Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Ikverzinnogweliets: North West 2025
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Reis Ikverzinnogweliets: North West 2025
Hallo allemaal,
Net terug van mijn trip en ben nu al aan het oriënteren voor volgend jaar.
Na vooral het (zuid) westen van Amerika te hebben bezocht wil ik voor volgend jaar iets anders doen. Ik wil een reis maken door het noordwesten van Amerika.
Waar ik redelijk bekend ben met het zuidwesten is het noordwesten voor mij redelijke onbekend.
Dit is grofweg wat ik in mijn gedachte heb:
Aangezien dit echt helemaal in het beginstadium is van een mogelijke trip wil ik eerst beginnen met een paar oriënterende vragen, en ik hoop dat ze überhaupt te beantwoorden zijn.
1. Ik wil de trip graag in september doen, is dit een geschikte periode? Of is er een kans dat er in het noorden als sneeuw ligt?
2. Als jij deze trip zou doen, hoeveel dagen zou jij er grofweg voor uitrekken? Puur persoonlijk.
3. Is dit überhaupt haalbaar of is het te ambitieus voor 1 trip, ongeacht hoe lang je ook zou gaan.
Alvast bedankt voor jullie feedback. Alles is welkom.
Net terug van mijn trip en ben nu al aan het oriënteren voor volgend jaar.
Na vooral het (zuid) westen van Amerika te hebben bezocht wil ik voor volgend jaar iets anders doen. Ik wil een reis maken door het noordwesten van Amerika.
Waar ik redelijk bekend ben met het zuidwesten is het noordwesten voor mij redelijke onbekend.
Dit is grofweg wat ik in mijn gedachte heb:
Aangezien dit echt helemaal in het beginstadium is van een mogelijke trip wil ik eerst beginnen met een paar oriënterende vragen, en ik hoop dat ze überhaupt te beantwoorden zijn.
1. Ik wil de trip graag in september doen, is dit een geschikte periode? Of is er een kans dat er in het noorden als sneeuw ligt?
2. Als jij deze trip zou doen, hoeveel dagen zou jij er grofweg voor uitrekken? Puur persoonlijk.
3. Is dit überhaupt haalbaar of is het te ambitieus voor 1 trip, ongeacht hoe lang je ook zou gaan.
Alvast bedankt voor jullie feedback. Alles is welkom.
Op zoek naar een Amex referral link? PB mij.
Re: Reis Ikverzinnogweliets: North West 2025
Er bestaat altijd een kans op sneeuw, hoewel dat nog wel zal meevallen, denk ik. Temperaturen ’s morgens en ’s avonds zullen wel al serieus fris zijn op sommige plaatsen. In de parken die je vermeldt, zal er al veel gesloten zijn rond 10 september, visitor center, lodges, restaurants... je kan er dan nog wel gaan wandelen, maar er zijn weinig tot geen faciliteiten dan. De route is mooi, wel uitgebreid, maar als je genoeg tijd hebt, waarom niet. Vooral het stuk tussen Crater Lake en Seattle kan naar mijn gevoel beter. Ik denk dan aan Mt Hood, Sisters area, Columbia River Gorge
Lilo
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
-
- Amerikafan
@Lilo
Dank voor je feedback.
Ik denk dat mei of overlapping met juni niet veel beter zal zijn?
Dank voor je feedback.
Hier was ik al bang voor.zal er al veel gesloten zijn rond 10 september
Ik denk dat mei of overlapping met juni niet veel beter zal zijn?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat september normaal gepsroken nog goed te doen is, maar er is natuurlijk al een verschil tussen begin en eind september. Mei lijkt me te vroeg. Juni zou kunnen maar voor Glacier is dat ook al erg vroeg. Je kunt natuurlijk schuiven met je start/eindpunt. Het id trouwens niet zo dat je in het noorden meer kans hebt op sneeuw; het gaat om de hoogte. Ook de wegen rond Crater Lake kunnen tot in juli nog dicht zijn vanwege sneeuw.
Ik vind het kaartje niet goed leesbaar, is het niet handiger om de parken/plaatsen die je wilt bezoeken eens op een rij te zetten?
Hoeveel tijd je nodig hebt hangt van een aantal zaken af. Ben je iemand die alles snel heeft geien en weer verder wil? Of ga je uitgebreid een park bezoeken en veel wandelingen maken?
Ik zou voor Yellowstone zeker 3 dagen/4 nachten uittrekken, maar 5 of 6 nachten kan ook. Kijk eens in ons 2015-verslag voor Yellowstone in juni, en de route naar Oregon.
Voor Grand Teton is 2 nachten mooi.
Glacier: 3 nachten
Mt Rainier: 2 of 3 nachten
In totaal zou ik er een week of 4 voor uittrekken, maar het is makkelijker te zien als je de route per dag uitschrijft. Dan zie je snel genoeg wat wel en niet mogelijk is.
Marianne
Ik vind het kaartje niet goed leesbaar, is het niet handiger om de parken/plaatsen die je wilt bezoeken eens op een rij te zetten?
Hoeveel tijd je nodig hebt hangt van een aantal zaken af. Ben je iemand die alles snel heeft geien en weer verder wil? Of ga je uitgebreid een park bezoeken en veel wandelingen maken?
Ik zou voor Yellowstone zeker 3 dagen/4 nachten uittrekken, maar 5 of 6 nachten kan ook. Kijk eens in ons 2015-verslag voor Yellowstone in juni, en de route naar Oregon.
Voor Grand Teton is 2 nachten mooi.
Glacier: 3 nachten
Mt Rainier: 2 of 3 nachten
In totaal zou ik er een week of 4 voor uittrekken, maar het is makkelijker te zien als je de route per dag uitschrijft. Dan zie je snel genoeg wat wel en niet mogelijk is.
Marianne
-
- Amerikafan
@Martin & Marianne
Dank voor je feedback.
Met name hoeveel weken jij er over zal doen is zeer bruikbaar. Ik ben inderdaad iemand die meer is van het ok gezien en weer verder. Ik zou persoonlijk dus minder nachten per park doen.
En ik ben iemand die het niet erg vind om lang in de auto te zitten. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen trip 3.600 km afgelegd in 10 dagen en er zaten best wel veel dagen tussen waar ik 7-9 uur in de auto zat.
Mijn doel op dit moment is meer om te oriënteren of deze globale ronde mijn lukt om het in 3 weken te doen of dat het, ook al is het op mijn tempo het mij 5 tot 6 weken gaat kosten.
Ik zal zeker op een later moment de plekken onder elkaar zetten en de nachten erbij, maar voor mij is dit nog wat te vroeg.
Alles is op dit moment nog zeer summier en ik moet ook nog voor mijzelf even goed uitzoeken wat ik wil bekijken.
Maar nogmaals bedankt voor alle feedback.
Dank voor je feedback.
Met name hoeveel weken jij er over zal doen is zeer bruikbaar. Ik ben inderdaad iemand die meer is van het ok gezien en weer verder. Ik zou persoonlijk dus minder nachten per park doen.
En ik ben iemand die het niet erg vind om lang in de auto te zitten. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen trip 3.600 km afgelegd in 10 dagen en er zaten best wel veel dagen tussen waar ik 7-9 uur in de auto zat.
Mijn doel op dit moment is meer om te oriënteren of deze globale ronde mijn lukt om het in 3 weken te doen of dat het, ook al is het op mijn tempo het mij 5 tot 6 weken gaat kosten.
Ik zal zeker op een later moment de plekken onder elkaar zetten en de nachten erbij, maar voor mij is dit nog wat te vroeg.
Alles is op dit moment nog zeer summier en ik moet ook nog voor mijzelf even goed uitzoeken wat ik wil bekijken.
Maar nogmaals bedankt voor alle feedback.
Wij hebben een rondje vergelijkbaar met dit in ca 4 weken gedaan. Wél van YVR en met Olympic NP, maar zónder Glacier.
3 weken met veel rijden is denk ik wel haalbaar. zie hier: viewtopic.php?f=16&t=79519&hilit=paulr
Crater Lake en Mount Rainier nog wel wat sneeuw dus. Glacier vorig jaar gedaan in zelfde periode en toen was wat we wilden doen sneeuwvrij.
Wij wandelen best wat dagen én doen ook wat andere aktiviteiten zoals whaletours, raften etc.
Ik vond de afstand dwars door Idaho best fors, zonder noemenswaardige hoogtepunten. Het was dus vooral leuk aan westkant én natuurlijk Yellowstone/Grand Teton...
Paul
3 weken met veel rijden is denk ik wel haalbaar. zie hier: viewtopic.php?f=16&t=79519&hilit=paulr
Crater Lake en Mount Rainier nog wel wat sneeuw dus. Glacier vorig jaar gedaan in zelfde periode en toen was wat we wilden doen sneeuwvrij.
Wij wandelen best wat dagen én doen ook wat andere aktiviteiten zoals whaletours, raften etc.
Ik vond de afstand dwars door Idaho best fors, zonder noemenswaardige hoogtepunten. Het was dus vooral leuk aan westkant én natuurlijk Yellowstone/Grand Teton...
Paul
-
- Amerikafan
@paulr
Dank voor je feedback.
Ik zit er inderdaad ook aan te denken om Glacier te skippen. Bespaar daardoor best wel wat tijd en ik. Die pak ik wel een keer Canada/Banff NP.
Na een middagje al behoorlijk wat goede feedback/tips.
Dank allen.
Dank voor je feedback.
Ik zit er inderdaad ook aan te denken om Glacier te skippen. Bespaar daardoor best wel wat tijd en ik. Die pak ik wel een keer Canada/Banff NP.
Na een middagje al behoorlijk wat goede feedback/tips.
Dank allen.
-
- Amerikafan
Versie 1.1
Je kan in Google maps maar maximaal 10 punten ingeven dus kaart komt niet helemaal overeen met de punten.
1. Seattle
2. Mount Rainier National Park
3. Yellowstone Dutton Ranch (van de serie)
4. Yellowstone National Park
5. Grand Teton National Park
6. Craters of the Moon National Monument & Preserve
7. Bend, Oregon
8. Mount Hood, Oregon
9. Columbia River Gorge National Scenic Area
10. Portland, Oregon
11. Olympic National Park
12. Seattle
Advies tussen punt 2 en 3?
Advies tussen punt 6 en 7?
Dit zijn punten die behoorlijk van elkaar af liggen en ik ken het gebied zeer matig om punten aan te wijzen die het bezoeken waard zijn.
Sowieso zijn alle tip, met name plekken om te bezoeken op de route van harte welkom.
De dagen heb ik expres nog niet ingevuld, die komen later wel. Eerst een globale route en dan de aantal dagen.
1. Seattle
2. Mount Rainier National Park
3. Yellowstone Dutton Ranch (van de serie)
4. Yellowstone National Park
5. Grand Teton National Park
6. Craters of the Moon National Monument & Preserve
7. Bend, Oregon
8. Mount Hood, Oregon
9. Columbia River Gorge National Scenic Area
10. Portland, Oregon
11. Olympic National Park
12. Seattle
Advies tussen punt 2 en 3?
Advies tussen punt 6 en 7?
Dit zijn punten die behoorlijk van elkaar af liggen en ik ken het gebied zeer matig om punten aan te wijzen die het bezoeken waard zijn.
Sowieso zijn alle tip, met name plekken om te bezoeken op de route van harte welkom.
De dagen heb ik expres nog niet ingevuld, die komen later wel. Eerst een globale route en dan de aantal dagen.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het hoeft ook niet helemaal uitgewerkt te zijn, maar het is naar mijn idee de enige manier om te zien wat er mogelijk is in bijvoorbeeld 3 weken. Je blijft anders aannames maken zonder te weten wat er wel en niet mogelijk is. Als ik jouw route uitschrijf kan het er zo uitzien:Ikverzinnogweliets schreef: ↑23 sep 2024, 15:53Ik zal zeker op een later moment de plekken onder elkaar zetten en de nachten erbij, maar voor mij is dit nog wat te vroeg.
Dag 1 naar Seattle
Dag 2 Seattle
Dag 3 Seattle - Mt Rainier
Dag 4 Mt Rainier
Dag 5 Mt Rainier - ?
Dag 6 ? - Crater Lake
Dag 7 Crater Lake - Mitchell
Dag 8 Mitchell - ?
Dag 9 ? - Jackson
Dag 10 Jackson - Colter Bay
Dag 11 Colter Bay - Yellowstone
Dag 12 Yellowstone
Dag 13 Yellowstone
Dag 14 Yellowstone
Dag 15 Yellowstone - Glacier NP
Dag 16 Glacier NP
Dag 17 Glacier NP - Kalispell
Dag 18 Kalispell - Spokane
Dag 19 Spokane - Seattle
Dag 20 Seattle
Als je zoiets hebt kun je gaan puzzelen en schuiven; misschien een nacht minder Yellowstone. Je ziet ook wat je mist; geen tijd voor de kust van Oregon en voor Olympic NP. Kijk naar de reistijden; mischien kan er ergens een tussenstop vervallen.
Ik denk dat dat alleen handig is als je er een one way van maakt; anders rij je er min of meer langs en dan is het jammer om het niet te bezoeken.Ikverzinnogweliets schreef: ↑23 sep 2024, 17:54Ik zit er inderdaad ook aan te denken om Glacier te skippen.
Wij vonden de doorsteek door Idaho wel meevallen. We brachten een bezoek aan Craters of the Moon, bezochten de Sumpter Dredge en John Day Fossil Beds.
Wil je in Glacier en in Yellowstone in het park overnachten dan is het belangrijk om zo snel mogelijk te kijken wat er beschikbaar is. Betaalbare opties zijn snel weg. Annuleren kan tot 30 dagen voor aankomst gratis, dus je kunt altijd iets vastleggen.
Ik zie dat je inmiddels toch iets hebt uitgewerkt.

Marianne
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Heb ik eigenlijk al beantwoord; Glacier NP. Wil je dat niet, kijk dan naar bijvoorbeeld een route van Seattle naar Salt Leke City.
Kijk voor de route tussen Bend en Grand Teton eens in ons 2015-verslag.
Marianne
-
- Amerikafan
@Martin & Marianne
Ben persoonlijk geen fan van one way, maar ik zal het zeker meenemen als een optie want ik zie, in dit geval, er ook zeker de voordelen in.
Maar dan moeten de prijzen wel qua vliegtickets en autohuur wel voordeliger zijn dan een round trip en dat betwijfel ik zeer.
We gaan het over een tijdje zien als de vliegtickets prijzen voor september 2025 beschikbaar zijn in Google Flights.
Ben persoonlijk geen fan van one way, maar ik zal het zeker meenemen als een optie want ik zie, in dit geval, er ook zeker de voordelen in.
Maar dan moeten de prijzen wel qua vliegtickets en autohuur wel voordeliger zijn dan een round trip en dat betwijfel ik zeer.
We gaan het over een tijdje zien als de vliegtickets prijzen voor september 2025 beschikbaar zijn in Google Flights.
Voordeel van een one way is vaak dat je meer ''vakantiedagen'' hebt omdat je minder nodeloos heen en weer hoeft te rijden. Uiteraard afhankelijk van wat je wilt gaan bekijken. Doorgaans zijn vliegtickets niet anders geprijsd dan een retour (beetje afhankelijk an de luchthavens), voor autohuur betaal je soms one way kosten, maar het kan óók juist zijn dat huurtarief op één van de airports voordeliger is. Al met al doe ik altijd de volgende rekensom: vlucht + autohuur gedeeld door aantal dagen = xxx,- euro per dag. Een nodeloze reisdag reken ik óók xxx,- euro. Soms is dan een one way in verhouding ''goedkoper'' als ik nodeloze reisdagen dus bij een gewoon retour + auto optel....
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Grappig, mijn volgende trip wordt misschien wel ongeveer zoals jij 'm nu ook hebt. Bij mij staat nog niets vast en ik heb ook nog niets geboekt. Wel is deze hoek al enkele dagen weer in mijn gedachten.Ikverzinnogweliets schreef: ↑23 sep 2024, 14:19

- Ik denk dat september niet een hele gekke maand is al kan het natuurlijk wel uitmaken of je begin of eind september start.
- Als ik naar de mijlen kijk, ruim 2.000 - 2.300 mijl volgens jouw 2 routekaartjes, dan moet dit in 3 weken zeker te doen zijn. Temeer omdat je aangegeven hebt niet vies te zijn van lange afstanden. Persoonlijk ben ik ook niet vies van lange afstanden afleggen in Amerika.
- Moet zeker haalbaar zijn. Juist omdat je makkelijk lange afstanden aflegt op een dag zou ik me daar geen zorgen over maken.
Succes met de planning. Houd je topic in de gaten, wellicht doe ik voor mijzelf ook weer ideeën op.

Roland
- jojostravelusa
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
- Contacteer:
September is heerlijk daar. Kijk eens naar ons verslag van vorig jaar. Toen hebben we Washington en Oregon gedaan en het jaar ervoor zat in dezelfde periode Yellowstone in de route.
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 3601 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa