Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Elkur: Canadian rockies en Glacier NP sep 2025

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Plaats reactie
elkur
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis Elkur: Canadian rockies en Glacier NP sep 2025

Bericht door elkur »

Hallo allemaal,

Na een hele fijne vakantie in West-Canada in 2024, gaan we in september 2025 weer. We hebben 3 weken en willen opnieuw naar de Canadian rockies en deze keer ook naar Glacier NP in de USA.
Wij doen het graag rustig aan en blijven graag meerdere nachten op dezelfde plek. We houden vooral van (dag)wandelingen.

Dag 1 Brussel – Calgary - Canmore
dag 2 Canmore
dag 3 Canmore
dag 4 Canmore
dag 5 Canmore - Waterton
dag 6 Waterton
dag 7 Waterton – East Glacier
dag 8 East Glacier
dag 9 East Glacier – West Glacier
dag 10 West Glacier
dag 11 West Glacier - Fernie
dag 12 Fernie
dag 13 Fernie – Lake Louise/Field
dag 14 Lake Louise/Field
dag 15 ??
dag 16 ?? - Jasper
dag 17 Jasper
dag 18 Jasper
dag 19 Jasper
dag 20 Jasper – Calgary - Brussel
dag 21 aankomst Brussel

We eindigen de reis met 4 dagen in Jasper (reservatie van 2024 die we hebben doorgeschoven) en willen starten met 3 of 4 dagen Kananaskis Country vanuit Canmore.
Daartussenin is het nog wat vaag. Ik heb enkele vragen maar alle suggesties zijn welkom!
  • Hoeveel dagen voor Waterton en voor Glacier NP? Ik wilde aan de oostkant van Glacier NP gaan zitten maar vind daar nauwelijks nog accomodaties. Is East Glacier handig of toch te ver?
  • Heeft er iemand ervaring met de omgeving rond Fernie, BC? Kan je daar mooi wandelen?
  • Daarna zouden we enkele dagen in Yoho/Lake Louise willen verblijven. We deden hier in 2024 al leuke wandelingen maar er zijn er zeker nog. We gaan ook weer meedoen met de loterij voor Lake o’hara.
  • Heeft er iemand ervaring met het gebied rond Hwy 10/Abraham Lake? Zou dit de moeite zijn om twee dagen in te passen?
Ik kijk uit naar jullie suggesties. Dankjewel alvast!
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Elkur: Canadian rockies en Glacier NP sep 2025

Bericht door Felicitas »

De oostkant van Glacier Park NP vonden wij een stuk mooier dan de westkant. Ideaal is een verblijf van een paar nachten in Many Glacier en tijd te hebben voor een paar iconische hikes daar, zoals de Grinell Glacier Trail en de Iceberg Trail. East Glacier Park Village ligt daar nog ruim een uur vandaan, dus niet handig. Babb of St. Mary zijn wat dichterbij.

Overigens hebben wij zelf wel eens twee nachten in East Glacier Park Village gelogeerd om de schitterende Dawson Pitamakan Loop te lopen in het Two Medicine deel van het park. Maar dit is wel echt een hele lange zware hike (30 km).

Misschien heb je wat aan onze ervaringen in 2013 en 2018. Er is inmiddels wel veel veranderd (timed entry vehicle reservation, construction closure in the Swiftcurrent area in 2025) dus ook goed de officiële website van het park raadplegen!
elkur
Amerikafan

Bericht door elkur »

dankjewel voor je reactie Felicitas! Ik ga jullie reisverslagen zeker doornemen :thumbup:. 30km is misschien niet wat te veel van het goede voor mij :shock:

Je bevestigt wel mijn gevoel dat de oostkant interessanter is voor hikes. Het Many Glacier hotel is sold out en ik begrijp dat er weinig parking in dat gebied zal zijn in 2025. Dus het kan moeilijk worden om daar te gaan wandelen. Maar als we er niet in de buurt logeren gaat het zeker niet lukken. Ik ga verder op zoek naar accommodatie in St. Mary of Babb. Is het bij Many Glacier dan toch afgesloten wegens drukte of zo, kunnen we nog makkelijk uitwijken naar hikes aan de oostkant van de GTTS road.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

hoi,
Wij stonden 2 jaar geleden 4 nachten in St Mary (camper). Wij zijn iedere dag naar Many Glacier gereden, maar wél op tijd! Dus wakker worden, 35 minuten rijden, ontbijten en wandelen. Toen elke dag voldoende parking, dat zal komend jaar inderdaad lastiger worden. Maar de parking bij het hotel is groot. Kost je wel iets meer tijd naar de trailheads, maar als je zorgt dat je vroeg bent heb je de hele dag :-).
Kortom, ik zou juist wat langer in st Mary te verblijven, prima startpunt. Sterker nog, ik zou zelfs overwegen om een dag Canmore en Jasper te vervangen voor extra nachten st Mary/Babb.
Wij dachten ook bij Fernie te gaan wandelen en wat tijd door te brengen, maar vonden het eigenlijk wat tegenvallen. Daardoor hebben wij wat extra tijd doorgebracht in de regio Cranbrook, Fort Steele (leuk openlucht museum) en Radium Hotsprings. Dat vonden we een verrassend leuk dal. Leuk gewandeld, gefietst, kayak tocht gemaakt etc. Zelfs daar wat langer gebleven en in de Banff regio iets minder dagen ivm het weer (28c in Radium met zon, 16c in Banff en LL met wat regen, dus keuze was makkelijk...).
Waterton hebben we trouwens ook maar voor 1 nacht ''onderweg'' gedaan. We vonden de omgeving aardig, maar haalt het niet bij de USA kant van Glacier vinden we...
Geen ervaring met Abraham Lake
Succes met plannen maken !
Paul
elkur
Amerikafan

Bericht door elkur »

hoi paul,
bedankt voor de feedback! Fernie gaat er dan mogelijks uit als wandelplek, maar misschien wel die route rijden om weer richting de canadian rockies te gaan.

Vanavond was er zomaar plots één nacht beschikbaar bij het Many Glacier hotel. Die heb ik maar meteen vastgelegd. Zijn we er toch al zeker 1 dag vroeg genoeg :D . Zou je dan nog 3 nachten St. Mary doen? dus 4 nachten aan de oostkant van Glacier? En van daar doorrijden naar de regio Fernie/Cranbrook/Fort Steele zonder overnachting aan de westkant?
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Hmmm, ik weet niet of ik dat advies kan geven. Wij kennen nl alleen de oostkant en daar kun je je prima meerdere dagen vermaken. Vandaar dat ik het zo voorgesteld heb. Denk dat anderen een beter vergelijk hebben en hierover over kunnen zeggen. Wij hebben alleen al bij Many Glacier 3 dagen gewandeld. Dan nog wat bij st Mary en ook Medicine. Maar wij waren met camper, dus was aan 1 kant blijven logische keuze…
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij waren ook met de camper en hebben een niet echt representatief beeld van Glacier kunnen krijgen door de enorme bosbranden in Canada die zware rook boven het park veroorzaakten. We hadden bedacht om met de camper op St. Mary te gaan staan en hebben dat ook gedaan, maar daar stormde het vreselijk, dus zijn we doorgereden naar Two Medicine, maar daar konden we niet komen. Eerst een heel eind om moeten rijden i.v.m. wegwerkzaamheden en vervolgens niet onder het viaduct passen. Doorgereden naar Apgar en daar 3 nachten gestaan. In principe is het een prachtig park, als je het kunt zien. We hebben begrepen dat de oostkant mooier en wildrijker is dan de westkant, maar die hebben we dus grotendeels gemist. Toch wel een paar leuke wandelingen kunnen maken en ook nog een beer gezien, al was hij ver weg.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... er-np.html
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Fernie! Ja, hier heb ik ook gewandeld.
Zie het reisverslkag van 2007, http://ferrymarquart.eu/index.html

En Glacier NP is wel een favoriet hoor voor hikes, zie ook andere resiverslagen: met Many Glacier en East Glacier als uitvalsbasis.
En dan ook nog het wandelparadijs: Lake O'Hara. Verblijf in de lodge is natuurlijk de top, wel erg prijzig.

Groet, Ferry
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer