Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis RTGR534: Zuidwesten in +- 12 dagen, hulp gevraagd

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
RTGR534
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis RTGR534: Zuidwesten in +- 12 dagen, hulp gevraagd

Bericht door RTGR534 »

Hi allemaal, momenteel zijn mijn vriendin en ik aan het kijken om een roadtrip door het zuidwesten te plannen in de maand mei 2026. Beide zijn we we nog niet eerder in dit deel van Amerika geweest.
De exacte data hebben we nog niet helemaal helder i.v.m. de rest van de vakantieplannen, maar het komt erop neer dat we 12 dagen (wellicht nog +2 dagen) hebben om het zuidwesten te verkennen.
Er zijn zoveel dingen te zien en te doen dat het helaas onmogelijk is om alles mee te pakken in deze beperkte tijd, dus vandaar de vraag naar de meest optimale en mooie route.
Het idee is om zoveel mogelijk van de NP's en bezienswaardigheden te zien, een paar mooie hikes te maken en van uitzichten te genieten.

Daarnaast nog een aantal vragen:
1. Het laatste deel van de reis zal rond Memorial Day zijn, hoeveel last/drukte ervaar je daarvan in de buurt van Page?
2. Missen we iets aan het overslaan van Sequoia NP, wat niet te zien of vergelijkbaar is met Sequoia NP?
3. Missen we iets aan het overslaan van Los Angeles, wat niet te zien of vergelijkbaar is met San Fransisco?
4. Is het aantal bezienswaardigheden gezien de beperkte tijd te veel, in combinatie met de reisafstand?
5. Zijn er rond mei 2026 nog beperkingen in verschillende NP's waar we rekening mee moeten houden?

Rond 13 mei 2026
Dag 1: Aankomst San Fransisco (tellen we niet mee bij de 12 dagen)
Dag 2: San Fransisco
Dag 3: San Fransisco > Via Santa Cruz > Yosemite NP
Dag 4: Yosemite NP
Dag 5: Yosemite NP
Dag 6: Yosemite > Mammoth lakes > Death Valley
Dag 7: Death Valley NP
Dag 8: Death Valely > Las Vegas > Zion
Dag 9: Zion NP (Observation Point / Narrows)
Dag 10: Zion > Page (Antelope Canyon / Horseshoe Bend)
Dag 11: Page > Grand Canyon
Dag 12: Grand Canyon > Las Vegas of Phoenix naar Chicago
Dag 13: Vliegen vanaf Las Vegas of Phoenix naar Chicago
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis RTGR534: Zuidwesten in +- 12 dagen, hulp gevraagd

Bericht door Pete.Z »

Prima te doen, en helemaal geen gekke planning zo.
Of er beperkingen zijn volgend jaar kan niemand voorspellen, al is de kans levensgroot aanwezig dat de Tioga Pass van Yosemite naar Mammoth Lakes dan nog dicht is, en je dus wat verder moet rijden via bv de Carson Pass.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie route inderdaad. Maar de kans dat de Tioga Pass open is medio mei is niet zo groot. Dat betekent een flink stuk omrijden, hetzij via de Sonora Pass (de 108) hetzij via de Carsson Pass (de 88). Hoe dan ook is een extra overnachting op dat stuk nodig. Als de Tioga Road wel open is heb je tijd nodig om dat deel van Yosemite te bekijken. Bovendien is er buiten het park ook veel te zien. En als de pas gesloten is heb je veel reistijd kwijt. Misschien een dag minder Yosemite of Death Valley. Je zou dat van het weer en gesloten wegen af kunnen laten hangen.

Yosemite kan weer een toegangsreservering invoeren; dat zal in die tijd van het jaar wellicht alleen de weekenden betreffen. Hou de verschillende NPS-sites in de gaten voor andere toegangsreserveringen. Kijk ook eens naar dit topic. Accommodatie in Yosemite ka nu al geboekt worden; misschien niet gek om alvast iets vast te leggen. Annuleren kan altijd nog (tot een week voor aankomst). Zie https://www.travelyosemite.com.

Ik weet niet waarom je de eerste dag niet mee zou tellen; dit geeft verwarring. Je hebt 13 dagen, met nog een uitloop naar 15 als ik het goed begrijp. Is het de bedoeling om er nog een verblijf in Chicago aan vast te knopen? Waarom dan niet daar beginnen? Het is mooi om zo laat mogelijk in Yosemite te zijn in verband met de Tioga Pass, maar ook de Glacier Point Road kan nog dicht zijn in mei.

Memorial Day zelf is niet echt een probleem, het weekend daarvoor wel. Het zal dan vooral in parken als Zion en Yosemite extra druk zijn (tenzij er weer een toegangsreservering is in Yosemite). De GC zal ook extra druk zijn. Of je er in Page last van hebt weet ik niet, boek in elk geval Antelope Canyon op tijd.

Voor zover ik weet is Observation Point nog gesloten.
Voor een langere wandeling is Scout Lookout een mogelijkheid. Hetzij vanuit de canyon, hetzij via de West rim trail.

Marianne
MarcoUSAUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door MarcoUSAUSA »

Sluit me aan wat bij eerder gezegd is, zou er niet op rekenen dat de Tioga Pass open is.
Daarom zou ik dan na Yosemite 2 dagen Sequoia toevoegen en daarna door naar Death Valley.

Er zijn ook Sequoia's in Mariposa Groove in Yosemite, maar met de 2 nachten die je daar hebt kun je die dan beter besteden aan Yosemite Valley.
Het moet ook geen race worden, geef jezelf de tijd.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Ik mis wel Bryce Canyon in de route.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, met een dag extra zou ik zeker Bryce meenemen. Sequoia meenemen is ook mooi, maar dan heb je weer extra dagen nodig. En ik zou gokken op de Sonora Pass. Mooie route en de mogelijkheid tot een bezoek aan Bodie, Alabama Hills, etc.
Om een idee te krijgen van Yosemite, Sequoia en Bryce eind mei/begin juni zou je eens naar ons 2013-verslag kunnen kijken. Wij hadden toen geen last van het Memorial Day weekend.

Marianne
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

Pete.Z schreef:
06 jul 2025, 19:57
Of er beperkingen zijn volgend jaar kan niemand voorspellen, al is de kans levensgroot aanwezig dat de Tioga Pass van Yosemite naar Mammoth Lakes dan nog dicht is, en je dus wat verder moet rijden via bv de Carson Pass.
Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad dat we het beste kunnen kijken naar een alternatieve Pass… Weet je toevallig of er veel verschil is qua uitzichten wanneer je aan de westkant van Yosemite (langs Sequoia) naar Death Valley rijdt of wel via een Pass langs de oostkant (via Mammoth Lakes) richting Death Valley? Wat zou je aanraden?
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

Martin & Marianne schreef:
06 jul 2025, 21:02
Ik weet niet waarom je de eerste dag niet mee zou tellen; dit geeft verwarring. Je hebt 13 dagen, met nog een uitloop naar 15 als ik het goed begrijp. Is het de bedoeling om er nog een verblijf in Chicago aan vast te knopen? Waarom dan niet daar beginnen? Het is mooi om zo laat mogelijk in Yosemite te zijn in verband met de Tioga Pass, maar ook de Glacier Point Road kan nog dicht zijn in mei.

Memorial Day zelf is niet echt een probleem, het weekend daarvoor wel. Het zal dan vooral in parken als Zion en Yosemite extra druk zijn (tenzij er weer een toegangsreservering is in Yosemite). De GC zal ook extra druk zijn. Of je er in Page last van hebt weet ik niet, boek in elk geval Antelope Canyon op tijd.

Voor zover ik weet is Observation Point nog gesloten.
Voor een langere wandeling is Scout Lookout een mogelijkheid. Hetzij vanuit de canyon, hetzij via de West rim trail.

Marianne
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kunnen we zeker wat mee!

Ik snap dat het programma nog wat verwarrend kan zijn haha, we weten de precieze data nog niet, alleen dat we ergens tussen een bruiloft op 9 mei in de Filipijnen en een bruiloft op 30 mei in Wisconsin graag een roadtrip zouden willen maken in zuidwest Amerika, aangezien dit een logische vliegroute is van Manila naar Chicago en dit al een tijd lang een droom van ons is. Daarom is het helaas niet mogelijk om Chicago en zuidwest Amerika om te draaien en hangen de exacte data ook enigszins af van de prijzen van de vliegtickets.

Als we er inderdaad voor kiezen om via een Pass te rijden, zou je dus de Sonora Pass aanbevelen als ik het goed begrijp? En zoals ook aan Pete gevraagd: zou je aanraden om inderdaad aan de oostkant, dus via de Sonora Pass langs Mammoth Lakes, richting Death Valley te rijden, of juist aan de westkant, dus via Sequoia National Park, naar Death Valley te gaan?

Goed om te weten dat Memorial Day weekend niet per se een probleem is, we zullen ook zeker een kijkje nemen in jullie 2013 verslag! Voor de Antelope Canyon willen we het wel op safe spelen en de Lower boeken, hebben jullie een voorkeur voor een van beide? En heb je toevallig nog andere aanbevelingen voor hikes in de parken die niet al te lang zijn, we zijn geen geoefende hikers maar gaan absoluut vantevoren in Nederland oefenen!
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

jojostravelusa schreef:
07 jul 2025, 15:15
Ik mis wel Bryce Canyon in de route.
Jaa snap ik! Het is alleen voor ons ook een afweging qua tijdsplanning wat het echt helemaal “waard” is om te zien, buiten het feit dat we natuurlijk super graag alles zouden willen bekijken… We hebben echt maximaal 15 dagen, en willen liever niet elke dag bomvol proppen zodat we tussendoor ook nog wel de tijd hebben om alle mooie ervaringen “te verwerken”. Welke National Parken in zuidwest Amerika zou jouw top 3 zijn als je zou moeten kiezen?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

RTGR534 schreef:
08 jul 2025, 18:37
Goed om te weten dat Memorial Day weekend niet per se een probleem is, we zullen ook zeker een kijkje nemen in jullie 2013 verslag! Voor de Antelope Canyon willen we het wel op safe spelen en de Lower boeken, hebben jullie een voorkeur voor een van beide? En heb je toevallig nog andere aanbevelingen voor hikes in de parken die niet al te lang zijn, we zijn geen geoefende hikers maar gaan absoluut vantevoren in Nederland oefenen!
Het weekend kan echt wel een probleem zijn, maar het is dus maar net waar je dan bent. Ik zou er wel rekening mee houden in de planning.

Ik heb alleen ervaring met de Lower, en die vond ik geweldig mooi.

Voor kortere wandelingen in de parken kun je eens mijn wandelsite bekijken. Observation Point is wel redelijk lang.

En ja, ik zou de voorkeur geven aan de route via een van de passen. Sequoia is zeker de moeite waard, maar alleen als je voldoende tijd hebt daarvoor. De route onderlangs is minder mooi.

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Ook maar wat tips dan van mij…
Ja, altijd de Tioga plannen en dan mogelijk Sonora als uitwijk nemen. sequoia np is mooi, maar daar is de reis te kort voor. Ik zou een nacht DV minder doen. Eind dag wat bekijken en de volgende dag vroeg op voor ontbijt zonsopgang Zabriskie Point, na ontbijt Badwater en Artist Drive en dan naar LV. Zou daar 1 nacht doen. Dan naar Zion en als het ff kan ook Bryce meepakken inderdaad. Wij vonden zowel de Upper als de Lower erg mooi. Ik zou voor Ken of Dixie kiezen en de Lower nemen. Scheelt toch wat in kosten en qua beleving nauwelijks anders.
Fleur1994
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Fleur1994 »

Om een beeld te krijgen van een soortgelijke rondreis in mei zou je nog naar mijn Polarsteps verslag van mei 2025 kunnen kijken. Een deel van jouw route komt overeen met dit verslag.

Vwb de route vanuit Yosemite hebben wij afgelopen mei de Sonora pass moeten nemen omdat Tioga nog gesloten was. Tijdens een eerdere reis wel de Tioga genomen en ik zou zeker in de gaten houden of deze tijdens jullie reis open is, maar anders is de Sonora een prachtig alternatief. Verder sluit ik me aan bij Paulr voor wat betreft DV. Ik zou hier 1 overnachting doen en in plaats daarvan Bryce toevoegen.
2019 - Zuidwest https://bitly.cx/MM7ec
2022 - Zuid- & Midwest https://bitly.cx/o5qx
2024 - Noordoost https://bitly.cx/ub0UA
2025 - Zuidwest https://bitly.cx/Wyx5
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

RTGR534 schreef:
08 jul 2025, 18:21
Pete.Z schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik denk inderdaad dat we het beste kunnen kijken naar een alternatieve Pass… Weet je toevallig of er veel verschil is qua uitzichten wanneer je aan de westkant van Yosemite (langs Sequoia) naar Death Valley rijdt of wel via een Pass langs de oostkant (via Mammoth Lakes) richting Death Valley? Wat zou je aanraden?
Sequoia moet je sowieso niet doen, te weinig tijd om dat ook mee te nemen.
Daarnaast is de route “bovenlangs” Yosemite een stuk mooier om te rijden dan de tamelijk saaie route na Sequoia.
De 395 richting Death Valley is een erg mooie weg, waar je makkelijk twee dagen voor uit kan trekken
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

Martin & Marianne schreef:
08 jul 2025, 18:46
RTGR534 schreef:
08 jul 2025, 18:37
Het weekend kan echt wel een probleem zijn, maar het is dus maar net waar je dan bent. Ik zou er wel rekening mee houden in de planning.

Ik heb alleen ervaring met de Lower, en die vond ik geweldig mooi.

Voor kortere wandelingen in de parken kun je eens mijn wandelsite bekijken. Observation Point is wel redelijk lang.

En ja, ik zou de voorkeur geven aan de route via een van de passen. Sequoia is zeker de moeite waard, maar alleen als je voldoende tijd hebt daarvoor. De route onderlangs is minder mooi.

Marianne
Ja precies, echt aan de drukte ontkomen tijdens Memorial Day weekend gaat in ons geval lastig, in verband met de tijdsplanning, maar in ieder geval hebben we nu een beetje een idee wat we kunnen verwachten!

Goed om te horen dat de Lower ook prachtig is, hier gaat ook onze voorkeur naar uit. Qua wandelingen hebben we even een kijkje op je website genomen en al een aantal mooie routes gevonden en opgeslagen!

We zijn inderdaad van plan om langs de Sonora Pass te gaan, aangezien hier de kans het grootste zal zijn dat deze open is, en we zullen in Yosemite in ieder geval even stoppen bij de Mariposa Grove voor de Sequoia trees.

Binnenkort zullen we nog even een update sturen van onze route, mocht je het leuk vinden om deze nog te lezen :)
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

paulr schreef:
09 jul 2025, 05:15
Ook maar wat tips dan van mij…
Ja, altijd de Tioga plannen en dan mogelijk Sonora als uitwijk nemen. sequoia np is mooi, maar daar is de reis te kort voor. Ik zou een nacht DV minder doen. Eind dag wat bekijken en de volgende dag vroeg op voor ontbijt zonsopgang Zabriskie Point, na ontbijt Badwater en Artist Drive en dan naar LV. Zou daar 1 nacht doen. Dan naar Zion en als het ff kan ook Bryce meepakken inderdaad. Wij vonden zowel de Upper als de Lower erg mooi. Ik zou voor Ken of Dixie kiezen en de Lower nemen. Scheelt toch wat in kosten en qua beleving nauwelijks anders.
Super Paul, dankjewel! We nemen je aanbevelingen zeker mee en hebben ze alvast opgeslagen.

We zullen waarschijnlijk aan het einde van de trip 1 á 2 nachten in Las Vegas verblijven voordat we doorvliegen naar Chicago, nog even afhankelijk van onze planning rondom Zion / Bryce / Page.

Heb je toevallig een idee hoeveel dagen goed zou zijn om bij de Grand Canyon te spenderen? Je hebt daar natuurlijk meerdere mogelijkheden qua wandelroutes, of zelfs een helikopter tour wat natuurlijk wel prijzig is, maar we vroegen ons af op welke manier en vanuit waar je de GC het beste kan ervaren en hoeveel tijd je hiervoor zou reserveren?
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

Fleur1994 schreef:
09 jul 2025, 10:17
Om een beeld te krijgen van een soortgelijke rondreis in mei zou je nog naar mijn Polarsteps verslag van mei 2025 kunnen kijken. Een deel van jouw route komt overeen met dit verslag.

Vwb de route vanuit Yosemite hebben wij afgelopen mei de Sonora pass moeten nemen omdat Tioga nog gesloten was. Tijdens een eerdere reis wel de Tioga genomen en ik zou zeker in de gaten houden of deze tijdens jullie reis open is, maar anders is de Sonora een prachtig alternatief. Verder sluit ik me aan bij Paulr voor wat betreft DV. Ik zou hier 1 overnachting doen en in plaats daarvan Bryce toevoegen.
Dankjewel Fleur, we hebben deze even bekeken en het ziet er allemaal erg gaaf uit!

Wij gaan nu inderdaad uit van de Sonora Pass, en mocht de Tioga toch open zijn dan zouden we hier altijd nog langs kunnen. En we gaan absoluut even kijken of we Bryce kunnen toevoegen aan ons programma, omdat dit toch wel wordt aangeraden inderdaad!
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

Pete.Z schreef:
09 jul 2025, 21:34
RTGR534 schreef:
Pete.Z schreef:
Daarnaast is de route “bovenlangs” Yosemite een stuk mooier om te rijden dan de tamelijk saaie route na Sequoia.
De 395 richting Death Valley is een erg mooie weg, waar je makkelijk twee dagen voor uit kan trekken
Dankjewel! We gaan inderdaad voor de route langs de Sonora Pass en zijn van plan om tussen Yosemite en Death Valley een tussenstop in te plannen waar we kunnen overnachten, zodat we rustig de tijd kunnen nemen om alles te bekijken en van de route te kunnen genieten!
RTGR534
Amerika-ontdekker

Bericht door RTGR534 »

Pete.Z schreef:
09 jul 2025, 21:34
RTGR534 schreef:
Pete.Z schreef:
Dankjewel! We gaan inderdaad voor de route langs de Sonora Pass en zijn van plan om tussen Yosemite en Death Valley een tussenstop in te plannen waar we kunnen overnachten, zodat we rustig de tijd kunnen nemen om alles te bekijken en van de route te kunnen genieten!
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Vergeten te antwoorden zie ik.. (waren zelf in de USA afgelopen weken...).
we hebben nu 3 x de GC gedaan. 1e keer ''onderweg'' bezocht met alleen de viewpoints. Vonden we toen erg indrukwekkend, paar korte wandelingtjes gedaan langs de rim. De 2e keer 2 nachten, waarbij we een flink stuk afgedaald zijn (pas op: terug valt altijd tegen). Vervolgens ook nog voldoende tijd gehad om diverse viewpoints te bekijken. De 3e keer deden we met 1 nacht. Toen de bus naar Hermits Rest gepakt, onze medereizigers een stuk laten afdalen (zelf heerlijk op een bankje gezeten) én zowel zonsondergang als zonsopgang meegepakt. Vonden wij toen, én onze medereizigers, voldoende. Elke keer weer overwogen om een helicoptertour te doen, maar steeds weer het geld in inze zak gehouden om andere (leukere?) dingen mee te doen... :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wat betreft de Grand Canyon: veel mensen vinden 1 overnachting voldoende. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel tijd je ervoor en erna hebt. Probeer in elk geval iets in het park te vinden; reserveer op tijd, want de leukste en goedkoopste optie (de Bright Angel Lodge) is snel volgeboekt.
Wij zijn al meerdere keren aan de South Rim geweest, en meestal voor twee nachten. Als je een stuk wilt afdalen is dat ook wel prettig, maar ook met één overnachting zou dat wel kunnen.
We hebben ook eens een helikopterlucht gedaan. Dat is een mooie belevenis, maar een wandeling naar beneden geeft je ook een prachtig beeld van de canyon en nog meer gevoel van de grootte en diepte. In 2013 liepen wij een deel van de South Kaibab trail (zie hier) en in 2024 een deel van de Bright Angel Trail (zie hier). Hoewel de SKT al weer even geleden is denk ik dat het daar rustiger is dan bij de BAT; je moet iets meer moeite doen om bij de trailhead te komen. Qua beleving zou ik zeker voor de SKT kiezen; de uitzichten zijn mooier.
Ook leuk om te doen is de bus naar Hermits Rest. Je kunt bij meerdere uitzichtpunten uitstappen en dan met de volgende bus verder, of lopend naar een volgende halte gaan. Het is ook leuk om dat op de fiets te doen. Zie hier voor onze ervaring daarmee.
Zie voor reserveringen in het park www.grandcanyonlodges.com. Leg alvast iets vast; annuleren kan altijd nog.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer