Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Toronto - Washington DC (reisverslag 2025)

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
Plaats reactie
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Toronto - Washington DC (reisverslag 2025)

Bericht door Ringo-en-Sandra »

Beste allen, onze trip 2025 zit er alweer op en gezien ik hier toch wel wat inspiratie heb opgedaan wou ik ons reisverslag hier ook even kort -dag per dag- bespreken met wat vrijblijvende tips, je weet maar nooit dat er iemand iets aan heeft...

Zoals in de hoofding vermeld hebben wij dit jaar gekozen om de roadtrip van Toronto naar Washington DC te doen. Waarom Toronto? Omdat we écht de Niagara Falls wilden zien en we het niet zagen zitten om de "verloren" rit NY/Boston-Niagara Falls te doen. Door wat zoekwerk zagen we dat landen met KLM in Toronto mogelijk was en dat zit je dus maar op een uurtje rijden van de Falls. We zagen Toronto dus als onze aankomststad, niet veel meer, maar was dat een verrassing! Daarover straks meer :wink: ...

We vlogen dus op Toronto met KLM, vliegtijd was ongeveer acht uur vanuit Amsterdam, zeer goed te doen dus, gezien we uit België kwamen een plekje op P3 Schiphol gereserveerd, super makkelijk en alles zeer vlot verlopen, op voorhand nummerplaat ingeven, ANPR herkent nummerplaat, je kan makkelijk in - en uitrijden, een shuttlebus brengt je snel en vlot naar de terminal, een echte aanrader!

Vliegreis ging vlot, was een ouder type toestel maar goed, vlotte vlucht-vriendelijk personeel, absoluut niks op aan te merken! Aankomst in Canada ging vlot, vooraf de ETA ingevuld, ter plaatse nog enkele formaliteiten vervullen, snel bagage ophalen en naar Alamo om onze auto op te halen. Op een goed half uurtje de luchthaven verlaten en richting Toronto.

DAG 1:
We waren maar een volledige dag in Toronto maar wat hebben we daarvan genoten! Het begint eigenlijk al wanneer je Toronto binnenrijdt, de skyline is echt zeer indrukwekkend en geeft je al een voorproefje van wat je kan gaan ontdekken. Na het inchecken in het hotel te voet naar de Nathan Philiips Square voor de obligatoire foto met het Toronto sign, even rondgelopen in het daar gelegen winkelcentrum en daarna door Dundas Square, het Canadese equivalent van Times Square of Piccadilly Circus... Daarna via Old Town Toronto naar "the distillery district", een super gezellig stadsdeel met winkeltjes, restaurants,... Wij hebben zeer lekker gegeten in "Mill Street Brewery".
Daarna wilden de kids een foto van de Toronto Skyline bij "nacht" dus even de (goedkope) ferry genomen richting Ward's Island, niet afgestapt en onmiddellijk teruggekeerd waardoor alles vrij snel ging, we inderdaad een adembenemende skyline hebben gezien met centraal de CN tower én de kids enkele prachtige foto's konden nemen waardoor de volgers thuis ook terug tevreden waren... Daarna snel in bed want met het uurverschil waren we al quasi 24 uur in de weer...

DAG 2:
Opgestaan en eerste ontbijt in Toronto, gekozen voor een super-gezellige ontbijtzaakje dicht bij het hotel, "OEB Breakfast". Typisch Noord-Amerikaanse doch vrij recente diner met zeer lekker eten waar eitjes centraal staan. Daarna wandeling naar de CN tower via Berczy Park, Toronto Union Station, hall met Spirit of Hockey om daarna terug naar het hotel te wandelen om richting Niagara Falls te vertrekken. De rit verliep heel vlot en al snel zagen we Toronto achter ons verdwijnen. Voor ons was deze stad een echte aangename verrassing en we zouden een bezoek zeker aanraden, alles is er proper, de stad voelt zeer veilig aan en heeft toch de Noord-Amerikaanse vibe...

Op weg naar de Niagara Falls raakten we terug een beetje gewend aan het rijden op Noord Amerikaanse bodem, vergaapte we ons aan typische trucks, Amerikaanse wagens, mooi landschappen, kleurrijke nummerplaten,... Wanneer we bijna de streek van de Niagara Falls binnenrijden ziet onze zoon plots aan de rechterzijde een "Bass Pro Shop" opduiken, geen keuze dus, de eerste afrit er af en op weg naar die winkel die op z'n minst gezegd toch echt indrukwekkend is.
Zo'n winkels zie je bij ons niet, alles voor buitenfanaten van boten tot zonnebrillen. Je waant je zo in een oversized Alaskan hunters lodge met allerlei (fake hoop ik) opgezette dieren, een aquarium met échte wildwatervissen waar zwembadliefhebbers enkel kunnen van dromen, een wapenrek waarmee je het Belgische leger kan mee bevoorraden,... Kortom, echt te gek!

Blijkt daarnaast nog een outlet te liggen hetgeen m'n vrouw en dochter wel blijkt te interesseren, vooral Levi's en Tommy Hilfiger blijken goedkoop en gelukkig had ik nog wat lege plek in de valies! Moest er ooit iemand stoppen, "the Eatery" in de outlet is zeer leuk, gezellig en de koffie en appelstrüdel die wij er aten waren zéér lekker...
Daarna verder richting Niagara en daar kan ik eigenlijk heel kort zijn, hoe indrukwekkend kan iets zijn?! De natuurpracht én kracht die van deze watervallen uitgaat is INDRUKWEKKEND... Dit moet je echt bezocht hebben vinden we... We sliepen in het Wyndham Fallsview Hotel en de naam verraad het waarschijnlijk maar we hadden een prachtige kamer met zicht op de Falls, zeer mooi en zeker de prijs waard...
's Avonds gingen we naar Niagara Falls Centre en vooraf hoorde ik wel eens: dit is de Las Vegas Strip in het klein. Lijkt ons nu een beetje overdreven maar ok, we begrijpen wel waar de vergelijking vandaan komt... We aten bij een Italiaan "Antica", zeker aan te raden! Na het eten nog even van de Falls van genieten want daar krijg je volgens mij nooit genoeg van... Daarna naar bed om toch nog een beetje slaap bij te tanken...

Binnenkort meer :thumbup:
Laatst gewijzigd door markro op 03 mei 2025, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ter verduidelijking topictitel aangepast.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Toronto - Washington DC

Bericht door kastelke »

Leuk om te zien dat je van Toronto genoten hebt. En de Niagara Falls.
Ik woon hier nu bijna 15 jaarr (in Oakville, zo'n 37km van Toronto), en die watervallen gaan nooit vervelen.
Deze zomer krijgen we bezoekers vanuit Korea/Japan en Nederland. Misschien moet ik toch ook maar eens stoppen aan de Bass Pro Shop. Dat heb ik nog nooit bezocht. :lol: :oops:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
habbekuk
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door habbekuk »

Leuk om te lezen en Bass Pro is inderdaad geweldig :D
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk verslag! Ik ben benieuwd naar de rest!

Marianne
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker

Dank jullie wel iedereen voor de reacties, leuk te lezen dat m'n verslag ook gelezen wordt :wink: ...

We gaan dus verder naar Dag 3:

Na een verkwikkende nacht én na nog even genoten te hebben van de Falls vanuit de slaapkamer rijden we naar een adresje die ons werd aangeprezen door vrienden, Hi-Lite restaurant in Queen Street... Wanneer we de diner betreden zitten rechts van ons vier politieagenten te ontbijten, iets die bij ons nooit zou kunnen maar hier dus niet meer dan normaal is... We voelen ons alleszins veilig en ik moet zeggen, de zaak stelt niet teleur! Heel toffe inrichting, typisch Amerikaanse stijl, zeer vriendelijke bediening, lekker eten en voor niet veel geld. Naar onze mening mag je deze zaak zeker niet links laten liggen wanneer je de Niagara Falls bezoekt. Na de toast, eitjes, bacon voor ons en de french toasts met maple syrup voor de kids vertrekken we nog even naar de Falls om ons daar even fout te parkeren en toch nog even te genieten van de view... Daarna richting rainbow bridge om de grens met de VS over te steken.

Na enkele vragen door de persoon van Homeland security in de auto, even doorverwezen naar het daarnaast gelegen kantoortje wat voor mijn passagiers toch wat stress teweeg brengt maar na de obligatoire foto's en vingerafdrukken mogen we de grens over, gelukkig maar! Eerst nemen we een foto van het "Welcome to New York bord" want dat is toch wel een issue bij ons in het gezin :)
Daarna direct richting Niagara Falls Visitor Center Parking om naar de Falls langs US zijde te gaan kijken maar dat valt toch een beetje tegen. Het is vandaag zeer koud (gevoelstemperatuur -14 graden) en naar mijn bescheiden mening waren we zodanig verwend door de views langs Canadese zijde dat de US kant toch een beetje tegenvalt... Maar goed, we hebben ze allebei gezien en zijn tevreden!

Daarna terug naar onze huurwagen en op naar Buffalo international airport om deze te gaan inwisselen voor een iets groter exemplaar en daarna door te rijden... Na ons heel kort én vlot bezoek bij Alamo terug snel op de baan en via Highway 5 cruisen we door de staat New York. Wanneer we aan de grens komen met Pennsylvania even stoppen aan het bezoekerscentrum voor een volgende foto met "Welcome to Pennsylvania" en daarna terug door. We zijn op dat moment al na de middag en die nacht overnachten we in Butler. Kennen jullie dit stadje? Ja, nee? Klopt, is het stadje waar Trump de moordaanslag heeft overleefd...

Maar vooraleer we naar Butler rijden passeren we dichtbij de grens met Ohio, dicht genoeg om even een toertje te doen en een foto te nemen met het bord "Welcome in Ohio" die we vooraf gelocaliseerd hadden... Persoonlijk vinden we de rit langs secundaire en zelfs landelijke wegen zeer leuk, we zien het rurale Amerika, typische huizen, wegen, veel Trump/Vance borden, prachtige tuinen zonder de typische afsluiting bij ons, enz... Het valt ons op hoeveel huizen daar een blue star hebben, een enkele keer zelfs een golden star... De blue star verwijst naar het feit dat er (afhankelijk van het aantal sterren) kinderen actief zijn in het leger, de golden star verwijst dan weer naar een kind die in militaire dienst is overleden... We genieten echt van de rit naar Ohio en dan naar Butler... We stoppen zelfs onvoorbereid even in Bessemer waar we toevallig een koffiezaak zien. Wanneer we binnengaan blijkt het een lokaal ontmoetingspunt te zijn... We raken er aan de praat met enkele zeer vriendelijke locals en ze schrikken wanneer ze horen dat we uit België komen, ze stellen zich terecht de vraag wat we daar komen doen... Wanneer we hen uitleggen dat we gek zijn van de US en dan nog liefst van "small town US" vinden ze dat te gek... Op een bepaald zegt één van de vrouwen achter de "bar" die toch wel rond de 60 jaar moet zijn tegen onze 17-jarige dochter; "welcome to America, must be the first time I can say that"... Ongelofelijk toch... We gaan na het genieten van een goeie koffie, enkele spelletjes Yenga én met een warm gevoel verder...

Wanneer we in Butler toekomen checken we in, nemen we wat tijd om ons te verfrissen en gaan we even wandelen in dit prachtige stadje waar volgens ons weinig toeristen komen. Na een kleine wandeling passeren we "the chop shop". Gezien we dan wel al honger hebben én het restaurant volgende de vrouw goeie recensies heeft gaan we binnen. Van zodra binnen zorgt het interieur voor een glimlach op ons gezicht, een zaak vol Americana, typische Amerikaanse banken en gewoon een gezellig interieur. Alcoholhoudende dranken kan je er niet krijgen dus mij Budweiser moet ik missen maar ik kan gerust iets in de supermarkt halen en daar opdrinken hoor ik de serveuse zeggen... Ik sla dat aanbod liever over en drink een huisgemaakte IceTea die zeker te smaken valt... Onze recensie van dit bezoek?! Aanrader! Zeer lekker eten in de sfeer die wij zoeken en voor niet teveel geld... Daarna op naar ons bed met een nieuwe dag in het vooruitzicht :thumbup:

Morgen meer ;-)
habbekuk
Amerikakenner

Bericht door habbekuk »

Heerlijk tussen de locals zijn leuke momenten :D
Blue en Gold star wist ik niet misschien iets alleen in die regio ?
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker

habbekuk schreef:
30 apr 2025, 19:59
Heerlijk tussen de locals zijn leuke momenten :D
Blue en Gold star wist ik niet misschien iets alleen in die regio ?
Nee hoor, is een nationaal gebruik die dateert van tijdens de tweede wereldoorlog... Uiteraard kan dit wel verschillen van streek, aan de Westkust zagen we er bijvoorbeeld veel minder...
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker

Zitten ondertussen aan DAG 4:

Op dag 4 zijn we terug vrij vroeg uit bed en na het ontbijt zien we dat de zon terug van de partij is waardoor we beslissen om toch nog even te genieten van Butler en de mainstreet af te wandelen, heel gezellig allemaal! Trouwens, wist je dat in Butler de "Willys jeep" is uitgevonden? Die jeep is vooral gekend voor zijn veelvuldige inzet tijdens de 2e wereldoorlog maar is nu ook nog zeer gewild...

Na onze wandeling vertrekken we voor een rit van 2 uur naar Stoystown waar we het "Flight 93 memorial" gaan bezoeken. Tijdens onze rit - waar we trouwens terug erg van genieten - komen we een schoolbus-parking tegen. Mijn vrouw wil al lang een foto met zo'n bus en dat kunnen we dus weer van onze bucket-list schrappen...

Na enkele uren rijden komen we toen aan de memorial, het is er zeer kalm en alles is er heel sereen. We bezoeken de memorial en maken er een wandeling, ik moet zeggen dat het verhaal - alhoewel we het kennen door de gelijkaardige film - toch een indruk op ons nalaat en stil stappen we terug in de wagen om richting Gettysburg te rijden, een bijkomend ritje van 2 uur...

Na terug wat ontdooit te zijn door de fijne country-radio in de auto komen we in de late namiddag in Gettysburg aan en parkeren onze auto meteen in het centrum om een wandeling te doen, we zitten al lang genoeg... De kids van 17 zien de highschool onmiddellijk en uiteraard is dit geen probleem, daarna wandelen we door het centrum wat zeker een aanrader is, het is er heel mooi en gezellig, de borden zijn zeer informatief en we vinden terug een lekker restaurant, "Eddies" stelt niet teleur... Daarna bezoeken we nog even de militaire begraafplaats, drinken een koffie en gaan naar bed...

DAG 5:

Na een goeie nachtrust en een lekker ontbijt in de Hampton Inn is het niet ver voor ons eerste bezoek, de woning die Generaal/President Eisenhower kocht voor de periode dat hij president werd. Het is er opvallend kalm, we zijn de enige bezoekers op dat moment en het is er zeer leuk om even rond te wandelen. Voelen dat je op de plaats rondloopt waar Eisenhower heeft gewoond is een bijzonder gevoel. Alleen jammer dat het donderdag is en een geleide tour enkel mogelijk is op vrijdag/zaterdag/zondag... Ik had heel graag gebleven maar de planning laat dat niet toe, het aanwezige personeel vindt het sneu voor ons maar helaas-pindakaas, ze kunnen ons niet helpen... Dat kan de sfeer echter niet bederven, we vertrekken nu naar een volgende stop die voor mij zeer belangrijk is, ik voel de vlinders al in m'n buik en de krop al in m'n keel...

Na het bezoek rijden we richting Hershey en Euphrata, de plaats waar Majoor Richard "Dick" Winters heeft geleefd en werd begraven in 2011. Na een rit van een uurtje komen we toe op het adres waar de man een groot deel van z'n leven heeft gewoond. We stappen niet uit want willen de huidige bewoners en de buurt niet verstoren maar parkeren de wagen toch voor vijf minuutjes... Het besef dat ik aan de voormalige woning sta van de man die ik heb leren kennen door "Band of Brothers", over wie ik tientallen boeken heb gelezen en die - alhoewel ik hem niet ken - toch onrechtstreeks een imput heeft gehad in mijn leven doet me wel iets...
Daarna rijden we verder richting Ephrata, dit blijkt andermaal een zeer gezellig stadje te zijn die ik niet had willen missen. Gezien we honger hebben besluiten we binnen te gaan in de Griddle & Grind Cafe voor een lekkere koffie en pannenkoek... Daarna wandelen we door het stadje, nemen tientallen foto's om uiteindelijk naar de plaats te rijden waar Richard Winters ligt begraven... Als ik aan het graf sta bedenk ik me hoe speciaal dit moment is, nooit in m'n leven gedacht dat ik hier ooit zou staan, en dan nog samen met m'n vrouw en twee kinderen... Na wat vragen te hebben beantwoord en een klein aandenken achter te hebben gelaten vertrekken we terug richting Lancaster maar niet zonder eerst de Covered Bridge "Pinetown Bridge" te hebben bezocht. Dit soort bruggen zijn toch wel heel kenmerkend voor deze streek en we hebben ze in het verleden hier en daar zien opduiken in reportages, films,... dus eentje willen we zeker gezien hebben! Blijkt een voltreffer, iedereen is enthousiast...
Daarna richting Lancaster waar onze zoon een bowling gevonden heeft waar we een spelletje kunnen bowlen... Lijkt ons wel een leuk idee en even later proberen we zoveel als mogelijk kegels omver te werken tussen locals... Heel leuke ervaring!
Ons hotel "Cork factory" is een echte meevaller, zeer mooi gerenoveerd en leuk dat ze de authentieke karakter van de fabriek hebben gehouden, het eten is er ook zeer lekker dus wij zouden dit hotel zeker aanraden!
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker

Re: Toronto - Washington DC (reisverslag 2025)

DAG 6:

Vanmorgen vertrekken we vroeg richting "DJ's", een leuk diner die we gisteren eerder bij toeval opmerkten... Dit is zo'n diner zoals je ze misschien nog kent uit "Happy Days"... De slogan van de zaak is dan ook "Taste of the 50s"... Het is er terug lekker eten en de atmosfeer en omgeving zijn zeer leuk.

Na het lekkere ontbijt rijden we naar de farmers market in Bird-in-Hand want we zitten in Amish land en de market blijkt toch leuk te zijn... Binnen loopt het vol locals, het valt ons op hoe weinig toeristen hier wel lopen maar dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat we nog buiten het toeristisch seizoen zitten. De markt zelf is leuk en we zien er inderdaad een aantal Amish, vriendelijk mensen waar me kort even mee kunnen praten wanneer wij hier en daar iets kopen... Na de markt nog even rondrijden om de obligatoire foto's van paard en zwarte karretjes... Het lijkt een beetje surreel dat beide gemeenschappen hier perfect naast elkaar leven, zo is er naast iedere rijbaan een strook links en rechts voor de Amish... Leuk om dit ook even gezien te hebben...

Daarna zetten we zeil richting Maryland, meer bepaald Annapolis. Jammer genoeg begint het te regenen, de weer-app had dit voorspeld maar we hadden toch gehoopt om er op de één of andere manier onderuit te komen... Niet gelukt dus... In onze rit naar Annapolis besluiten we nog even rond te rijden richting Delaware, je weet wel, de foto van de "Welcome to Delaware" lonkt :wink:

Annapolis is een prachtig stadje, zelfs in de regen blijft het mooi om er even rond te wandelen, de hoofdstad van Maryland is authentiek gebleven en is zeer feeëriek gebleven... Het moet er zeer mooi zijn om bij mooi weer aan het water even iets te drinken of te genieten van de authentieke straatjes en winkeltjes... Voor ons regent het echter té hard en snel stappen we naar de Naval Academy visitor center. Als je er in de week bent moet je op de middag zeker eens gaan kijken naar het appél, schijnt zeer indrukwekkend te zijn. Wij zijn er op zaterdag dus weinig zin om daar naar te gaan kijken.
Wanneer wij er zijn blijkt er morgen een wedstrijd te zijn tussen de Navy en de Army, Navy beat Army lezen we er wel honderd keer... Over het bezoekerscentrum valt weinig te zeggen, het is niet zo groot en de shop is quasi even groot als het bezoekerscentrum zelf maar even rondlopen in de academy die alle Navy officieren en onderofficieren opleidt is wel eens leuk...

Nog één nachtje slapen in Annapolis, we overnachten in Springhill Suites by Marriot Annapolis en waren in het algemeen zeer tevreden over dit hotel, het is vrij recent en de kamers zijn zeer ruim. Het ontbijt is, tja, je kan er iets eten :wink: ...

DAG 7:

Daarna richting Washington DC met grote verwachtingen! Het is maar een klein uurtje rijden en wanneer we Washington binnenrijden zien we een bord, "Welcome to Washington DC", toevallig? Tja, misschien wel :) ... Een fotootje dus en terug verder richting ons hotel. Het valt ons op hoe rustig het wel is in de hoofstad van de US, we raken overal zeer vlot bij en weinig tot geen file. Is het omdat het zondag is? Later blijkt dat dit niet zo is want gedurende ons volledig verblijf in Washington nemen we regelmatig de auto en raken we overal zeer vlot!

Na ingecheckt te zijn in ons hotel "Vignette Collection Yours Truly DC by IHG" laten we onze auto achter en besluiten vandaag alles te voet te doen. We wandelen naar the National Mall en bezoeken als eerste het Lincoln Memorial. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik me veel van dit bezoek had voorgesteld maar enerzijds het grote aantal bezoekers en anderzijds de eerste confrontatie met de drukte na enkele dagen small-town US zorgen ervoor dat ik zo snel mogelijk terug weg wil... Dan maar een wandeling langs the mall richting Witte Huis want we kunnen niet wachten om dit beroemde huis voor het eerst in werkelijkheid te zien... Na een lange wandeling staan we plots voor het befaamde Witte Huis en zowel op m'n vrouw, kids als mezelf maakt dit toch wel indruk... Dit is het huis die we al honderden keer op tv hebben gezien en kijk ons hier nu staan... Terug zo'n moment waarvan ik denk, had ik ooit gedacht... We wandelen een toertje rond het Witte Huis en gaan al eens kijken waar we ons binnen enkele dagen moeten aanmelden voor onze White House Tour, we spreken een vriendelijke Secret Service agent aan die ons aanduidt waar we moeten staan waarop we met een gerust gemoed verder kunnen... Naast het Witte Huis ligt het "White House Visitor Center" die we daarna binnen wandelen. Wij vinden het een vrij oud bezoekerscentrum en veel voorwerpen zijn kapot jammer genoeg. De film die wordt afgespeeld is zeer interessant maar jammer genoeg gaat 1/4 van de monitors niet waarop toch een deel van het gegeven letterlijk verloren gaat. Wel leuk om te zien hoe de diverse presidenten hun verblijf in het Witte Huis hebben ervaren...
Daarna nog even wandelen en op zoek naar een plaats om te eten, het wordt uiteindelijk North Italia, 2121 Pennsylvania Avenue... Lekker adresje en zeker een aanrader! Daarna met een volle maag, moe maar voldaan in bed!
habbekuk
Amerikakenner

Bericht door habbekuk »

Leuk om te lezen, bedankt voor het delen.
DC staat op het programma ik heb de Italia even opgeschreven :-)
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker

Goed nog even verder met ons Washington-bezoek!

DAG 8:

Vandaag vroeg uit bed want toch een beetje stress, we hebben nog veel te bezoeken in DC! Na een goed ontbijten zodat we er terug even verder kunnen vertrekken we richting het WH en omgeving .
Op weg naar de metro komen we echter toevallig "The People’s House: A White House Experience" tegen en omdat het juist op dat moment opent gaan we even binnen. De vriendelijke man aan het onthaal vertelt ons dat we eigenlijk moesten reserveren maar laat ons toch binnen, we moeten ons enkel registreren, het bezoek is gratis maar er wordt ons gevraagd om een gift te doen met onmiddellijk daaraan gekoppeld enkele bedragen... We doen een gift maar het bezoek zelf maakt dit zeker goed, het is een nieuw concept die ons een beetje doet denken een virtual reality maar dan zonder bril. Er is ook een kopie van het oval office en je kan er een mooie foto nemen, leuke herinnering! Volgens ons moet je dit "ervaringscentrum" want het is zeker geen museum zeker bezocht hebben...

Daarna wandelen we verder naar het Air and Space Museum maar blijkt dat je dit museum niet kan bezoeken zonder op voorhand een ticket te reserveren. Wij kunnen dus niet binnen. Gezien alle tickets al gereserveerd zijn moeten we iedere ochtend op een bepaald uur kijken want dan worden nog enkele tickets vrijgegeven volgens de website. We besluiten dit dus de komende dagen te doen en bezoeken het daarnaast gelegen Eisenhower memorial, zeer mooi trouwens en zeker het bezoeken waard! Omdat we toch vrij ver naar onze volgende bestemming is, we het niet zien zitten om te voet verder te gaan én we wel eens wat nieuws willen proberen registreer ik me snel op Lime en huren we allemaal een step. Blijkt een leuke ervaring, we lachen veel en het is een heel mooie herinnering maar als ik later de factuur zie moeten we toch even slikken, we betalen bijna 60 euro voor iets meer dan een half uur voor vier steps... Tja, we hebben ons toch geamuseerd én we zijn op onze volgende bestemming, de wijk Georgetown!

Wat uiteindelijk een snel bezoek had moeten worden blijkt zo'n meevaller dat we er een hele middag blijven! De wijk is zeer gezellig, zeker bij het mooie weer die we op dat moment hebben, prachtige-oude gebouwen, leuke sfeer, toffe winkels, lekkere restaurants... De Amerika-vibe die wij zo leuk vinden, prachtig gewoon...

Daarna tegen de avond nog even in de auto richting Alexandria en dit blijkt een verderzetting van Georgetown, woorden schieten te kort om de sfeer die we vandaag hebben geproefd te omschrijven, je moet er zijn geweest om het te begrijpen...

DAG 9:

Vandaag staat ons bezoek aan het capitool gepland, omdat het toch iets te ver van ons hotel ligt besluiten we de metro te nemen. Omdat we ruim op tijd zijn vertrokken komen we te vroeg toe. We besluiten toch al aan te schuiven en de man die de rij begeleidt vertelt ons dat dit zeker geen probleem is, er is om de vijf minuten een tour en we kunnen zeker met een vroegere groep mee... Na even kort te hebben gewacht betreden wij het capitool en dan is het toch écht wel genieten... Zoals de man ons had gezegd kunnen wij bijschuiven bij een eerdere groep en mogen we eerst genieten van een prachtige film met een beetje Amerikaanse geschiedenis. Daarna neemt een gids ons op sleeptouw voor een wandeling door een (klein) deel van het gebouw waar vooral de "rotunda" zeer indrukwekkend is, je kan er de dome met zijn prachtige schilderingen bekijken, de prachtige standbeelden maar bovenal, je staat er in de ruimte waar enkele presidenten hun eed hebben afgelegd en waar menig president werd opgebaard na hun overlijden... Een plaats met geschiedenis dus... De gidswandeling is niet zo makkelijk, het is er druk, de headphones verliezen vaak de verbinding maar goed, gewoon genieten van de plaats is de boodschap!

Daarna wandelen we nog even rond het capitool en genieten na van ons bezoek, het zonnetje en het mooie zicht op de National Mall...

Omdat we hierna onze auto nodig hebben gaan we terug met de metro naar "huis" om erna richting Arlington national Cementery te rijden. Bedoeling is om enkele van mijn helden te gaan "bezoeken", uiteraard de changing of the guards te gaan bekijken en aansluitend de begraafplaats van de Kennedy's te gaan bezichtigen. Naar dit bezoek heb ik lang uitgekeken maar wil er ook niet té lang rondlopen om het voor m'n vrouw en kids interessant te houden. Wanneer we de begraafplaats betreden bezoeken we eerst het bezoekerscentrum om erna naar buiten te wandelen. Het eerste die ons opvalt is toch wel dat er diverse tours (tegen betaling) worden aangeboden. Ons lijkt het toch vreemd dat zoiets kan op een begraafplaats maar ok, als je even verderwandelt heb je die indruk niet meer en gezien er natuurlijk zodanig veel te vertellen en te zien valt lijkt achteraf gezien zo'n tour volgen misschien wel een aanrader...
Voor deze begraafplaats geldt maar één woord en dat is INDRUKWEKKEND... Zowel de ontelbare graven, het wisselen van de wacht bij het graf van de Onbekende Soldaat en de uitgestrektheid van deze begraafplaats is niet te vatten als je het niet gezien hebt... We besluiten een wandeling te maken en voor we het weten staan we op een heuvel en als we rond ons kijken zien we alleen maar witte en grijze grafstenen en werkelijk niemand rond ons... Goosbumps krijgt een mens ervan... We wandelen uiteindelijk een goeie twee uur op Arlington en waar ik schrik voor had blijkt totaal niet nodig, m'n vrouw en kids vonden het even leuk als ik... Me happy...
Arlington national cementery ligt au fond niet zo ver van the national mall bijvoorbeeld en te voet is het misschien wel te doen maar wij hebben toch gekozen voor de auto om niet teveel tijd te verliezen. Je moet tenslotte heen én terugwandelen en de begraafplaats is zeer vlot te bereiken met de auto en er is voldoende (betaal)parking...

Daarna uiteraard nog even een foto bij het "Welcome to Virginia" bord en gezien we onze auto nu toch bij ons hebben besluiten we terug naar Capitol Hill te rijden om daar te gaan eten bij een Belg. Belga café heeft zonder gereserveerd te hebben nog plaats voor vier en het voelt toch wel vreemd om als enige Belg in de zaak aanwezig te zijn. De chef die Belg is, is er op dat moment niet. Het aanwezige personeel lijkt het leuk te vinden dat er vier Belgen in de zaak zitten en legt ons in de watten, het eten is er ook lekker maar het is er nét iets duurder dan in een doorsnee restaurant... Wanneer we de zaak verlaten worden we aangesproken door een vriendengroep van vier, blijken ook West-Vlamingen te zijn dus even een leuke babbel op z'n Westvlaams in het hartje van Washington DC, leuke ervaring :thumbup: ...
Op dat moment is het appél in de Navy barracks dus wij snel even kijken, nog even het Lincoln memorial bekijken in het donker, een ervaring die de eerder minder goeie ervaring bij dag onmiddellijk doet verbleken. Het is er zeer mooi en veel kalmer, tijd voor een mooie foto met vrouw- zoon en dochterlief en dan naar bed!
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker

En nog even het slot aan ons reisverslag breien...

DAG 10:

Vandaag is THE day, ons bezoek aan het Witte Huis staat gepland om 09.00 uur! Vandaag dus extra vroeg uit bed, snel ontbijt en richting Pennsylvanie avenue waar we in de rij gaan staan... Zo'n tien minuten voor negen passeert een medewerker van het WH en maakt er mijn vrouw op attent dat haar schoudertasje niet mee mag tijdens het bezoek en we dit beter terugbrengen naar het hotel en later terugkomen... Even paniek dus... Terugkeren naar het hotel is geen optie en de schoudertasje is te duur om zomaar in de vuilbak te smijten... Onze twin schiet echter in actie en loopt naar de overkant van de straat om een receptioniste van een daar gelegen hotel uit te leggen wat het probleem is en of het tasje daar even mag blijven... Uiteindelijk vinden we dus een oplossing en kunnen we gewoon op tijd binnen... Even door de controle en plots staan we écht in het Witte Huis, wat een belevenis! Het bezoek is zeer mooi, de diverse ruimtes die we mogen bezoeken zijn één voor één juweeltjes maar het gevoel echt IN het Witte Huis te staan maakt toch echt het meeste indruk... De ruimtes die je bezoekt worden ook echt nog gebruikt, de dag na ons bezoek zat Premier Meloni aan tafel in de State Dining Room waar wij hadden gestaan. Uiteraard nemen we een foto, kopen een souveniertje en houden het ticketje met daarop het adres van het Witte huis zelf, zoals de verkoopster zei, het aankoopbewijsje is al een souvenir op zichzelf...

Op weg naar het Witte Huis hebben we voor de derde dag op rij geprobeerd om om 08.30 uur een ticketje van het Air and Space museum te bemachtigen en deze keer is het gelukt, we worden verwacht om 14.00 uur. We moeten voor het bezoek een hele tijd in de rij staan en jammer genoeg blijkt het het wachten helemaal niet waard. Het museum zijn ze aan het verbouwen en ruim de helft is niet te bezoeken, deze verbouwingen zouden nog duren tot eind dit jaar dus hou hier zeker rekening mee. Volgens insiders is het Air and Space museum bij Dulles airport sowieso veel uitgebreider ( en mooier ) maar daar hebben wij geen tijd meer voor jammer genoeg...

Daarna gaat het te voet langs de National Mall en bezoeken we al de memorials, het Washington memorial, World War II memorial, Korean en Vietnam Memorial en tenslotte nog even het Lincoln memorial vooraleer (zeer) moe en voldaan een koffie te gaan drinken recht tegenover het hotel om ons daarna even op te frissen...
M'n vrouw, de restaurant-fixer vindt twee restaurants die jammer genoeg allemaal blijken volzet te zijn, dan maar op goed geluk op zoek... Na een kleine wandeling komen we in Duke's Grocery terecht ( 2000 Pennsylvania Avenue ). Het is er erg gezellig zitten én het eten is zeer lekker, voor ons nog altijd één van de leukste restaurantjes waar we tijdens onze reis gegeten hebben dus raden dit zeker aan... Bovendien kan je er een Guinness drinken wat ik altijd wel een pluspunt vind :thumbup: ...

DAG 11:

Vandaag de laatste dag alweer... We hebben nog even tijd dus rijden met de auto naar the national cathedral en nemen er een rondleiding en gaan een kaarsje branden in functie van een goeie terugvlucht... Daarna richting Dulles om in de late namiddag onze vlucht te halen...
Ringo-en-Sandra
Amerika-ontdekker

Ziezo, dat was het (gedetailleerde) reisverslag van onze 2025 reis, we zijn nog altijd aan het afkicken...

Vorig jaar gingen we naar de Westkust en we dachten allemaal een beetje dat die reis moeilijk te overtreffen zou zijn maar eerlijk, we vonden deze reis zeker even leuk. En wat kan een mens doen tegen de US heimwee? Een volgende reis beginnen plannen zeker :wink: :thumbup:
Ellen1308
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Ellen1308 »

Leuk om te lezen! Wij hebben vorig jaar ook een deel van deze route gedaan, vroegen ons toen af waarom heel veel huizen een ster op hun huis hadden. Nu weten we het, dank voor de uitleg!
habbekuk
Amerikakenner

Bericht door habbekuk »

Zeker leuk om te lezen..

Zelf heb ik voor mijn drie dagen DC fietsen gehuurd om
ons makkelijk te verplaatsen.
White House en Capitol zijn bevestigd dus op het gemak aftellen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer