Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Claimen refund na vertraging vlucht
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Re: Claimen refund na vertraging vlucht
@reddie Ik snap 'm 

2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 17
Welk formulier heb je bij American gebruikt (heb je een link). Heb pas ook een vertraging gehad bij American (wel een formulier ingevuld), maar wacht nu al 2 maanden op enige reactie (alleen steeds een mail dat ze het druk hebben).
2005 CA, AZ, NV, UT
2006 CA, OR, WA, ID, MT, WY, UT
2008 NV, UT, WY, MT, SD, CO
2009 FL en CA, AZ, NV
2012, 2014, 2014, 2015 en 2017 FL
2019 FL, GA, SC
2022 UT, ID, WY, SD, NE, CO
2023 Canada, WA, ID, MT
2024 FL
2024 DC, VA, DE, NJ, PA, NY, CT, RI, MA
2025 NV,CA,AZ,UT
2006 CA, OR, WA, ID, MT, WY, UT
2008 NV, UT, WY, MT, SD, CO
2009 FL en CA, AZ, NV
2012, 2014, 2014, 2015 en 2017 FL
2019 FL, GA, SC
2022 UT, ID, WY, SD, NE, CO
2023 Canada, WA, ID, MT
2024 FL
2024 DC, VA, DE, NJ, PA, NY, CT, RI, MA
2025 NV,CA,AZ,UT
- RNA
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Duurde bij mij ook heel erg lang idd...

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Hebben jullie enig idee hoe het met refunds zit na een situatie als vandaag? Ik vlieg van de week en zie dat o.a. KLM in de T&C heeft staan dat refunds krijgen lastig al dan niet onmogelijk is wanneer het door overmacht komt. Is er dan een andere vorm van verzekering waar ik naar moet kijken? Of is dit beter voor een geanulleerd topicje?
Ik zou dit zeker op overmacht laten berusten als airline 

-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Ik lees al meerdere berichten over ‘geen compensatie, overmacht’.
In Heathrow nu. Wat een zoo.
In Heathrow nu. Wat een zoo.
Recht op een refund heb je sowieso bij een cancellation of een lange vertraging, als je besluit om de vlucht niet meer te nemen.
Ik vermoed dat je echter compensatie zoals bedoeld in EC261/UK261 bedoelt? De vraag daarvoor is of het juridisch ook overmacht is. Maar dat zal een rechter moeten bepalen.
Als het gaat over systemen van de airline zelf dan kan ik me niet voorstellen dat dat argument stand houdt. Dan had je die software maar niet moeten gebruiken, betere update policies moeten hanteren en niet de controle over je eigen systemen bewust uit handen geven aan een derde partij.
Als hat gaat over vliegvelden die formeel gesloten waren dan is het makkelijker, verschillende eerdere jurispredentie over EC261 laat zien dat dat gezien wordt als een extraordinary circumstance, bijvoorbeeld als personeel van een vliegveld staakt en er daardoor vertraging optreed. Eigenlijk oneerlijk, het blijft geen "overmacht" door weer oid, EC261 had veel beter ketenaansprakelijkheid kunnen regelen, zodat een airline wel compensatie moet betalen, maar die vervolgens kan vorderen bij het vliegveld. Die dan op zijn beurt weer, in dit geval, naar de softwareleverancier kan stappen.
Maar goed, het is zo, dus zolang er vliegvelden formeel gesloten waren zal compensatie lastig worden.
Ik vermoed dat je echter compensatie zoals bedoeld in EC261/UK261 bedoelt? De vraag daarvoor is of het juridisch ook overmacht is. Maar dat zal een rechter moeten bepalen.
Als het gaat over systemen van de airline zelf dan kan ik me niet voorstellen dat dat argument stand houdt. Dan had je die software maar niet moeten gebruiken, betere update policies moeten hanteren en niet de controle over je eigen systemen bewust uit handen geven aan een derde partij.
Als hat gaat over vliegvelden die formeel gesloten waren dan is het makkelijker, verschillende eerdere jurispredentie over EC261 laat zien dat dat gezien wordt als een extraordinary circumstance, bijvoorbeeld als personeel van een vliegveld staakt en er daardoor vertraging optreed. Eigenlijk oneerlijk, het blijft geen "overmacht" door weer oid, EC261 had veel beter ketenaansprakelijkheid kunnen regelen, zodat een airline wel compensatie moet betalen, maar die vervolgens kan vorderen bij het vliegveld. Die dan op zijn beurt weer, in dit geval, naar de softwareleverancier kan stappen.
Maar goed, het is zo, dus zolang er vliegvelden formeel gesloten waren zal compensatie lastig worden.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
- Contacteer:
Helaas zijn wij ook een van de zoveel gedupeerden. De vlucht vanuit Düsseldorf ging nog, kregen toen al wel door dat de vlucht naar Seattle vertraging had en uiteindelijk is gecanceld. We zouden vrijdag in USA moeten zijn. Dit wordt nu as woensdag als alles goed gaat. Er is veel fout gegaan en idd het is overmacht. Wij hebben 2 dagen gespendeerd op Schiphol met onze kids. Zijn met de trein naar huis gegaan inmiddels, auto nog op Düsseldorf en koffers inclusief ingecheckte handbagage op Schiphol.
Bij klm inmiddels de kosten van transfers, eten/drinken en overnachting geclaimd. Bij de anwb reisverzekering de gemiste autohuur, en gederfde vakantie dagen maar ook het vliegticket ingediend. We wachten af wat vergoed zal worden.
Bij klm inmiddels de kosten van transfers, eten/drinken en overnachting geclaimd. Bij de anwb reisverzekering de gemiste autohuur, en gederfde vakantie dagen maar ook het vliegticket ingediend. We wachten af wat vergoed zal worden.
Hoezo pas woensdag?
De DL 143 AMS-SEA van morgenochtend heeft nog meer dan 9 vrije stoelen in economy. Ik zou KL even bellen (020-4747747) en vragen of ze je op deze vlucht zetten.
De DL 143 AMS-SEA van morgenochtend heeft nog meer dan 9 vrije stoelen in economy. Ik zou KL even bellen (020-4747747) en vragen of ze je op deze vlucht zetten.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
@roelb Bizar! de eerstvolgende vlucht die we aangeboden kregen was as dinsdag , met overstap in Parijs, met vervolg woensdag. We hebben nu een rechtstreekse vlucht woensdag naar Portland gekregen, we zouden dan in Lincoln city zijn, zo scheelt het ons een stuk rijden. We hebben via Expedia geboekt, kan dat er mee te maken hebben, dat ze een zo goedkoop mogelijk alternatief aanbieden?
Zou kunnen, aangezien je dan met de broker te maken hebt en niet de luchtvaartmaatschappij.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik bedenk me ook net dat we als vereiste hebben dat we seats naast elkaar willen ivm onze kinderen. Dat kan het ook zijn. KLM heeft wel de verantwoordelijkheid voor deze vlucht opgeëist, omdat Delta een foute rebooking voor ons had gemaakt op de dag erna. Wij kregen op de app de omboeking, maar deze stond niet in het systeem.
Als je stoelen naast elkaar wilt dan kan het idd even duren, zeker met zoveel irrops als vrijdag. Ik denk dat je al in Seattle had kunnen zijn als je deze eis had laten vallen. Je kunt bij het boarden altijd de crew aanspreken en die regelen echt wel dat je in ieder geval 2x2 steoelen bij elkaar hebt, zodat de kids bij een ouder kunnen zitten.
Verder werkt het bij dit soort dingen zo dat zelf zoeken en vragen wat je wilt vaak het beste werkt. En hoe sneller je belt, hoe meer keuze je hebt, zeker als er flink wat vluchten uit zijn gevallen en er dus veel passagiers zijn die de gaatjes op de toekomstig geplande vluchten gaan opvullen. Niet wachten tot het systeem je automatisch herboekt, maar direct zelf zoeken en bellen (of als je op AMS bent, vragen bij een transfer desk of, als je lounge toegang hebt, in de lounge.
En als je alsnog besluit om die seating eis te laten vallen dan is een telefoontje genoeg om morgenochtend alsnog die vlucht naar Seattle te nemen.
Verder werkt het bij dit soort dingen zo dat zelf zoeken en vragen wat je wilt vaak het beste werkt. En hoe sneller je belt, hoe meer keuze je hebt, zeker als er flink wat vluchten uit zijn gevallen en er dus veel passagiers zijn die de gaatjes op de toekomstig geplande vluchten gaan opvullen. Niet wachten tot het systeem je automatisch herboekt, maar direct zelf zoeken en bellen (of als je op AMS bent, vragen bij een transfer desk of, als je lounge toegang hebt, in de lounge.
En als je alsnog besluit om die seating eis te laten vallen dan is een telefoontje genoeg om morgenochtend alsnog die vlucht naar Seattle te nemen.
Laatst gewijzigd door roelb op 21 jul 2024, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
We hebben er idd heel veel van geleerd hopelijk gaat t nu goed! 

Laatst gewijzigd door JeroenenTineke op 21 jul 2024, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee hoor, zodra je vertrokken bent is de airline de enige partij die nog wijzigingen kan doen in het ticket (iig voor dat segment). En in principe maakt de airline geen onderscheid tussen passagiers op basis van waar ze het ticket hebben gekocht, of wat ze er voor hebben betaald.
Het enige dat wel uit kan maken is status. Een passagier met status heeft, bijvoorbeeld in de lounge of via een aparte telefoonlijn / invoeren van frequent flyer nummer als je belt). toegang tot meer ervaren ticketing agents en vaak ook sneller toegang tot die mensen als er echt iets aan de hand is en er bij de reguliere transfer desks en de normale telefoonlijnen een grote wachtrij is.
In dit geval maakt het verder niet uit of DL of KL (of zelfs AF) een wijziging doet, dat is allemaal een pot nat.
Laatst gewijzigd door roelb op 21 jul 2024, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Goed om te weten @roelb dank voor de info!
Ik heb https://www.aa.com/contactus/forms/CR gebruikt. We hadden zelf meer dan 3 uur vertraging omdat AA de eerste vlucht overboekt had en ze onvoldoende vrijwilligers vonden voor een vervangende vlucht en we daardoor onze aansluitende vlucht gemist hadden.
2009: Rondrit Florida
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
2024: Rondrit Zuidwesten
2025: Rondrit Oost-Canada
2010: Rondrit Californië + LV
2023: NYC
2024: Rondrit Zuidwesten
2025: Rondrit Oost-Canada
Heeft iemand een recente ervaring met een refund claim via United ivm delayed flights?
Wij (2 volwassenen en 2 kinderen) zijn vrijdag teruggevlogen vanuit SFO naar DUS met tussenstop in Londen.
Alles vertrok netjes op tijd maar op de startbaan werd er een technisch probleem gemeld en zijn we naar de gate teruggekeerd. Dit resulteerde in een vertraging van 1,5 uur alvorens er vertrokken werd naar Londen. Twee uur voor de landing zag ik op de United app dat we al waren omgeboekt op een andere vlucht naar Dus, Ipv 8.05 uur vlogen we nu om 18.40 uur. We hebben dus gisteren de hele dag op Londen gezeten (met meal vouchers per persoon van 13 GBP voor ontbijt en 13 GBP voor lunch).
We hebben daarom maar loungepassen gekocht bij United en daar de dag doorgebracht. Bij aankomst in DUS bleek dat de bagage ook niet was meegekomen. Daarvoor een formulier ingevuld en eindelijk om 23 uur naar huis.
Ik wil graag een cash refund en weet dat dit via EUClaim makkelijk en snel gaat. Maar die 33% fee vind ik dan weer minder. Mijn vraag is of ik een goede kans heb om de maximale refund (600 EUR pp) volledig via United te claimen.
Wij (2 volwassenen en 2 kinderen) zijn vrijdag teruggevlogen vanuit SFO naar DUS met tussenstop in Londen.
Alles vertrok netjes op tijd maar op de startbaan werd er een technisch probleem gemeld en zijn we naar de gate teruggekeerd. Dit resulteerde in een vertraging van 1,5 uur alvorens er vertrokken werd naar Londen. Twee uur voor de landing zag ik op de United app dat we al waren omgeboekt op een andere vlucht naar Dus, Ipv 8.05 uur vlogen we nu om 18.40 uur. We hebben dus gisteren de hele dag op Londen gezeten (met meal vouchers per persoon van 13 GBP voor ontbijt en 13 GBP voor lunch).
We hebben daarom maar loungepassen gekocht bij United en daar de dag doorgebracht. Bij aankomst in DUS bleek dat de bagage ook niet was meegekomen. Daarvoor een formulier ingevuld en eindelijk om 23 uur naar huis.
Ik wil graag een cash refund en weet dat dit via EUClaim makkelijk en snel gaat. Maar die 33% fee vind ik dan weer minder. Mijn vraag is of ik een goede kans heb om de maximale refund (600 EUR pp) volledig via United te claimen.
- Coyote Buttes
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik ga ervan uit dat je de tickets via United hebt geboekt.
In dat geval: Volgens de EU261 wetgeving heb je GEEN recht op een schadevergoeding.
Je vliegt met een NON EU vliegmaatschappij vanuit een land BUITEN de EU naar de EU. Dan geldt die wet dus niet.
Met een maatschappij als KLM zou het wel akkoord zijn (europese maatschappij), en als jouw vlucht op de heenreis vertraagd zou zijn, zou het ook goed zijn.
Interessant om te horen of je toch via een andere manier je compensatie kunt claimen.
Je kunt in inder geval je gegevens indienen op een website zoals EUclaim of AVIclaim om te kijken of je in aanmerking komt. Je kunt dan altijd nog besluiten om het zelf te regelen.
In dat geval: Volgens de EU261 wetgeving heb je GEEN recht op een schadevergoeding.
Je vliegt met een NON EU vliegmaatschappij vanuit een land BUITEN de EU naar de EU. Dan geldt die wet dus niet.
Met een maatschappij als KLM zou het wel akkoord zijn (europese maatschappij), en als jouw vlucht op de heenreis vertraagd zou zijn, zou het ook goed zijn.
Interessant om te horen of je toch via een andere manier je compensatie kunt claimen.
Je kunt in inder geval je gegevens indienen op een website zoals EUclaim of AVIclaim om te kijken of je in aanmerking komt. Je kunt dan altijd nog besluiten om het zelf te regelen.
@Coyote Buttes
Geboekt via United idd. Ik had gisteren snel via AirHelp een check gedaan en daar vermelden ze dat ze ondersteunen op alle airlines en alle landen. Zij claimen niet alleen op EC261. Maar op alle algemene wetten mbt consumentenbescherming.
Ik zie dat EUclaim afwijst op basis van EC261.
Geboekt via United idd. Ik had gisteren snel via AirHelp een check gedaan en daar vermelden ze dat ze ondersteunen op alle airlines en alle landen. Zij claimen niet alleen op EC261. Maar op alle algemene wetten mbt consumentenbescherming.
Ik zie dat EUclaim afwijst op basis van EC261.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht