Ik heb 2 medicijnen waarvoor een medical certificate nodig zou zijn. Ik heb bij het CAK de online vragenlijst ingevuld. Daar kwam uit dat een medical certificate nodig was met stempels van het CAK en verder navragen bij ambassade van het land van bestemming (omdat Nederland met deze bestemming nog geen afspraken had gemaakt).
Ik heb toen geprobeerd de VS ambassade en het consulaat te bellen maar zonder succes. Wie het lukt

Ik heb daarop het CAK gebeld (ambassadeprobleem uitgelegd) en volgens de telefoniste kon ik gewoon langskomen en dan bij Buitenlandse zaken de tweede stempel krijgen. Ook moest ik per medicijn een verklaring hebben.
Dus twee verklaringen gedownload, geprint en ingevuld, naar huisarts, mooie handtekeningen gekregen en stempels en de dag erop naar het CAK. Ik was er al om 8.50 uur maar geen probleem ik stond met 5 minuten buiten met een imposante doordruk stempel en een handtekening.
Daarop teruggelopen richting Den Haag Centraal alwaar vlakbij het Ministerie van Buitenlandse zaken. Nummertje getrokken voor tijdslot en het grote wachten begon. Na uur en kwartier aan de beurt om te horen te krijgen dat ik voor de USA naar de Rechtbankt moest die vlakbij het CAK zat. Kreeg zelfs een folder mee met hoe te lopen, oftewel, ik was niet de eerste.....
Dus ik weer terug gelopen en naar de Rechtbank. Door de controle en moest naar de Centrale Balie boven (let op, dat is niet de eerste balie). Daar ook nummertje trekken maar dat ging heel snel. Kreeg te horen dat ik eigenlijk maar een (1) formulier nodig had gehad waar allebei de medicijnen op konden. Nu zou ze eigenlijk 2 keer E 26 moeten rekenen. Allebei de formulieren kregen een mooie witte sticker met titel Apostille, verdere info, namen, toestemmingen, handtekeningen etc en een mooie rode namaak lakstempel daar nog bovenop.
Je moet er wat voor doen maar je krijgt er wel wat voor terug

Misschien dat andere reizigers dit allemaal al lang weten maar voor het geval niet: dit was mijn ervaring.