Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JWTS 2025: eerste keer Amerika

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
JWTS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis JWTS 2025: eerste keer Amerika

Bericht door JWTS »

@paulr bedankt voor het delen van je ervaringen met fietsen in Zion en Angels Landing!

@Markd1973 haha ik ben bang dat we vaak zullen stoppen en dat ik tegen mijn vriendin zeg: 'hier moet ik écht nog een foto van maken'. :lol:
Badlands NP op dag 16 is wel een optie zoals je aangeeft, maar we zitten dan wel weer 4 uur in de auto. Dag 15 zitten we ook al bijna 4 uur in de auto en op dag 17 hebben we een echte reisdag met 375 mijl en 6:30 uur. Stof tot nadenken.

Wel verder gegaan met weer wat plannen maken en uitzoeken van wandelingen (@Martin & Marianne we zijn heel blij met je wandelingen site :D ). Normaliter als we op vakantie zijn maken we vaak wandelingen van 6+ uur. Het valt ons op dat veel wandelingen langs hoogtepunten korter zijn. We willen dan ook meerdere wandelingen op een dag doen. Is dit iets dat jullie ook doen?. Feedback en tips zijn weer welkom. :thumbup:

Dag 4 en 5 - Zion
We hebben ons gisteren ingeschreven voor de lottery voor Angels Landing. Over een kleine week is de uitslag. Als we worden ingeloot, bepaalt dat de dagplanning. Maar het volgende willen we doen:

Eerste dag: Riverside Walk naar The Narrows tot aan Orderville Canyon lopen.
Tweede dag: Scout Lookout (met of zonder Angels Landing) en terug via de Kayenta Trail naar de Emerald Pools.

Dag 6 - Zion naar Bryce
's Morgens een stop bij Canyon Overlook. Daarna doorrijden naar Bryce om 's middags de Queen's Garden en Navajo Trail te lopen. 's Avonds willen we terug voor een viewpoint met zonsondergang. Nog specifieke aanraders voor dit viewpoint? We zagen zelf Bryce Canyon Overlook.

Dag 7 - Bryce naar Capitol Reef
's Morgens eerst een stop voor zonsopkomst in Bryce. Daarna de UT12 op en de Lower Creek Falls Trail lopen. 's avonds willen we nog even kijken bij de Goosenecks Overlook en Sunset Point in Capitol Reef.

Dag 8 - Capitol Reef
Veel verschillende wandelingen op het programma: de Sulphur Creek Trail, Hickman Bridge Trail en een stukje Grand Wash na de Cassidy Arch.

Dag 9 - Capitol Reef naar Moab
Via de UT95 willen we naar Moab rijden. Flink 'om' maar volgens mij een veel mooiere route en we kunnen toch kort Monument Valley in. Is een stop bij Goosenecks State Park aan te raden? Verder tips langs deze route?
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis JWTS 2025: eerste keer

Bericht door Felicitas »

Er zijn ook hele mooie lange hikes die je kunt doen. Bijvoorbeeld de West Rim Trail in Zion NP van Lava Point naar de Grotto Picnic Area. Dan loop je ook langs Scout Lookout, dus eventueel kun je deze wandeling ook nog combineren met Angels Landing. Voor deze hike heb je een shuttle nodig naar Lava Point (hier te reserveren). Daarna loop je overwegend downhill de canyon in. Bij de Grotto Picnic Area kun je met de shuttlebus weer naar Springdale.

Voordeel van af en toe een lange wandeling (6+ uur) is dat je helemaal weg bent van de drukte. Wij vinden dat heerlijk. Maar als het de eerste reis is in dit gebied kan ik me voorstellen dat je kiest voor de kortere wandelingen langs de hoogtepunten.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Er zijn erg veel mooie lange wandelingen! Mijn wandelsite was vooral bedoeld als overzicht voor mensen die niet veel tijd hebben (voor de voorbereiding en ter plekke). dus daarin staan met name de kortere wandelingen. Er zijn echter vrijwel overal wel langere wandelingen te vinden. Zie daarvoor de NPS-sites en sites als All Trails etc. En natuurlijk de verslagen van Felicitas! Voor RMNP vond ik dit een handige site omdat je allerlei filtermogelijkheden hebt. Een aanrader hier is de wandeling langs de meren (Emerald Lake etc) waarbij je net zo ver kunt gaan als je wilt.

Wij hadden ook wel de West Rim Trail willen doen maar de weg was vorig jaar eind april toen wij er waren nog niet helemaal open. Als je niet een shuttle wilt of kunt regelen zou je ook na Scout Lookout nog verder kunnen lopen, en dan via dezelfde weg terug. Maar via de Kayenta Trail naar de Upper Pools en naar beneden is ook mooi.

Voor de Sulphur Creek heb je een lift nodig als je die van top to bottom wilt lopen.

Wij vinden Gooseneck wel mooi om te zien maar ook wel wat troosteloos. Je bent er wel vrijwel alleen, maar het uitzicht bij het erg drukke Horseshoe Bend vind ik veel mooier. Als je tijd hebt zou je ook nog een detour kunnen maken naar Natural Bridges. En iets eerder - vanuit Capitol Reef gezien - kun je even stoppen bij Little Egypt. Dit is wel lastig te vinden, we zijn er wel eens voorbij gereden. zie hier voor ons bezoek.
Ik vergeet Little wild Horse Canyon nog. Dat is echt de moeite waard. Met Monument Valley erbij wordt dit echter wel erg veel. Ik zou bijna geneigd zijn om te zeggen dat je MV moet laten vallen. Maar goed, dat kun je ter plekke nog bekijken,

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 20 jan 2025, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
thebruins
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door thebruins »

In Zion is de trail van de east entrance naar cable mountain een absolute aanrader. Een lange hike maar je wordt beloond met prachtige uitzichten op de vallei beneden.
JWTS
Amerikafan

Bericht door JWTS »

@Felicitas dankjewel voor het delen van je ervaringen. We hebben in ieder geval weer genoeg leesvoer gevonden op je prachtige site. :thumbup:
Het is inderdaad onze eerste reis naar Amerika, dus het is ook lastig keuzes maken met wat we wel en niet willen zien. We kunnen ook echt genieten van de rust, dus ik ben benieuwd hoe druk het op sommige plekken gaat zijn.

@Martin & Marianne wederom bedankt voor je tips! Voor RMNP hebben we nog geen plan, dus de link komt van pas.
Genoeg mogelijkheden voor onze reisdag van Capitol Reef naar Moab... We willen sowieso een stuk van de UT95 rijden. Natural Bridges ligt redelijk langs de route en is zonder stops een detour van 35 minuten. Je andere voorstel is een detour van een 60 minuten zonder stops als ik zo snel kijk. Als we een van beide opties willen doen kunnen we altijd nog de volledige UT95 rijden in plaats van een stuk Hwy 261 en Hwy 163 en nog naar Monument Valley, zoals je ook schrijft.

Overigens zie ik een Little Wild Horse Canyon en Little Wildhorse Canyon op Google Maps. Ik neem aan dat je doelt op de tweede? Ook als het goed lees in je verslag. Moet je om hier te komen over een dirt road?

@thebruins bedankt voor de tip, gaan we ons verder in verdiepen!
Bijlagen
Scherm­afbeelding 2025-01-20 om 10.41.32.png
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het wijst zich vanzelf, je rijdt richting Goblin Valley en dan nog iets verder. Ik geloof dat het een heel klein stukje dirt road was, maar zeker niet veel of lastig, want wij zijn geen enthousiaste dirt road rijders. Ik zie op GoogleMaps de trailhead aangegeven staan:
image.png

Je zou in plaats van de tweede nacht Torrey kunenn kijken in Hanksville. Of bij de camping bij Goblin valley (in een yurt). Dat geeft je wat meer tijd voor de rit naar Moab.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 20 jan 2025, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
thebruins
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door thebruins »

Overigens zie ik een Little Wild Horse Canyon en Little Wildhorse Canyon op Google Maps. Ik neem aan dat je doelt op de tweede? Ook als het goed lees in je verslag. Moet je om hier te komen over een dirt road?
Nee sinds een jaar of 10 is deze weg tot de parking geasfalteerd.
JWTS
Amerikafan

Bericht door JWTS »

@Martin & Marianne dankjewel! Zou je kiezen voor Little Wildhorse Canyon en Goblin Valley of Natural Bridges om te bezoeken in plaats van Monument Valley?

@thebruins dankjewel voor de verduidelijking! :D

Helaas niet ingeloot voor Angels Landing, dus we zullen niet verder komen dan Scout Lookout. Mogelijk dat we ons nog wel gaan inschrijven voor de dag loterij. De Wyoming Whiskey Distillery in Kirby heeft helaas ook geen rondleiding beschikbaar, wel een proeverij. Ik denk dat we daar dus ook niet voor gaan omrijden. Jammer, maar dan gaan we in Cody waarschijnlijk de musea bezoeken.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

Ik ben Marianne dan wel niet, maar ik waag me toch aan een reactie :wink:

Natural Bridges is best mooi, maar ik vind LWHC en Goblin Valley veel leuker omdat je die meer 'beleeft'. LWHC was in 2023 denk ik de leukste wandeling van de reis, en GV vinden wij leuk om doorheen te struinen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, ik zou ook zeker voor Little Wild Horse Canyon gaan. Goblin Valley vonden we aardig maar met weinig tijd zou ik dat ook laten vallen. En in plaats daarvan even langs Little Egypt?
Van Natural Bridges kan ik me niet veel meer herinneren; we hebben daar niet gewandeld. Dat voegt waarschijnlijk wel veel meer toe aan de beleving, maar kost ook weer de nodige tijd.

Ik weet niet of ik de site hier al genoemd heb, maar kijk ook eens op www.ontdek-amerika.nl voor deze bezienswaardigheden.

Wij liepen vorig jaar tot aan Scout Lookout en ik was van te voren bang dat het niet heel indrukwekkend zou zijn omdat je veel switchbacks hebt, maar er is toch erg veel variatie. En je kunt zoals gezegd ook nog een stuk verder lopen, bijvoorbeeld tot aan Cabin Spring. Wij hadden daar de energie niet meer voor, maar als je wat jonger en fitter bent dan wij is dat goed te doen lijkt me.

Marianne
JWTS
Amerikafan

Bericht door JWTS »

@Tantelotje je enthousiasme klinkt geweldig, ik ga deze op de to-do lijst zetten! En uiteraard ieders reactie is welkom.

@Martin & Marianne veel inspiratie uit kunnen halen, bedankt Marianne! Vandaag een paar uur besteed met het lezen van de verslagen van ontdek-amerika.nl... :lol:
Je opmerking over Cabin Spring nemen we mee, handig om te weten.

Nu ook langzamerhand gestart met het verzamelen van ideeën om te doen in Yellowstone. We rijden vanuit Cooke City richting Mammoth Hotel voor twee overnachtingen en vanuit daar naar Old Faithful Inn voor twee overnachtingen. We twijfelen om de eerste nacht Mammoth Hotel misschien om te ruilen voor een nacht in de Canyon Lodge. Is dit qua planning en route door Yellowstone het prijsverschil (+€150) waard?

Update: de 'betaalbare' optie in Canyon Lodge is inmiddels niet meer beschikbaar. Maar kan dit natuurlijk de komende periode wel in de gaten houden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zou het niet gek vinden om ook iets te hebben aan de oostkant van Yellowstone, maar Canyon is wel erg prijzig. Mocht er iets vrijkomen in Roosevelt dan zou ik dat aanraden. Maar Lake (een cabin bij de Lodge, of een cabin bij het Hotel) is ook niet gek. En beide een stuk goedkoper dan Canyon.
oor een bezoek aan de Grand Canyon of the Yellowstone is Canyon natuurlijk wel heel mooi gelegen. Wanneer zou je dat bezoeken, op weg naar Mammoth? Ik zou Lake niet zo gek vinden voor de eerste nacht. Met een bezoek aan de Canyon onderweg. Of doe dat de dag datje naar Mammoth rijdt. Dan heb je de eerste dag meer tijd voor de Lamar Valley (leuk om te picknicken en eventueel een wandeling).

In 2015 waren wij redelijk laat met boeken en toen zaten we op allerlei verschillende accommodaties in het park. Eerst west toen oost en toen weer west. Toch had ik niet het idee dat we veel onnodig hebben gereden. Een overnachting in Mammoth zou toen niet gek zijn geweest, de hot springs zijn wel mooier als je er heel vroeg in de ochtend bent denk ik.
Kijk eens naar ons verslag en onze planning. Voor de langere wandelingen zullen jullie geen tijd hebben maar we deden ook de meeste gebruikelijke highlights.

En bij twijfel: altijd boeken. Annuleren kan altijd nog.

Marianne
Peterm
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Peterm »

Wij zijn in 2022 in Monument Valley geweest, en vorig jaar Goblin Valley SP en Little Wild Horse Canyon.
Als je moet kiezen dan zou ik zeker die laatste aanraden. We hebben daar een trail gewandeld en zijn slechts 1x mensen tegen gekomen. Heel anders dan in Monument Valley :wink:
JWTS
Amerikafan

Bericht door JWTS »

@Peterm nog een fan van Little Wild Horse Canyon, bedankt voor het delen van je ervaring!

@Martin & Marianne Roosevelt gaat pas open op 6/6 en Lake Lodge Cabins pas op 10/6. Als we iets anders willen dan is Canyon Lodge de handigste optie denk ik. Al veel verschillende beschikbaarheden gezien vandaag, dus als we eventueel de eerste nacht in Yellowstone anders willen dan kan dat vast wel. Aan de andere kant hebben we nu wel de mogelijkheid om 's morgens de Terrace Trail te wandelen en de ochtend erna vroeg naar Grand Prismatic te gaan (las dat die parking heel klein is).

Globaal plan is als volgt:

4/6 - Cooke City naar Mammoth Hotel
- Via Lamar Valley (vroeg hier zijn vanwege mogelijk wild)
- Calcite Springs Overlook
- Omgeving Canyon (voor o.a. Artist Point, Grand View, etc.)

5/6 - Mammoth Hotel
- Mammoth Terrace Trail
- Norris Geyser Basin en Trail (‘s avonds doen?)

6/6 - Mammoth Hotel naar Old Faithful Inn
- Midway Geyser Basin (Grand Prismatic Overview gelijk 's morgens)
- Lower Geyser Basin
- Biscuit Basin

7/6 - Old Faithful Inn
- Black Sand Basin
- Upper Geyser Basin Trail / Observation Point Trail

8/6 - Old Faithful Inn naar Colter Bay Village
- Vroeg richting Grand Teton en onderweg langs West Thumb Geyser Basin

Anders optie zou ook kunnen zijn om op de omgeving Canyon op 5/6 te doen (dan wat meer rijden vanuit Mammoth Hotel) en op 4/6 de activiteiten van 5/6. Voordeel daarvan is dat we niet volle 3 dagen achter elkaar geysers aan het bekijken zijn :lol: . Wat denken jullie?

We hebben ook het idee om 's avonds na het eten er nog op uit te gaan. Is dit iets wat overal zomaar kan?
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Mooie plannen!
Schrijf ze vooral zo op, maar ik durf te wedden dat het anders gaat lopen :D wij hebben YS nu 2 x in juni met een soortgelijke planning bezocht. 2 x hebben we ongeveer gedaan wat we wilden, zoals jij nu ook plant. 2 x is het dus anders gelopen omdat: het een ochtend regende, het een middag 30c plus was en we dus bij Mammoth (Gardiner) onverwacht een middag gingen raften (te warm voor een trail), we uren bij Lamar Valley gezeten hebben, wachtend op de wolven, de parking vol stond ergens en we wat omgedraaid hadden, tijdens een wandeling naar de Prismatic Overlook we bewolkt weer hadden en we dag erna dus nog een keer gingen (bij start trail trouwens 4 x met een camper zonder problemen kunnen parkeren), veel langer bij de OF bleven omdat alle grote geisers toevallig binnen 2 uur van elkaar gingen spuiten, noem maar op ! Kortom, plannen maken is leuk, maar aanpassen beter!
Ja, ‘s avonds eropuit is prima, maar pas op als je in het donker een te lang stuk terug moet rijden. Dat geldt overigens ook voor zonsopgang ( paar keer gedaan naar Lamar Valley): coyotes en andere beesten zie je met groot licht aan over de weg rennen…
Paul
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Hou goed het weerbericht in de gaten bij wandelingen in slot canyons (zoals Little Wild Horse Canyon). Prachtige en avontuurlijke tocht en zeker aan te raden. Maar las net weer het verhaal van de twee jonge zusjes die in 2020 zijn omgekomen in deze canyon door zo’n verraderlijke flash flood. Zo triest.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

@paulr En die kudde bisons die de weg versperde, dan ? :lol: :wink:
Groet,

Old Faithful
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Ja, die ook ! Maar dat was vaak maar een (half) uurtje… :D
JWTS
Amerikafan

Bericht door JWTS »

@paulr dat is goed om te weten haha! Als je kijkt naar de planning, hebben we dan voldoende activiteiten? Liever te veel plannen van tevoren verzamelen en schrappen dan dat we ter plekke nog veel moeten uitzoeken. En we zullen rekening moeten houden met bizons zo te horen :lol:

@Felicitas dankjewel voor de waarschuwing! We houden de weerberichten goed in de gaten dan. Heb je tips voor goede apps of lokale informatiepunten? Anders ga ik af op de Apple weer app.
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Nee geen tips voor weer apps. Wij vergeten zelf ook nog wel eens om het weerbericht te checken voor we gaan wandelen. Wel eens een tocht gemaakt door de Escalente River. Op de heenweg een makkelijke tocht door kabbelend, enkeldiep water. Maar na een paar mijl leek het alsof er een enorme kraan werd opengezet. Zoveel water ineens. De terugweg werd een zware tocht door meer dan kniediep, wildstromend water. De oorzaak was een regenbui een paar mijl verder. Dat was een aparte ervaring.
Laatst gewijzigd door Felicitas op 30 jan 2025, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer