Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mount Rainier: hoogte ligging nationaal park?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Ronny2
Amerika-ontdekker

Mount Rainier: hoogte ligging nationaal park?

Bericht door Ronny2 »

Allen,
Mogelijk is het antwoord op mijn vraag al terug te vinden, en heb ik er overgekeken...
Zal de leeftijd zijn :D
In ieder geval: we plannen een bezoek aan Mount Rainier ( in kader van een rondrit waar ik later ws nog vragen over zal hebben) , ergens half juni 2025.
Als ik het goed snap , is die periode niet ideaal, maar vrij goed te doen.
Echter , mijn vraag/probleem: wij hebben ondervonden dat we op grote hoogte toch al wat problemen hebben met ademen. Niet dat we doodvallen, maar aangenaam is anders.
We vinden we terug hoe hoog de berg is, maar hoe hoog het park zelf is, en waar je als toerist dus wandelt, kan ik niet terugvinden.
Iemand daar info over, of/en ervaring mee?
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door markro op 17 sep 2024, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voor de duidelijkheid de topictitel aangepast.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Mount Rainier

Bericht door Martin & Marianne »

Heb je al op de NPS-site gekeken? Op de kaart van het park (zie hier) kun je de hoogte op verschillende locaties zien. Klik wel even in de linkerbovenhoek waar "standard map" staat op "brochure map". Je moet vervolgens even inzoomen.

Als je wat wandelingen op het oog hebt zou je ook eens kunnen googelen op die wandeling, in combinatie met termen als "altitude" of "elevation gain".

Het kan natuurlijk zijn dat je alleen in de lager gelegen gebieden kunt wandelen want half juni zou er nog wel sneeuw kunnen liggen op de hoger gelegen trails. Wij hadden dat zelfs medio juli nog. Om te zeggen dat het vrij goed te doen is, is dus wat voorbarig, dat zal pas na de winter blijken.

Wat betreft de hoogte; zorg dat je al zoveel mogelijk aan de hoogte gewend bent voordat je daar gaat wandelen. Misschien kun je daar met je route rekening mee houden?

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zie op de NPS-site ook een overzicht van wandelingen. Zie https://www.nps.gov/mora/planyourvisit/ ... ainier.htm
Als je daar per gebied op trailmap klikt zie je uitgebreide beschrijvingen met hoogteverschillen, en een kaartje per gebied met hoogtes.
de hoogte staan.

Kijk ook voor andere parken altijd op de NPS-site, daar is vrijwel op al je vragen antwoord te vinden.

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Welkom.
Op welke hoogte krijg je doorgaans “last” ? Paradise ligt op 1600m, Longmire iets lager. Afgelopen juni stonden wij op Cougar Rock op ongeveer 1000m hoogte tussen deze 2 plekken in. We hebben gewandeld in Longmire omdat er boven teveel mist en regen was. Iets lager waren de paden sneeuwvrij en had je prachtig uitzicht op de berg (die dus deels in de wolken lag, maar bovenste deel zichtbaar). De dag dat we ietsje beter weer hadden waren de paden vanaf Paradise de eerste 200-300 m sneeuwvrij, daarna met goed materiaal en stokken wel te bewandelen. Juni is dus inderdaad vroeg, maar wel mooi. Later in de zomer is er meer open. Ik zou het niet bij voorbaat daarom overslaan, maar zorg ook voor alternatieven als het weer wat tegenvalt. Wij hebben ipv 4-5 dagen uiteindelijk 2-3 dagen Mount Rainier gedaan en zijn toen verder getrokken….
De berg zelf is dus flink hoog, de omgeving rondom eigenlijk niet. In bijvoorbeeld Rocky Mountain NP wandel je op grotere hoogte…
Paul
Ronny2
Amerika-ontdekker

Bericht door Ronny2 »

Allemaal heel erg bedankt!

Weer veel geleerd
Ter info : ik weet zelf niet juist op welke hoogte we last krijgen . We hebben dat gemerkt in RMNP. Al waren we toen geland in Denver en zeker niet gewend aan hoogte
De route gaat (tot nu) als volgt

Seattle Airport - Olympic Nt Park (3/4 dagen met verschillende slaapplaatsen)
ONP- Astoria/Canon Beach
Canon Beach - Salem ( in 1 keer naar Bend iets te ver)
Salem- Bend/Redmond
Bend- Painted Hills - The Dalles (2n )
The Dalles - Ashford ( evt stop in Vancouver/Portland - 's avonds aankomen om dag erna Mount Rainier park in te gaan en te verblijven
Mount Rainier (2/3 n)
Monut Rainier - Seattle (2n)

Kunnen evt van Portland terugvliegen, maar vlieguren en prijzen lijken beter met een retour vanuit Seattle
Crater Lake precies niet te doen gedurende die periode, dus overslaan
Portland spreekt ons niet genoeg aan om een overnachting te doen...Spreek ons gerust tegen

Nogmaals : bedankt!
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Mooie route, hoe lang heb je ? En wanneer precies begin of eind juni maken nogal verschil….
Als je een aantal dagen in de buurt van Bend zit kun je overwegen wel Crater Lake te gaan bekijken. Denk dat je er anders niet zo snel meer komt. Ook bij ons lag er nog (veel) sneeuw, maar we vonden het prachtig ! De overnachting die we gepland hadden verviel vanzelf (sneeuw op onze campingplek), maar we zijn toch blij erheen gegaan te zijn. We waren er rond koffietijd, beetje gewandeld, geluncht en toen weer verder gereden. Ik had het niet willen missen. De omgeving van Bend en het stadje is trouwens erg leuk. Smith Rock is een leuk parkje voor een uurtje of 3 wandelen (eerst naar hoogste punt, dan om de rots heen). Vergeet ook Silver Falls State park niet (bij Salem). Verrassend leuk gewandeld ook ! Eerlijk gezegd vonden we de watervallen bij Columbia River wat tegenvallen. Leuk om even gezien te hebben, maar wij hebben daar ons verblijft ingekort….
Ronny2
Amerika-ontdekker

Bericht door Ronny2 »

We hebben ongeveer 14/15 dagen.
Ik had vluchten gezien met vertrek op 13 /14 juni; Dan zijn we nog net terug voor juli ( voordat de vluchten veel duurder zijn én we de kleinkinderen moeten opvangen)
Zitten nog wat in de knoei met Mt Hood, maar had ergens gelezen dat die (tijdelijk) moeilijk te bezoeken is of zoiets.

Vanuit Bend naar Crater Lake lijkt me toch nog heel stuk...

Effe gedacht aan Salem- Eugene- Crater lake en zo naar Bend. Maar als het dan tegenvalt , is er veel rijtijd verloren
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wij hebben dus Bend (La Pine) - Crater Lake - Roseburg gereden op één dag met koffie/lunch bij Crater Lake. Was een lange dag maar goed te doen...
Mount Hood is ''open'', daar kun je wat wandelen (bij de skipistes) of bij Mirror Lake (leuke wandeling). De rit er naartoe vanaf Columbia River vonden wij erg mooi. Maar je bedoelt waarschijnlijk Mt. Saint Helens: daar is de toegangsweg naar het visitor center gesloten dit jaar. Ik heb niet de status voor volgend jaar gecheckt.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je kunt natuurlijk ter plekke beslissen of je wel of niet naar Crater Lake gaat, afhankelijk van wat er open is. Met twee nachten Bend of omgeving is het wel in te passen. Is de stop bij Salem wel nodig?
Als er bij Crater Lake nog te veel sneeuw ligt kan het zijn dat dat bij Mt Rainier ook nog het geval is. Ik zou zo laat mogelijk gaan, scheelt het echt veel met de ticketprijzen? Ik dek dat met name de datum van de heenreis bepalend is?

Wij zijn eens op Denver gevolgen en reden de dag erna in RMNP naar de Trail Ridge Road. We krijgen toen last van hoogteziekte. In 2019 waren we al een paar dagen in Colorado voor we naar RMNP gingen en toen hadden we nergens last van. In Mt Rainier hebben we er ook geen last van gehad.
Moht Mt Rainier niet doorgaan kijk dan eens naar Mt St Helens; dat is ook zonder wandelingen de moeite van een bezoek waard.

Marianne
Ronny2
Amerika-ontdekker

Bericht door Ronny2 »

Sorry, beginnen de Mt ... door elkaar te slaan
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Misschien heb je iets aan ons 2006-verslag voor bijvoorbeeld Mt St Helens en Mt Rainier.
Mt St Helens is een bezoek waard omdat daar in 1980 een vulkaanuitbarsting was die een groot deel van de top van de berg heeft weggeslagen. Het visitor center is erg interessant. Het is mooi om te zien hoe de natuur zich herstelt en het is erg indrukwekkend om te lezen en te zien wat de impact van de uitbarsting was.

Marianne
Ronny2
Amerika-ontdekker

Bericht door Ronny2 »

Voor de vluchten is de uiterste vertrekdatum (ivm prijs) 26/6 .Dan zijn we - in huidige planning op 1 of 2 juli in Bend. Daarna wordt het 300 eur pp meer, toch al de moeite.
Ik overweeg nu - op jullie raad- Salem over te slaan en rechtstreeks van Astoria/Cannon Beach naar Bend te rijden ( wel een zware reisdag) en dan 2 dagen Bend te boeken.
Alleen: als het dan "slecht weer" is, is die extra dag in Bend moeilijk in te passen . Eventueel Smith Rock , maar dat dacht ik te doen bij vertrek naar Painted Hills. We gaan daar niet lang zijn ws en dan komen we na de middag an Painted Hills, wat - naar ik lees- ideaal is

Wat denken jullie van volgend alternatief:
De laatste overnachting - na bezoek ONP- is voorzien rond Abderdeen/Westport . Dag erna naar Cannon Beach
Ipv Cannon Beach doorrijden naar bvb Pacific City. Dan kunnen we Pacific City naar La Pine . Nog lange rit , maar als tussenstop kan Salem en/of Eugene
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Qua reistijden kan dat allemaal prima; van Pacific City naar La Pine is 4 uur rijden. Je moet echter kijken wat je onderweg wilt doen. Wil je bijvoorbeeld naar Silver Falls SP? Wij hebben na Olympic NP een bezoek gebracht aan Ford Clatsop. Als je bekend bent met de reis van Lewis en Clark is dat een mooie stop.

Voor de Painted Hills zijn de uren voor zonsondergang mooi. Je zou een overnachting in Mitchell kunnen overwegen.

Marianne
Ronny2
Amerika-ontdekker

Bericht door Ronny2 »

http://www.mt-st-helens.com/Helicopter/

Ik neem aan dat het dit is dat in je verslag staat? Voor "seniors" ongeveer 105 eur nu. Die moet er bij in!

Bedankt voor de tip
Ronny2
Amerika-ontdekker

Bericht door Ronny2 »

@ Marianne

Ik ben gaan zoeken naar overnachting in Mitchell en vind daar eigenlijk alleen "The Oregon Hotel" . Dat zal wel ok zijn, maar op hun website staat enkel en alleen een telnr om te reserveren...klopt dat?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, je moet inderdaad bellen om te reserveren.
Zie hier voor ons verblijf in het Oregon Hotel in Mitchell. De volgende dag reden we via het Smith Rock SP en Bend naar Crater Lake. Misschien heb je ook iets aan het verslag van die dag. Wij vonden he Oregon Hotel een aanrader!

Ik weet niet meer bij wie we die helikoptervlucht bij Mt St Helens deden maar het was echt de moeite waard. Maar het is geen vervanging voor een bezoek aan het visitor center.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 09 sep 2024, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Wij hebben recent overnacht in Prineville, daar zijn volop accommodaties. Ligt tussen Smith Rock SP en Painted Hills in.
Oh, en Crater Lake zeker niet overslaan als het goed weer is en in te passen valt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer