Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Enveloppen openen (en andere Amerikaanse gewoontes)

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Enveloppen openen (en andere Amerikaanse gewoontes)

Bericht door Pascal »

Ja, ik weet het, het is een eigenaardigheidje maar in Amerikaanse films en series zie je dikwijls dat ze hun enveloppen langs de kortste kant openscheuren. Terwijl dat hier toch langs de langste kant gebeurt.
Ben ik de enige die dat zo zie en hoe doen de nederamerikanen dat?
Zoals ik al zei een eigenaardigheid.... :sorry:
Bramster
Amerika-expert

Bericht door Bramster »

Maar zit aan die kortste kant dan ook niet de sluit-flap ?
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Bramster schreef:Maar zit aan die kortste kant dan ook niet de sluit-flap ?
Geen idee, maar ik zie ze het wel doen en meestal blazen ze er nog even op zodanig dat de enveloppe opengaat. :dunno:
Dit hoort echt thuis in de categorie, wat je altijd al wilde weten maar nooit durfde te vragen..... :hilarious:
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

mischien om dat de adres retour label links boven aan zit....en daar om aan de korte zijde afscheurd...zo dat je return adres kunt bewaren.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Johny Carson deed da altijd als hij als "grote ziener" optrad. Hij hield dan een envelop tegen zijn tulband, scheurde die aan de korte kant open, blies erin, en haalde dan het nog onzinniger "antwoord" op die vraag op een papiertje uit de envelop.

Heb dat inderdaad altijd vreemd gevonden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Er zijn sommige (grotere) envelopen, waarbij de sluiting inderdaad aan de zijkant zit. Maar wij maken gewone envelopen gewoon van boven open, ook mijn zeer Amerikaanse man. Het is me eigenlijk nog nooit opgevallen, dat dat op tv anders is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
liliane
Amerikafan

Bericht door liliane »

Ons viel in Amerika op dat de 'Amerikanen' al het vlees en groente op het bord eerst in stukjes sneden en daarna pas gingen opeten. Terwijl wij 'Nederlanders' iedere keer een stukje afsnijden en dat opeten en dan weer een stukje snijden.
Is dit nu typisch Amerikaans?

Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

liliane schreef:Ons viel in Amerika op dat de 'Amerikanen' al het vlees en groente op het bord eerst in stukjes sneden en daarna pas gingen opeten. Terwijl wij 'Nederlanders' iedere keer een stukje afsnijden en dat opeten en dan weer een stukje snijden.
Is dit nu typisch Amerikaans?

Liliane
ik heb (volgens mij op dit forum) ooit eens gelezen over de verschillen in etiquette qua eten tussen NL en US.. ff kijken of ik het kan vinden..

[edit] het topic zelf kan ik zo 1,2,3 niet vinden, maar in dit topic vond ik wel:
2) De Amerikaan eet met de vork, en gebruikt het mes alleen om iets te snijden als dat nodig is, waarna het mes weer word neergelegd. Het mes word dus niet gebruikt om eten op de vork te schuiven. Let dus goed op hoe men bij de Amerikaanse gastfamilie eet, de gewoonte om in Nederland zowel mes en vork vast te houden kan als onbeschoft worden gezien. Zoals al gesteld houd een Amerikaan juist 1 jand onder de tafel (tenzij er gesneden moet worden met een mes), waar in het Calvinistische Nederland (en Duitsland) beide handen boven tafel dienen te zijn.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Let dus goed op hoe men bij de Amerikaanse gastfamilie eet, de gewoonte om in Nederland zowel mes en vork vast te houden kan als onbeschoft worden gezien.
Dat lijkt me wel heel sterk, ik heb bij en met talloze Amerikanen gegeten en nog nooit heeft er ook maar iemand aanstoot aan genomen, dat ik met mes en vork eet. :roll: Je hoeft heus de Amerikaanse gewoonte niet over te nemen, iedereen snapt, dat de Europese manier van eten anders is.
Wat wel onbeschoft wordt gevonden is wat mijn ouders een tijdje deden: eisen, dat hun Amerikaanse gasten zich conformeerden aan de Europese stijl van eten.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Petra/VS schreef:Wat wel onbeschoft wordt gevonden is wat mijn ouders een tijdje deden: de eetgewoontes van hun Amerikaanse gasten afkraken en eisen, dat ook zij met beide handen boven tafel aten.
Daar zullen Amerikanen idd niet zo blij mee zijn, al denk ik dat Nederlanders dit zelf ook niet leuk zouden vinden om te horen.

Ik heb trouwens wel al een aantal keer meegemaakt dat mensen me vreemd aankeken dat ik met mes en vork at, zeker met gerechten die je best wel met alleen een vork kan eten..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zoals je ziet heb ik mijn woorden omtrent mijn ouders al wat aangepast :). Dit omdat het van hun kant geen kwade wil was, maar meer een soort culture shock.
Ja, vreemd aankijken misschien wel, maar onbeschoft vinden is toch weer iets heel anders. Ik bewonder Rick nog steeds, dat hij zijn mes voor veel dingen niet nodig heeft. Het lukt me nog steeds niet dat laatste hapje op mijn bord zonder mes op te pakken ;).
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Na de eerste keer 'commentaar' besloot ik gewoon maar net te doen als iedereen daar, zonder mes en dat ging eerst toch een stuk minder lekker dan ik had gehoopt :wink: Tegenwoordig ben ik er wel beter in, vooral omdat ik sinds een tijdje thuis ook alleen maar met vork eet, á la het vooroordeel dat de gemiddelde amerikaan voor de tv eet :wink: het is even wennen, dat wel, en vooral in restaurants lukt het me toch niet om dat mes te laten liggen.. heel vreemd, thuis geen probleem, maar in een restaurant lukt het gewoon niet :roll:

Maar ik heb ook nog nooit gemerkt dat het als onbeschoft gezien werd.. Ah zo te zien was er in dat vorige topic daarna ook nog een discussie daarover :)
Clint's Thoughts
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

liliane schreef:Is dit nu typisch Amerikaans?
Nee, in Engelstalig Canada doet men het ook wel zo. De hand die je niet gebruikt -- dat is dus de hand waarmee men bij de Franse tafelmanieren het mes vasthoudt -- kun je het beste op je schoot leggen. Het servet dien je doorgaans ook op je schoot te hebben. Het mes neem je alleen ter hand wanneer je het echt nodig hebt. Verder zijn er weinig verschillen. Het bestek mag van hand wisselen. Eerst snijdt men het eten, met de vork in de linkerhand en het mes rechts. Vervolgens legt men het mes neer en brengt men de vork naar de rechterhand om te eten.

--john
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat mij opvalt is, dat veel Nederlanders geen servet gebruiken. Na al die jaren hier voelt het raar zonder.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Idd, ik gebruik alleen een servet als ik met mijn handen eet. In de VS werd me constant gevraagd of ik een servet (of paper towel) wilde.. Iedereen daar gebruikte het, terwijl ik meer iets had van "goh, ik eet met mes en vork dus waar heb ik een servet voor nodig?"
Clint's Thoughts
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn vrouw en mijn zoon hebben van mij overgenomen dat ze met mes en vork eten.

Zoonlief heeft ooit eens een lesje etiquette gehad op school (een paar 'leuke' lessen toen ze toch al niets meer deden omdat het schooljaar voorbij was en vlak voor hun 'graduation')

Hij kreeg toen een comliment dat hij zo keurig at, zo Europees (wat in vele Amerikaanse kringen een compliment is, net als met een Brits accent praten).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Clint schreef:"goh, ik eet met mes en vork dus waar heb ik een servet voor nodig?"
Om je mond (lippen) proper te maken! Anders krijg je van die vreselijk vettige lippen die op de glazen staan!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

kastelke schreef:
Clint schreef:"goh, ik eet met mes en vork dus waar heb ik een servet voor nodig?"
Om je mond (lippen) proper te maken! Anders krijg je van die vreselijk vettige lippen die op de glazen staan!
Daar is je mouw toch voor :wink: haha. In restaurants gebruik ik altijd wel een servet, maar thuis ben ik gewend om na het eten even naar de keuken te lopen en een gulp uit de kraan te drinken, waarmee ik meteen mn mond schoonmaak..

Drinken tijdens het eten blijft voor mij iets heel vreemds. Wat trouwens voor Amerikanen weer héél normaal is!
Clint's Thoughts
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Dat drinken bij het eten is inderdaad een gewoonte die ik heb overgenomen uit Amerika.
Ik vind het altijd wel prettig dat je iets "even" kunt wegspoelen tijdens het eten :twisted: .
- Mike
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Clint schreef:
Drinken tijdens het eten blijft voor mij iets heel vreemds. Wat trouwens voor Amerikanen weer héél normaal is!
Wij drinken ook altijd (water) bij het eten. Ik wist niet dat dat hier in NL niet de gewoonte was.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer