Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis EllenVakantie: wandelvakantie Washington.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis EllenVakantie: wandelvakantie Washington.

Bericht door EllenVakantie »

We hebben tickets geboekt naar Seattle voor 3 weken in de Pacific Northwest, van 4 augustus tot 25 augustus. We komen vooral voor de natuur en na twee keer backcountry gekampeerd te hebben in Yellowstone en Yosemite hebben we nu ons oog laten vallen op North Cascades, Mount Rainier en Olympic. We hebben het geluk gehad een paar keer een rodeo te zien en daar heb ik nu weer op gepland. Omdat we weten dat het ook fire season is, ben ik een plan B aan het voorbereiden, mocht North Cascades niet lukken. (Het jaar dat we in Yosemite waren, was de valley gesloten ivm branden en hadden we tijdens onze drie-daagse hike redelijk wat rook).

Ons plan A:
4-8 tot 6-8 Seattle
6-8 tot 11-8: Mt Baker en North Cascades (Ptarmigan Ridge, Sahale Glacier (als we een permit krijgen), Park Butte Fire Lookout. 11-8 eindigen we in Leavenworth
11-8 tot 13-8: Colchuck lake backcountry (als we een permit krijgen) en daarna overnachten in Moses Lake, ‘s avonds demolition derby
14-8: Moses Lake rodeo, overnachten in Moses Lake
15-8 tot 20-8: Mount Rainier (Ipsut Creek and Seattle Park Loop en nog 2 dagtochten)
21-8 tot 25-8: Olympic (via vliegveld, mijn dochter vliegt paar dagen eerder terug). Laatste dag via Boeing terug (we vliegen ‘s avonds).

Ons plan B:
4-8 tot 6-8: Seattle
6-8 tot 7-8: rijden naar Bozeman (‘s avonds rodeo) en door naar Yellowstone
7-8 tot 13-8: Yellowstone en Grand Teton, laatste nacht in Grand Teton
14-8: rijden naar Stanley, hot springs
15-8: rijden naar Columbia River Gorge
16-8: rijden naar Port Angeles (‘s avonds rodeo)
17-8: Port Angeles (‘s avonds demolition derby)
18-8: dagwandeling en ‘s avonds backcountry op strand
19-8: terug van strand en dag 1 High Divide (backcountry)
20-8: 2de dag High Divide en kamperen in de buurt van Hurricane Ridge, ‘s avonds astronomy program
21-8: naar Boeing met ferry, rond 16:00 op luchthaven en door naar Mount Rainier
22-8 tot 25-8 Mount Rainier

Ik hoor graag of deze schema’s realistisch zijn en alle tips zijn van harte welkom! In principe willen we overal tentkamperen (behalve in Seattle) we nemen kampeerspullen mee in het vliegtuig.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Wandelvakantie Washington

Bericht door dutch_in_seattle »

Een paar opmerkingen:

Mogelijk alternatief: Bij Bellingham via Mt. Baker Highway naar Artist Point. Prachtig punt met veel wandelmogelijkheden. Zie https://maps.app.goo.gl/zfxYh6Pdxr9KKw7J9

Kijk op de Olympic Peninsula ook 'ns naar de Dungeness Spit. Je kunt helemaal naar de vuurtoren lopen. Zie https://maps.app.goo.gl/ovkds3Fwjb2b8Xgm8

Vergeet ook de stranden op de Olympic Peninsula niet, bijvoorbeeld Rialto Beach, Ruby Beach, First Beach, Second Beach. Allemaal zeer de moeite waard en je kunt er ook prima wandelen.

Ik zie Boeing in je lijst staan. Ik weet niet of je daarmee de Boeing Factory Tour bedoelt, maar die is op dit moment voor onbepaalde tijd dicht. Ik vermoed vanwege alle perikelen rond Boeing op dit moment. Zie https://www.boeingfutureofflight.com/faq

In plan B, op 21 augustus helemaal van Olympic Peninsula via Boeing en Seatac naar Mt. Rainier lijkt me een beetje teveel van 't goede. Ik weet niet of dat allemaal in één dag te doen is.

En van de Columbia River Gorge naar Port Angeles is ook behoorlijk ver voor één dag. Je zit dan het grootste deel van de dag in de auto. (Ik ga ervan uit dat je via de Tacoma Narrows Bridge rijdt en niet via Seattle met veerboot.)

Succes met de planning!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Wij zijn afgelopen jaar ook vanuit het westen helemaal naar Yellowstone en GT gereden. Vonden we een flinke rit. Jullie willen in één keer van Saettle naar Bozeman: 1100 km.... Wij rijden ook regelmatig in Europa op en neer naar de wintersport in één keer, maar dan gaan we daarna een hapje eten en naar bed. En niet nog een avond naar een rodeo :-). Kortom, ik zou goed nadenken over de heen en terugreis van west naar oost...
Paul
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

paulr schreef:
14 okt 2024, 20:48
Jullie willen in één keer van Seattle naar Bozeman: 1100 km....
Kortom, ik zou goed nadenken over de heen en terugreis van west naar oost...
Paul
Helemaal mee eens. Van Seattle naar Bozeman is minstens 11 uur, en da's als alles meezit en zonder pauzes. En dan 's avonds ook nog naar rodeo? Zou niet mijn keuze zijn. Moet je per se naar Yellowstone? Er is in de Pacific Northwest zelf genoeg te zien en doen.

Al met al zitten jullie ontzettend veel in de auto, puur kilometers maken. Lijkt mij zo'n zonde van de tijd.
Ron (in Seattle, WA)

=======
EllenVakantie
Amerika-ontdekker

Re: Reis EllenVakantie: wandelvakantie Washington.

Dank voor het meedenken! Artist Point is mooi, we willen vandaar uit de 2-daagse hike Ptarmigan Ridge en Chain Lake Loops maken. De stranden van Olympic gaan we zeker bezoeken, liefst een nachtje kamperen. Ik ga nog even goed puzzelen op de laatste dag van plan A: of dichterbij de Boeing fabriek slapen of misschien niet helemaal naar Mount Rainier. Als de rondleidingen niet gegeven worden gaan we denk ik naar Museum of Flight, dat ligt als ik het goed het dicht bij SeaTac.

Helemaal eens dat plan B veel km’s heeft en dat past eigenlijk niet zo goed bij ons. Bozeman is inderdaad te ver, dat zouden we moeten opknippen. Yellowstone en Grand Teton is geen must, we zijn er al geweest en hadden toen 8 nachten daar.

Wat ik zoek is een plan B met bergen en natuur voor als er bosbranden zijn. Bij de branden in Yosemite hebben we behoorlijk moeten improviseren, omdat we 3 nachten in de valley hadden en 2 nachten backcountry (dit laatste hebben we met een dag vertraging wel gedaan met een alternatieve route naar Cloud’s rest ipv Half Dome). Alternatief is misschien Canada? Of Glacier (is ook ver rijden en zijn we in een eerdere vakantie ook geweest)?
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Misschien een van de volgende berggebieden voor plan B:
Wallowa Mountains (OR) https://www.alltrails.com/us/oregon/joseph/backpacking
Goat Rocks Wilderness (WA) https://www.alltrails.com/parks/us/wash ... ackpacking
Stanley, Sawtooth Wilderness (ID) https://www.alltrails.com/us/idaho/stanley/backpacking

In al deze gebieden hebben wij langere fantastisch mooie dagwandelingen gemaakt.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

EllenVakantie schreef:
15 okt 2024, 08:54
...gaan we denk ik naar Museum of Flight, dat ligt als ik het goed het dicht bij SeaTac.
Ik vind het Museum of Flight zelf zeer de moeite waard en ik kom er graag. Het ligt bij Boeing Field, een klein vliegveld tussen Seattle en Seatac in. Een aanrader als je van vliegtuigen houdt.
En als vliegtuigen je ding is, dan zou ik zeker ook het Flying Heritage & Combat Armor Museum in Everett overwegen. Daar zijn tot in alle detail gerestaureerde vliegtuigen en tanks uit de privéverzameling van Paul Allen te vinden. Niet zo groot als het Museum of Flight, maar prachtige toestellen.
Ron (in Seattle, WA)

=======
EllenVakantie
Amerika-ontdekker

Heel erg bedankt voor alle input en wat een mooie site om met de wandelingen, we hebben Goat Rock Wilderness gekozen. Met alle input zijn we nu tot 2 plannen gekomen, waarbij we eigenlijk relatief laat willen kiezen obv mogelijke bosbranden. We hebben een paar jaar geleden tijdens de vakantie ons schema flink moeten omgooien ivm bosbranden in Yosemite. Plan A is North Cascades, Olympic en Mount Rainer, plan B rond Portland, Mount Rainier, Olympic en terug naar Mount Rainier. Dit laatste omdat mijn dochter een paar dagen eerder terug vliegt. De eerste 2 dagen en vanaf Olympic (15/8) zijn plan A en plan B gelijk.

We horen heel graag jullie opmerkingen en tips:

Plan A:
4/8 Düsseldorf- Seattle
5/8 Seattle - Seattle
6/8 Seattle - backcountry Ptarmigan Ridge
7/8 Ptarmigan Ridge - Chain lakes loop - KOA Concrete
8/8 KOA Concrete - backcountry Sahala Glacier of Basin
9/8 Sahala glacier - KOA Concrete
10/8 KOA Concrete - Butte fire lookout
11/8 Butte Fire Lookout - Winthrop KOA
12/8 Winthrop KOA - Heather maple loop - Winthrop KOA
13/8 Winthrop KOA - ? Of backup hike dag - Efrata: Moses Lake demolition derby
14/8 Efrata - Efrata: Moses Lake rodeo
15/8 Efrata - Hoh Forest Campground: reisdag
16/8 Hoh Forest Campground - backcountry strand
17/7 Backcountry strand - Sol duc CG: hurricane ridge en evt Port Angeles rodeo
18/7 Sol duc CG - backcountry High Divide
19/7 high Divide - High Divide
20/7 high Divide - Bainbridge CG: evt avond met ferry naar Seattle
21/7 ferry naar Seattle, rond 15:30 op Tacoma Airport en door naar Mount Rainier
22/7-25/7: Mount Rainier
25/7: 20:00 terugvlucht

Plan B:
6/8: Seattle - Silver State Fallse
7/8: Silver State Falls - Mount Hood backcountry (Mc Neil Point)
8/8: Mc Neil Point - Golden Gate observatory (‘s avonds telescopen rondleiding)
9/8: Columbia river Gorge - Hermiston: WAAM 2nd Saturday fly/drive en ‘s avonds rodeo in Hermiston
10/8 Hermiston - Goat Rock Wilderness backcountry
11/8 Goat Rock Wilderness backcountry
12/8 Goat Rock Wilderness - Mount Rainier (zuidkant)
13/8 Mount Rainier - day hike
14/8 Mount Rainier - day hike
15/8 Mount Rainier - Hoh Forest CG
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Ik zou gewoon een route kiezen. Je kunt op voorhand geen rekening houden met bosbranden. Die kunnen op elk moment op elke plaats ontstaan en dan moet je alsnog je plannen wijzigen. Wel goed om een plan B achter de hand te houden, dan hoef je ter plekke wat minder te improviseren misschien.
Als je echt wilt wandelen dan kun je North Cascades meenemen, maar anders is het, naar onze mening, minder interessant. Anderzijds is het wel een heel mooie omgeving. Wij zijn ook, dat was wel omrijden, naar Leavenworth geweest en dat is een heel leuk Beiers dorp.

Onze dag in North Cascades:
https://2023washingtonenoregon.blogspot ... ar-sp.html
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

@EllenVakantie

Heb je een specifieke reden om in Concrete voor de KOA te kiezen? Wij hebben namelijk in 2023 op de Panorama Point campground gestaan en die lijkt me voor natuurliefhebbers toch een stuk mooier te zijn.

Wij hebben toen door de bosbranden ook ons traject lichtjes gewijzigd. Tot een week ofzo voor we gingen was State Route 20 helemaal afgesloten maar die ging dus net op tijd terug open. Wel zijn we op dag 2 doordat er nog rook hing en het weer ook niet al te best was ipv in Marblemount te gaan raften en kamperen toen doorgereden naar Coulee Dam. Een heel goede keuze.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer