Ik moest hier in KY alleen een schriftelijke test doen (makkelijk, 0 fouten, hoewel ze hier in de VS soms andere regels aanhouden dan ik aangeleerd had) en een oogtest. Uiteraard werkt dat alleen als je al een Nederlands rijbewijs hebt... zorg ook dat je een internationaal rijbewijs van de ANWB koopt, want zonder het internationale rijbewijs moet je allerlei extra formulieren invullen.
Bij het kopen van de auto werd al het papierwerk bij de dealer gedaan, inclusief de nummerplaat en de registratie van de auto. Zorg dat je je auto koopt bij een "echte" dealer, je hebt hier in de VS veel autoverkopers die op een grasveldje langs de kant van een drukke weg hun auto's slijten, maar dat zijn echt k**-auto's. Ik heb ervoor gekozen bij een echte Ford-dealer mijn Focus te kopen. Kost misschien ietsje meer, maar ik had er veel meer vertrouwen in dat alles in orde zou komen. Bovendien kon ik allerlei kleine mankementen aan de auto in de deal verwerken, zodat ze gratis gerepareerd werden.
Reken er wel op dat je er - afhankelijk van hoe perfectionistisch je bent - best wel eens twee tot drie weken over kan doen tot je een echt goede auto voor een goede prijs hebt gevonden. Waarin ik me vergiste, was dat ik de prijs die genoemd werd als totaalprijs zag, terwijl de dealers hun prijzen altijd adverteren
exclusief de belasting en andere bijkomende kosten. Auto's onder de $4000 excl. belasting zijn bijna per definitie rotauto's, koop ze niet.
Vergelijk ook prijzen en opties, en zorg dat je altijd de Carfax checkt van alle auto's waarin je geïnteresseerd bent. Ik heb een aardig deel van de initiële prijs van de auto af kunnen onderhandelen, simpelweg door met een waarheidsgetrouw bod van eenzelfde model bij een andere dealer aan te komen. Zorg dat je het bij het onderhandelen altijd over de "bottom line" prijs hebt, want anders krijg je er dus nog allerlei belastingen en andere kosten bijgerekend. Bezoek Edmunds.com voor meer tips over het kopen van een auto, dit is een ERG goede site!
Autoverzekering: krijg je pas als je een Amerikaans rijbewijs hebt. Zorg dat je een Engelstalige verklaring van je verzekeraar in NL hebt waarin staat dat je de laatste x jaar schadevrij hebt gereden. Zorg dat de einddatum van je autoverzekering zo dicht mogelijk bij je vertrekdatum ligt, want als je meer dan 30 dagen geen verzekering hebt gehad, wordt dat gezien als een "lapse" en betaal je zeker 30% meer.
Aangezien je geen driving record hebt in de VS, kun je erop rekenen dat je autoverzekering erg heftig is. Je wordt nl. ingeschaald bij de 16-jarigen die pas net hun eerste auto hebben. Ik heb begrepen dat pas na 6 maanden enige verlaging van de kosten in zicht is, natuurlijk alleen als je geen brokken hebt gemaakt.
Zorg dat je een quote opvraagt bij zoveel mogelijk verschillende bedrijven, dit kan tot $400 per 6 maanden schelen. Ikzelf ben bij Safeco terecht gekomen; Geico en Progressive zijn voor ons beginners te duur. Check ook Allstate, Nationwide en State Farm.
Pffff, ik heb een lamme arm nu. Hopelijk heb ik je hiermee wat op weg kunnen helpen! Laat me maar weten of je nog meer vragen hebt.