Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Hillbillies: Rondje vanuit Salt Lake City in een maand met 2 tieners

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Hillbillies: Rondje vanuit Salt Lake City in een maand met 2 tieners

Bericht door Martin & Marianne »

Ik begrijp het ook wel, maar er blijft dan toch wel degelijk een kampeerplek onbezet. Als je die voordelen zo belangrijk vindt, waarom dan niet ook daar overnachten en 1 of 2 nachten KOA annuleren?
Wat wil je allemaal doen in RMNP? Heb je die 4 nachten überhaupt wel nodig?

Marianne
HillBillies
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door HillBillies »

Ik annuleer dan ook 2 nachten bij de KOA Estes zoals gezegd, dus 2 nachten KOA en 2 nachten Glacier Basin.

Wat we in RMNP willen doen? Wild Basin entrance wordt afgeraden met de RV, voor de rest wil ik zoveel als mogelijk bezoeken...

En 4 nachten zonder stroom is, zoals eerder aangegeven, niet te doen met een Electric only RV.
HillBillies
Amerikafan

Wegens drukte erg weinig tijd gehad de afgelopen maanden, maar stukje bij beetje aan de dagindeling begonnen.
Alle campground zijn geboekt. Daarnaast heb ik, omdat het op veel plekken (Yellowstone/RMNP etc.) erg druk is met parkeren, nog 4 vouwfietsen gehuurd bij de camper zodat we veel dingen ook op die manier kunnen bezoeken, ipv overal moeten leuren voor een parkeerplek.

Ik moet nog veel dingen uitzoeken, AllTrails, blogs lezen etc., alle tips zijn meer dan welkom!

12-7 AMS - SLC (Towneplace Suites Downtown)
Aankomst rond 21.00 in SLC.
13-7 SLC - SLC (Towneplace Suites Downtown)
Stad verkennen. Buiten State Capitol, Crumbl en City Creek Centre nog niet echt iets op de lijst staan.
14-7 SLC - Hagerman (Hagerman RV Village)
Camper ophalen 09.00, via Walmart, Twin-, Shoshone- en Lemon Falls naar Hagerman. Als we nog niet genoeg watervallen hebben gezien fietsen we in de avond nog even naar Malad Gorge Falls.
15-7 Hagerman - Missoula (Jim &Mary's RV park)
Eerst naar Craters of the Moon, paar stops aan de Loop Road (North Crater en Indian Tunnel sowieso). Daarna via Yellowstone Dutton Ranch naar Missoula.
16-7 Missoula (Jim & Mary's RV Park) - West Glacier (Apgar campground)
Zo vroeg mogelijk inchecken op Apgar, daarna met de shuttle de GTTS road op tot Logan Pass. Trails die we zeker willen doen zijn Avalance Lake en Trail of the Cedars, voor de rest nog niets bepaald.
17-7 West Glacier (Apgar campground) - Oost Glacier (KOA St.Mary/East Glacier)
In de ochtend een wandeling langs Lake McDonald of de Oxbow Trail, daarna zo vroeg mogelijk inchecken op de KOA. Daarna met de shuttle de GTTS road op tot Logan Pass. Trails die we zeker willen doen zijn Hidden Lake,voor de rest nog niets bepaald.
18-7 Oost Glacier (KOA St.Mary/East Glacier) - Oost Glacier (KOA St.Mary/East Glacier)
Met de shuttle de GTTS road op tot Logan Pass. Trails die we zeker willen doen zijn Hidden Lake,voor de rest nog niets bepaald.
19-7 Oost Glacier (KOA St.Mary/East Glacier) - Helena (Helena North KOA)
Via Lake Helena naar de KOA., vanuit daar met de fiets naar de stad.
20-7 Helena (Helena North KOA) - Yellowstone (Madison)
Nog in detail uit te zoeken. Fairy Falls, Old Faithfull, Grand Prismatic, Morning Glory, Imperial etc.
21-7 Yellowstone (Madison) - Grant Teton (Colter Bay RV Park)
Nog niet naar gekeken.
22-7 Grant Teton (Colter Bay RV Park) - Grant Teton (Colter Bay RV Park)
Nog niet naar gekeken.
23-7 Grant Teton (Colter Bay RV Park) - Yellowstone (Grant Village)
Nog niet naar gekeken.
24-7 Yellowstone (Grant Village) - Yellowstone (Fishing Bridge)
Nog niet naar gekeken.
25-7 Yellowstone (Fishing Bridge) - Yellowstone (Canyon)
Nog niet naar gekeken.
26-7 Yellowstone (Canyon) - Cody (KOA Cody)
via Cooke City/Red Lodge (Beartooth Highway). Buffalo Bill, rodeo in de avond vanuit de campground.
27-7 Cody (KOA Cody) - Devils Tower (KOA Devils Tower/Black Hills)
Sowieso Devils Tower.
28-7 Devils Tower (KOA Devils Tower/Black Hills) - Wall (Sleepy Hollow)
Fossielen bij het Visitor Centre, Badlands Loop Road, Minuteman Missile, Drug store in de avond.
29-7 Wall (Sleepy Hollow) - Custer (Blue Bell Campground)
Needles & Iron mountain zijn een no-go met een 30ft camper helaas. Mount Rushmore, Crazy Horse en de Wildlife loop road.
30-7 Custer (Blue Bell Campground) - Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin)
Kijken of Wind Cave nog in te passen valt. Vanaf 13.00 kunnen we inchecken op Glacier Basin. Met de fiets naar Hollowell en Tuxedo Park.
31-7 Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin) - Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin)
In de vroege ochtend met de fiets naar Bear Lake, wandeling Bear Lake-, Nymph-, Dream-, Emerald- en Haiyaha Lake. Daarna nog Sprague-, Bierstadt Lake, Alberta Falls en the Loch op de terugweg naar Glacier Basin.
01-8 Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin) - Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin)
Vroeg met de camper onderweg voor de Trail Ridge- en de Old Fall River Road. Nog uit te zoeken, ook bepalen of we doorrijden tot Grand Lake.
02-8 Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin) - Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin)
Kaarten voor de MLB wedstrijd tussen de Colorado Rockies vs Pittsburgh Pirates om 13.10 @ Coors Field/Denver.
03-8 Rocky Mountain (KOA Estes/Glacier Basin) - Colorado Springs (Pikes Peak RV Park)
Via Nederland en Fairplay/Southpark. Proberen kaarten te krijgen voor de lantern tour in Cave of the Winds om 16.00. In de avond naar Colorado Springs.
04-8 Colorado Springs (Pikes Peak RV Park) - Great Sand Dunes (Great Dunes Oasis)
Garden of the Gods in de ochtend, in de middag sandboarden in Great Sand Dunes.
05-8 Great Sand Dunes (Great Dunes Oasis) - Crested Butte (Oh Be Joyful campground)
Via Zapata Falls naar Crested Butte. Upper and Lower loop trail lopen.
06-8 Crested Butte (Oh Be Joyful campground) - Aspen (Maroon Bells, Silver Queen campground)
Via Elk Camp Gondola en Aspen naar de campground. Helaas is de laatste skilift in die periode dicht zodat we de Maroon Bells niet vanuit die hoek kunnen bekijken.
07-8 Aspen (Maroon Bells, Silver Queen campground) - Provo (Lakeside RV)
Maroon Bells in de vroege ochtend met de fiets (sunrise 06.13) + wandelen. Daarna via Colorado National Monument naar Provo.
08-8 Provo (Lakeside RV) - Provo (Lakeside RV)
Kijken naar tickets voor Timpagonos. Relaxen aan het meer en de stad bezoeken.
09-8 Provo (Lakeside RV) - SLC (vlucht naar AMS om 16.20)
Camper inleveren om 11.00
10-8 Aankomst AMS om 10.00

Ik hoor graag jullie input, waarvoor op voorhand dank!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik ben benieuwd of en waar je die fietsen gaat gebruiken. In Yellowstone zijn de afstanden te groot denk ik.

Voor 23-7 had ik al wat tips gegeven in mijn bericht van 23 augustus. Neem even een kijkje bij Moose Falls. En kijk in de Park newspaper eens naar rangeractiviteiten. Zeker in Yellowstone is het erg leuk om wat meer te horen over alle vulkanische verschijnselen. Je kunt deze dag naar West Thumb maar je hebt ook nog wel tijd voor iets anders. Als je het niet erg vindt om een stuk te lopen dan is de Lone Star Geyser een aanrader. Zie hier ons verslag.

Marianne
HillBillies
Amerikafan

Nou eigenlijk wil ik best wel veel dingen doen met de fiets als ik daarmee parkeerproblemen kan voorkomen. Een 30ft camper kun je nu eenmaal niet overal makkelijk kwijt en als ik hoor/lees hoe druk sommige gebieden zijn is de camper op de campground laten staan wellicht handiger en bespaart een hoop rondjes rijden en frustratie.

De afstanden vallen ook echt wel mee:

Van Madison naar Old Faithful is 1 uur 45 min.
Van Grant naar Shoshone is 1 uur.
Vanuit Canyon naar Steamboat Geyser is 1 uur 15 min.
Van Colter Bay naar Jenny Lake is 2 uur.
Van Glacier Basin naar Bear Lake is 45 min.
Van Silver Queen naar Aspen is 30 min.

Je reeds gegeven tips ga ik allemaal nog verwerken in ons schema!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik weet niet hoe het parkeren bij OF is, maar vooral bij de Midway Geyser Basin is het parkeren erg lastig - ook voor auto's. Of misschien juist voor auto's. Dit is vanuit Madison goed te doen.
Ook een aanrader in die omgeving is de Great Fountain Geyser. Ik vind dat de mooiste geiser die enigszins te voorspellen is. Hier is het echter niet gek om daar met de camper naar toe te gaan en op tijd daar aan te komen (er is een marge van één of twee uur) zodat je de wachttijd bijvoorbeeld kunt gebruiken om te eten. Als je er ruim voor de verwachte eruptietijd bent zal parkeren daar geen probleem zijn. Je kunt ook vandaar naar de White Dome Geyser lopen. Zie hier voor ons bezoek daar.

Ik bedenk me nu dat de fiets gebruikt kan worden voor de Lone Star Geyser. Je loopt daar namelijk over een oude weg. Hij is niet echt onderhouden, maar wel te fietsen denk ik. Even opgezocht: zie https://www.nps.gov/thingstodo/lone-sta ... -trail.htm.

Marianne
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

De afstanden die je noemt zijn idd prima te fietsen. Maar denk je ook aan de hoogteverschillen?

Het is er bepaald niet vlak, lijkt me sowieso geen pretje om te fietsen, maar al helamaal niet op een vouwfiets.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

ik denk dat de afstanden inderdaad ambitieus zijn op de fiets, zéker voor een vouwfiets. En bedenk dat je ook nog terug moet ! Kan mij niet voorstellen dat je bijv bij Jenny Lake alleen gaat rondkijken, maar dat je juist dáár een stuk gaat wandelen. Wij waren blij een koude cola na onze wandeltocht uit de camper te kunnen halen en op een stoeltje neer te ploffen. En dan moet jij nog 2 uur terugfietsen :-)...
Maar die fietsen zijn natuurlijk uiterst handig om de camper nét ff wat verder van de grote parkings te parkeren als die vol/druk zijn. Daar zijn er veel van en dan fiets je in 5-15 minuten naar de bezienswaardigheid. Daar komen ze natuurlijk prima van pas !
Voorbeeld: parkeren bij Fairy Falls parking om eerst te wandelen naar de Prismatic Overlook en dan camper laten staan en met de fiets naar Grand Prismatic parking Lot. Daar is het áltijd (te) druk voor campers...
Kortom: die fietsen zijn zeker handig, maar ik verwacht niet dat je er grote stukken mee gaat fietsen...
HillBillies
Amerikafan

Dank voor de opmerkingen!
Ik zit even te kijken naar een mogelijke dagindeling voor 20-7 (vanuit Helena naar Madison):

06.00 vertrekken, ruim 3 uur rijden naar de Mammoth Hot Springs.
Upper en Lower terrace bekijken, Canary Spring en Pallete Spring in het bijzonder.

Doorrijden naar Madison, onderweg stoppen bij Gibbon Falls en Artists' Paintpots.

Inchecken op Madison. Afhankelijk van de verwachte eruption times de exacte route bepalen en kijken waar we de camper parkeren.
Eruption times niet meegenomen zou een logische route kunnen zijn:
Firehole Falls
Firehole Swimming Area
Imperial Geyser
Fairy Falls
Grand Prismatic
Black Sand Basin
Old Faithful
Morning Glory
Firehole Spring
Great Fountain Geyser
White Dome Geyser
Fountain Paint Pots
en terug naar Madison.

De volgende dag (21-7) op tijd vertrekken, parkeren we de camper bij OF en fietsen naar de Lone Star Geyser. Op de route naar Colter Bay stoppen we bij Lewis- en Moose Falls.

@Tantelotje
Daar kijk ik zeker naar! Als ik de route van Madison naar OF bekijk is dat maar een hoogteverschil van 750vt.

@paulr
Ik denk inderdaad ook niet dat we 60 km op een dag gaan fietsen maar het zou kunnen als het moet :wink: . De tijden die ik noemde waren enkel om aan te geven dat alles niet idioot ver weg is maar zoals je al aangeeft: Fietsen van Colter Bay naar Jenny Lake is niet de meest logische keuze, dichterbij parkeren is veel makkelijker.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

oef... ik word al moe van al die geisers opnoemen, laat staan ze allemaal op één dag bekijken met een ritje vanaf Helena vooraf. Het is niet onmogelijk, maar of het leuk is is wat anders. Je vergeet koffie te drinken in Gardiner, een aardig plekje voor een koffiestop van een half uurtje (er is geen goede koffie bij mammoth te krijgen :) . Vervolgens kom je in Mammoth, daar moesten we vorig jaar de camper ietsje verder weg parkeren, dus al met al hebben we daar zeker 2 uur rondgewandeld (en het was onze 2e keer, dus minder uitgebreid dan eerste bezoek). Dan wil je in de middag Grand Prismatic én de meeste geisers bij OF gaan doen. Dat hebben wij tijdens ons eerste bezoek ook gedaan en toen waren we bij veel geisers nét op de verkeerde tijden. Vorig jaar meer tijd genomen (o.a. door dáár te gaan lunchen, zodat je je wandeling op de eruption times kunt afstemmen. Dat beviel ons véél beter, gewoon lekker rustig afwachten en genieten.
Wij hebben vorig jaar trouwen Prismatic in de avond gedaan vanaf Madison. Was lekker rustig en mooi, maar omdat de zon al wat lager staat kwamen de kleuren beneden op de vlonders niet zo mooi uit (tegenlicht). De view vanaf het look out punt was wél erg fraai (zon in de rug dan)!
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Het voordeel van een camping in het park is ook dat je buiten de drukke uren naar de geisers kan. Ga eens vroeg op pad of na het eten nog een stuk rijden en je zult zien dat het een stuk rustiger is. Bovendien meer kans op wild.
Jammer dat je in het hoogseizoen moet, want vroeger of later in het seizoen is ook heel mooi.
HillBillies
Amerikafan

@paulr Het zijn er inderdaad nogal wat op een dag, maar helaas moeten we het doen met de tijd die we hebben op een bepaalde locatie. Bedankt voor de tips mbt Gardiner en Prismatic in de avond (lijkt me wel mooi om het verschil met overdag te zien als ik je ervaring zo lees! Het zal toch lastig zijn om de erupties te voorspellen, heb de website Geysertimes.org gevonden (of gebruiken jullie een andere website voor informatie?).

@jojostravelusa Dat is zeker een voordeel en ook de reden dat ik, mede door de tips van jullie, deze campgrounds al in augustus vast heb gelegd. We zijn altijd vroeg op pad dus dat komt wel goed. Helaas moeten we in het hoogseizoen inderdaad.

Verder heb ik vandaag nog even gekeken naar wat andere dagen mbt de dagindeling:

21-7
Zoals reeds gezegd via Lone Star, Lewis- en Moose falls naar Colter Bay. Voor deze dag heb ik verder nog niets uitgezocht qua wandelingen etc.

22-7
Deze dag gebruiken voor Jenny Lake en Jackson.

23-7
Naar Grant Village campground.
Vanuit daar de West thumb/Central Basin, Duck Lake- en Lake Overlook Trail en eventueel nog door naar Shoshone Lake overlook.

24-7
Naar Fishing Bridge RV park.
Op de heenweg eerst de Gull Point Scenic Drive, daarna de Natural Bridge Trail en waarschijnlijk direct naar Hayden Valley/Lehardy Rapids/Mud Vulcano. Mij lijkt het wel gaaf om dit met de fiets te doen maar mijn wederhelft vindt dit (nog) geen goed idee ivm wildlife :D
Na het inchecken Fishing Bridge, Pelican Creek Nature- en Storm Point Trail.

25-7
Naar Canyon.
Op de heenweg via Upper Falls, Brink of Lower Falls, Grand View, Artist- en Inspiration Point naar de campground.
Na het inchecken met de fiets naar Norris Geyser Basin met o.a. de Steamboat Geyser.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij hadden tijdens onze bezoeken aan Yellowstone geen internettoegang. Maar de verwachte tijden van de uitbarstingen staan ook bij het visitor center van Old Faithful vermeld. Je kunt ze ook opvragen bij een van de andere visitor centers; ze zijn daar altijd heel behulpzaam. Voor jullie zou dat bij Mammoth kunnen. Zeker voor de Great Fountain Geyer is het handig om een idee te hebben van de verwachte eruptietijd aangezien die eens in de 12 à 13 uur uitbarst.
Probeer vooral niet alle geisers te zien, maar beperk je tot een paar. De Anemone Geyser gaat om de 7 minuten, die kun je zeker meenemen, net als de OF.

Kijk eens naar onze planning en het verslag (hier en verder) van 2015. En plan alles zeker niet te krap; het loopt nooit zoals je verwacht.
En ga vooral voor de zaken waar Yellowstone beroemd om is, en niet zo zeer voor de wandelingen. Dat kun je eens doen als je meer tijd hebt.
HillBillies schreef:
13 apr 2025, 17:49
21-7
Zoals reeds gezegd via Lone Star, Lewis- en Moose falls naar Colter Bay. Voor deze dag heb ik verder nog niets uitgezocht qua wandelingen etc.
Mocht dit niet allemaal lukken dan heb je op de 23e nog een herkansing. De zaken die je daar hebt gepland zijn niet heel bijzonder volgens mij (want onbekend bij mij :lol: ).

Wat betreft Storm Point Trail: doe geen rondje maar loop na Storm Point terug; het laatste deel door het bos is minder interessant.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 13 apr 2025, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Canyon campground naar Norris is niet zo ver lijkt het, maar ook niet een heel interessante fietstocht. Her en der wat uitzicht, maar ook veel bos. Ik zou dat zonde van de tijd vinden. Norris is best groot, wij hadden daar helaas regen (2x), maar neem er de tijd voor ! Goede tip van Marianne: het aantal geisers is niet het hoogtepunt, maar de verscheidenheid. Zorg dat je ook niet “geisermoe” zal worden… kwaliteit boven kwantiteit….
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

paulr schreef:
13 apr 2025, 20:44
Zorg dat je ook niet “geisermoe” zal worden… kwaliteit boven kwantiteit….
Je bent me voor. Ik wilde zeggen staar je niet blind op het lijstje met geisers, maar geniet gewoon van waar je langskomt en als je er een mist is dat echt geen ramp. Tenslotte spuiten ze toch ook niet allemaal net op het moment dat jij er bent. De mooiste ervaringen zijn de onverwachte, zoals toen wij vanuit Mammoth Hot Springs terugreden naar Madison en bleek dat Steamboat geiser opeens uitbarstte. Die is niet goed te voorspellen, dus een verrassing. We zagen in de verte een stoompluim die er eerder niet was. Meteen erheen gereden en genoten van de geiser zelf, maar ook van de reacties van de omstanders.
HillBillies
Amerikafan

Ik zie inderdaad dat er bij Mammoth, Grant Village en Fishing Bridge nog ontvangst is maar bij Madison en Canyon niet meer. Goed om te weten dat er ook bij elk Visitor Centre informatie in te winnen is.

Wat bedoel je met je opmerking over de 23e? Dit is toch waar het om draait bij West Thumb?
west-thumb-4-1.jpg
west-thumb-4-1.jpg (51.79 KiB) 4192 keer bekeken
west-thumb-4.jpg
Goeie tip mbt Storm trail, noted!

Alles zal daarnaast toch afhankelijk zijn van de drukte, de verwachtte eruption times etc., dat begrijp ik. Alles zien gaat toch niet en overal op tijd zijn ook niet. Zie op geysertimes dat Steamboat nu 68 dagen geleden is en Great Fountain 45 dagen, dus what are the odds?!

Wel gaaf als je er wel net op dat moment bent natuurlijk!!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik ken bij West Thumb alleen het geiserbassin. Dat vind ik erg de moeite waard. De wandelingen daar ken ik niet. Wij hebben het bassin eens met een ranger gedaan en dat was erg interessant omdat er veel verschillende soorten vulkanische activiteiten zijn.

De Great Fountain Geyser barst ongeveer twee keer per dag uit; het kan natuurlijk eens wijzigen, soms houden geisers opeens op, maar op de NPS-site vind ik daar niets over terug. De informatie op geysertimes.org verbaast mij dus. Ik zou zeker bij het visitor center naar de verwachte eruption times kijken.

Marianne
HillBillies
Amerikafan

Ik zie op de NPS site https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/ ... tivity.htm dat die tabellen het laatst in 2020 geüpdatet zijn en dat ze zelf ook verwijzen naar geysertimes.org

Zoals gezegd, het is toch wat het is. Met geysers die enigszins te plannen zijn hou je natuurlijk rekening, dat wel.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zou er echt naar kijken. Hou geysertimes in de gaten; er staat nu 16 uur geleden.

Marianne
HillBillies
Amerikafan

Natuurlijk hou ik het in de gaten Marianne, wil minimaal 1 eruptie zien als het kan!

Verder ben ik bezig met de 22e (de volle dag in Grant Teton).
Vooralsnog heb ik opgeschreven:
Bij sunrise starten bij Mormow Row
Naar het noorden rijden Swabacher Landing, Snake River Overlook, Oxbow Bend en Signal Mountain.

Dan richting Jenny Lake, waar ik twijfel over wat te doen. Met de boot naar de westkant voor Hidden Falls/Inspiration Point? Laatste boot gaat om 12.00 zie ik. Of zouden jullie daar iets anders aanraden?

Die dag wil ik sowieso ook nog naar Jackson gaan voor wat sightseeing en we moeten ook nog boodschappen doen voor de 3 nachten Yellowstone die volgen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer