Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JVDP78: Washington/Oregon/Glacier 2026

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
JVDP78
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis JVDP78: Washington/Oregon/Glacier 2026

Bericht door JVDP78 »

Hallo allemaal,

nog niet zo lang terug van een geweldige roadtrip in het Zuidwesten en Yellowstone maar we denken alweer voorzichtig aan volgend jaar :)
Er is nog een 'discussie' gaande over wat we willen, Alaska is een wens van mijn vrouw en alhoewel mij dat ook zeker wat lijkt denk ik toch ook aan Washington/Oregon, liefst icm Glacier NP.
Ik ben alweer een paar dagen aan het lezen op het forum en ik heb een paar jaar terug al eens een route uitgestippeld van Seattle naar L.A. dus ik ben aardig op weg denk ik maar ik heb toch nog wel vraagtekens, met name hoe we Glacier nou het meest logische in kunnen passen.
Voor mij de meest logisch optie zou zijn aan het eind en dan ook retour vlucht vanaf Glacier/Kalispell maar dat lijkt me qua tickets en autohuur niet handig cq gunstig.
Wat ik nu heb gedaan is heen en terug beide via Spokane maar dat kost dus eigenlijk gewoon 2 dagen.
Hoe kan het beter of is dit gewoon wat het is; of 2 dagen rijden en terug naar Seattle, of meer budget en terug vanaf Glacier/Kalispell?
Hebben mensen ervarig met retour vlucht en one way autohuur vanaf Glacier?

Ik heb veel gepikt van de sticky van @Almere vak V alsmede reisschema's van overige leden en ben tot onderstaande routes gekomen.
Er ligt dus nog niets vast, ook de reisperiode nog niet al denk ik dat juli/augustus een goede periode zal zijn?
Hoor graag jullie mening, alle tips en adviezen zijn welkom en worden gewaardeerd!

Route A
1. Amsterdam - Seattle
2. Seattle
3. Seattle (Orca Watching Anacortes, San Juan Islands)
4. Seattle - Port Angeles
5. Olympic NP
6. Port Angeles - Astoria
7. Astoria - Oregon Coast - Florence
8. Florence - Crater Lake NP - Bend
9. Bend: Smith Rock SP
10. Bend: Painted Hills, John Day Fossil Beds NM
11. Bend - Silver Falls SP - Hood River
12. Hood River: Mutnohmah Falls, Columbia River Gorge, Mount Hood
13. Hood River - Mount St Helens - Mount Rainier NP
14. Mount Rainier NP
15. Mount Rainier NP - North Cascades NP
16. North Cascades NP
17. North Cascades NP - Spokane
18. Spokane - Glacier NP (West Glacier)
19. Glacier NP
20. Glacier NP
21. Glacier NP - Spokane
22. Spokane - Seattle
23. Seattle - Amsterdam

Of

Route B
1. Amsterdam - Seattle
2. Seattle
5. Olympic NP
13. Hood River - Mount St Helens - Mount Rainer NP
14. Mount Rainer NP
15. Mount Rainer NP - North Cascades NP
16. North Cascades NP
19. Glacier NP
20. Glacier NP
21. Glacier NP
22. Glacier NP - Glacier Airport - Amsterdam
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis JVDP78: Washington/Oregon/Glacier 2026

Bericht door Martin & Marianne »

Mooie plannen!
De tijd voor Olympic NP lijkt mij wat kort; of wil je niet alle delen bezoeken? Voor Crater Lake is zo ook niet veel tijd.
Ik denk dat wij wat gemist hebben, maar voor ons was Smith Rock SP niet een volle dag waard; misschien dichter bij Crater Lake overnachten en dan Smith Rock doen als je naar Bend rijdt? Voor John Day vonden wij een overnachting in Mitchell erg leuk; je ziet de heuvels dan ook met het mooiste licht. Zie hiervoor ons 2015-verslag.

Je hebt het over West Glacier, maar ik neem aan dat je de volgende nachten in East Glacier gaat overnachten?

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Even out of the box denken: is Seattle een must ? Overweging wellicht om te startende Vancouver en eindigen in Calgary. Klinkt wellicht gek, maar heeft mogelijk wat voordelen. 2 x directe vlucht, mogelijk betaalbare one way autohuur. Van Vancouver ben je snel en filevrij in Anacortes. Vanuit st Mary ben je binnen 4 uur op de luchthaven van Calgary (of nog iets minder als je vanuit Waterton (Canadese deel Glacier) rijdt. Wij zijn vorig jaar geland op Vancouver en Oregon , Washington en Yellowstone gedaan zo. En 2 jaar geleden vanaf Calgary naar Yellowstone en Glacier….
Mogelijk scheelt dit je veel “op en neer” rijden over saaie stukken !
Paul
PS: denk dat Crater Lake nog altijd wel ver uit de route blijft liggen, maar is niet onmogelijk. Wij deden dit op een reisdag (veel sneeuw, weinig wandelmogelijkheden), was wel kort maar hadden het niet willen missen….
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Paul haalt me, as usual, de woorden uit de mond door Vancouver - Calgary voor te stellen. Wij hebben het noordelijke deel USA ook vanuit Canada gedaan en dat is goed bevallen. Ons uitgangspunt was het huren van een truckcamper wat in Amerika niet goed lukt, maar verder vonden we het ook prettig qua route en de vlucht was goedkoper.
Je kunt onze reisverslagen van 2022 met o.a. Glacier en 2023 met Washington en Oregon eens bekijken en zien of je er iets uit kunt halen.
https://yellowstone-north-and-south-dak ... gspot.com/
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Ik vind Crater Lake niet uit de richting liggen, we hebben dit vorig jaar ook bezocht tussen Florence en Smith Rock/John Day, maar wel met 2 overnachtingen in Prospect en daarna 2 in Prineville. Wij hebben SR en JD op 1 dag bezocht vanuit Prineville en daar hadden we tijd genoeg voor. Met 1 overnachting bij Crater Lake is het perfect te bezoeken. Bij ons was wel de Noord ingang gesloten, dus we waren wel flink extra tijd kwijt om het park via een omweg weer te verlaten. Dat heb je met een krater in het midden :wink:
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Dank voor de reacties en tips! Seattle is geen must, het leek me meer de meest logische keus, of anders Portland.
Gekke vraag wellicht maar stel we zouden inderdaad Vancouver/Calgary doen, hoe gaat het dan aan de US/CA grens met de auto...?
Ik kan me voorstellen dat er voor US/CA burgers 'open grenzen' zijn en zij gewoon door kunnen maar geldt dan ook voor ons?
Net even snel gekeken naar vluchten, dat is prima te doen inderdaad en qua prijs vergelijkbaar met Seattle/Portland.
De autohuur echter....dat is echt flink aan de prijs, veel hoger dan in USA, is dat altijd het geval of ben ik gewoon nog te vroeg?

De plannen bij Olympic zijn de 'standaard dingen', ik denk we op de aankomstdag Port Angeles nog wel wat kunnen doen.
Dan daarna een volle dag en de dag dat we vertrekken naar Astoria onderweg langs de tidepools en Hoh forest.
Crater Lake dacht ik ook op doorreis te doen, geen echte hike gepland, meer een stukje van de rim drive en weer door.
Ik had Smith Rock SP en JDF eerst op 1 dag gepland maar dat leek me weer net te veel van het goede dus opgesplitst.
West Glacier zou inderdaad enkel de aankomstdag zijn, de volgende dag zouden we dan richting Many Glacier willen en daar verder verblijven.
Al even gespiekt naar juli 2026; bijna alles al vol...

Als gezegd, alles ligt nog open dus dank voor de tips en ik ga er nog eens naar kijken.
2018 Florida
2022 California + Hawaii
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

JVDP78 schreef:
22 jul 2025, 12:19
Gekke vraag wellicht maar stel we zouden inderdaad Vancouver/Calgary doen, hoe gaat het dan aan de US/CA grens met de auto...?
Wij hebben dat bij de Niagara Falls eens gedaan. dat ging probleemloos. We hadden toen wel een ESTA. Jullie hebben ook nog een geldige ESTA als je volgend jaar gaat. Vroeger had je geen ESTA nodig als je over land de VS binnenkwam maar tegenwoordig wel.

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wij zijn inmiddels 2 x ''overgestoken'' met de camper tussen Canada en de USA. In beide gevallen duurde het op de heenweg ca 30 minuten. Je hebt inderdaad een ESTA nodig, ook als je overland tegenwoordig de USA binnenkomt. Daarnaast nog een I-94 formulier nodig. Kun je vantevoren invullen en betalen, maar kan ook ter plekke. Je rijdt gewoon met de meute mee tot aan het douane hokje, dan wordt je paspoort ingenomen en verzocht te parkeren. Binnen kun je dan je paspoort weer ophalen nadat je de gebruikelijke foto en vingerdrukken hebt laten maken.
Op de terugweg niks van dit alles: paspoort laten zien (soms een praatje) en door !
Ik zou gewoon zowel de vluchten áls de autohuur goed in de gaten houden. Onze ervaring is dat autohuur en/of camper huur in Canada doorgaans niet veel hoeft te verschillen van de USA.
Olympic: denk eraan dat het bij Hohrain nogal eens flink druk kan zijn. We zijn er einde dag heen gegaan en gekampeerd. Toen we de volgende dag midden op de dag terug reden zagen we een rij van zeker een uur wachttijd denk ik...
Crater Lake is op deze wijze prima mee te nemen en zeker de moeite waard!
Smith Rock: wij deden de Misery Ridge (steil, veel gruis), de Mesa Verde en de River Trail aan elkaar. Dan heb je het hele park gehad... Was een uitdagende (mid)dag, erg mooi !
Ons bezoek aan JD beperkte zich vooral tot bezoek Painted Hills. Wij vonden het mooi, maar niet indrukwekkend genoeg voor een langer bezoek (maar we hebben al behoorlijk wat ''stenen en rotsen'' gezien in de USA... We hebben dit dus kort onderweg bezocht van Oregon naar Idaho gedaan.
IngridUSA
Amerika-expert

Bericht door IngridUSA »

Wij wilden in augustus in de ochtend naar Hohrain, maar waren toch te laat om het park in te kunnen want 2 uur (!) wachttijd. Absurd :(
Ga dan echt vroeg als in uiterlijk 6 uur bijvoorbeeld.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Als je bij Vancouver de grens overgaat heb je twee mogelijkheden. Vantevoren, op de snelweg, wordt al aangegeven waar de langste wachttijd is. Wij hebben beide overgangen inmiddels ontelbare keren gebruikt. En ik kan je vertellen, er is geen streep op te trekken. Ja, er zijn tijden rond de spits dat het best druk is. Maar we hebben hebben er ook wel is midden in de nacht een uur in de rij gaan staan. Eén doorgang open en aanschuiven maar. Maar ook dat we de enige waren en dat de beste man blij was dat er iemand kwam om met m te praten. Wij gaan voor de Canucks naar Vancouver. Dus we hebben 5 minuten met hem het over hockey gehad en toen kwam de volgende er aan gereden. Bedankte ons netjes voor het praatje en en we konden weer door.

Over het algemeen gaat andersom, van Amerika naar Canada sneller.

Wel zorgen dat je papierwinkel op orde is. Dat zorgt er alleen maar voor dat het sneller gaat. Dat geldt voor beide kanten.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij zijn al verschillende keren met de camper de grens over gegaan, heen en weer, en hebben nooit problemen ondervonden. Ook nooit vervelende officers gehad, maar het scheelt als je braaf meewerkt natuurlijk :wink: Canada in gaat inderdaad meestal sneller.
Wij waren op 1 september 2023 in het Hoh Rain Forest en waren er iets voor 9 uur en toen was het nog heerlijk rustig. Toen we een paar uur later weggingen stond er een file bij de ingang.
Crater Lake is heel mooi, maar wel even van tevoren kijken of je helemaal rond kunt rijden, anders moet je de route misschien aanpassen. De weg wordt in gedeelten verbeterd en is dan dus voor lange tijd gesloten.
John Day vonden we heel mooi en dan niet alleen het Painted Hills gedeelte, maar ook de Clarno Unit en vooral de Sheep Rock Unit met de groene bergen. Daar is ook een redelijk groot visitor center.
Bianca B
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Bianca B »

Van Amerika naar Canada en terug ging afgelopen maand heel makkelijk voor ons. Andersom moet ook geen probleem zijn lijkt mij?
Zorg dat je eerst Hoh Rain Forest doet, vroeg in de ochtend, en daarna de tidepools. Wij waren 5 juli rond 9.30 en hebben op een gegeven moment tocht om moeten draaien . Na een uur in de file bleek dat we nog +/- 2 miles te gaan hadden.
In 2018 zijn wij voor een dag van Glacier naar Waterton geweest. Geen enkel probleem gehad. We kregen op de terugweg nog een bear stamp in onze paspoorten.😀
groennom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door groennom »

In 2022 zijn we de grens overgegaan (van Canada naar Amerika) bij Chief Mountain Summer Station. Rustig en echt heel vriendelijk. Wij waren er rond 16:30, houd er rekening mee dat deze overgang om 18:00 dichtgaat. Misschien voor de hand liggend, maar dus niet de 7 x 24 open.
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Dank weer voor de reacties en adviezen. Het reizen via Canada heeft me wel aan het denken gezet, Canada staat namelijk ook al een paar jaar op de wensenlijst en is wellicht nu toch eens aan de beurt :D
Ik al daar een apart topic voor starten om deze niet te vervuilen, we hebben nog niets definitief besloten, eea zal ook afhangen van de reisperiode en beschikbare accomodatie.
Wordt vervolgd!
2018 Florida
2022 California + Hawaii
VDW31
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door VDW31 »

JVDP78 schreef:
20 jul 2025, 13:21

Route A
1. Amsterdam - Seattle
2. Seattle
5. Olympic NP
13. Hood River - Mount St Helens - Mount Rainier NP
14. Mount Rainier NP
15. Mount Rainier NP - North Cascades NP
16. North Cascades NP
19. Glacier NP
20. Glacier NP
21. Glacier NP - Spokane
22. Spokane - Seattle
23. Seattle - Amsterdam
Glacier valt inderdaad makkelijk te combineren met Calgary. Mocht je toch voor een VS rondje gaan, dan kan er misschien op andere delen van de route wat aangepast worden.

Oregon kust is heel mooi, maar misschien bevinden de allermooiste stukken zich in Zuid Oregon. Vanaf Bandon tot aan de grens met California (ideaal om te combineren met Redwoods NP / State parks, prachtig om doorheen te rijden). De kust van Olympic NP is ook indrukwekkend. Als je eerst een overnachting Port Angeles doet om bijvoorbeeld van daaruit naar de hogere gelegen delen van het park (Hurricane / Klahhane Ridge), Cape Flattery of Lake Crescent te rijden; dan kan je misschien Forks als uitvalsbasis gebruiken voor Second Beach, Rialto Beach, etc... en eventueel nog een overnachting nabij Lake Quinault of Hoh Rainforest (laatstgenoemde kan enkel als je kampeert als ik me niet vergis). Het kan er erg druk zijn (ook op de toegangsbaan) dus als je er 's ochtends of 's avonds kan zijn in combinatie met een overnachting, dan kan dat wel bijdragen aan de beleving. Zou alleszins niet terugrijden naar Port Angeles.

Bij de Columbia River Gorge kan het ook lonen om voor iets minder bekende watervallen te gaan of te opteren voor watervallen waarvoor een langere wandeling nodig is.

Bend is een tof plaatsje en er is veel te doen in de buurt. No name lake is een aanrader (alltrails is handig hier, gezien de trail niet helemaal duidelijk is). Smith Rock en Painted Hills zijn beiden de moeite, maar allebei klein. Je zou eentje 's ochtends kunnen doen en het andere 's avonds. Misery Ridge aan Smith Rock wel leuk voor de gieren en andere roofvogels.

Als je Glacier toch in je route opneemt, zou je misschien North Cascades kunnen laten vallen. Als je Glacier laat vallen, kan je anderzijds misschien Redwoods NP in je route opnemen.
tobo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door tobo »

Ik heb net 3d2n Olympic NP met als uitvalsbasis Forks gedaan.
Eerlijk: Hoh is mooi en ik ben blij het bezocht te hebben. Maar: wij zijn daar om 17u toegekomen en om 17u45 waren we binnen.
Als we daar pakweg 2u hadden aangeschoven, dan was het mij dit niet waard. Eenmaal binnen in Hoh is het op de 2 trails ook over de koppen lopen.
Geef mij dan maar de Quinault Rain Forest Trail en de Bogachiel Rain Forest River Trail. Veel minder druk en zoniet zelfs mooier dan Hoh.
IngridUSA
Amerika-expert

Bericht door IngridUSA »

Mocht je ergens in de buurt van Forks een mooie overnachtingsplek vinden, ga dan vooral niet IN Forks zelf zitten. Dat is echt zo’n troosteloze plaats. Ik begrijp het voordeel van de ligging, maar ergens om of rond Forks is vast iets beters te vinden.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Wij hebben Hohrain vorig jaar met een overnachting gedaan (camper). Einde van de dag naar boven gereden (rond 18.00 uur) en toen nog even de ''kleine ronde'' (Hall of Mosses) gewandeld. Het was toen erg rustig. De volgende ochtend de 2e wandeling gedaan (Spruce Bottom, vroeg, dus volledig stil !) en toen rond een uur of 09.00 op weg richting het zuiden (via Quinault, Astoria naar Cannon Beach). Eens dat 2 uur wachttijd de lol van dit gebied wel een beetje afhaalt, maar met een goede planning zeer de moeite waard !

Maarre... ik denk dat het Canada gaat worden voor Jeroen en familie ! :D
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Klopt Paul :)
Maar alsnog dank voor de tips, dit deel van USA gaat er zeker nog wel van komen.
Ik ga verder stoeien met resevering voor Glacier, ik heb nu ineens 4 reserveringen in mijn account...wat een gedoe :D
2018 Florida
2022 California + Hawaii
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

beter 4 dan 0 !! heb je wat te kiezen en te plannen... :lol:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties