Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis PeterM: Seattle - San Francisco 2026

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Peterm
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis PeterM: Seattle - San Francisco 2026

Bericht door Peterm »

Hallo iedereen,

Nu het nieuwe jaar is gestart, zijn wij ook gestart met het uitstippelen van onze 3e gezinsvakantie naar Amerika.
Deze keer is het plan om te vliegen naar Seattle, en zo af te zakken tot San Francisco.

Omdat we de vorige keren goede feedback kregen hier op het forum willen we graag weer onze eerste (eigenlijk 4e) versie van de plannen delen om te horen of dit realistisch is, jullie de route anders zouden aanpakken, kortere/langere of andere stops? |
Dit is onze 3e keer in SF en daarom houden we het voor deze reis op 1 nacht daar :wink: .

Dag 1-2: Seattle
31 juli: Aankomst in Seattle.
1 augustus: Verken Seattle (bijv. Space Needle, Pike Place Market, Chihuly Garden and Glass).

Dag 3-4: North Cascades National Park
2 augustus: Vertrek uit Seattle naar North Cascades NP (ongeveer 2 uur rijden).
3 augustus: Verken North Cascades NP (wandelen, genieten van de uitzichten).

Dag 5-6: Mount Rainier National Park
4 augustus: Rijd naar Mount Rainier NP (ongeveer 3 uur rijden).
5 augustus: Verken Mount Rainier NP (wandelen, Paradise gebied).

Dag 7-9: Olympic National Park
6 augustus: Rijd naar Olympic NP (ongeveer 2,5 uur rijden).
7 augustus: Verken Olympic NP (Hoh Rain Forest, Hurricane Ridge, stranden).
8 augustus: Extra dag in Olympic NP voor meer wandelingen en verkenning.

Dag 10: Mount Saint Helens
9 augustus: Rijd naar Mount Saint Helens (ongeveer 3 uur rijden). Bezoek Mount Saint Helens (Johnston Ridge Observatory).

Dag 11: Bend
10 augustus: Rijd naar Bend, bekend om zijn bierbrouwerijen en buitenactiviteiten. Maak een dagtocht naar Smith Rock State Park voor spectaculaire rotsformaties en hikes.

Dag 12-13: Crater Lake National Park
11 augustus: Rijd naar Crater Lake NP (ongeveer 4 uur rijden).
12 augustus: Verken Crater Lake NP (wandelen, boottocht op het meer).

Dag 14-15: Redwoods National Park
13 augustus: Rijd naar Redwoods NP (ongeveer 4 uur rijden).
14 augustus: Verken Redwoods NP (wandelen, genieten van de gigantische bomen).

Dag 16-17: Langs de kust naar het zuiden
15 augustus: Rijd langs de kust naar Eureka (ongeveer 3 uur rijden). Verken Eureka en omgeving.
16 augustus: Rijd naar Mendocino (ongeveer 3 uur rijden). Verken Mendocino en omgeving.

Dag 18-20: Lake tahoe
17 augustus: Rijd naar Lake Tahoe (ongeveer 5.5 uur rijden)
18 augustus: Verken Lake Tahoe en omgeving
19 augustus: Verken Lake Tahoe en omgeving

Dag 21-22: San Francisco
20 augustus: Rijd naar San Francisco (ongeveer 3.5 uur rijden), aankomst rond de middag. Verken de stad (bijv. Golden Gate Bridge, Alcatraz, Pier 39).
21 augustus: Vertrek naar Nederland.
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis PeterM: Seattle - San Francisco 2026

Bericht door IngridUSA »

Even een snelle scan: Johnston Ridge Observatory gaat waarschijnlijk pas in 2027 weer open. Mt Rainier en Olympic zijn prachtig en Smith Rock State Park is zeer de moeite waard. Vergeet ook de Painted Hills niet, echt bijzonder mooi!
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

Heerlijke vooruitzichten; het noordwesten is een prachtig gebied!

My '2 cents':
- Ik zou goed kijken wat je in North Cascades wilt doen en of dat de 'moeite' van een bezoek is. Het is niet een heel toegankelijk park. Een aantal (kleinere) wandelingen kun je vanaf de doorgaande weg doen. Maar in jullie route zou ik deze tijd liever bij Bend gebruiken.
- Olympic NP is niet handig om te bezoeken vanuit 1 plaats. Ik zou meerdere overnachtingsplaatsen kiezen, bijvoorbeeld iets in de buurt van Port Angeles (voor Hurricane ridge) en iets in de buurt van Forks voor de stranden. Onderweg van/naar Mount Rainier kun je dan het Hoh Rain forest bezoeken. Wij vonden het whalewatchen vanuit Port Angeles erg leuk. In 2017 een aantal bultruggen. In 2024 1 orka. Maar toch erg de moeite waard.
- Voor mij 'maakt' het Observatory het bezoek aan Mnt St Helens. Om die reden hebben we het dit jaar geskipt.
- Bend vinden wij fantastisch. Leuke plaats met inderdaad veel bierbrouwerijen. Bij ons zijn Deschutes en Bend Breweing Co. favoriet. Die laatste heeft, naast een lekkere kaart, ook een leuke 'biergarten' waar het 's zomers goed toeven is.
Verder is Bend erg gericht op outdoor activiteiten; zo kun je prachtig wandelen langs de MacKenzie byway, en is ook Smith Rock State park een bezoek waard. Bij Bend ligt ook nog het minder bekende maar toch mooie Newberry Volcanic NM.
- Weinig zo mooi als Crater Lake. Maar dat is vanuit bend maar een stukje rijden. Afhankelijk van wat je daar allemaal wilt doen weet ik niet of je 2 overnachtingen nodig hebt. Alhoewel je er op zich wel de tijd voor hebt.
- Voor een bezoek aan het geheel van Redwoods NP en SP's is het handig om te verblijven in Crescent City en Eureka. Het is nogal een uitgestrekt gebied zeg maar.

Als ik deze route zou plannen zou ik North Cascades eruit laten. Vanuit Seattle naar Port Angeles om te whalewatchen (doe eventueel een bezoek aan de Boeing fabriek in Everett, erg indrukwekkend om te zien hoe die vliegtuigen gemaakt worden). Daarna via Forks en nog een tussenstop naar Mount Rainier (denk aan je time-entry permit). Daarna met een tussenstop naar Bend. Als je daar wat extra tijd neemt, kun je ook nog het prachtige John Day Fossil Beds meenemen. Je zou het ook om kunnen draaien en eerst naar JDFB en dan naar Bend.
Daarna via Crater Lake naar Redwoods om zo via Mendocino en Lake Tahoe af te zakken naar San Francisco. Mocht je nog tijd hebben: net boven San Francisco ligt Muir Woods. Ook zeer de moeite waard van een bezoek en past helemaal in het bomenthema. Wij vonden een bezoek aan Point Reyes ook zeer de moeite waard.

Wellicht haal je inspiratie uit ons verslag van 2023 voor het stuk San Francisco - John Day Fossil Beds. In 2024 zijn we (wederom) vanaf Seattle via Olympic naar Mount Rainier (en Bend) gereisd. In 2017 deden we dit ook al eens en in 2019 bezochten we North Cascades.

Hoe dan ook: veel plezier met voorbereiden!
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik vind de rijtijden voor Washington een beetje te optimistisch. Het gaat je geheid veel langer dan twee uur duren om van Seattle naar North Cascade NP te rijden. En je rijdt zeer zeker niet in drie uur van North Cascade NP naar Mt. Rainier of in 2½ uur van Mt. Rainier naar Olympic NP.
Daar moet je gewoon veel langer voor uittrekken. Ik zou uitgaan van 1½ keer wat je nu hebt (en mogelijk 2 keer), en alles korter is meegenomen, maar je redt het zeer zeker niet met je huidige rijtijden.

Succes met de voorbereidingen!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik ben het overigens met Tantelotje eens: North Cascades NP is weliswaar heel mooi, maar erg afgelegen en behoorlijk uit de weg. Je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen wat langer in en rond Seattle of op de Olympic Peninsula te blijven, met bijvoorbeeld de Dungeness Spit, Hurrican Ridge, Rialto Beach e.d. Of een paar dagen naar de San Juan Islands gaan. (Ik zou dan zelf kiezen voor Orcas Island.)
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Peterm
Amerika-ontdekker

Bericht door Peterm »

Allereerst super bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Dit is exact waarom wij altijd graag onze ruwe schets eerst hier delen :D .

Over North Cascades NP hadden we al twijfels na het lezen van meerdere posts hier omdat zoals gezegd dit erg uit de route ligt. We zouden dan eerst "omhoog" moeten om daarna weer te zakken. We gaan komende tijd verder puzzelen met alle tips van IngridUSA, Tantelotje, en dutch_in_seattle! Dan zullen we ons nieuw voorstel hier weer delen.

Overigens leken de rijtijden ons ook erg optimistisch, dit was dan ook met behulp van co-pilot beschreven. Zelf uitzoeken is soms toch nog beter.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je zou voor het eerste stuk eens naar ons 2006-verslag kunnen kijken en voor het deel bij Redwoods naar ons 2015-verslag. Voor Olympic en Redwoods zou ik op verschillende locaties gaan overnachten. Maar misschien was dat ook wel de bedoeling? Zet de route eens in een van/naar schema per dag, dat is wat makkelijker beoordelen.

Kijk eens of je voor Crater Lake wel een volle dag nodig hebt.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 08 jan 2025, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Ken je het overzichtstopic All about Oregon & Washington? Daar heb ik ook erg veel tips uitgehaald:
viewtopic.php?t=74314

Mocht je mijn reis van afgelopen jaar nog willen teruglezen voor een deel van de route:
viewtopic.php?t=79956&start=60

Voor Crater Lake hadden wij inderdaad ook aan 1 nacht genoeg.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Peterm schreef:
06 jan 2025, 13:47
Verken Seattle (bijv. Space Needle, Pike Place Market, Chihuly Garden and Glass).
Ik zou zeker de Boeing fabriek toevoegen. En vergeet niet tussen Pike Place en de Waterfront de nieuwe Overlook mee te nemen. Is erg mooi geworden. Weet niet of je een sportliefhebber bent maar dan is een rondleiding op Lumen Field ook nog een aanrader.
Peterm schreef:
Verken North Cascades NP (wandelen, genieten van de uitzichten).
Het is hier al gezegd. Ik zou m dr uitlaten. Cascades zijn echt krankzinnig mooi. Maar een takkeneind rijden en compleet uit de route. Je bent 2 misschien wel 3 dagen kwijt die je denk ik ergens anders veel beter kunt invullen.

@dutch_in_seattle De genoemde reistijden zijn inderdaad niet realistisch. Als je inderdaad al het geluk in de wereld hebt en er werkelijk helemaal niks tegenzit dan zou je wellicht in 2 uur naar de Cascades kunnen rijden. Maar dan kijk je er van een afstandje naar en dat was het dan. Als je echt de Cascades in wil. Dan ben je zo maar een uur of anderhalf, misschien wel 2 uur verder.
Peterm schreef:
Olympic National Park
Zoals hier al gezegd. Plan een rondje om Olympic heen. Anders rij je jezelf echt een versuffing. Plan vanuit dat rondje de dingen die je wilt zien.
Peterm schreef:
Bezoek Mount Saint Helens (Johnston Ridge Observatory).
Misschien wel de meest indrukwekkende berg die ik ken. Zeker met het krankzinnige verhaal erachter. En vooral als je beseft dat dit nog geen 45 jaar geleden is gebeurd. Alleen valt (voor mij/ons...) dat krankzinnige verhaal wel met het Johnston Ridge Observatory. Maar de vraag is wanneer dat opengaat zijn. En het antwoord wat ik je wel kan geven is dat zeker niet in 2025 zal zijn. De officiele lezing is dat de opening pas at least 2026 zal zijn. Maar er zijn ook al geluiden dat maybe 2027 wordt. Maar depanding on work progress blabla dus het zal wel 2028 worden. Ik begin me inmiddels af te vragen of ze er niet beter een nieuwe weg omheen hadden kunnen leggen. Maar goed, je kent die Amerikanen safety first...

Dan zou ik zeggen met het skippen van de Cascades en Mt Saint Helens gooi er even een rare slinger in. Neem Multnomah Falls mee. Wel een tijd reserveren. Rij langs de Columbia River naar Hood River. Ga daar rechtsaf Mt Hood op. Daar heb je fantastische plekken om te wandelen. Machtige vergezichten. Met een beetje mzzl ligt er zelfs nog sneeuw. De tijd dat je daar nog kon skieen in augustus is al wel weer een tijdje geleden. En dan nog moet je van papsneeuw houden. Dan kan ik je in die hoek ook not Silver Falls Park aanraden. En van daaruit doorsteken naar Bend.

Vervolgens zijn er genoeg dingen gezegd over Painted Hills. Bizar mooie plek waar geen hond komt. Crater Lake is misschien voor ons wel de mooiste plek op aarde. Zeker als er een pak sneeuw ligt met een strakblauwe hemel erboven. Maar dat gaat in augustus niet lukken.

Dan nog een andere tip. Als je al vaker in SF bent geweest zou mijn vraag zijn waarom ga je er weer naartoe. Dan zou ik een rondje rijden. Ik zou na Olympic langs de kust naar beneden rijden. De kust van Washington en Oregon is echt prachtig! En dan ter hoogte van Crater Lake bij Charleston of Bandon aan de kust weer landinwaarts rijden. Dat is een prachtig stuk dwars door de heuvels en bergen het binnenland in. Via de 42 en de 138 kom je dan in de buurt van Crater Lake. En kan je van daaarui via de hierboven genoemde tips ook richting Mt Rainier.

Plezier met het uitzoeken!!
Peterm
Amerika-ontdekker

Bericht door Peterm »

Bedankt voor het meekijken naar onze route tot zoverre.
We zijn afgelopen weekend flink aan het puzzelen geweest met al jullie tips. Ook de opmerking van Almere vak V in ons achterhoofd over SF hebben we voorlopig het onderstaande schema opgesteld. Zoals jullie zien hebben we nog 2 dagen "over" die we flexibel kunnen inzetten. Misschien dat iemand hier nog een leuke tip heeft? We zouden ze in Seattle kunnen gebruiken, een dag extra in portland om te winkelen?? maar wij gebruiken ze zelf liever voor een mooie wandeling in de natuur.
image.png
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Mooie route !
Voor de extra dagen en dan wandelen zou ik zeggen: Silver Falls State Park. Het is denk ik wel een beetje puzzelen dat erin te krijgen... Wellicht tussen Mount Hood/Cilumbia River en Mount Rainier ? Koste je ca 2-3 uur extra rijden. En dan Portland ''onderweg'' doen ?
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Leuke route!
Hou er rekening mee dat de Boeing Factory Tour niet beschikbaar is op dinsdag en woensdag. Dus daar moet je wellicht even mee schuiven. En een paar weken van te voren online tickets kopen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik mis Mt St Helens. Dat vonden wij erg indrukwekkend.

Marianne
Almere vak V
Amerika-expert

Peterm schreef:
14 jan 2025, 13:14
een dag extra in portland om te winkelen?? maar wij gebruiken ze zelf liever voor een mooie wandeling in de natuur.
Je kan beide doen! Vanuit Bend zou ik naar Silver Falls rijden. Daar kan je prima een halve dag vooruit. Als je wilt shoppen is het wel een aanrader omdat in Oregon te doen. Geen salestax. Je zou eerst in de outletvan Woodburn kunnen kijken. Dat is een 3 kwartier rijden. Mooie route door de Willamette Valley. Met een paar mooie dorpjes. Silverton is er eentje van. Als je het in Woodbrun niet gevonden kunt krijgen kan je altijd doorrijden naar de shopping mall op Washington Square. Daar ben je met een half uurtje. Als je het daar niet gevonden krijgt. Dan hebben ze het nergens...
:wink:
Martin & Marianne schreef:
14 jan 2025, 19:28
Ik mis Mt St Helens. Dat vonden wij erg indrukwekkend.
Het bezoekerscentrum is waarschijnlijk nog het hele jaar dicht. Zonder het bezoekerscentrum is de beleving wat ons betreft wel een stuk minder. Maar het verhaal blijft bizar. En nog geen 50 jaar geleden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

O ja, daar had ik niet aan gedacht. Maar misschien toch nog de moeite waard?

Marianne
Almere vak V
Amerika-expert

Ik denk zeker de moeite waard. Maar het bezoekerscentrum maakt wel het grote verschil Dan kan je ook echt zien wat er gebeurd is en wat er aangericht is. Anders blijft het toch een beetje de ver van je bed show. En is het ook niet echt een berg waar je zo maar even langs , om- of overheen rijdt zoals bijvoorbeeld Mt Hood of Mt Rainier.

Zonder bezoekerscentrum zou het wat mij betreft het eerste zijn wat ik liet vallen ten opzichte van de bezienswaardigheden die nu genoemd worden. Maar ook hier, lekker de keuze maken die je wilt maken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer