand van hebt en significante assets hebt, stem zaken af met een tax expert. Veel van deze zaken kan je namelijk alleen aanpakken voordat je US taxable wordt.
Ik val een beetje in het midden. Ik heb voldoende voor de aanbetaling van een huis in NL and that's it. Dus als ik duizenden dollars kwijt ben aan een tax expert, dan is dat een significant deel van mijn assets.
newamsterdam
Amerika-ontdekker

Even wat dubbelcheck vragen m.b.t. de I-130:
1. Is het prima om na je submission (online) bewijs na te sturen? Of wordt dit afgeraden?
2a. Moeten affidavits (of bonafide marriage) langs de notaris gaan?
2b. Is er een paspoort nodig per affidavit?

Mijn voorlopige antwoorden:
1. Sommigen raden het af, anderen menen dat het oké is. Pro tip: als je het doet, zorg dan dat je een initiële sterke inzending hebt. In onze situatie sturen we de affidavits na, verder hebben we alles bij elkaar.
2a. Affidavits hoeven niet erkend te worden door een notaris. Er zijn sommigen die zeggen dat het wel moet. Wel moet men erin vermelden dat ze het naar volledige waarheid (naar hun weten) hebben ingevuld.
2b. Hier geldt weer, sommigen zeggen van wel en anderen van niet.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer