Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Michel & fam: schema West-Canada naar Yellowstone - Zomer 2026 - Tips gevraagd!

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Michel & fam
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Michel & fam: schema West-Canada naar Yellowstone - Zomer 2026 - Tips gevraagd!

Bericht door Michel & fam »

Hallo!

Volgend jaar willen wij een mooie reis gaan maken naar het Westen van Canada, gecombineerd met een bezoek aan Yellowstone. Beide staan hoog op ons lijstje, en willen we graag combineren. Het gaat om een autorondreis met 2 volwassenen en een zoon van 6 jaar oud in de zomervakantie van 2026. We hebben inmiddels de volgende opzet staan:

1: Amsterdam - Seattle
2: Seattle - Vancouver
3: Vancouver
4: Vancouver - Kelowna (of dag langer Vancouver, en dag minder Kelowna)
5: Kelowna
6: Kelowna
7: Kelowna - Clearwater
8: Clearwater (Wells Gray)
9: Clearwater - Jasper
10: Jasper
11: Jasper - Icefields Parkway (tot Crossing Resort)
12: Icefields Parkway - Lake Louise / Golden
13: Lake Louise / Golden - Banff / Canmore
14: Banff / Canmore
15: Banff / Canmore - Waterton Lakes
16: Waterton Lakes - Glacier
17: Glacier
18: Glacier - Bozeman
19: Bozeman - Yellowstone (Roosevelt)
20: Yellowstone (Lake lodge)
21: Yellowstone (Old faithful)
22: Yellowstone (Old faithful)
23: Yellowstone - Jackson (via Grand Teton)
24: Jackson - Airport
25: Amsterdam

Ik ben vooral benieuwd of er hier een kenner is die nog goede tips heeft om deze reis te optimaliseren. Moeten er nog zaken anders? Of ergens juist langer of korter? (We hebben geprobeerd de rij-afstanden redelijk te beperken en het tempo niet al te hoog te houden. )

Of Stel: we willen nog 2 nachten toevoegen, waar kunnen we dat dan het beste doen? Of ontbreekt er nog iets? Heel benieuwd naar de reacties!
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Reisschema West-Canada naar Yellowstone - Zomer 2026 - Tips gevraagd!

Bericht door paulr »

Mooi plan maar... denk dat je een probleem gaat krijgen met de autohuur. Ik denk dat je deze niet in Jackson kan inleveren als je 'm in Canada gaat ophalen.
Het is te omzeilen door te starten in Vancouver en te eindigen in Calgary. Dan zal je wel de route wat moeten aanpassen om dit voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld de zuidelijke route door Canada en dan eerst naar Glacier/Yellowstone en dan de Canadese Rockies. Ik denk echter dat dit wél wat teveel km's gaat worden en dat je dit niet gaat redden met 24 dagen.
Andere overweging: starten en eindigen in Calgary. Dan kun je bijvoorbeeld eerst zuidelijk naar Yellowstone/Grand Teton gaan, dan ''rustig aan'' terug naar het noorden en de Rockies doen. Ook hier zouden een paar dagen extra wel fijn zijn. Wij hebben zoiets 3 jaar geleden gedaan: grootste deel was Yellowstone/GT/Glacier met vervolgens een weekje regio Golden/Banff (Jasper hadden we al eens gehad).
Of natuurlijk starten in Seattle, dan naar Canada en eindigen in Jackson. Dan huur je de auto in de USA.
Kortom: Canada en USA is zeker te combineren, maar je zal een keuze qua start- en eindpunt in één land moeten kiezen. Sowieso is wat je wilt doen best ambitueus in 24 dagen. Een dag of 3-4 extra zou mooi zijn en die zou ik dan inzetten in zeker 1 nacht Glacier en wellicht zelfs 2 nachten Grand Teton op het einde...
succes met deze puzzel !
Paul
Michel & fam
Amerika-ontdekker

Hi Paul, bedankt voor je suggesties! Idee is inderdaad om de auto op te halen in Seattle, en dus ook weer in de VS in te leveren. Suggesties voor extra tijd in Glacier en GT neem ik mee. Is 1 volledige dag in Glacier niet genoeg?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Over Canada kan ik niets zeggen, maar een extra dag Glacier is inderdaad niet verkeerd. En ook voor Yellowstone zou een extra dag niet gek zijn, net als voor Grand Teton.

Leg op tijd (zo ongeveer nu) de accommodatie in Glacier NP en Yellowstone vast. Reserveer desnoods nu meerdere nachten, annuleren kan later wel.

Marianne
Michel & fam
Amerika-ontdekker

Hi Marianne,

Bedankt voor je reactie! Op basis van jouw ervaringen: waar zou het het meest waardevol zijn om nog een extra dag toe te voegen?

Is dat dan in Glacier (hebben we 2 nachten, dus 1 volle dag), Yellowstone (bovenop de 4 nachten nu), of Grand Teton (nu 1 dag onderweg van Old faithful naar Jackson)?

Omdat we met een 6-jarige reizen, zullen we geen superlange wandelingen maken. Ben benieuwd wat dan de beste extra dag zou zijn.

PS. Ik heb inderdaad 5 augustus in de agenda staan om accommodaties in Yellowstone te boeken. Vandaar ook nu de laatste check voor tips om de planning aan te passen. :-)
Laatst gewijzigd door Michel & fam op 28 jul 2025, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Oei, haha… ff overheen gelezen !
Ja, zo via SEA gaat het dus goed, maar zoals gezegd: eigenlijk is de rit best fors en kom je (overal) wat tijd tekort…. Vergis je niet in de afstanden. En ik vind Canada, meer dan de USA juist leuk om allerlei leuke dingen onderweg te doen, zeker ook met kinderen. Wandelen hoeft zeker niet overal, denk eens aan een fietstochtje (bijv bij Kelowna: Myrna), maar ook een berenexcursie, een liftje, wellicht varen… ik denk dat je erg veel hooi (lees km,s) op je vork neemt met deze combi. Wellicht gewoon Vancouver - Calgary overwegen ? Of alleen een one way van Seattle naar Jackson, maar dan de hoogtepunten in Oregon en Washington doen ?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Michel & fam schreef:
28 jul 2025, 19:18
Op basis van jouw ervaringen: waar zou het het meest waardevol zijn om nog een extra dag toe te voegen?
Over Glacier kan ik niet zoveel zeggen; wij zijn er ooit in juni geweest, maar toen lag er te veel sneeuw om iets te kunnen doen. Als je niet (veel) gaat wandelen is 1 dag wellicht wel voldoende, eker als je de dag ervoor en erna nog tijd hebt daar.
Als je vanuit Bozeman rechtstreeks naar Yellowstone rijdt heb je die dag voor het grootste deel ook voor het park, dus dan kan het met 4 nachten. Maar hou er wel rekening mee dat je die tijd echt wel nodig hebt, ok als je niet wandelt. Het park is ontzettend groot, met vaak opstoppingen in het verkeer. En het wild en de geisers laten zich niet op commando zien, dus neem de tijd om te wachten op een uitbarsting.

Marianne
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Autohuur vanuit Seattle en terug brengen in Jackson zou geen probleem moeten zijn, let wel op dat sommige verhuurder drop off kosten aanrekenen. Mogelijk kan je ook kijken voor vertrek uit Vancouver en terug vanuit Calgary, weet niet of dat voordeliger is wat vluchten betreft en autohuur, beetje uitzoek werk vrees ik.

Ik ben niet bekend met het Amerika gedeelte (Glacier en Yellowstone), maar wel met het Canada gedeelte en zelf al regelmatig gedaan. Ik zou geen 2 volle dagen doen in Kelowna en deze dag ofwel bij Vancouver zetten ofwel ergens anders toevoegen. Golden zou ik er ook niet bij doen, lijkt me een beetje uit de richting en weer extra rijden. Ik zou eerder kijken om in Yoho NP te verblijven, een prima uitvalsbasis voor Yoho NP en Banff NP. Ik kan je de Truffle Pigs Lodge (https://www.trufflepigs.com/lodge) aanraden en is nog redelijk te doen wat prijs betreft (zelf ook al enkele keren verbleven). Verder heb je in Field ook vele guesthouses, dat is bij mensen thuis die hun onder- of bovenverdieping verhuren. Zo heb je je eigen prive ingang tot de hele verdieping met keuken, slaapkamer(s), badkamer en woonkamer. Deze vallen meestal nog goed mee in prijs en dit is een goede webiste hiervoor: https://www.field.ca/accommodations/

Hier een beetje een aangepaste route (enkel het Canada gedeelte) en hoe ik het persoonlijk zou indelen:
Als je nog extra dagen hebt zou je er nog eentje kunnen toevoegen bij Vancouver en Banff of Banff en ergens bij Glacier of Yellowstone, met deze ben ik niet bekend.

2: Seattle - Vancouver
4: Vancouver - Kelowna
6: Kelowna - Clearwater
7: Clearwater - Wells Gray
8: Clearwater - Jasper
9: Jasper
12: Icefields Parkway - Field/Yoho NP
13: Yoho NP
14: Banff NP/Canmore
15: Banff / Canmore - Waterton Lakes
16: Waterton Lakes - Glacier
17: Glacier
18: Glacier - Bozeman
19: Bozeman - Yellowstone (Roosevelt)
20: Yellowstone (Lake lodge)
21: Yellowstone (Old faithful)
23: Yellowstone - Jackson (via Grand Teton)
24: Jackson - Airport
25: Amsterdam
Michel & fam
Amerika-ontdekker

Dankjewel Ann! De tip voor Field is heel fijn, daar zaten we echt nog mee te worstelen! Die lodge ligt inderdaad een stuk gunstiger en toch betaalbaar! :-)
Als je nog meer accommodaties kunt aanraden, laat je dat dan weten?

De extra nacht in Kelowna hadden we nu even gedaan om het tempo in her begin van de reis wat lager te houden vanwege de jetlag van de kleine man. En qua klimaat zag het er daar wel lekker uit. Maar is een tweede volle dag in Vancouver dan leuker denk je?
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Mooie reis!
Let op als je naar Glacier NP gaat: accommodaties zijn daar heel snel volgeboekt, dus reserveer op tijd.

Probeer tenminste één van de twee nachten in Many Glacier te overnachten. Dan zit je in het mooiste deel van het park. Daar zijn twee hotels: het Many Glacier Hotel en de Swiftcurrent Motor Inn.

De tweede nacht zou ik proberen te boeken aan de Going-to-the-Sun Road (Rising Sun Motor Inn). Zo kun je ‘s morgens vroeg bij het hoogste punt zijn (Logan Pass). De parkeerplaats raakt daar namelijk snel vol.
De wandeling naar Hidden Lake Overlook is schitterend en niet zo lang. Ook voor een zesjarige goed te doen, denk ik. En extra leuk omdat je vaak dieren ziet (marmotten, berggeiten).

Tussen Glacier en Yellowstone heb je nu Bozeman staan als tussenstop. Je zou ook kunnen overwegen om te overnachten in Red Lodge (gezellig plaatsje) en de volgende dag via de prachtige Beartooth Highway naar Yellowstone te rijden. Dan rij je ook door Lamar Valley waar meestal heel veel bizons rondlopen.
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Als je in het begin wat rust wil dan is een extra dag in Kelowna prima of je kan ook kiezen voor Vancouver. In Kelowna zijn mooie stranden aan Okanagan Lake en speeltuintjes. Vancouver is een leuke stad en genoeg om jullie 2 dagen bezig te houden met speeltuintjes en ook mooie stranden, een kids market, leuke bootjes op het water om heen en weer te varen (False Creek Ferries) naar verschillende plaatsen. Dus kijk wat jullie voorkeur heeft.
Michel & fam
Amerika-ontdekker

Re: Reis Michel & fam: schema West-Canada naar Yellowstone - Zomer 2026 - Tips gevraagd!

Nogmaals dank voor alle waardevolle input! We hebben het schema een beetje aangepast, met o.a. overnachting in Field, en een extra nacht in Colter bay village, zodat er wat meer tijd ontstaat voor Yellowstone én Grand Teton. Ook bij Glacier willen we nu in het park zelf overnachten, zodat we niet onnodig extra hoeven te rijden en op tijd op de Going-to-the-sun-road zijn:

Nieuw schema:
2: Seattle - Vancouver (ochtend, dus ook al middag in Vancouver)
4: Vancouver - Kelowna (of dag langer Vancouver, en dag minder Kelowna)
6: Kelowna
7: Kelowna - Clearwater
8: Clearwater (Wells Gray)
9: Clearwater - Jasper
12: Icefields Parkway - Field
13: Field - Banff/Canmore
14: Banff/Canmore
15: Banff/Canmore - Waterton Lakes
16: Waterton Lakes (rustdag in Pincher Creek)
17: Waterton Lakes - Glacier (Rising sun motor inn)
18: Glacier
19: Glacier - Bozeman
20: Bozeman - Yellowstone (Roosevelt)
21: Yellowstone (Lake lodge)
23: Yellowstone (Old faithful)
24: Yellowstone - Colter bay village
25: Colter bay village - Jackson (Grand Teton)
26: Jackson - Airport
27: Amsterdam

Dan eigenlijk nog een paar vragen:
- Volgens mij veel nuttige tips verwerkt in het schema. Nog aanvullende suggesties?
- Is de volgorde/indeling voor Yellowstone logisch op basis van aankomst uit het Noorden en vertrek richting Zuiden?
- De tip voor accommodatie in Field was heel nuttig. Zijn er nog meer aanraders voor betaalbare, maar prima hotels/lodges op deze route? (Die in de NP's zelf hoop ik volgende week te boeken :-))

Bedankt weer!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Michel & fam: schema West-Canada naar Yellowstone - Zomer 2026 - Tips gevraagd!

Is het de bedoeling om via de Beartooth Hwy te rijden? Dan is Roosevelt mooi als eerste stop in Yellowstone. Overweeg ook eens om dan in Red Lodge te overnachten in plaats van in Bozeman zoals Felicitas aangaf.
Bij Old Faithful heb je meerdere mogelijkheden. Als je een eigen badkamer wilt is de Frontier cabin bij de Snow Lodge de beste keus, qua prijs. Maar mooier is het om in de Inn te zitten. De kamers zonder eigen badkamer (wel een wastafel) liggen mooi en zijn relatief betaalbaar. De OF Lodge is ook een mogelijkheid maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Zie voor onze kamer in de Inn hier en hier.

Als het beter uitkomt met de reserveringen kun je ook OF en Lake omdraaien. Eigenlijk maakt het niet veel uit wat je doet, je rijdt sowieso veel in het park. Maar verschillende accommodaties is wel mooi omdat je dan altijd wel ergens dicht bij een bezienswaardigheid zit.
Kijk eens in ons 2015-verlsag; toen hadden we 4 verschillende accommodaties omdat we laat waren met boeken. Je plant dan gewoon de route afhankelijk van waar je overnacht.

Colter Bay is een aanrader; wij zaten daar in 2015, zie ook daarvoor ons verslag.

Marianne
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Via Red Lodge en Beartooth Highway is een aanrader, maar wordt wel krap zoals het schema nu is. Het is een lange rijdag van Glacier naar Red Lodge, zeker voor een zes-jarige. Een extra overnachting na Glacier zou mooi zijn om de lange reis wat op te splitsen en iets meer tijd te hebben voor Glacier.

Een leuke stop onderweg naar Red Lodge is Greycliff Prairie Dog Town State Park. Vlak langs de snelweg. Een heuvel vol met nieuwsgierige prairie dogs.
VDW31
Amerika-ontdekker

Bericht door VDW31 »

Regio Kelowna kan leuk zijn om een wine tasting te doen. Er zijn wel wat wineries in de regio. Maar er zijn leukere plaatsen om meer dan 1 nacht te verblijven.

Wat Glacier NP betreft, mocht je pech hebben en niet de accommodaties kunnen boeken die je in gedachten had; hoef je niet noodzakelijk te wanhopen. Er zijn best veel annulaties en als je het geregeld opvolgt, bestaat er zeker een kans dat je wel eens terug beschikbaarheid ziet. Natuurlijk prettiger als je direct kan boeken zodra the booking window opent.
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Dit lijkt me een prima route en ik denk dat de keuze ofwel 2 dagen Vancouver ofwel 2 dagen Kelowna niet veel uitmaakt, ga op jullie eigen gevoel af wat jullie meer aantrekt. In Kelowna kan je inderdaad een wijntour of dergelijke doen en verder heb je daar ook Myra Canyon waar je fietsen kan huren en een hele trail kan fietsen: https://www.myracanyonrental.com/. Afhankelijk van welke periode je gaat is het misschien ook leuk om bij 1 van de vele fruitgaarden een "u-pick" te doen waar je in de zomermaanden vers fruit kan gaan plukken zoals kersen, perzikken, abrikozen en dergelijke. En als je niet zelf wil plukken, koop dan wat lekker vers fruit bij de vele fruitstanden die je tegenkomt.

In Jasper heb je ook vele guesthouses in Jasper town zoals in Field, dus bij mensen thuis die hun onder- of bovenverdieping verhuren. Zo heb je je eigen prive ingang tot de hele verdieping met keuken, slaapkamer(s), badkamer en woonkamer. Deze vallen meestal nog goed mee in prijs en dit is een goede webiste hiervoor: https://stayinjasper.com/search-accommodations/ (zelf al enkele keren goede ervaringen mee gehad). Ik stel wel voor om de guesthouse naar jullie keuze even te contacteren om te zien of ze nog open zijn, dit omdat er een deel in de rook opgegaan zijn door de brand van vorig jaar.
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Intothewild67 »

Hele mooie route! Ik heb dit in 2023 gedaan alleen in de omgekeerde richting en begin en eind vanuit Seattle.
Het mooiste vond ik Waterton. Heerlijk rustig en mooi.
Banff is ontzettend druk en toeristisch, zelfs in oktober. Jasper is stukken beter te doen.
3 dagen Kelowna zou ik ook niet doen, dan zou ik 1 dag naar Kamloops rijden of 1 dag meer in Glacier.
Verder zou ik er niet veel aan veranderen.
Michel & fam
Amerika-ontdekker

Bedankt weer voor het meedenken allemaal! Het is voor Glacier inmiddels gelukt om een nacht in het park aan de GTTSR te reserveren (Rising sun motor inn), dus slapen in het park zelf levert daar alvast wat extra tijd op. Blij mee! Ook tips voor andere verblijven zijn heel fijn, en goed om te horen dat Colter bay en Waterton ook erg zijn bevallen. :-)

Ook naar de Beartooth Hwy hebben we nog goed gekeken. Ziet er heel tof uit, maar we vinden het met een 6-jarige achterin toch iets te ver omrijden. Die bewaren we dus voor een andere keer.

De 3-nachten Kelowna staan nog in het schema, maar gaan we laten afhangen van waar we een mooie accommodatie vinden. Kan (obv de tips) ook nog een extra nacht Vancouver worden, of eentje in Kamloops.
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Intothewild67 »

Ik zou toch nog eens heel goed kijken naar Beartooth Highway. Dat is misschien wel (na Icefields Parkway) de mooiste weg op je route.
Yellowstone - Bozeman - Glacier (jouw route) is 6u17m via Google Maps.
Yellowstone - Glacier via Beartooth is 8u17m.
Dat scheelt 2 uur maar de weg is 10x mooier.
Ik zou deze echt niet overslaan als ik jou was.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

De Beartooth Hwy is inderdaad prachtig en ik zou proberen hem in te passen, maar dan zou ik denk ik een overnachting onderweg inplannen, anders wordt het wel een hele lange dag en kun je niet rustig genieten en hier en daar uitstappen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer