Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ETA Verenigd Koninkrijk

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: ETA Verenigd Koninkrijk

Bericht door Trom »

Dat je de ETA snel hebt, heb ik ook ervaren. Het is natuurlijk geen garantie dat dat altijd zo is. Bovendien vraagt het aanvragen ook wat tijd. Naast gegevens invoeren moet je je paspoort scannen en een selfie maken tegen een lichte achtergrond. Zelfs in situaties dat er geen tijdsdruk is, lukken beide handelingen vaak niet in 1 keer. Succes!
Tinus1955
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tinus1955 »

ETA prijs gaat btw omhoog van 10 naar 16 pound vanaf a.s. woensdag 9 april. FYI.
1 ste x USA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door 1 ste x USA »

Ik heb toch al maar ETA aangevraagd , en inderdaad je krijgt snel goedkeuring . Maar de hele opzet van aanvraag is toch wel een gedoe en je moet maar de pech hebben dat je de aanvraag toch niet rond krijgt op de luchthaven .
En voor twee stuks 24 euro , als je het niet nodig hebt inderdaad weggegooid geld maar of dat een reis van 10 of 12 duizend euro nu werkelijk gaat onmogelijk maken ?
KeesUSA
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door KeesUSA »

Hoe ik het begrepen heb: meestal als je een tussenstop hebt met BA blijf je binnen terminal 5. Dan hoef je geen ETA te hebben. Heb je een tussenstop met verschillende maatschappijen en moet je vervolgens bijvoorbeeld van T5 naar T3 dan kan het anders zijn. Om namelijk van T5 naar T3 te gaan heb je 3 opties: bus/underground/trein (alle gratis) Voorkeur heeft de bus: snelste, geen ETA nodig. Maar gaan de bussen niet(regelmatig werkzaamheden) dan moet je de underground of trein nemen. En dan heb je de ETA wel nodig... Samengevat: terminal wissel en de pech dat de bussen niet gaan dan is de ETA nodig...
Zo is het mij uitgelegd door het reisbureau... Dus wij nemen wel een ETA voor de overstap. Wil het risico niet nemen.
jeppiepruts
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

Dat klopt niet over die werkzaamheden.

Als je een connecting flight hebt op 1 ticket dan pak je de Heathrow bus tussen de terminals die airside blijft. Je hebt dan geen ETA nodig. Die bussen rijden altijd. Ze rijden letterlijk over het platform tussen de terminals. Daar waar ook vliegtuigen, bevoorrading en bagagewagens rijden. Als die bussen niet kunnen rijden dan ligt de halve luchthaven plat. Overigens is de minimum connection time van 90 min die geldt voor Heathrow ook niet haalbaar zonder deze (snelste) busverbinding.

Als je een (self) connecting flight hebt op verschillende tickets (en je bagage is dus niet doorgelabeld) of vanaf verschillende luchthavens in London vliegt, dan alleen neem je de openbare bus/underground/trein. Dat is buiten de luchthaven. En dan heb je een ETA nodig. Maar net als de bus kunnen ook underground/trein daar last hebben van werkzaamheden.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

Tinus1955 schreef:
05 apr 2025, 16:03
ETA prijs gaat btw omhoog van 10 naar 16 pound vanaf a.s. woensdag 9 april. FYI.
Bedankt voor de tip. Wij hebben de onze dan maar ineens geregeld.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Gezien de huidige situatie in de UK (ETA) zou ik nooit een overstap in de UK overwegen op zowel heen als terugreis.
Ik probeer altijd de eerste overstap in de US te maken (of je moet via Frankfurt of Dublin vliegen, zodat je security al op de luchthaven kunt doen).
Als je in de US je connection mist dan ben je al in de US en zijn er meestal nog meerdere binnenlandse vluchten.

Het lijkt mij super irritant als je er na een uur vliegen al achter komt dat je door de puinzooi in de UK je overstap mist. Ik vloog al niet graag via Heathrow, maar na brexit zeker nooit meer.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Coyote schreef:
03 apr 2025, 06:28
Toch twijfel ik ook om toch maar ETA voor ons vieren aan te vragen.
Bovenstaande schreef ik een week geleden.

Gisteren, eerder lukte niet omdat iedereen persoonlijk aanwezig moet zijn bij het aanvragen, toch voor ons vieren ETA aangevraagd. En hoewel wij het niet nodig zouden moeten hebben in het Verenigd Koninkrijk (we blijven in transit), geeft het mij toch wat meer geruststelling om dat in ieder geval op orde te hebben voor het geval we het op het laatste moment toch in het Verenigd Koninkrijk zouden moeten aanvragen om wat wat voor reden dan ook. Beter mee dan om verlegen zeg ik altijd maar. :D

Aanvragen kan volledig via de officiële app en lijkt veel op het aanvragen van ESTA, zij het dat je wat minder vragen krijgt. Goedkeuring ging erg snel. Terwijl we met de volgende aanvraag bezig waren kwam de goedkeuring van de vorige aanvraag al binnen. Kosten inderdaad GBP 16 / EUR 19,47 pp.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Coyote schreef:
10 apr 2025, 08:41
Kosten inderdaad GBP 16 / EUR 19,47 pp.
Ook bij het aanvragen van de ETA (net als bij de ESTA en Canadese ETA aanvragen) zijn er verschillende scam sites in de lucht die je proberen extra geld af te troggelen voor hun "dienstverlening" dus wees erop attent dat je alleen de officiele app/site gebruikt en dat de kosten inderdaad maar GBP 16 p.p. zijn.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Coyote Verstandig! Je zou maar je overstap missen en de volgende dag pas door kunnen vliegen en dus moeten overnachten in Engeland. Of om een andere reden Engeland in moeten. Voor die 100 euro in jullie geval of die 2 tientjes per persoon op een reis van vaak duizenden euro's natuurlijk peanuts.

Ook nog een mooi excuus voor een weekendje Londen :lol:

Ben overigens benieuwd naar de ervaringen straks, moet je nog ergens door een poortje heen waarbij op 1 of andere manier gecheckt wordt of je die ETA ook daadwerkelijk hebt? En zo ja hoeveel extra tijd kost je dit. En krijgen we nog een procedure ala CBP in de VS met een vraaggesprek wat je komt doen ect ect. Wat dat is wel iets om rekening mee te houden als je via het VK reist.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij reizen deze zomer naar Ierland en dan over land naar Noord-Ierland. Die grens wordt niet geconteoleerd, maar we hebben tóch een eta nodig. Ik vind het niet logisch, maar goed, ze zijn binnen.
Terug in Texas!
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

Wij zijn net terug van onze vakantie in de US, via Heathrow.
Wij hadden geen ETA, want niet nodig, maar nergens poortjes of iets dergelijks gezien. Maar goed, we gingen natuurlijk ook nergens door een paspoortcontrole. De heenweg was nog net voor de ETA, maar vandaag dus op LHR geweest voor de terugreis.

Toch volledig met @Coyote eens. De volgende keer vraag ik zeker een ETA aan!
Wij hadden een overstap van 2 uur. Zou echt wel voldoende moeten zijn. Maar we vertrokken met een uur vertraging uit LAX omdat een passagier vond dat hij starnakel bezopen aan boord kon zitten. Die moest er uit en ook al ging het vrij rustig, dat leverde forse vertraging op.

Bij aankomst op LHR was er geen gate beschikbaar. We vlogen met een 'dubbeldekker' (A380?) en dat vraagt blijkbaar om een speciale gate, maar daar stond nog een vliegtuig. We hebben 20 minuten op de taxibaan staan wachten. Tegen de tijd dat we uit het vliegtuig waren was het 15.48 uur. De gate sloot om 16.15 uur...

Wij hebben met ongeveer 2 minuten speling de overstap gehaald (de koffers komen morgen volgens bericht van BA), maar het was dus wel even spannend. Ons reisgezelschap bestond uit 6 personen, dus even snel omboeken is misschien minder vanzelfsprekend. Dan vraag ik me idd toch af wat er dan gebeurt als je een nachtje over moet blijven en je hebt geen ETA. Daar wil ik me de volgende keer echt niet druk om hoeven maken.

Dat gezegd hebbende houdt de ETA ons zeker niet tegen om via LHR te reizen. Wij vinden BA prima en de prjjzen zijn met regelmaat heel interessant. Zo vlogen we nu voor nog geen €650 p.p. Dan kan er prima nog een paar pond voor een ETA van af!
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

Tantelotje schreef:
11 apr 2025, 22:19
de koffers komen morgen volgens bericht van BA)
Koffers inmiddels ook weer thuis?

Ik denk dat je gewoon een ETA moet hebben als je moet overnachten omdat je je overstap mist. Die overnachtingen zijn vaak wel in de buurt van het vliegveld maar wel buiten het vliegveld. En dus moet je het VK in en moet je de volgende dag neem ik aan door passport control.

Iets waar je je zeker niet druk om wil maken op dat moment.. Je baalt al dat je niet naar huis kunt.. Sta je daar ter plekke dat ding aan te vragen.. kortom gedoe..
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

Koffers keurig zondagmiddag weer thuis, precies op de tijd volgen de track and trace. Van onze meereizende vrienden overigens ook.

Ik ben het volledig eens hoor, de eerst volgende keer dat we over Heathrow vliegen vraag ik een ETA aan! :thumbup:
lammie
Amerika-ontdekker

Bericht door lammie »

Goedenavond ,

Wij vliegen over 2 weken via Londen Heathrow naar Los Angeles. Wij vliegen met KLM naar Londen en daarna vliegen wij met Virgin Atlantic door naar Los Angeles. Als ik alles goed gelezen heb, zouden wij geen ETA nodig moeten hebben.
Wij hebben een boeking gedaan en niet twee losse vluchten geboekt. Zijn hier misschien mensen die ook deze vlucht hebben gedaan en kunnen bevestigen dat we geen eta nodig hebben.
Ik heb natuurlijk geen zin in gedoe daar, maar als het alleen maar is omdat ik een vlucht zou missen of ik daar moet overnachten, dan durf ik de gok wel te wagen.
Nu zijn er vast mensen die zeggen wat maken die paar tientjes uit op de reis, maar ik vind € 80 die ik hiervoor kwijt ben en niet nodig heb toch een hoop geld. Daar kan ik ook andere leuke dingen voor doen in Amerika.

Alvast bedankt!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is niet nodig als je air side blijft. Maar met de huidige dollarkoers heb je die 80 euro al dubbel terugverdiend. :thumbup:
(Misschien geeft dat ruimte om bijvoorbeeld wel in Yosemite te overnachten? Zorg anders voor een toegangsreservering! )

Marianne
lammie
Amerika-ontdekker

Bericht door lammie »

Dank marianne,

Mijn vraag is of iemand kan bevestigen of ik met deze route airside blijf. Wij komen aan bij terminal 5 en moeten naar terminal 3 ( of andersom🙃)
Overnachtingen in amerika zijn allemaal al geregeld incl curryvillage😜)
Ik wil alleen zeker weten dat er niet ineens een kans bestaat dar ik toch een eta nodig had moeten hebben….(los van vlucht missen, want dan zou ik t ter plekke nog aan kunnen vragen)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik haal hem nog maar even naar boven, misschien dat iemand anders dan nog reageert.

Hoe heb je de vluchten geboekt, bij de KLM? Kun je daar niet navragen hoe het loopt op Heathrow?

Marianne
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer