Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Mark1987: mooie stopplaats Yosemite - Las Vegas.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Mark1987
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Mark1987: mooie stopplaats Yosemite - Las Vegas.

Bericht door Mark1987 »

Hallo allemaal,

Eind april 2025 gaan wij 2 weken naar Amerika.
Mijn vraag gaat zoals zovelen over de grote afstand tussen Yosemite en Las Vegas.

Omdat de reis zich plaatsvind in het voorjaar is de kans groot dat de Tioga pass nog dicht is.
Blijven er 2 route's over: - Bakersfield of langs Big Pine.

Nou is mijn vraag of er nog iets leuks is (wat niet zorgt voor een te grote omleiding) waar we kunnen stoppen / slapen.
Furnace creek zorgt voor flink meer reistijd en Mammoth lakes is geen optie ivm dichte pas.

Jullie nog ideeën? Kan een mooie slaapplaats zijn, maar ook een park of pretpark (kind van 8 reist mee).
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Mooie stopplaats Yosemite - Las Vegas

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Je hebt de keuzes uit meerdere routes (waarom route's?) waarbij de belangrijkste keuze is tussen bovenlangs of onderlangs. Het mooiste is bovenlangs, zeker als de Sonora Pass open is.
Om je goed te kunnen helpen is het van belang om te weten waar je overnacht; in Yosemite Village? Of buiten het park?
En ligt de route en vluchten al vast? En is 1 stop het maximum op dit stuk of heb je nog ruimte in de route voor een extra overnachting? Ben je in het begin van de reis in Yosemite of op het eind (dat laatste is natuurlijk aan te bevelen)?

Waarom is Mammoth Lakes geen optie? Bij de route bovenlangs is Mammoth Lakes geen gekke stopplaats. En dan via Death Valley naar Las Vegas. Ik zou hoe dan ook via Death Valley rijden; dat is in die periode nog niet te heet, en mooi om te zien. Pretparken zijn er niet op dit stuk. Tenzij je via Los Angeles wilt rijden.

Marianne
Mark1987
Amerika-ontdekker

Bericht door Mark1987 »

Hoi Marianne,

We overnachten net buiten Yosemite, in de Yosemite Westgate lodge.
De routes en vluchten liggen nog niet vast, 1 stop vind ik meer dan voldoende aangezien wij dit stuk graag zouden over willen slaan.
Echter is de reisafstand te groot voor 1 dag. We zijn aan het begin van de reis in dit gebied. We beginnen in San Francisco en eindigen in Las Vegas.

Mammoth lakes is geen optie omdat zoals eerder aangegeven die pas waarschijnlijk gesloten is. Ook vind ik deze stop te dichtbij Yosemite liggen. Iets wat de afstand halveert zou fijn zijn.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Als je de Sonora Pass neemt is het 4 uur rijden naar Mammoth Lakes. En vandaar 6 uur naar Las Vegas. Ligt dus redelijk halverwege. Je kunt natuurlijk ook doorrijden naar bijvoorbeeld Bishop of Lone Pine. Maar het zou mooi zijn als je tijd hebt voor Bodie en Mono Lake. En bij Lone Pine is een bezoek aan de Alabama Hills mooi. Kijk eens in ons 2013-verslag voor dit stuk.
Als er echter nog niets vastligt en je dit stuk eigenlijk niet wilt doen (erg jammer, het is een prachtige route) waarom doe je dan geen rondje Las Vegas?
Als je wel naar SF wilt dan zou ik beginnen in Las Vegas en eindigen in SF.
Zet je planning hier eens neer.

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Mocht je onderlangs willen rijden dan is Groveland niet zo handig. Je zou dan beter naar bijvoorbeeld Oakhurst kunnen kijken. Of kijk naar Wawona, dat vonden wij erg leuk. En goed gelegen voor de Mariposa Grove.

Marianne
Mark1987
Amerika-ontdekker

Bericht door Mark1987 »

Wat maakt het uit waar je begint en waar je eindigt voor de schoonheid van een route?

Wij willen graag San Francisco bezoeken en Yosemite, de afstand vanaf Yosemite naar Las Vegas is gewoon jammer genoeg groot.

De planning is voorlopig als volgt:

Dag 1: Aankomst San Francisco
Dag 2: San Francisco
Dag 3: Vertrek naar Yosemite
Dag 4: Yosemite
Dag 5: Vertrek naar Las Vegas (tussenstop nader te bepalen)
Dag 6: Las Vegas
Dag 7: Las Vegas
Dag 8: Vertrek naar Zion
Dag 9: Zion
Dag 10: Vertrek naar Brice
Dag 11: Brice
Dag 12: Vertrek naar Grand Canyon
Dag 13: Grand Canyon
Dag 14: Vertrek naar Las Vegas en naar huis

We hebben in dit schema nog de mogelijkheid om 2 dagen toe te voegen.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Re: Reis Mark1987: mooie stopplaats Yosemite - Las Vegas.

Bericht door Marcopstal »

Waarom twee dagen aan Bryce (niet Brice) en Grand Canyon spenderen ?
Een dag volstaat daar in principe wel.

Ga je twee dagen in de Westgate Lodge blijven ? Dat ligt zeer niet handig om dan de dag erna onderlangs te rijden.
Als je onderlangs rijdt is Big Pine ook niet interessant tenzij om alsnog naar Death Valley te gaan.
De bovenlangse route blijft de meest interessante, veel heeft de vallei niet te bieden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Mark1987 schreef:
27 aug 2024, 14:56
Wat maakt het uit waar je begint en waar je eindigt voor de schoonheid van een route?
Voor de schoonheid van de route maakt het niet uit - dat heb ik ook niet gezegd - maar wel voor de mogelijkheden in Yosemite. Hoe later je daar bent hoe groter de kans dat de Sonora Pass open is. En de Glacier Point Road. En hoe minder kans op sneeuw op de wandelpaden.
Mark1987 schreef:
27 aug 2024, 14:56
Wij willen graag San Francisco bezoeken en Yosemite, de afstand vanaf Yosemite naar Las Vegas is gewoon jammer genoeg groot.
Het is een prachtige route, zeker als je door Death Valley rijdt.
Wij doen altijd twee of meer overnachtingen op dat stuk. Kijk eens in ons 2013-verslag en 2019- verslag voor wat mogelijkheden.

Zoals Marcopstal al aangeeft is voor Bryce en voor de Grand Canyon 1 nacht op zich voldoende. Als jullie van wandelen houden is een tweede nacht prima. Ik zou ook een stop bij Valley of Fire aanraden. Kijk eens in ons 2024-verslag voor Valley of Fire en twee nachten Grand Canyon in dezelfde tijd van het jaar.

Marianne
Mark1987
Amerika-ontdekker

Bericht door Mark1987 »

Ja, is brice niet leuk om daar 2 dagen te verblijven?
Leek mij wat ontdekken en verschillende trails juist erg mooi.

Op het gemak aankomen rustig wat de omgeving verkennen en de volgende dag wilde we daar met een paard de omgeving verkennen (speciale tour).
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het is Bryce.
En ja, je zou daar ook meer tijd door kunnen brengen maar met een rondreis moet je keuzes maken. Je zou ook een overnachting in Page toe kunnen voegen. Dan heb je een middag en ochtend voor Bryce en dan kun je zowel een wandeling maken als gaan paardrijden.
Welke trails had je in gedachten?
Ik zou eerder wat wandelingen in Valley of Fire toevoegen. Heb je gekeken naar de trails die wij hebben gelopen?

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Mark1987 schreef:
27 aug 2024, 11:46
en Mammoth lakes is geen optie ivm dichte pas.
Bovenlangs is de mooiere route van de twee. Als je pech hebt - veel sneeuw in de winter - moet je via de Carson Pass (Ca 88) rijden. Dat is ruim tien uur pure rijtijd en Mammoth Lakes ligt dan mooi halverwege. Je zou Bodie en in ieder geval Mono Lake kunnen bezoeken.
Van Mammoth Lakes naar Las Vegas via de korstste route is ongeveer 5 uur rijden. Via Death Valley is de rijtijd zonder stops drie kwartier langer.
Als de Sonora Pass (Ca 108) open is, wordt de route twee uurtjes korter en zou je Lone Pine als overnachtingsplaats kunnen kiezen i.p.v. Mammoth Lakes. De volgende dag heb je dan (meer) tijd voor de Alabama Hills en/of Death Valley.
Mark1987 schreef:
27 aug 2024, 11:46
Furnace creek zorgt voor flink meer reistijd
Onderlangs is (vooral het eerste deel van) de route een stuk minder mooi. De kortste route is ongeveer 8 uur. Via Death Valley komt daar zonder stops twee uur bij. In dat geval zou ik in Oakhurst overnachten ip.v. in Groveland. Dat scheelt weer een uur en een kwartier en maakt een overnachting in Death Valley beter mogelijk. Furnace Creek is een optie. Ik vond overnachten in Panamint Springs heel fijn. Van Oakhurst naar Panamint Springs is ongeveer 5,5 uur rijden.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Mooi overzicht van Old Faithful. Kun je er iets mee? En met de andere tips?

Om nog even terug te komen op je oorspronkelijke vraag naar bezienswaardigheden onderweg:
Bodie en Mono Lake zijn al genoemd. Zie bijvoorbeeld hier voor ons bezoek.
Manzanar voor als je geschiedenis interessant vindt. Zie hier voor ons bezoek
Alabama Hills en het filmmuseum in Lone Pine. Zie hier voor de Alabama Hills.
In Death Valley vonden wij het heel bijzonder om visjes te zien in de Salt Creek. Zie hier.
En doe zeker Artist Drive, dat is een prachtige weg. Zie hier. En verder natuurlijk de Sand Dunes, Badwater, Devils Golfcourse en Zabriskie Point. Kost allemaal weinig tijd.
En - buiten je oorspronkelijke vraag - Valley of Fire is echt schitterend, ik zou daar zeker tijd voor uittrekken. Ik heb in dit topic onder Nevada de Seven Wonders Trail beschreven. Zie ook hier en hier.

Kijk ook eens op www.ontdek-amerika.nl voor de parken en overige bezienswaardigheden.

Ik weet niet wanneer de reis precies plaatsvindt maar het is aan te raden om het weekend in Zion en Yosemite te vermijden.

Marianne
Mark1987
Amerika-ontdekker

Bericht door Mark1987 »

Bedankt voor jullie tips tot nu toe!

De mogelijkheid om het weekend de parken te vermijden is zeker iets wat we gaan proberen!
Aangezien we half april vertrekken is de kans bijna 100% dat de Tioga pas gesloten is.
Dit heb ik nagezocht op de website van Yosemite met daarin de historische openingen.

Het omrijden via het noorden is zeker een optie, het lijkt raar om om te rijden maar komt ongeveer neer op dezelfde reistijd als via Bakersfield te rijden.

Het schema is nu als volgt:

vrijdag 18-04 aankomst San Francisco
zaterdag 19-4 San Francisco
zondag 20-04 pretpark en vertrek naar Yosemite
maandag 21-04 hele dag Yosemite
dinsdag 22-04 vertrekken naar Bakersfield slapen Bakersfield (of vertrekken naar Lone Pine)
woensdag 23-04 vertrekken naar Las Vegas
donderdag 24-04 hele dag Las Vegas
vrijdag 25-04 hele dag Las Vegas
zaterdag 26-04 vertrekken naar Zion
zondag 27-04 hele dag Zion
maandag 28-04 vertrekken naar Bryce
dinsdag 29-04 hele dag Bryce
woensdag 30-04 vertrekken naar Grand Canyon
donderdag 01-05 hele dag Grand Canyon
vrijdag 02-05
zaterdag 03-05 Vertrekken naar Las Vegas, slapen Las Vegas
zondag 04-05 naar huis

De vrijdag is nog niet ingepland, deze zouden we kunnen gebruiken om alles op te laten schuiven zodat we op zaterdag 26-04 niet aankomen in Zion maar een dag later.
Valley of Fire lijkt me erg mooi, maar de parken die nu in het schema zitten zijn dingen die we al lang willen bezoeken.
Old Faithful
Amerika-expert

Mark1987 schreef:
03 sep 2024, 10:35
zondag 20-04 pretpark en vertrek naar Yosemite
maandag 21-04 hele dag Yosemite
dinsdag 22-04 vertrekken naar Bakersfield slapen Bakersfield (of vertrekken naar Lone Pine)
woensdag 23-04 vertrekken naar Las Vegas
Je wilt bij Yosemite niet in het park overnachten? In dat geval zou ik ervoor zorgen dat die overnachting geannuleerd kan worden. Als je dan kiest voor de zuidelijke route kun je in Oakhurst overnachten en de volgende dag 5.5 uur naar Panamint Springs, 6 uur naar Stovepipe Wells of 6,5 uur naar Furnace Creek rijden. Overnachten in Lone Pine kan ook maar zou niet mijn voorkeur hebben.
Groveland - Bakersfield - Las Vegas betekent twee minder interessante (halve) rijdagen met daartussen een overnachting in een niet zo interessante plaats (zeg ik anderen na, ik ben er zelf nooit geweest).

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Mark1987 schreef:
Aangezien we half april vertrekken is de kans bijna 100% dat de Tioga pas gesloten is.
Dit heb ik nagezocht op de website van Yosemite met daarin de historische openingen.
Ja, dat klopt. Dat wordt ook niet ontkend hier. Maar er zijn meerdere passen zoals al eerder aangegeven is. Hoe later je daar bent hoe meer kans dat bijvoorbeeld de Sonora Pass open is. Het is me niet duidelijk waarom je niet kijkt naar de optie om te starten in Las Vegas en te eindigen in San Francisco.
Mark1987 schreef:
Het omrijden via het noorden is zeker een optie, het lijkt raar om om te rijden maar komt ongeveer neer op dezelfde reistijd als via Bakersfield te rijden.
Waarom kies je dan nu toch voor Bakersfield? Wil je wel via Bakersfield rijden dan is overnachten in Wawona of Oakhurst handiger dan Groveland.

Wil je niet in Page overnachten? Heb je wel Antelope Canyon en Horseshoe Bend op de planning staan?
En waarom twee nachten Grand Canyon, wat zijn je plannen daar?

Er is voldoende tijd om een bezoek te brengen aan Death Valley en Valley of Fire, daar hoef je toch niets anders voor in te leveren? Je hebt immers een dag over. Wat zou je die dan voor willen gebruiken?

Marianne
Mark1987
Amerika-ontdekker

Bericht door Mark1987 »

Oke even alle vragen beantwoorden haha,

We slapen 2 nachten in Yosemite.
Aankomst zondag 20-04 Nacht 1.
hele dag yosemite 21-04 Nacht 2.
Vertrek Yosemite 22-04

Page en Antelope canyon trekt ons niet zo veel.
Aangezien we met een kind van 8 reizen vinden we het belangrijk om niet te reizen als het niet nodig is.
Stukken van 4 uur rijden aan een stuk is iets wat we zo veel mogelijk willen beperken.

Wat we 2 nachten in Grand Canyon willen doen? Hiken, een tour doen met een jeep, Maar 2 nachten is eigenlijk maar 1 volle dag he.
Aankomst dag is zwemmen en de omgeving een beetje verkennen. De tweede dag is een hele dag park.
De volgende dag is weer op tijd vertrekken.

Zo is de planning zo'n beetje in alle parken.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je hebt nog niet alle vragen beantwoord. :wink: Het is me nog niet duidelijk waarom je de route niet omdraait. Daar zijn alleen maar voordelen aan. Het weer is natuurlijk niet te voorspellen maar met een niet te strenge winter heb je begin mei meer kans op open wegen dan half april.

Verder moet je goed kijken wat je plannen in de parken zijn. De parken verschillen namelijk nogal in grootte en mogelijke activiteiten. Bryce is klein. En het kan er nog koud zijn. Dus normaal gesproken is daar een middag en avond voldoende. En om niet te veel te rijden per dag is een overnachting in Page juist aan te raden; dat geeft je nog een ochtend voor Bryce en je hebt nog voldoende tijd om naar Horseshoe Bend te gaan en een kijkje te nemen bij Lake Powell.
Voor de Grand Canyon is voor de meeste mensen een middag en ochtend voldoende. Welke hike had je daar in gedachten? En waar ga je overnachten, in Tusayan? In het park is geen zwembad, en de omgeving verkennen bij Tusayan is niet zo interessant. Lees je goed in en kijk naar de mogelijkheden daar. Heb je ook ons verslag bekeken voor ons verblijf in april dit jaar? Ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met een tour met een jeep. Maar het zal je geen beter beeld van de GC geven.
Het is heel mooi om in het park te overnachten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Bright Angel Lodge op www.grandcanyonlodges.com.

Yosemite is een stuk groter, en bovendien liggen de bezienswaardigheden daar verder uit elkaar. Voor de vallei kun je al een dag uittrekken, en je kunt naar Hetch Hetchy; dat is zeker zo vroeg in het jaar een aanrader; je kunt dan naar de Wapama Fall lopen. En omdat het lager ligt dan Yosemite Valley is het daar al sneller aangenaam qua temperatuur. Verder kun je nog sequoia's bekijken in de Mariposa Grove (zie hier voor ons bezoek). Met één volle dag heb je dus eigenlijk niet echt voldoende tijd voor alle mogelijkheden in Yosemite. En dan ga ik ervan uit dat de Glacier Point Road nog niet open is.
Je schrijft nu dat je in Yosemite overnacht maar je had het eerder over de Westgate Lodge in Groveland. Zoals gezegd ligt dat niet gunstig als je via Bakersfield wilt rijden maar wel gunstig voor de noordelijke route.

Valley of Fire ligt op de route tussen Las Vegas en Zion; ik zou zeker de route door het park nemen en een leuke wandeling uitzoeken.

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert

Net als Marianne denk ik dat de jeeptour bij de Grand Canyon weinig toegevoegde waarde zal hebben. Langs de East Rim Drive rijden en stoppen bij de uitzichtpunten kun je ook met de eigen auto.
Met een achtjarige zul je waarschijnlijk geen zware wandeling ver de canyon in maken. Meestal is één overnachting dan voldoende.

Als je de route omdraait zou die er zo uit kunnen zien.

vr 18 apr 25 Naar - Las Vegas
za 19 apr 25 Las Vegas - Las Vegas
zo 20 apr 25 Las Vegas - Las Vegas
ma 21 apr 25 Las Vegas - Grand Canyon
di 22 apr 25 Grand Canyon - Page
wo 23 apr 25 Page - Bryce
do 24 apr 25 Bryce - Zion
vr 25 apr 25 Zion - Zion
za 26 apr 25 Zion - Valley Of Fire
zo 27 apr 25 Valley Of Fire - Death Valley
ma 28 apr 25 Death Valley - Mammoth Lakes
di 29 apr 25 Mammoth Lakes - Yosemite
wo 30 apr 25 Yosemite - Yosemite
do 1 mei 25 Yosemite - Yosemite
vr 2 mei 25 Yosemite - San Francisco
za 3 mei 25 San Francisco - San Francisco
zo 4 mei 25 Terugvlucht

Als je op 22 april op tijd vertrekt, heb je een halve dag om het gedeelte tussen Grand Canyon Village en Hermits Rest te bezoeken. De volgende dag rijd je dan via de uitzichtpunten langs de East Rim Drive naar Page,

Je kunt eventueel in de Virginia Creek Settlement overnachten i.p.v. in Mammoth Lakes.

Uiteraard ga je zelf over het samenstellen van de route. Het is maar een idee :wink: Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Mooie route van Old Faithful! Kijk zelf nog eens goed naar wat voor jullie de echte must sees zijn en hoeveel tijd je nodig hebt overal. Als je wat reisverslagen leest krijg je een goed beeld van een rondreis, anders dan van de mooie plaatjes die je op social media of websites ziet. Je ziet dan ook beter of iets je wel of niet aanspreekt.
Reisverslagen vind je vaak in de onderschriften van forumleden - zoals bij ons - en in dit topic.
In 2002 waren onze dochters 7 en 9. Wij deden toen wel een wat ander rondje en ook in een andere periode maar er is zeker de nodige overlap. Misschien heb je iets aan dat verslag.

Je zou er nog voor kunnen kiezen om in de route van Old Faithful Las Vegas tussen VoF en Death Valley te doen zodat je niet in het weekend in Las Vegas bent.

Marianne
stegeman
Amerikakenner

Bericht door stegeman »

Zo zie je maar weer aan reacties dat iedereen anders is en dingen anders ervaart.
Grand Canyon en Bryce is 2 nachten juist heerlijk. Ook Page verdient er 2. Zou zelf bij alle drie wel 3 nachten hebben gewild maar goed. Het is maar net hoe je het ervaart , wat het weer is en wat je allemaal wilt doen ook. Ik zelf zie het vaak zo dat 2 nachten betekent 1 volle dag voor het National park beschikbaar.
Na 2 Amerika reizen en 1 Canada reis doen wij het heel anders nu de volgende reis en blijven gewoon gemiddeld 3 nachten op 1 plek met veel tijd om te wandelen. Less is soms more. Dus we zien nu een veel kleiner gebied intensiever. Heerlijk die rust. Kijk er nu al naar uit. Onze allereerste reis was het altijd 1 of 2 nachten. Ons veel te gejaagd. De 2e keer zag er al heel anders uit, 3e x nog iets rustiger en nu in 3,5 week 8 slaapplekken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer