roelb schreef: ↑24 jun 2024, 09:48
newamsterdam schreef: ↑22 jun 2024, 18:28
Een Nederlander valt onder het Nederlands belastingstelsel. Maar als ik het goed begrijp valt iemand met een green card onder het Amerikaans belastingstelsel. Naar mijn begrip, betekent dit dus dat aandelen dat verkocht worden nadat de green card ontvangen is dat er dus capital gains (of losses) kunnen komen op aandelen die dus véél eerder (jaren eerder zelfs) gekocht kunnen zijn.
Heb ik dit goed? Want als dit zo is: er zijn specifieke aandelen waar ik wat verlies op heb gedraaid, op andere aandelen heb ik winst gedraaid. Dus dan moet ik de aandelen waar ik winst op heb gedraaid verkopen en terug kopen voordat ik in het belastingstelsel zit voor de VS (wat waarschijnlijk eind volgend jaar gaat worden). De verliezers, die moet ik echter houden.
Ik mag aannemen dat de gains en losses geteld worden vanaf het moment dat je belastingplichtig bent en niet met terugwerkende kracht vanaf het moment van aankoop. Maar om discussie te voorkomen kun je toch gewoon simpelweg verkopen en opnieuw aankopen net voor dat moment dat die green card verstrekt wordt? Kost je wat transactiekosten, maar dat is het dan ook.
Ik zie dat er goed bedoelde adviezen worden gegeven, maar het enige juist advies: praat hier over met een tax expert. Zeker bij een significant vermogen, er zijn grote verschillen tussen hoe assets belast worden in Nederland vs. Amerika.
Het is heel simpel, vanaf het moment dat je US resident bent voor Tax purposes, wordt iedere capital gain afgerekend op basis van verkoop minus aankoop. De IRS kijkt enkel naar aankoopdatum, hier wordt geen rekening gehouden met de datum dat je US taxable wordt. In de regel is het inderdaad handig om de transactieprijs van assets met winst te resetten en de verliezers aan te houden.
Maar er zijn nog een boel andere regels, zo heb je PFIC regelgeving. Waarvan de consequentie is dat het eigenlijk niet handig is om non-US domiciled ETFs aan te houden. Je hebt FBAR reporting, wanneer je significante assets in NL laat staan.
Simpel gezegd, wanneer je hier zelf geen verstand van hebt en significante assets hebt, stem zaken af met een tax expert. Veel van deze zaken kan je namelijk alleen aanpakken voordat je US taxable wordt.