Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tips (fooien)
Re: Tips (fooien)
Ik vind ook dat de fooi er gewoon bij hoort maar je hoort ook nog wel eens
dat is belachelijk of doe ik nooit.
Verder zit ik ook wel op de genoemde bedragen behalve bij fastfood daar geef ik
nooit iets als ik zelf bestel en afhaal. Het fooi bedrag op de display druk ik altijd weg.
Heb wel het idee dat dit steeds meer te zien is.
dat is belachelijk of doe ik nooit.
Verder zit ik ook wel op de genoemde bedragen behalve bij fastfood daar geef ik
nooit iets als ik zelf bestel en afhaal. Het fooi bedrag op de display druk ik altijd weg.
Heb wel het idee dat dit steeds meer te zien is.
- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Het klinkt natuurlijk erg stoer om overal ruim te tippen en daar prat op te gaan.
Maar ik heb ergens het gevoel dat we daar de huidige trend van overal en steeds meer tip van hebben.
De eerste keren dat iemand 25% tip geeft in een restaurant, is dat leuk en extra. Maar al snel wordt de verwachting daaraan aangepast.
En dus nu verwacht iedereen een tip: toch wel minimaal 20-25% bij bediening in een restaurant, ze proberen ook 15-20% tip de scoren bij self-service en zelfs de kassa in een reguliere winkel heeft een tip optie. Het is natuurlijk een kwestie van proberen en manipulatie door een schuldgevoel voor niet-tippers (je moet dan onder het oog van de kassière de "no-tip" optie zoeken en selecteren).
Dus ik tip wel volgende de geldende norm, maar ik ga zeker niet de onnozele toerist uithangen die het systeem verder bederft door overmatig te tippen.
Maar ik heb ergens het gevoel dat we daar de huidige trend van overal en steeds meer tip van hebben.
De eerste keren dat iemand 25% tip geeft in een restaurant, is dat leuk en extra. Maar al snel wordt de verwachting daaraan aangepast.
En dus nu verwacht iedereen een tip: toch wel minimaal 20-25% bij bediening in een restaurant, ze proberen ook 15-20% tip de scoren bij self-service en zelfs de kassa in een reguliere winkel heeft een tip optie. Het is natuurlijk een kwestie van proberen en manipulatie door een schuldgevoel voor niet-tippers (je moet dan onder het oog van de kassière de "no-tip" optie zoeken en selecteren).
Dus ik tip wel volgende de geldende norm, maar ik ga zeker niet de onnozele toerist uithangen die het systeem verder bederft door overmatig te tippen.

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Dus omdat je enkele $ meer tipt in bepaalde omstandigheden, ben je een ‘zotte toerist’. Ik zit vaak in Vegas, ga heel vaak terug naar dezelfde restaurants en bars en vind het heerlijk als ik aangewandeld kom en m’n favoriete cocktail staat al half klaar.
Ik noem dat eerder ‘betere service kopen’ en vaak is ook tijd winnen. Vakantie is schaars, als ik tijd kan winnen is me dat veel geld waard.
Stoer vind ik er niets aan, eerlijk gezegd.
Ik noem dat eerder ‘betere service kopen’ en vaak is ook tijd winnen. Vakantie is schaars, als ik tijd kan winnen is me dat veel geld waard.
Stoer vind ik er niets aan, eerlijk gezegd.
Ik begrijp je reactie. Maar doe wat jou het beste lijkt. Trek je niks aan van negatieve opmerkingen. Het is jouw vakantie.
Laatst Chicago naar het airport hotel met een volle bus met NL'rs ivm wegbrengcamper op dezelfde vlucht. Meneer moest echt moeite doen om alle bagage erin te krijgen. En bij het hotel met uitladen was iedereen heel snel weg. De volgende ochtend in een grote bus met veel Duitsers erbij wederom. Je hoeft uiteraard niet overal te tippen, maar in sommige gevallen vind ik het wel correct.
19 States so far...
Ik krijg zelf ook steeds meer moeite om in ieder retaurant maar 18 of 20 procent te tippen. Wanneer personeel slecht verdient vind ik het niet erg, maar bijvoorbeeld in Californie krijgt het bedienend personeel gewoon het minimumloon van $16 per uur, net als het personeel in de supermarkt. Waarom zou je dan in een restaurant nog wel fooien betalen en in de supermarkt niet?
-
- Amerika-expert
Het verschil zit hem natuurlijk in het feit dat men in de supermarkt niets of hoogstens iets in een zak steken.
In een restaurant kom men alles aan je tafel doen terwijl je zelf lekker zit.
Je kan er tegen zijn (zelf vind ik het absoluut geen ideaal systeem) maar in mijn opvoeding werd me altijd geleerd rekening te houden met lokale gewoonten en respect te tonen voor die dingen.
Ik ga dus niet naar Amerika om vervolgens niet te tippen. Dan kan ik thuisblijven, of elke dag een magnetronmaaltijd maken opwarmen.
En anderzijds is het me echt wel al opgevallen dat ‘met een beetje geld gooien’ (een visje gooien) vaak nog iets oplevert in de VS. Thuis is dat niet of minder het geval.
Aan iedereen om uit te maken hoe belangrijk dat is. Ik haat ook wachten (ben iemand die bijvoorbeeld altijd de fast pass erbij koopt op Disney om voorbeeld te geven - de rekening vergeet je maar de ervaring blijft lang bij!).
In een restaurant kom men alles aan je tafel doen terwijl je zelf lekker zit.
Je kan er tegen zijn (zelf vind ik het absoluut geen ideaal systeem) maar in mijn opvoeding werd me altijd geleerd rekening te houden met lokale gewoonten en respect te tonen voor die dingen.
Ik ga dus niet naar Amerika om vervolgens niet te tippen. Dan kan ik thuisblijven, of elke dag een magnetronmaaltijd maken opwarmen.
En anderzijds is het me echt wel al opgevallen dat ‘met een beetje geld gooien’ (een visje gooien) vaak nog iets oplevert in de VS. Thuis is dat niet of minder het geval.
Aan iedereen om uit te maken hoe belangrijk dat is. Ik haat ook wachten (ben iemand die bijvoorbeeld altijd de fast pass erbij koopt op Disney om voorbeeld te geven - de rekening vergeet je maar de ervaring blijft lang bij!).
Ik lees online vaak dat lokale mensen in bijvoorbeeld Californie hun tipgedrag ook aanpassen aan de nieuwe minimumlonen in de horeca.
In de supermarkt werken lijkt me vaak niet minder zwaar dan in een restaurant.
Ik zeg ook niet dat ik niet tip, maar wanneer ik in Californie matige service krijg van iemand die weinig toevoegt aan mijn restaurantbeleving wil ik best richting de 10 procent zakken.
In Las Vegas hadden wij bij Cut een zeer slechte service wat onze beleving heeft verpest. Ik ga dan op een rekening van 800 dollar geen 160 dollar tippen. Een van de Steaks was overcooked en de ober had alleen oog voor de tafels met grotere groepen. Ook was hij onbeleefd. Ik tip dan nog steeds, maar dan vind ik 50 genoeg. Het is voor mij in zo’n geval geen kwestie van het geld niet kunnen missen, maar meer van waar voor je geld krijgen.
In de supermarkt werken lijkt me vaak niet minder zwaar dan in een restaurant.
Ik zeg ook niet dat ik niet tip, maar wanneer ik in Californie matige service krijg van iemand die weinig toevoegt aan mijn restaurantbeleving wil ik best richting de 10 procent zakken.
In Las Vegas hadden wij bij Cut een zeer slechte service wat onze beleving heeft verpest. Ik ga dan op een rekening van 800 dollar geen 160 dollar tippen. Een van de Steaks was overcooked en de ober had alleen oog voor de tafels met grotere groepen. Ook was hij onbeleefd. Ik tip dan nog steeds, maar dan vind ik 50 genoeg. Het is voor mij in zo’n geval geen kwestie van het geld niet kunnen missen, maar meer van waar voor je geld krijgen.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het belachelijke tippen bij self-service buffets en zo, dat verdom ik. Zelf mijn eten pakken en dan de kassier tippen, no way.
Als ik ergens vaker terug kom tip ik goed, daarmee koop je inderdaad een goeie behandeling, prima, heb ik er dik voor over en doe ik thuis ook.
Op doorreis op plekken waar ik nooit of misschien over 5 jaar weer eens langs kom tip ik, maar niet veel. 10% vind ik best dan.
Als ik ergens vaker terug kom tip ik goed, daarmee koop je inderdaad een goeie behandeling, prima, heb ik er dik voor over en doe ik thuis ook.
Op doorreis op plekken waar ik nooit of misschien over 5 jaar weer eens langs kom tip ik, maar niet veel. 10% vind ik best dan.
-
- Amerika-expert
Ik tip geen 20% bij een buffet, maar een $5’je achterlaten voor goede drankservice/snelle ophalen van lege borden vind ik best ok.
Soit, voor mij hoort het er gewoon bij. Ik zie het als tax, daarvan kan je ook niet zeggen ‘ja maar ik betaal die er niet bij hoor’.
Soit, voor mij hoort het er gewoon bij. Ik zie het als tax, daarvan kan je ook niet zeggen ‘ja maar ik betaal die er niet bij hoor’.
Buffetten doe ik meestal ook $5. Soms wat meer als de bediening echt wat toevoegt aan de beleving.
Laatste keer bij het Bellagio heb ik niets gegeven. Er werd niets bediend, koffie moest je zelf uit de automaten halen en de vuile borden werden niet opgehaald.
Laatste keer bij het Bellagio heb ik niets gegeven. Er werd niets bediend, koffie moest je zelf uit de automaten halen en de vuile borden werden niet opgehaald.
Was in juli in Florida en werkelijk overal wordt gevraagd naar tips.
Natuurlijk geef ik tips in restaurants waar je bedient wordt maar mij viel het op dat zelfs bij het kopen van een Freestyle beker in Universal, het halen van een ijsje en bij alle afhaalrestaurants om een tip wordt gevraagd.
Voelde me er soms wel ongemakkelijk bij om 'no tip' aan te klikken als zo'n scherm naar je toe wordt gedraaid en ze blijven je aankijken.
Ook een paar keer gezien dat er al automatisch 20% aan fooi aan de rekening is toegevoegd en dan nog wordt er om een tip gevraagd.
Natuurlijk geef ik tips in restaurants waar je bedient wordt maar mij viel het op dat zelfs bij het kopen van een Freestyle beker in Universal, het halen van een ijsje en bij alle afhaalrestaurants om een tip wordt gevraagd.
Voelde me er soms wel ongemakkelijk bij om 'no tip' aan te klikken als zo'n scherm naar je toe wordt gedraaid en ze blijven je aankijken.
Ook een paar keer gezien dat er al automatisch 20% aan fooi aan de rekening is toegevoegd en dan nog wordt er om een tip gevraagd.
Dat had ik ook bij Ford`s Garage.
Netjes bij binnenkomst wordt meegegeven dat 20% bij de rekening wordt opgeteld.
Dan tijdens het afrekenen komt alsnog een uitdraai om een tip te geven.
Netjes bij binnenkomst wordt meegegeven dat 20% bij de rekening wordt opgeteld.
Dan tijdens het afrekenen komt alsnog een uitdraai om een tip te geven.
Wat ik wel altijd lastig vind bij tippen is dat een beetje is verdwenen dat het eigenlijk was omdat je er iemand zijn salaris mee betaalde. "Vroeger" waren de prijzen voor servicegerichte werkzaamheden vergeleken met Nederland een stuk lager. Hier zijn werknemers beter beschermd en is er sprake van een betere (minimum)loonvoorwaarden. De prijs van je eten bevat hier tevens de "overheadkosten" en "personeelskosten".
In de US werd vooral de overheadkosten en minimaal de personeelskosten bij je eten in rekening gebracht. Je calculeert bij de US de tip in als eindprijs en kwam onder streep vergelijkbaar uit met Nederland (nog verder terug in tijd eronder, maar die dollar is nu eenmaal gestegen
)
Nu zijn de horecaprijzen en producten van andere servicegerichte beroepen even duur, soms duurder dan in Nederland en had je voorheen dat je tip berekend werd voor tax, wordt er nu 20% opgegooid na tax. Daardoor kom je soms op behoorlijk hoge prijzen uit, die soms niet redelijk zijn voor hetgeen je hebt besteld.
In Nederland hebben we (sinds Covid) ook zoiets vergelijkbaars. Je kon voorheen een pizza bestellen bij een pizzeria en kreeg één of twee euro korting als je ging afhalen, maar er was één prijslijst. Tegenwoordig heb je twee prijslijsten: één voor afhalen en één voor bezorgen. Waarbij de laatste hoger is dan de eerste. Vervolgens wordt er ook nog eens bezorgkosten gerekend en wordt en na het afrekenen gevraagd hoeveel % tip je wil geven aan de bezorger (berekend na bezorgkosten en btw).
Voorbeeldje Domino's
Pizza gyros 9,99 bij af halen (als je hem meeneemt tik je die prijs ook gewoon af, er is momenteel een actie voor 7,99)
Pizza gyros 12,99 bij bezorgen (er is een actie voor 25% dan wordt hij 9,75 maar je minimale bestelwaarde moet 11,95 zijn)
Bezorgkosten 1,50
Totaal 14,49 + tip 15% =16,66
Je geeft dus al 4,50 meer uit voor dezelfde pizza dan wanneer je het laat bezorgen. Je zou dus zeggen dat die 4,50 de rekening is voor vervoerskosten en de bezorger, want vervoerskosten alleen kan het niet zijn. Echter met een tip erbij betaal je zelfs 6,67 meer. De meerprijs voor bezorgen is daardoor 60% extra op de basisprijs.
In de US heb ik inmiddels het idee dat je standaard de 60% extra uitgeeft. Hun economie is ijzersterk dus daar kan het niet liggen aan. Of is hun economie zoveel gegroeid hierdoor?
Nou ja, ik blijf braaf tippen maar ik bestudeer dus wel eerst nadrukkelijker de "bill" alvorens ik een tip toeschuif. Ik doe ook niet standaard de 20% knop indrukken bij digitaal afrekenen, want 20% over tax en andere bijkomende kosten betalen gaat me echt te ver.
In de US werd vooral de overheadkosten en minimaal de personeelskosten bij je eten in rekening gebracht. Je calculeert bij de US de tip in als eindprijs en kwam onder streep vergelijkbaar uit met Nederland (nog verder terug in tijd eronder, maar die dollar is nu eenmaal gestegen

Nu zijn de horecaprijzen en producten van andere servicegerichte beroepen even duur, soms duurder dan in Nederland en had je voorheen dat je tip berekend werd voor tax, wordt er nu 20% opgegooid na tax. Daardoor kom je soms op behoorlijk hoge prijzen uit, die soms niet redelijk zijn voor hetgeen je hebt besteld.
In Nederland hebben we (sinds Covid) ook zoiets vergelijkbaars. Je kon voorheen een pizza bestellen bij een pizzeria en kreeg één of twee euro korting als je ging afhalen, maar er was één prijslijst. Tegenwoordig heb je twee prijslijsten: één voor afhalen en één voor bezorgen. Waarbij de laatste hoger is dan de eerste. Vervolgens wordt er ook nog eens bezorgkosten gerekend en wordt en na het afrekenen gevraagd hoeveel % tip je wil geven aan de bezorger (berekend na bezorgkosten en btw).
Voorbeeldje Domino's
Pizza gyros 9,99 bij af halen (als je hem meeneemt tik je die prijs ook gewoon af, er is momenteel een actie voor 7,99)
Pizza gyros 12,99 bij bezorgen (er is een actie voor 25% dan wordt hij 9,75 maar je minimale bestelwaarde moet 11,95 zijn)
Bezorgkosten 1,50
Totaal 14,49 + tip 15% =16,66
Je geeft dus al 4,50 meer uit voor dezelfde pizza dan wanneer je het laat bezorgen. Je zou dus zeggen dat die 4,50 de rekening is voor vervoerskosten en de bezorger, want vervoerskosten alleen kan het niet zijn. Echter met een tip erbij betaal je zelfs 6,67 meer. De meerprijs voor bezorgen is daardoor 60% extra op de basisprijs.
In de US heb ik inmiddels het idee dat je standaard de 60% extra uitgeeft. Hun economie is ijzersterk dus daar kan het niet liggen aan. Of is hun economie zoveel gegroeid hierdoor?
Nou ja, ik blijf braaf tippen maar ik bestudeer dus wel eerst nadrukkelijker de "bill" alvorens ik een tip toeschuif. Ik doe ook niet standaard de 20% knop indrukken bij digitaal afrekenen, want 20% over tax en andere bijkomende kosten betalen gaat me echt te ver.
Laatst gewijzigd door Dikkie op 22 aug 2024, 21:52, 3 keer totaal gewijzigd.
- Bushmaster
- Amerika-expert
Over overmatig tippen gesproken,
de welbekende "greatest gift shop of the world" aan de Las Vegas BLVD durft een tip te vragen voor het doen van een t-shirt in een plastic tasje.
Ik heb het gevoel dat de business in de US zelf het tipping-systeem om zeep aan het helpen is,
en dat toeristen juist minder zijn gaan tippen. Afgelopen trip Las Vegas/Hawaï viel het me gewoon op dat er bijna geen fooi meer gegeven wordt aan de dienstverlenende beroepen waar dat voorheen heel gewoon was.
- chauffeur van car-rental-center bus die in de bloedhitte met je koffer loopt te sjouwen
- tourguide op de onderzeeboot waikiki
- tourguide op de boot bij Pearl Harbour
-.....
de welbekende "greatest gift shop of the world" aan de Las Vegas BLVD durft een tip te vragen voor het doen van een t-shirt in een plastic tasje.
Ik heb het gevoel dat de business in de US zelf het tipping-systeem om zeep aan het helpen is,
en dat toeristen juist minder zijn gaan tippen. Afgelopen trip Las Vegas/Hawaï viel het me gewoon op dat er bijna geen fooi meer gegeven wordt aan de dienstverlenende beroepen waar dat voorheen heel gewoon was.
- chauffeur van car-rental-center bus die in de bloedhitte met je koffer loopt te sjouwen
- tourguide op de onderzeeboot waikiki
- tourguide op de boot bij Pearl Harbour
-.....
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Even wat tegengeluid voor alle keren dat er "betaald" wordt geschreven waar het "betaalt" moet zijn. Het is: je betaalt. Het is immers tegenwoordige tijd, dus stam + t.
Dus:
je betaalt
je bestelt
je loopt
je vindt
je berekent
Marianne
Dus:
je betaalt
je bestelt
je loopt
je vindt
je berekent
Marianne
- bedeve
- Amerika-expert
Op deze manier vind ik het de mooiste tekst van het onderwerp ....

the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
de beste tip die hier gegeven wordt is van Marianne: schrijf gewoon een werkwoord met een ''t'' als het een t moet zijn
En verder: men gaat inmiddels in de USA (maar wellicht ook soms in Europa) een flinke grens over... standaard overal 20% als tip bij het pinnen/betalen zetten werkt bij mij averechts en ik klik dus vrijwel altijd de tip weg. Behalve als men een goede service geleverd heeft. Maar bij het zelf afhalen bij de Starbucks dus geen tip. Maar bij het tanken en ze gaan spontaan de ramen schoonmaken wél, maar zeker geen 20% over een volle tank van 140 usd... Kortom, laat je niet gek maken !

En verder: men gaat inmiddels in de USA (maar wellicht ook soms in Europa) een flinke grens over... standaard overal 20% als tip bij het pinnen/betalen zetten werkt bij mij averechts en ik klik dus vrijwel altijd de tip weg. Behalve als men een goede service geleverd heeft. Maar bij het zelf afhalen bij de Starbucks dus geen tip. Maar bij het tanken en ze gaan spontaan de ramen schoonmaken wél, maar zeker geen 20% over een volle tank van 140 usd... Kortom, laat je niet gek maken !
Wat ik mensen (Amerikanen) zie doen hier in Ohio is... als je ergens zit en bedient wordt, tip. Afhalen, of buffet, etc. geen tip. En je hoeft heus geen schaamte te hebben om de 0% in te toetsen als het scherm wordt omgedraaid. Dat doet bijna iedereen. "zij kunnen vragen, jij kan nee zeggen. (of ja).
Drinken in/aan een bar, meestal 1 $ per drank als het iets ingewikkelds is zoals een cocktail. Een fles bier pakken en overhandigen daar geef je geen tip voor.
McDonalds, Starbucks, Chipotle, Shake Shack, de plaatselijke afhaal pizza, etc. geen tip.
Drinken in/aan een bar, meestal 1 $ per drank als het iets ingewikkelds is zoals een cocktail. Een fles bier pakken en overhandigen daar geef je geen tip voor.
McDonalds, Starbucks, Chipotle, Shake Shack, de plaatselijke afhaal pizza, etc. geen tip.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vanuit taalkundig perspectief worden er vooral fouten gemaakt met werkwoorden met voorvoegsels als be-, ge- en ver-. De 3e persoon enkelvoud (met 't') klinkt dan namelijk precies hetzelfde als het voltooide deelwoord (met 'd'), bijvoorbeeld:Martin & Marianne schreef: ↑22 aug 2024, 17:19Even wat tegengeluid voor alle keren dat er "betaald" wordt geschreven waar het "betaalt" moet zijn. Het is: je betaalt. Het is immers tegenwoordige tijd, dus stam + t.
Hij betaalt - Hij heeft betaald
Het gebeurt - Het is gebeurd
Het verandert - Het is veranderd
etc.
Dan is het heel gemakkelijk om achteloos iets als 'het gebeurd' of 'hij betaald' te schrijven, terwijl dat 'hij betaalt' en 'het gebeurt' moet zijn. Bij werkwoorden zonder dergelijke voorvoegsels is dat geen probleem, aangezien het voltooide deelwoord begint met 'ge-' en de 3e persoon enkelvoud niet. Dan ben je onwillekeurig minder geneigd om die 3e persoon enkelvoud foutief met een 'd' te schrijven. Bijvoorbeeld:
Jij zeilt - Jij hebt gezeild
Hij voetbalt - Hij heeft gevoetbald
Zij rent - Zij heeft gerend
Daarom zie je fouten als 'jij zeild', 'hij voetbald' en 'zij rend' een stuk minder, en als je die ziet, dan wringen ze meteen een stuk meer.
Laatst gewijzigd door dutch_in_seattle op 22 aug 2024, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 29 Reacties