Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Themeparks in Florida - alles wat je moet weten voor je gaat (samenvatting in 1e post).

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
ADE01
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Themeparks in Florida - alles wat je moet weten voor je gaat (samenvatting in 1e post).

Bericht door ADE01 »

De mensen die het helemaal plannen hebben denk ik geen passen voor 2 weken. Verblijf je ook op het park? S'ochtends direct naar de populaire attracties zoals iemand anders al aangaf is heel handig. Dan kijken of er nog wat te doen is met minimale wacht tijd of naar een show/binnen attractie. Indien je op het park verblijft kun je terug naar het hotel en wat anders gaan doen want het is s'middag erg warm. En dan kun je s'avonds misschien nog terug voor de avond shows/parade/vuurwerk of attracties die dan misschien weer wat kortere wachttijd hebben.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Themeparks in Florida - alles wat je moet weten voor je gaat (samenvatting in 1e post).

Bericht door nwolf »

Bart80 schreef:
25 mei 2025, 20:48
@Snodrop We zijn er van 16 t/m 30 juli.

@nwolf dus volgens jou zijn de fastpasses wel echt nodig?

Als je YouTube kijkt, lijkt het inderdaad alsof je de hele dag aan het plannen bent als je het goed wilt doen. We zijn vorig jaar in Universal geweest en daar hebben we redelijk spontaan alles gedaan in ongeveer 4 dagen (inc Volcano Bay).
Ik zal de filmpjes eens opzoeken maar voor Disney wordt met name geadviseerd om de genie+ te pakken als je veel wilt doen.
Persoonlijk zou ik alleen voor de gratis fastpasses gaan en nooit teveel betalen en dan maar voor lief nemen dat ik niet overal in ga.
Universal heb ik het in het voorjaar ook nooit gedaan, maar ik weet niet hoe druk alles is in de zomervakantie.

@ADE01 , ik denk niet dat Bart de volle 14 dagen iedere dag naar het park gaat, of wel? Als je dat wel van plan bent is het verhaal natuurlijk anders ;) en heb je helemaal gelijk om het zo op te delen!
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Fastpasses zijn een ding uit het verleden, gecombineerd met gratis al helemaal!

Lightning lane is het nieuwe systeem en de prijs daarvan hangt af van dag tot dag en park tot park. https://www.disneyworld.eu/lightning-la ... ingdomPark
Zelfs wanneer je die hebt kan je alsnog lang aanschuiven, je bent soms beter af als single rider.

Drukte kalender kan je googlen en dan kom je bvb dit tegen https://www.undercovertourist.com/orlan ... july-2025/
Weekends zijn altijd nog drukker dan door de week, dus dan je andere zaken plannen is een goed idee.

Zoals al gezegd ga vroeg en doe in het eerste uur, anderhalf, dat wat je echt wilt. Tijdens de parades en het vuurwerk zijn de wachttijden meestal wel iets korter. Je dag in 2 splitsen is zeker te overwegen.
Reken op een (onweers)bui elke middag. Buitenattracties gaan dan ook even dicht.
Doordat je een 14 dagen ticket hebt kan je spreiden door de ene keer voor de parades en vuurwerk en shows te gaan en dan eens gebruik maken van de 'kortere' wachtrijen. Nog een weetje... als het park sluit om bvb 21u en je staat om 20u55 in de rij met een wachttijd van een uur, dan mag je nog aanschuiven en de attractie doen.
Wissel je thema park dagen af met de waterparken! En goed nieuws deze zomer zijn ze beiden samen open.

Vergeet Disney Springs niet. En zelfs sommige hotels, het zien waard!

Universal is een volledige andere beleving en ben je mi veel sneller rond.
ADE01
Amerikakenner

Bericht door ADE01 »

nwolf schreef:
26 mei 2025, 17:31
@ADE01 , ik denk niet dat Bart de volle 14 dagen iedere dag naar het park gaat, of wel? Als je dat wel van plan bent is het verhaal natuurlijk anders ;) en heb je helemaal gelijk om het zo op te delen!
Indien degene die de vraag stelde op het park verblijft dan is dat wat mij betreft wel aan te raden. Je kunt zo 14 dagen invullen met alle parken, waterparken, Disney Springs, Disneys Boardwalk, je kunt ook (voet)golfen, andere hotels bezoeken en eten in de restaurants van die hotels, enzovoorts. Je hoeft natuurlijk niet iedere dag de hele dag in Disney door te brengen, maar als je op het park zit en met 5 minuten lopen in 1 van de pretparken bent dan is de drempel natuurlijk veel lager om even te gaan kijken. De tijd hebben en ook nemen is wat mij betreft de beste ervaring in Disney. Wij hadden een tijd terug jaar tickets en gingen regelmatig een ochtend of avond wanneer het kon, vaak zonder planning of tijdsdruk. Maar met familie over was het een dag bezoek en dat was plannen/haasten/wachten; nog steeds leuk maar een hele andere ervaring.

Het hangt wel allemaal af van het verblijf. Op het park verblijven en je zult de trips buiten het park goed moeten plannen qua vervoer en dergelijke. Verblijf je niet op het park dan is het lastiger om op dezelfde dag heen en weer te gaan naar Disney.
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

Dat is ook helemaal waar.
Nam even aan dat hij de 14 dagen tickets via attractiontickets/undercovertourist had gekocht maar zie net dat als je bij Disney verblijft dat je ook de 14 dagen tickets krijgt/koopt.
Dus met je eens ;)

Hier kun je trouwens meer vinden over de lightning Lane : https://www.undercovertourist.com/blog/ ... -lane-faq/

Heb de 1e post ook aangepast.
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida
Bart80
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Bart80 »

Ons hotel zit niet op het Disney terrein, ongeveer 10 minuten rijden dacht ik.
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

Hey Bart, en heb je specifieke dagen dat je de parken wilt bezoeken of een max aantal dagen?
Iedere dag voor een halve dag op en neer rijden lijkt me dan niet ideaal met de parkeerkosten.
ADE01
Amerikakenner

Bericht door ADE01 »

Dan wordt het een ander verhaal inderdaad en moet je waarschijnlijk je dagen wel een beetje inplannen. 10 minuten qua afstand kan zo een half uur tot een uur zijn voordat je in het park bent of er weer uit bent. Vooral Magic Kingdom is nog een heel stuk met de auto rijden over het Disney terrein, dan een stuk lopen of met de tram over het mega parkeerterrein en dan met de boot of monorail naar de entree. Heen en weer is niet echt aan te raden.
Bart80
Amerika-ontdekker

Bericht door Bart80 »

@nwolf we hadden in gedachten om voor Magic Kingdom 2 dagen in te plannen en voor de andere parken en waterparken 1 dag. Tussen de pretpark dagen door dagje Cocoa, shoppen, enz..
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

Denk dat je dan een leuke tijd gaat krijgen waarin je dus relaxed je tijd kunt nemen!
Kijk ook eens op de crowdcalender van undercovertourist (link in de 1e post) voor je planning te maken welk park op welke dag.
Is geen garantie maar meer een idee met tips ;)
jessica0309
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door jessica0309 »

Edit: het is inmiddels gelukt. Ik kon niet bestellen met mijn account/app maar wel als gast. Raar, maar tickets zijn binnen🥳

Heeft iemand hier toevallig al tickets proberen te bestellen voor EPIC Universe? Ik probeer ze te bestellen via de officiële Universal site en de app maar telkens melding dat het niet gelukt is en dat ik het later nogmaals moet proberen.
Voorheen nooit problemen gehad met het boeken van hotels via deze site.
Wij willen gewoon een 1 dag ticket, geen combi met 14 dagen andere Universal parken.
MoniqueG
Amerika-newbie

Bericht door MoniqueG »

Er is nu een mooie 4th of july actie op undercovertourist.com

Dagkaartjes voor Seaworld voor $58 dollar per persoon.
Geldig op doordeweekse dagen zonder een vaste datum vast te leggen!
Dit is dus dezelfde actie als op de seaworld site zelf en attractiontickets maar dan zonder dat je al een datum hoeft vast te leggen
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

Idd een mooie actie nu. Ik zie alleen dat wanneer je bv Seaworld, Aquatica en Busch Gardens zou willen doen +eten dat je een betere deal hebt op AttractionTickets, alleen zijn die voor 2025 en nog niet voor 2026.
PatrickvanW86
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door PatrickvanW86 »

Zijn er al mensen hier die naar Epic Universe zijn geweest? Zo ja, hebben jullie nog tips?
Ik volg de rijen dagelijks maar is de drukte te doen denken jullie, wachten vind ik niet zo erg maar het moet wel leuk blijven :D

Zijn er nog tips waar ik het beste tickets kan kopen en welke? Had nu op undercovertourist tickets gevonden waarmee ik 3 parken kan bezoeken in 4 dagen.

Bedankt!!
Bart80
Amerika-ontdekker

Bericht door Bart80 »

Ik kom nog even terug op onze trip waarover ik hier eerder een vraag had gesteld. Wellicht dat iemand nog iets heeft aan onze ervaringen. We zaten in een hotel bij Lake Buena Vista die een gratis shuttle heeft naar de Disney parken. Die shuttle was qua rijtijden nogal onbetrouwbaar waardoor we een aantal keer een Lyft heen of terug hebben genomen en 1 keer met de huurauto zijn gegaan, maar 30 dollar vind ik persoonlijk erg duur voor een dag parkeren. Disney heeft een partnership met Lyft waardoor bij ieder park een pickup/drop off zone is. Prijzen zijn prima (afhankelijk van de drukte), maar het is wel altijd een gok in wat voor auto je moet stappen, we hebben een paar keer erg gelachen :D
Ik heb steeds de vergelijking gemaakt tussen Lyft en Uber en Lyft kwam steeds het goedkoopst uit. Ook kreeg ik bij Lyft na een aantal ritten credit om weer te gebruiken bij de volgende rit.

We hadden 14 dagen onbeperkt toegang tot de parken met park hopper. In totaal zijn we 6 en een halve dag naar de parken geweest en daarnaast nog een dag naar Typhoon Lagoon en een dag naar Blizzard beach. Typhoon Lagoon viel beter in de smaak, hier vond ik de sfeer beter en de glijbanen leuker dus als je een keuze moet maken zou ik die doen. Voor beide parken geldt dat je bij de opening (10:00) aanwezig moet zijn, als je ligbedden/stoeltjes op een fijne plek wilt hebben. In de zomerhitte is wat schaduw wel fijn! Als je later wilt gaan kun je ook altijd via de Disney app bedjes met een parasol reserveren, naar deze zijn snel uitverkocht en kosten natuurlijk ook wat extra.
In de parken hebben we tijdens die dagen alle attracties die we wilden doen 1 of 2 keer kunnen doen, Guardians of the Galaxy zelfs 3 keer omdat deze echt geweldig is :)
Het is natuurlijk veel, vaak en lang wachten, we hebben geen Lightning Lane passen gekocht, maar daar moet je gewoon rekening mee houden en als het kan tussen de pretpark dagen wat rustdagen of andere activiteiten in de planning houden.
De langste wachttijden die we hebben gehad was 105 minuten voor Test Track en Star Wars Rise of the Resistance. Dit voelde bij Test Track als een eeuwigheid en bij Star Wars helemaal niet, maar dat komt door de aankleding van de wachtrijen. In de Disney app kun je makkelijk de wachttijden zien. In de zomer zijn er in de middag regelmatig thunderstorms en als deze er zijn (of in de buurt) worden achtbanen die buiten zijn gesloten. Deze kun je dan ook beter in de ochtend doen. Houd natuurlijk ook rekening met wachtrijen die helemaal of gedeeltelijk buiten zijn, sommige zijn echt niet te doen in de hitte.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat in de binnenruimtes de airco op standje ijspegel staat, dus iedere keer als je bijvoorbeeld bij een attractie naar binnen loopt is de overgang mega groot, nog erger als je net uit een water attractie bent gekomen waar je nat bent geworden. Wij waren op een gegeven moment allemaal verkouden.

De verschillende parken voelen qua drukte ook heel anders. In de zomer is het natuurlijk overal druk (ook al hadden we naar de crowd calender gekeken welk park per dag het beste was om te bezoeken). Magic Kingdom en Hollywood Studios voelen ook echt hectisch en druk aan, Epcot en vooral Animal Kingdom heel wat minder. Vooral de laatste omdat het park groot en fijn ingedeeld is en relatief weinig attracties heeft.

Disney heeft een gigantisch transport systeem. Bij Magic Kingdom moet je bijvoorbeeld na het parkeren nog een treintje naar de monorail nemen (of ver lopen), en dan nog de monorail naar de ingang van het park. We hebben ook een keer de Skyliner genomen van Epcot naar Hollywood Studios, wat een erg leuke ervaring is. Dan kun je ook het voordeel van de park hopper gebruiken.

Vorig jaar hebben we de Universal parken gedaan en natuurlijk is het heel erg smaak gebonden, maar die parken vonden wij leuker. Voor de "Disney sfeer" ben ik denk ik een beetje te nuchter, die mensen die heel geforceerd staan te zwaaien als je het park uit gaat en Bye friends! zeggen is een keer leuk, maar na een paar keer werd het voor ons echt lachwekkend. Universal en Disney hebben beiden geweldige gebieden, bij Disney is het Avatar en het Star Wars gebied erg mooi, bij Universal het Harry Potter gebied. Onze kinderen (en ik :wink: ) houden van de snellere achtbanen en dan zit je beter bij Universal. Ook vonden wij Volcano Bay nog leuker dan de waterparken van Disney, ook het reserveringssysteem voor de glijbanen is daar fijn.
Wat we ook fijner vonden bij Universal is dat ze het Coca Cola freestyle systeem hebben waarbij je na het kopen van een beker de hele dag frisdrank kunt tappen. Een nadeel bij Universal is dat je bij veel attracties je rugzak niet mee mag nemen en een betaalde kluis moet gebruiken, iedere keer 3/5 dollar kan best oplopen.
Bij Disney is er dan weer veel meer variatie in eten, vooral bij Epcot in de verschillende landen, erg leuk gedaan.

De vuurwerk show in Magic Kingdom is geweldig, heb zelden zoiets moois gezien, ook met de projecties op het kasteel. De drukte daarna van mensen die allemaal zo snel mogelijk de monorail in willen is minder leuk. Ik denk dat het beter is om dan tot sluitingstijd in het park te blijven.

Onze 14 dagen Disney tickets waren veel duurder dan onze 14 dagen Universal tickets en ik vind ze de meerprijs niet waard. Ik hoop dat mijn verhaal helpt als je een afweging moet maken tussen de verschillende parken, waarbij ik nogmaals wil zeggen dat het ook afhangt waar je van houdt, thrillrides, familie attracties en van welke films je fan bent.
Mies2301
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Mies2301 »

Mooie review @Bart80, kleine toevoeging:
De Tapu Tapu (voor het reserveren van de glijbanen) bij Volcano Bay gaat per 1 oktober verdwijnen, dus dan zullen ze ook wel een betaald systeem gaan introduceren ben ik bang...
Bart80
Amerika-ontdekker

Bericht door Bart80 »

Dank je wel @Mies2301
Wat jammer dat ze daar mee gaan stoppen, werkte heel goed naar mijn mening. Maar dan zullen ze wel weer iets bedacht hebben om meer geld te verdienen inderdaad...
wbtje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 24

Bericht door wbtje »

Hoi allemaal,

Ik ben nu in Orlando en wij hebben 5 kaartjes voor seaworld of aquatica ter overname! Laat me weten als interesse hebt voor minder dan de helft!!! Ik kan ze op naam zetten stuur een pbtje
USA? Bin there Done that and i definitely will go back!!
nwolf
Amerikakenner

Bericht door nwolf »

Bart80 schreef:
03 aug 2025, 22:10
Ik kom nog even terug op onze trip waarover ik hier eerder een vraag had gesteld. Wellicht dat iemand nog iets heeft aan onze ervaringen. We zaten in een hotel bij Lake Buena Vista die een gratis shuttle heeft naar de Disney parken. Die shuttle was qua rijtijden nogal onbetrouwbaar waardoor we een aantal keer een Lyft heen of terug hebben genomen en 1 keer met de huurauto zijn gegaan, maar 30 dollar vind ik persoonlijk erg duur voor een "
Mooie review Bart en ik denk dat iedere bijdrage hier welkom is als ze uit eigen ervaring zijn!
Mooi ook wat je aangeeft over de shuttles! Ik merk dat ook met de shuttles tot nu toe, ook die naar Universal rijden dat ze heel onbetrouwbaar zijn qua tijden, vaak maar 1 of 2 keer in de ochtend rijden, en dan 1 of 2 keer einde dag (wat vaak eerder is dan sluiting park) en bij capaciteit vol je maar moet uitzoeken hoe je thuis komt :D.

Lyft en Uber werken idd prima als je met max 4 personen bent, voor grote gezinnen (5+) is het parkeren bij het park snel goedkoper, of een resort pakken die bij Disney/Universal hoort.

Overigens je mening over Disney vs Universal deel ik helemaal! Je moet echt fan zijn van Disney, of nog kleinere kinderen hebben wil je dat leuker vinden. Het is echt een andere doelgroep en sfeer dan universal je biedt. Bij Disney zijn ook niet alle parken even sterk, Magic Kingdom en Epcot steken met kop en schouder boven de rest uit en dat zie je dan ook weer terug in de drukte (met name Magic Kingdom!).
Maar dat is het mooie van Orlando, voor ieder is er wat te vinden!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer