Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Mobile Passport Control
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Re: Mobile Passport Control
Zo dit kan echt wel een uitkomst zijn zeg, zonde dat ik het nu pas zie haha. In januari sta ik elk jaar zo ontiegelijk lang te wachten bij customs in Vegas…In juni naar LA, hopelijk hebben ze daar een aparte rij 

Laatst gewijzigd door TradeMarkNL83 op 14 apr 2025, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
@TradeMarkNL83
Dat kan het zeker zijn... Zeker als je in de reguliere rij een lange rij hebt en in de MPC een veel kleinere rij. Wat dat betreft vooral genieten van het feit dat de rijen in de MPC zo kort zijn
Wij hebben MPC eigenlijk nog niet echt nodig gehad. Wij gebruiken het sinds 2024 (eerder kon het volgens mij ook nog niet voor Europeanen). Zijn in die periode 3x naar de VS geweest. In juni 2024, september 2024 en januari 2025. Alle 3 de keren (op ORD, DFW en EWR) was het compleet uitgestorven bij immigrations.
Dat kan het zeker zijn... Zeker als je in de reguliere rij een lange rij hebt en in de MPC een veel kleinere rij. Wat dat betreft vooral genieten van het feit dat de rijen in de MPC zo kort zijn

Wij hebben MPC eigenlijk nog niet echt nodig gehad. Wij gebruiken het sinds 2024 (eerder kon het volgens mij ook nog niet voor Europeanen). Zijn in die periode 3x naar de VS geweest. In juni 2024, september 2024 en januari 2025. Alle 3 de keren (op ORD, DFW en EWR) was het compleet uitgestorven bij immigrations.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Damn, wat een geluk. Kan me eigenlijk geen korte rij bij Amerika binnengaan herinneren haha. Maar gaan het meemaken in juni, hopelijk dat LAX (itt Vegas als ik het zo lees) wel mee.
-
- Amerika-expert
Het hangt ook gewoon erg af van de drukte op dat moment en er is geen pijl op te trekken. Land er net een andere vlucht uit Europa of Azië voor je of tegelijk dan kan het lang duren. Is deze net afgehandeld of achter jouw vlucht dan valt het waarschijnlijk mee.
Wij hadden steeds geluk. We hebben in 8 VS reizen 2x langer moeten wachten. 1x op San Francisco in 2022 ruim een uur en ook in 2022 op Miami een uur. Daarna nog koffers ect ect
Dat waren wel 2x ook meteen onze port of entry’s in de VS en onze eindbestemming. Dan vind ik het ook minder erg want dan hoef je geen overstap te halen. Ik neem in dat geval de autohuur ook ruim. Dan sta je wat relaxter. Als is wachten nooit leuk natuurlijk
Wij hadden steeds geluk. We hebben in 8 VS reizen 2x langer moeten wachten. 1x op San Francisco in 2022 ruim een uur en ook in 2022 op Miami een uur. Daarna nog koffers ect ect
Dat waren wel 2x ook meteen onze port of entry’s in de VS en onze eindbestemming. Dan vind ik het ook minder erg want dan hoef je geen overstap te halen. Ik neem in dat geval de autohuur ook ruim. Dan sta je wat relaxter. Als is wachten nooit leuk natuurlijk
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 14 apr 2025, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Op 14 binnenkomsten in de VS in de laatste 5,5 jaar:
- 1 keer (de eerste keer) 4,5 uur moeten wachten in JFK, connectie gemist.
- 1 keer anderhalf uur (JFK, was toen finale bestemming dus niet zo erg)
- alle andere keren binnen het uur het land in, vaak ook binnen het half uur en nog wachten op bagage (11 keer Las Vegas, 1 keer JFK maar mét MPC).
- 1 keer (de eerste keer) 4,5 uur moeten wachten in JFK, connectie gemist.
- 1 keer anderhalf uur (JFK, was toen finale bestemming dus niet zo erg)
- alle andere keren binnen het uur het land in, vaak ook binnen het half uur en nog wachten op bagage (11 keer Las Vegas, 1 keer JFK maar mét MPC).
Waarom vraag je dan ook geen Global Entry aan? Met zoveel reizen naar de US is dat toch een no-brainer.

-
- Amerika-expert
@BahamaOne
Ik dacht dat ik al eerder op je vraag had gereageerd een paar posts hierboven. Blijkbaar heeft ie dat niet opgeslagen, dus hierbij alsnog:
Ik snap je vraag. Ik vond het op dat moment het niet waard. Wij gaan hooguit 1x per jaar (soms 2x maar dat is wel de max) per jaar naar de VS en dan prijs ik mij heel gelukkig ook qua kosten enzo dat we dat kunnen doen.. Maar het is niet dat wij standaard 3, 4, 5x per jaar jaar in jaar uit in de VS komen.
Voor die ene keer dat wij gaan per jaar moet je dan 100 dollar p.p. aftikken. Voor ons gaat het dan om 200 dollar, wij zijn met zijn tweeën. Peanuts op zoveel reizen en de kosten van een reis en natuurlijk, GE is 5 jaar geldig. Maar toch...
Het is echter niet gezegd dat wij elke keer jaar naar de VS gaan. Ja toegegeven, dat doen we tot nu toe wel elk jaar
Maar dat blijft misschien niet zo. Misschien ook wel, toekomst zal het uitwijzen.
Ik heb ook nog met mijn aanstaande vrouw te maken. Zulke dingen beslis je toch samen. Die is wat minder VS idolaat dan ik. Ze vindt het wel leuk, maar wil ook andere dingen zien in de wereld. Als het aan mij ligt vinken we alle 50 staten van de VS af
Even voor je beeld.
Die vond het onzin en vond dan 200 dollar toch ook wel een hoop geld.
Als je vervolgens kijkt wat je moet invullen, vorige werkgevers, vorige adressen waar je gewoond hebt ect ect. Interview, waar je op dat moment nog een aparte afspraak voor moest maken, met een overstap op dat moment waar je niet van te voren van weet of je die haalt ect ect, had ik daar op dat moment zelf ook niet zoveel zin in.
Zeker nu niet MPC erbij is gekomen. Daarnaast neem ik mijn overstappen altijd of heel ruim (minimaal 2,5u) of is mijn eerste Port entry ook meteen onze eindbestemming in de VS. Ja er kan altijd wat mis gaan... Maar al met al heb ik toen besloten het niet te doen.
Zeg nooit nooit.. Wie weet straks met een nieuw paspoort (ja ik weet, je kunt je nieuwe paspoort toevoegen, als je eerder GE hebt
)
Ik dacht dat ik al eerder op je vraag had gereageerd een paar posts hierboven. Blijkbaar heeft ie dat niet opgeslagen, dus hierbij alsnog:
Ik snap je vraag. Ik vond het op dat moment het niet waard. Wij gaan hooguit 1x per jaar (soms 2x maar dat is wel de max) per jaar naar de VS en dan prijs ik mij heel gelukkig ook qua kosten enzo dat we dat kunnen doen.. Maar het is niet dat wij standaard 3, 4, 5x per jaar jaar in jaar uit in de VS komen.
Voor die ene keer dat wij gaan per jaar moet je dan 100 dollar p.p. aftikken. Voor ons gaat het dan om 200 dollar, wij zijn met zijn tweeën. Peanuts op zoveel reizen en de kosten van een reis en natuurlijk, GE is 5 jaar geldig. Maar toch...
Het is echter niet gezegd dat wij elke keer jaar naar de VS gaan. Ja toegegeven, dat doen we tot nu toe wel elk jaar

Ik heb ook nog met mijn aanstaande vrouw te maken. Zulke dingen beslis je toch samen. Die is wat minder VS idolaat dan ik. Ze vindt het wel leuk, maar wil ook andere dingen zien in de wereld. Als het aan mij ligt vinken we alle 50 staten van de VS af

Die vond het onzin en vond dan 200 dollar toch ook wel een hoop geld.
Als je vervolgens kijkt wat je moet invullen, vorige werkgevers, vorige adressen waar je gewoond hebt ect ect. Interview, waar je op dat moment nog een aparte afspraak voor moest maken, met een overstap op dat moment waar je niet van te voren van weet of je die haalt ect ect, had ik daar op dat moment zelf ook niet zoveel zin in.
Zeker nu niet MPC erbij is gekomen. Daarnaast neem ik mijn overstappen altijd of heel ruim (minimaal 2,5u) of is mijn eerste Port entry ook meteen onze eindbestemming in de VS. Ja er kan altijd wat mis gaan... Maar al met al heb ik toen besloten het niet te doen.
Zeg nooit nooit.. Wie weet straks met een nieuw paspoort (ja ik weet, je kunt je nieuwe paspoort toevoegen, als je eerder GE hebt

Dit herken ik totaal niet. Je kunt gewoon (ook al heb je MPC) enrollment on arrival doen als je dit gewoon aangeeft bij de immigrations officer.d_vdploeg schreef: ↑15 apr 2025, 14:38Als je vervolgens kijkt wat je moet invullen, vorige werkgevers, vorige adressen waar je gewoond hebt ect ect. Interview, waar je op dat moment nog een aparte afspraak voor moest maken, met een overstap op dat moment waar je niet van te voren van weet of je die haalt ect ect, had ik daar op dat moment zelf ook niet zoveel zin in.
Ja, je krijgt een paar vragen van de Immigration officer, wat je normaal ook krijgt als je je ESTA aanvraagt (je kunt dus voor deze vragen gewoon verwijzen naar je ESTA) en/of bij de balie als je de US binnenkomt. Verder is het eenmalig een foto en vingerafdrukken achterlaten. Daarna is het alleen nog je gezicht voor de camera houden als je binnenkomt, en je kunt door. Je krijgt ook nog een bordje met GE mee zodat je via de aparte rij met je koffers door Customs kunt (mocht je een overstap in de US hebben).
Op de terugreis heb je ook TSA Pre, dus ook dat scheelt tijd en een langere rij.
Ik snap je argument dat het weer 200 dollar is, maar een (paar) keer een uur wachten (ook op de terugreis, dan heb je niks aan je MPC) is mij die 20 euro per jaar meer dan waard. Immers, je geeft zelf al aan dat je de afgelopen jaren 8 keer in de US bent geweest.

Die 2 x 100 dollar help ik je dan wel weer besparen op je autohuur en/of hotelreserveringen

-
- Amerika-expert
@BahamaOne Je zou bijna denken dat je aandelen GE hebt
Zo'n pleidooi houd je voor GE
Ik heb het niet over het proces als je aankomt in de VS. Die heb je namelijk ook met ESTA, dat klopt.
Ik heb het erover dat je als je GE in gaat vullen om het aan te vragen, dat je dan ook dingen moet opgeven als werkgevers in het verleden en woonadressen in het verleden. Ik kan me nog herinneren dat ze vroegen welke kleur ogen. of je familieleden hebt in de VS. ect ect. Nou vind ik dat verder niet bezwaarlijk hoor, ik heb niks te verbergen, maar ik vond dat best wel veel vragen voor toen. En nogmaals mijn aanstaande vrouw wilde het toen niet..
Toen ik er naar gekeken heb kon je op dat moment nog niet (overal) Enrollment on arrival doen. Dat betekende toen in ieder geval dat je apart een afspraak moest maken. Dat betekende op dat moment dat je dat tijdens overstap moest doen. Of eerst regulier en daarna een afspraak maken. Dat vond ik te veel gedoe destijds. Dan waren er geen tijdslots en moest het op een later moment..
Nu kan je natuurlijk wel EoA doen en dat is wel echt een voordeel. Je plant een lange overstap, of je eerste port of entry is meteen je eindbestemming en dat is gefixt.
Die TSA pre is inderdaad letterlijk een pre. Dat klopt. En ja, als je kunt besparen op een goedkopere vlucht, hotel, of auto, of je gaat een keertje minder uit eten heb je het er ook uit... Het gaat me niet om 200 dollar...
Ik overweeg het ook wel weer... Maar dan zal ik eerst mijn vrouw moeten overtuigen
Ik heb soms al moeite haar te overtuigen om weer naar de VS te gaan
Mijn paspoort verloopt eind februari, voor die tijd gaan we misschien.. Misschien verstandig om even te wachten op een nieuw paspoort?

Ik heb het niet over het proces als je aankomt in de VS. Die heb je namelijk ook met ESTA, dat klopt.
Ik heb het erover dat je als je GE in gaat vullen om het aan te vragen, dat je dan ook dingen moet opgeven als werkgevers in het verleden en woonadressen in het verleden. Ik kan me nog herinneren dat ze vroegen welke kleur ogen. of je familieleden hebt in de VS. ect ect. Nou vind ik dat verder niet bezwaarlijk hoor, ik heb niks te verbergen, maar ik vond dat best wel veel vragen voor toen. En nogmaals mijn aanstaande vrouw wilde het toen niet..
Toen ik er naar gekeken heb kon je op dat moment nog niet (overal) Enrollment on arrival doen. Dat betekende toen in ieder geval dat je apart een afspraak moest maken. Dat betekende op dat moment dat je dat tijdens overstap moest doen. Of eerst regulier en daarna een afspraak maken. Dat vond ik te veel gedoe destijds. Dan waren er geen tijdslots en moest het op een later moment..
Nu kan je natuurlijk wel EoA doen en dat is wel echt een voordeel. Je plant een lange overstap, of je eerste port of entry is meteen je eindbestemming en dat is gefixt.
Die TSA pre is inderdaad letterlijk een pre. Dat klopt. En ja, als je kunt besparen op een goedkopere vlucht, hotel, of auto, of je gaat een keertje minder uit eten heb je het er ook uit... Het gaat me niet om 200 dollar...
Ik overweeg het ook wel weer... Maar dan zal ik eerst mijn vrouw moeten overtuigen

Mijn paspoort verloopt eind februari, voor die tijd gaan we misschien.. Misschien verstandig om even te wachten op een nieuw paspoort?
@d_vdploeg Geen aandelen, (Wel in GE, trouwens, maar dat is een ander bedrijf), maar het is juist zo eenvoudig en relaxed, vandaar mijn pleidooi. Net als even moeite doen om je even te verdiepen in autohuur, status bij hotels, telefonie, klantkaarten etc.
Als je toch voor februari gaat met je huidige paspoort, zou ik daar gewoon op enrollen on arrival: het nieuwe paspoort is daarna een kleine admistratieve handeling die je schriftelijk kunt doen via de website: kwestie van nieuw nummer en nieuwe data van afgifte/einddatum en je bent weer up to date
Als je toch voor februari gaat met je huidige paspoort, zou ik daar gewoon op enrollen on arrival: het nieuwe paspoort is daarna een kleine admistratieve handeling die je schriftelijk kunt doen via de website: kwestie van nieuw nummer en nieuwe data van afgifte/einddatum en je bent weer up to date

-
- Amerika-expert
Was het maar beschikbaar voor Belgen… ik sprong er meteen op!
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 23
Wij gingen preclearance krijgen in Zaventem. Is een stille dood gestorven.
Was ook mooi geweest, na het inchecken zit je toch maar te wachten, kan je evengoed de grens al over.
Was ook mooi geweest, na het inchecken zit je toch maar te wachten, kan je evengoed de grens al over.
Ik overweeg om ons (2 volwassenen en 2 kinderen) ook aan te melden voor Global entry. Zou het haalbaar zijn om een enrollment on arrival te doen als we 2 uur overstaptijd hebben in Newark?
-
- Amerika-expert
Ik vraag me af waarom je hier niks meer van kan vinden. Dit had enerzijds goed geweest, maar anderzijds kan je maar een beperkt aantal luchthavens aanvliegen vanaf Brussels Airport - zou wat mij betreft nuttiger zijn op pakweg Schiphol.
-
- Amerika-expert
@Glorious 2u vind ik niet overdreven ruim… Normaal gesproken wel genoeg, maar dan moet er ook niks tegenzitten van vertraging e.d.
Pak je de united vlucht van 09:15u vanaf Amsterdam? Die is vroeg op Newark aan het einde van de ochtend. Wij hadden deze vlucht 27 december voor een overstap richting Orlando. Was uitgestorven bij immigrations. Wij waren de eerste vlucht uit Europa.
Maar vervolgens duurde de koffers best lang en we moesten opnieuw door security omdat we een terminal wissel hadden. Hou er dus rekening mee dat als je ook een terminal wissel hebt dat je opnieuw door security moet.
Wij hadden in totaal ruim anderhalf uur nodig van gate tot gate. Geen idee hoelang zo’n EoA duurt overigens..
Je zou ter plekke nog kunnen bekijken hoe de situatie is.
Pak je de united vlucht van 09:15u vanaf Amsterdam? Die is vroeg op Newark aan het einde van de ochtend. Wij hadden deze vlucht 27 december voor een overstap richting Orlando. Was uitgestorven bij immigrations. Wij waren de eerste vlucht uit Europa.
Maar vervolgens duurde de koffers best lang en we moesten opnieuw door security omdat we een terminal wissel hadden. Hou er dus rekening mee dat als je ook een terminal wissel hebt dat je opnieuw door security moet.
Wij hadden in totaal ruim anderhalf uur nodig van gate tot gate. Geen idee hoelang zo’n EoA duurt overigens..
Je zou ter plekke nog kunnen bekijken hoe de situatie is.
@d_vdploeg Ik heb tot nu toe nog steeds heel fijne ervaringen met MPC gehad. Maar GE zou ook wel prettig zijn.
Wij vliegen vanuit Brussel en gaan via Newark naar Boston. Heb al gezien dat we op het drukste tijdstip van de dag landen (als alles op tijd gaat). Ik denk dat ik GE voor een volgende trip bewaar... (en dan verhuis ik naar het correcte topic).
Wij vliegen vanuit Brussel en gaan via Newark naar Boston. Heb al gezien dat we op het drukste tijdstip van de dag landen (als alles op tijd gaat). Ik denk dat ik GE voor een volgende trip bewaar... (en dan verhuis ik naar het correcte topic).
-
- Amerika-expert
Ik zou hem inderdaad bewaren voor een volgende trip.
Kun je bij het boeken van je vlucht er rekening mee houden qua overstaptijd.
Mijn ervaringen met MPC zijn tot nu toe ook erg prettig..
Kun je bij het boeken van je vlucht er rekening mee houden qua overstaptijd.
Mijn ervaringen met MPC zijn tot nu toe ook erg prettig..
Ik zou het gewoon doen en melden dat je 2 uur hebt. Het lijkt echt omslachtig maar dat is het zeker niet. Ik verwacht dat het jullie max een half uur extra zal kosten, voor alle 4. Gewoon doenGlorious schreef: ↑15 apr 2025, 21:44@d_vdploeg Ik heb tot nu toe nog steeds heel fijne ervaringen met MPC gehad. Maar GE zou ook wel prettig zijn.

Heel erg bedankt voor dit topic!
2 weken geleden zijn mijn man en ik naar Los Angeles gevlogen en dankzij de MPC konden we zo doorlopen. Er was geen wachtrij bij de MPC en hadden ook nog het geluk dat binnen 10 seconden na aankomst bij de kofferband ( heet dat zo?) onze koffer aan kwam rollen.
Vanaf het uitstappen uit het vliegtuig totdat we buiten stonden was denk ik 15 minuten. Waarvan we 14 minuten hebben moeten lopen
2 weken geleden zijn mijn man en ik naar Los Angeles gevlogen en dankzij de MPC konden we zo doorlopen. Er was geen wachtrij bij de MPC en hadden ook nog het geluk dat binnen 10 seconden na aankomst bij de kofferband ( heet dat zo?) onze koffer aan kwam rollen.
Vanaf het uitstappen uit het vliegtuig totdat we buiten stonden was denk ik 15 minuten. Waarvan we 14 minuten hebben moeten lopen
2010: Zuid West USA ( LA, Yoshua tree, GC, LV, Page, Bryce, Zion, DV, Yosemite, SF)
2011: Florida
2015: West USA (LV, Sequoia, Yosemite, DV, Zion, Bryce, Moab, MV, GC)
2017: West USA (RMNP, Estes, Yellowstone, GT, Zion, Moab)
2011: Florida
2015: West USA (LV, Sequoia, Yosemite, DV, Zion, Bryce, Moab, MV, GC)
2017: West USA (RMNP, Estes, Yellowstone, GT, Zion, Moab)