Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Compensatie vertraagde vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
EstherJ
Amerika-ontdekker

Compensatie vertraagde vlucht

Bericht door EstherJ »

Hoi,

Ik ben benieuwd of hier ervaringen zijn met degelijke compensatie als een vlucht flink vertraagd is.
Wij zijn afgelopen zaterdag terug gekomen uit Amerika met flinke vertraging.

We zouden vanuit Denver via New York terug naar Amsterdam vliegen. De vlucht vanuit New York naar Amsterdam hebben we uiteindelijk niet gehaald. Het was in New York heel slecht weer waardoor we niet konden landen. In plaats van 18.45 uur zijn we pas rond 23.30 uur geland. We zijn wel netjes omgeboekt op een andere vlucht, maar die vertrok pas een dag later om 19.00 uur.

We hebben bij KLM geboekt, maar de eerste terugvlucht (Denver - New York) is uitgevoerd door Delta.
Ik heb net al geprobeerd met KLM te bellen, maar de klachten afdeling is niet bereikbaar.

Wordt er bij slecht weer überhaupt gecompenseerd?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / expertise.
Groet, Esther
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Compensatie vertraagde vlucht

Bericht door Pete.Z »

Slecht weer is sowieso overmacht, dan is er geen recht op compensatie.
Ikverzinnogweliets
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Ikverzinnogweliets »

Op zoek naar een Amex referral link? PB mij.
MartijnL
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door MartijnL »

Je kan altijd jouw reisverzekering vragen of zij nog e.e.a. vergoeden! M.b.t. extra kosten, reisdagen e.d. Je moet dan wel vaak bonnetjes kunnen overleggen.
EstherJ
Amerika-ontdekker

Bericht door EstherJ »

Dank voor de reacties en het artikel.
Ik was er inderdaad al bang voor dat slecht weer geen reden was voor vergoeding.

Helaas hebben we geen bonnetjes, maar enkel bankafschrijvingen van eten etc.
Ik heb in ieder geval een klacht ingediend bij Delta, zag een online formulier hiervoor. Maar ik verwacht niet dat hier heel veel uit gaat komen.

Groet, Esther
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Proberen kan je het altijd, je weet nooit.
Maar KLM keert niks uit, weet ik uit ervaring.
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Betalingsbewijzen zijn meestal ook voldoende. Uit datum, tijdstip en naam met locatie valt prima op te maken dat je bv eten hebt aangeschaft. En bewijs van de omboeking heb je toch ook.
Ik zou het zeker indienen want het betreft toch een lange vertraging zo te zien. In je polisvoorwaarden vind je daar meer informatie over.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Hier nog even mijn ervaring met United.
We zouden op 9 mei van AMS via IAH naar PHX vliegen. In de nacht van de vertrek dag kregen we een mailtje van United dat onze vlucht delayed was, en we een alternatieve vlucht konde selecteren. Hierdoor vertrok onze vervangende vlucht ruim een uur eerder, en kwamen we bijna 3 uur later dan gepland aan op PHX.

Bij reclamatie gaven ze ons een travel voucher van US$ 75 per persoon, waar ik niet mee akkoord gegaan ben.

Uiteindelijk beroep gedaan op de EU regeling (if you are informed 7 days or less before departure AND have left more than 1 hour earlier AND arrived more than 2 hours later, you are entitled to receive compensation). Dit betekende dus 50% van €600, per persoon.

Meer informatie kun je o.a. hier vinden https://www.das.nl/reizen-en-verkeer/re ... rde-vlucht of zelf even Googlen.

United gemaild met dit bezwaar en zij stelden toen het volgende voor: of €300 pp cash terug of US$ 500 pp aan travel credit (max. 1 jaar geldig na uitgifte datum certificaat).

Het loont dus echt om bezwaar aan te tekenen, niet alleen in geval van 3+ uur vertraging.

Bezwaar maken kun je eenvoudig zelf kunt doen zonder gebruik te maken van een claim instantie (die min 25% inhouden op de uitkering): een simpel mailtje naar de airline is voldoende. :thumbup:
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Pete.Z schreef:
25 jun 2025, 11:36
Van KLM hoef je niks te verwachten. Die hebben nog nooit van service gehoord.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

@Almere vak V Vandaar dat ik liever naar de US vlieg via Star Alliance en partners (United/Lufthansa)...Delta doet voor mij ook niet meer mee, omdat ik dan ook overgeleverd ben aan KLM en nog erger: Air France. Bij BA moet ik vrijwel altijd via Londen vliegen, dus dat is ook een no-go. Het is alleen jammer dat SAS van alliance gewisseld is, dat vond ik ook een fijne maatschappij om mee te vliegen toen ze nog deel uit maakten van SA.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

BahamaOne schreef:
25 jul 2025, 14:15
Delta doet voor mij ook niet meer mee, omdat ik dan ook overgeleverd ben aan KLM en nog erger: Air France.
Altijd boeken bij Delta. Als er wat is of je moet ze contacten, dan is Delta je aanspreekpunt. Altijd bellen naar Delta in Amerika, niet naar Delta in Amsterdam. Daar word je echt 100 keer beter geholpen dan bij Delta Amsterdam. Wat inderdaad gewoon KLM is.

Voor alle duidelijkheid. Zodra je in een vliegtuig van KLM zit is het allemaal prima. Alles ervoor en erna is een drama. Maar goed, datzelfde geldt ook voor Schiphol.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik heb, behalve dan met proberen iets te claimen, verder alleen goeie ervaringen met KLM hoor.
Zowel Europese als transatlantische vluchten boeken wij echt bij voorkeur bij KLM.
Mijn vrouw verdomd het juist om met Lufthansa te vliegen, daar heeft ze echt heel slechte ervaringen mee, communicatie daar bij vertragingen is echt dramatisch, service aan boord ook.En zo zalmiedereen zijn eigen verhalen en ervaringen hebben.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Pete.Z schreef:
25 jun 2025, 11:36
KLM heeft onze telefoonkosten vergoed toen we belachelijk lang in de wacht hingen bij de klantenservice.
Gewoon op basis van een printscreen van de tarieven om naar NL te bellen en een screenshot met de duur van het gesprek. En beiden een voucher van €800,-. Voor ons meer dan prima afgehandeld. Overigens ging dit om een geannuleerde terugvlucht, 25 uur vior vertrek. Dus min of meer hetzelfde als BahamaOne hierboven ook noemt.

Wij hebben Delta dan weer niet hoog staan na een bijzonder slechte service en gebrek aan informatie bij een vertraging en een abominabel slechte service in het vliegtuig (vlucht AMS ORD zonder eten want precies toen eten uitgeserveerd ging worden turbulentie).
En zoals eerder hier geschreven heeft iedereen zo zijn eigen ervaring en verhaal.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Geannuleerde vlucht zal best vergoed worden, dit ging over vertraging, daar heb ik slechte ervaringing mee.
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Ik had het meer over de telefoonkosten (€115,-) die zonder probleem of zelfs maar 'officiële' factuur werden vergoed. Want daar ging het volgens mij ook over; de vraag of je zaken terug krijgt als er geen bonnen van zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer