Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis RogierS: hulp nodig bij plannen route West-Amerika.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
RogierS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis RogierS: hulp nodig bij plannen route West-Amerika.

Bericht door RogierS »

Coyote schreef:
09 aug 2024, 09:25
De rit via de UT-128 heb ik op de dag van aankomst als eerste gedaan. Ik was toch nog te vroeg om in te kunnen checken in de cabin. Ik kwam overigens ook vanuit de richting van Monument Valley. Ik reed de UT-128 tot Dewey Suspension Bridge (een rit van zo'n 45 min. / 32,5 mijl vanaf Moab) en daar een klein half uurtje vertoefd. Daarna weer terug naar Moab. En inderdaad, het eerste stuk vanaf Moab vond ik ook het mooiste.
Dank hiervoor Roland. Waarschijnlijk heb ik ook veel te veel gepland, maar er zijn bij Moab ook zoveel mooie dingen om te bekijken en te doen. Als je hier al vaker geweest bent, dan zal je waarschijnlijk Fisher Towers ook al een keer gelopen hebben?

Hoop dat wij ook zo gelukkig zijn om een ticket voor de Fiery Furnace te bemachtigen.
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

paulr schreef:
09 aug 2024, 10:18
Fiery Furnace deden wij de ochtend na de nacht op Devils Garden. Dan is het maar 10 minuten rijden naar de parking.
Precies de reden dat wij ook proberen een plekje op Devils Garden de nacht daarvoor te reserveren in de hoop dat we ook gelukkig genoeg zijn om kaartjes voor Fiery Furnace te bemachtigen.

@paulr; "Wat we ook vaak doen bij drukke parkings is voor het ontbijt even naar zo'n parking rijden (denk aan Jenny Lake in Grand Teton, Many Glacier in Glacier of Grand Prisma in Yellowstone etc) en daar de stoeltjes buiten zetten en ontbijten voordat we op pad gaan. Heb je altijd plek...."

--> goede tip; dat zullen we zeker ook toepassen (hebben we ook regelmatig in Canada gedaan), maar daar zullen we ook zeker niet de enigen in zijn....
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Op drukke plekken stonden we vaak al o 07.00 of net wat later op de parking. Nooit naast een parkeerplek gegrepen afgelopen jaren.
Wij hebben dus Fiery Furnace met een gids gedaan. Is juist het leuke eraan. Zagen ook mensen die op eigen houtje liepen, maar die misten toch net de leuke plekjes die de ranger liet zien die net buiten het spoor zaten. Er zijn meerdere momenten om FF te reserveren, je grijpt er vast niet naast….
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Vorig jaar kon je tot een week van te voren online kaartjes voor de Fiery Furnace Tour reserveren. Dat was een dag voor mijn vertrek naar Amerika. Er werden in de ochtend 2 tours gegeven. Ik kon voor de 2e tour nog een plekje reserveren (4 plekjes over), de eerste tour was toen al helemaal volgeboekt. Zorg dus dat je er op tijd bij bent om te reserveren (houd rekening met tijdsverschil). En vandaar dus ook mijn tip om op tijd bij de parkeerplaats te zijn omdat de eerste groep van die ochtend er reeds geparkeerd stond. Niet iedereen uit mijn groep kon daardoor een plekje vinden op de parkeerplaats. Een dag van te voren moet je trouwens je echte ticket bij het Visitor Center van Arches NP zelf ophalen. Ik had toen geen 'toegangskaartje' voor Arches NP (wel mijn National Park pas) maar kon zonder problemen doorrijden om zo mijn ticket op te halen. Ben toen verder niet het park in geweest, wel uitgebreid het Visitor Center bezocht.

Ik heb de Fiery Furnace Tour nu inmiddels 3x gedaan onder begeleiding van een Park Ranger. Bewust gekozen om het met het altijd met een Park Ranger te doen vanwege de extra info die je dan leert/meekrijgt. Wat mij wel opviel was dat de groep vorig jaar groter was dan jaren geleden toen ik 'm ook liep. Ook kwamen we meer mensen tegen die 'm zelf liepen (met toestemming) dan voorgaande keren. Vond dat persoonlijk maar hinderlijk dat die af en toe op ons pad liepen. Ook de kleine kinderen die meeliepen in de groep vond ik maar hinderlijk. Vragen toch meer aandacht en waren af en toe luidruchtig. Dat was de eerste 2 keren ook niet zo. Bovendien werd er minder door de Park Ranger gelet op het feit of je niet over kwetsbare grond liep (wie 'm gelopen heeft weet wat ik bedoel). Kortom, ik kon duidelijk merken dat het wat commerciëler en drukker geworden was in vergelijking met jaren geleden (ik heb het dan over vóór 2010). Desondanks blijft het een mooie tocht vind ik!

Oh ja, ze vragen of 1 iemand uit de groep de hekkensluiter wil zijn (controleren of iedereen wel meekomt en niet achterop raakt). De 2e keer heb ik die 'functie' op mij genomen. Vond het wel leuk omdat je dan soms net wat meer tijd hebt om foto's te maken. 8)

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Laatste aanvulling dan: 3 jaar geleden het “echte” ticket voor FF opgehaald in VC in centrum Moab (op bepaalde tijden was dat geloof ik) een dagen vantevoren. Check ff of dat ook nog steeds kan…
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

paulr schreef:
09 aug 2024, 23:01
Op drukke plekken stonden we vaak al o 07.00 of net wat later op de parking. Nooit naast een parkeerplek gegrepen afgelopen jaren.
Top, Paul. Dat zullen wij ook zoveel mogelijk gaan doen. In het verleden zijn we (in Canada) ook wel vroeg op pad gegaan en hebben we de meiden (die destijds 2 en 4 waren) nog gewoon laten slapen en hebben bij aankomst bij de parkeerplaats pas het ontbijt klaargemaakt. Goede tip dus.

Wij willen FF ook zeker met een gids doen; ga mijn best doen om tickets te bemachtigen en zal op tijd klaar zitten zodra dat mogelijk is (vanaf 7 dagen van te voren kan je reserveren). Wij zijn dan al in Amerika; echter waarschijnlijk op een plek zonder wifi. :? Moet me nog verdiepen hoe ik dan toch op het internet kan komen...

Ophalen van het ticket kan volgens de website in het VC (1 dag van te voren of de ochtend dat de tour is). Heb niet begrepen dat dat ook het VC in Moab zelf zou kunnen zijn; dat zal ik nog eens goed nalezen.
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

Coyote schreef:
10 aug 2024, 06:53
Oh ja, ze vragen of 1 iemand uit de groep de hekkensluiter wil zijn (controleren of iedereen wel meekomt en niet achterop raakt). De 2e keer heb ik die 'functie' op mij genomen. Vond het wel leuk omdat je dan soms net wat meer tijd hebt om foto's te maken.
Goede tip, Roland. Mochten we het geluk hebben om tickets te kunnen reserveren, zal ik daar aan denken. Wij zullen dan ook zeker op tijd bij de parkeerplaats zijn, maar we proberen de nacht ervoor ook op Devils CG te staan, waardoor we er al dichtbij zijn. Dank voor je uitgebreide toelichting.
josea
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door josea »

Wat betreft het fietsen in Zion; wij hebben het inmiddels drie keer gedaan. Is wel enkele jaren geleden, in 2015,2018 en 2019.
Ik weet niet hoe goed je kinderen (en jullie zelf) zijn met fietsen, maar ik zou toch liever een half uurtje (zo lang duurde het toen bij ons) in de rij staan, dan in hartje zomer omhoog te fietsen. Naar mijn idee is het toch echt niet makkelijk fietsen. Als je van het eindpunt terug naar beneden rijdt, hoef je bijna niet te trappen, dat zegt genoeg.
Fietsen op de bus is ook wel een leuke belevenis….

Ik zou even kijken hoe druk het is als je de aankomt bij dus bus en daar de keuze vanaf laten hangen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

RogierS schreef:
09 aug 2024, 22:32
@Martin & Marianne; "Wat betreft de indeling bij Arches: overweeg ook eens om de Fiery Furnace in de middag te doen." Je kan deze hike toch alleen maar in de ochtend onder begeleiding van een Ranger doen (als je überhaupt ingeloot wordt)? Heb wel gelezen dat je ook een permit kan krijgen om zelfstandig te gaan hiken daar, maar dat lijkt me op eigen houtje wel ingewikkeld. Iemand hier ervaring mee?
Ik wist niet dat de begeleide tour alleen 's ochtends was. Dan inderdaad in de ochtend gaan, wij vonden het zeker een aanrader om met een ranger te gaan. Je doet dan routes die je anders niet zou doen denk ik. Zie ons 2008-verslag daarvoor.

Marianne
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

josea schreef:
10 aug 2024, 10:11
Als je van het eindpunt terug naar beneden rijdt, hoef je bijna niet te trappen, dat zegt genoeg.
Dank hiervoor, Josea. Heb even zitten kijken en zie dat de weg inderdaad geleidelijk omhoog gaat. In de zomer omhoog fietsen lijkt me dan wel een pittige uitdaging. De kids kunnen uitstekend fietsen en hebben ook ervaring met een e-bike. Het is zeker een goed idee om de fiets op de bus te zetten en terug te fietsen. Vanwege de hitte zullen we toch wel vroeg van start gaan. We weten ook nog niet zeker of we wel fietsen gaan huren. Heb 2 verhuurders nu ook een mail gestuurd vanwege een leeftijdsgrens (13 of 14 jaar), die ik nu regelmatig tegenkom met de vraag op welke manier we een fiets voor de kids kunnen huren (zijn dan bijna 10 en 12 jaar). Ze moeten wel zelfstandig op een fiets kunnen zitten, anders vinden ze het al snel minder leuk.
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

Martin & Marianne schreef:
10 aug 2024, 11:54
Ik wist niet dat de begeleide tour alleen 's ochtends was.
Conform hun site wel en begeleid lijkt me vele malen leuker dan zelf de weg daar proberen te vinden. Fingers crossed dat het gaat lukken om tickets te kopen.
josea
Amerikakenner

Bericht door josea »

Onze kinderen waren de eerste keer bij het fietsen 10 en 14 jaar en zeker geen geoefende fietsers. Dus ik denk dat het prima kan.
Als je alleen naar beneden fietst, is een e-bike zeker niet nodig. Gewone fiets is prima.

Wij haalden ‘s morgens vroeg fietsen bij de outfitter aan de ingang bij Zion en konden toen meteen door naar de bussen.
Je kunt ze ook in het dorp huren, misschien zelfs de avond ervoor al ophalen. Dan kun je fietsend vanaf je hotel naar de ingang van Zion.
HillBillies
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door HillBillies »

Ik ben afgelopen vrijdag teruggekomen van onze reis dus nog veel bij te lezen (en nog een samenvatting te schrijven van onze reis) maar mbt Fiery Furnace:

Ik had er 7 dagen vantevoren in Vegas de wekker voor gezet, zat om 06.45 klaar met de laptop en het was binnen 15 seconden helemaal uitverkocht. Het eerste tijdsvak was direct weg (09.00), mijn tip is dan ook om voor het tweede van 09.30 te gaan (heb ik zelf ook gedaan, met succes). Wij reden om 07.45 Arches binnen (3 minuten wachten bij de entree), haalden de kaarten op bij het Visitor Center en zijn naar de parkeerplaats gereden. Daar nog wat gegeten, drinkflessen en Camelbak's gevuld en de ranger opgewacht. Het was er echt enorm heet, we hadden 12 liter water bij met z'n 4en en dat was nét genoeg.

Wij waren met 3 gezinnen en dat had de ranger al een hele tijd niet meer gezien. De tour is het populairste onder oude mensen vertelde ze, alleenstaand of met z'n tweeën. Gezinnen maken ook minder kans ivm de maximale 14 plekken.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

HillBillies schreef:
18 aug 2024, 13:21
Wij waren met 3 gezinnen en dat had de ranger al een hele tijd niet meer gezien. De tour is het populairste onder oude mensen vertelde ze, alleenstaand of met z'n tweeën. Gezinnen maken ook minder kans ivm de maximale 14 plekken.
Bijzonder. Toen wij er waren, waren er meerdere gezinnen. Ik vind het ook juist met kinderen een erg leuke wandeling. En als je erg oud bent lijken me sommige stukken ook best lastig. :wink:
Voor jonge of kleine kinderen is het natuurlijk niet geschikt, dat kan ook de reden zijn dat er minder families zijn.

Ik heb even ons verslag er op nagelezen en ik zie dat er best wat veranderd is. Onze groep bestond uit 26 mensen. En het reserveren ging ter plaatse in het visitor center.

Ik ben benieuwd naar de samenvatting!

Marianne
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

josea schreef:
12 aug 2024, 15:13
Wij haalden ‘s morgens vroeg fietsen bij de outfitter aan de ingang bij Zion en konden toen meteen door naar de bussen.
Je kunt ze ook in het dorp huren, misschien zelfs de avond ervoor al ophalen. Dan kun je fietsend vanaf je hotel naar de ingang van Zion.
Heb contact gehad met 3 fiets verhuurders. Vaak kan je de avond ervoor al je fiets ophalen. De leeftijdsgrens van 14 jaar is wel meer een lengte issue. Als de kids minimaal ca. 150 cm zijn, dan moet het mogelijk zijn om een fiets te huren. Mijn jongste is nu 147cm en dat moet over 12 maanden dan wel goed komen. Wij zullen daar 2 volle dagen zijn; vanwege de kosten zullen we in ieder geval niet 2 dagen een e-bike huren. Wellicht alleen de dag dat we The Narrows willen lopen en dus helemaal naar het einde van de Scenic road moeten gaan. De andere dag wellicht toch met de shuttlebus of een reguliere fiets (Scott Lookout).
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

HillBillies schreef:
18 aug 2024, 13:21
Het eerste tijdsvak was direct weg (09.00), mijn tip is dan ook om voor het tweede van 09.30 te gaan
Dank voor deze tip, Johan. Staat genoteerd.
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

Andere vraag; wij zijn 3 volledige dagen in Yosemite.

Dag 1 staat gepland voor de Tioga Road en de diverse wandelingen die daar mogelijk zijn (op weg van June Lake naar hopelijk een plek in de Valley).

Dag 2 wilde ik gaan naar een wandeling vanuit de Valley en zat te denken aan de Vernal and Nevada Falls via Mist Trail (10,3 km; 4 uur).

Dag 3 had ik in gedachten om de combinatie van Taft en Sentinel vanuit Glacier Point te gaan doen.

Nu ik me wat meer aan het inlezen ben, denk ik dat wellicht de Panorama Trail vanuit Glacier Point leuker is, omdat je dan al langs Vernal en Nevada Falls komt en grotendeels van boven naar beneden loopt en zelfs helemaal terug naar de camping kan lopen. Lees ook in diverse topics dat deze PT Hike dé hike is als je meerdere dagen in het park bent.

Mocht het lukken om tickets voor de bus te reserveren, dan zal ik op dag 2 niet (nogmaals) de Vernal/Nevada Falls trail gaan doen. Welke hike(s) kunnen jullie dan aanraden om te doen?

De hikes bij Mariposa zullen we (wellicht) op dag 4 gaan doen als we richting Kings Cayon rijden.
Ragjee
Amerikafan

Bericht door Ragjee »

Zelf de Four mile trail omhoog gelopen en de panaroma trail naar beneden. Prachtige wandelingen! De combinatie is stevig maar het kan.
Je kunt met de bus omhoog en dan de PT wandelen. Mocht je laat terug zijn, zeker een zaklamp meenemen. https://roadtripusa2019.home.blog/2019/ ... ite-dag-2/ zie hier onze ervaring.
Zomer 2025: Zuidwesten
Zomer 2023: Rondje SLC
Dec 2021: NYC + Washington DC
Zomer 2019: Zuidwesten
Mei 2017: NYC
maart 2016: NYC
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Knap hoor @Ragjee dat je beide trails hebt gedaan! Wij waren het eens van plan maar door een dreigend onweer zijn we weer terug gegaan zoals we gekomen waren, via de 4MT. De PT was wel zwaarder geweest.
Een tip voor de PT; als je niet meer heel fit bent boven bij de Nevada Fall ga dan niet via de Mist Trail naar beneden, maar neem de John Muir Trail. Je loopt dan niet langs de waterval maar het is minder steil en geen klauterwerk. En zeker op het stuk langs de Vernal Fall heb je ook mooie uitzichten.
Mocht je dat doen dan is het niet gek om de Mist Trail tot bijvoorbeeld bovenaan de Vernal Fall op een andere dag te doen.
Andere mogelijkheden in de vallei zijn wat afhankelijk van hoe de komende winter is. Als de watervallen nog krachtig zijn is de korte wandeling naar de Lower Falls mooi. En een rondje Mirror Lake is ook een aanrader. Wij liepen in 2017 nog wat verder, Tenaya Canyon in. Zie hier ons verslag. Je kunt ook gaan raften als de Merced River nog voldoende wat heeft. Of fietsen huren.
Neem, als je de vallei verlaat, zeker een kijkje bij Valley View; vind ik mooier dan Tunnel View. Sorteer tijdig voor naar links op de parking niet te missen.
Verder zijn rangeractiviteiten ook altijd de moeite waard om te doen. Kijk wat er is en of er iets bij is wat je aanspreekt. Je krijgt bij de ingang een krantje, bekijk dat goed. Je kunt het ook online al bekijken. Zie hier voor dat van afgelopen juli.
Buiten de vallei is een bezoek aan Hetch Hetchy ook een mogelijkheid, zeker als de Wapama Fall nog krachtig is.

Het zou wel mooi zijn om ook nog Taft Point en Sentinel Dome te doen. Kijk daarvoor ook even hoe je dat wilt doen; beide heen en terug is korter dan de combinatie.
De hike bij de Mariposa Groce zou ik niet doen als je naar Seki gaat.

Voor nog meer hiking tips: www.yosemitehikes.com
En mijn wandelsite. :wink:

Marianne
RogierS
Amerikafan

Bericht door RogierS »

Ragjee schreef:
20 aug 2024, 12:36
Zelf de Four mile trail omhoog gelopen en de panaroma trail naar beneden.
Dank voor je input; mooi avontuur zo te lezen en te zien. Wel heel laat geworden; weet niet of mijn kids van dan bijna 10 en 12 dit too much zullen vinden. Hoeveel km in totaal hebben jullie op deze manier gelopen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer