Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Ijsland juni/juli 2026
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Ijsland juni/juli 2026
Eerder heb ik op dit forum al om autoverhuurtips gevraagd.
Inmiddels ben ik begonnen met het uitzetten van de reis waar ik onverwacht toch wel wat meer vaart achter moet zetten.
Wij gaan met 3 en had al gezien dat kamers voor 3 personen schaars en duur zijn. Het is niet zoals in Amerika dat er vaak standaard kamers zijn met 2 queens.
Goedkoper dan 200 vind ik vrijwel nergens (enkele uitzondering) en vaak loopt de prijs op tot 300 of daarboven (zeker op bepaalde locaties).
Maar wat ik niet had verwacht, is dat er begin juli nu al kamers voor (juist) 3 personen zijn uitverkocht op sommige plekken. Dus wil toch heel snel alle accommodaties (met annuleringsmogelijkheid) gaan boeken en later kijken of het nog beter/ goedkoper kan.
Ik heb daarom nu ook al onderstaande reis uitgezet en daarbij veel gebruik gemaakt van reisverslagen van forumleden.
Ik heb alleen 1 dag over die ergens geplaatst kan worden. Dus daarvoor vraag ik advies! We hoeven Reykjavik niet persé te zien dus bij voorkeur ergens anders.
Of wellicht vinden jullie dat sommige dagen te vol zijn.
Hoor het graag.
Bedankt!
Inmiddels ben ik begonnen met het uitzetten van de reis waar ik onverwacht toch wel wat meer vaart achter moet zetten.
Wij gaan met 3 en had al gezien dat kamers voor 3 personen schaars en duur zijn. Het is niet zoals in Amerika dat er vaak standaard kamers zijn met 2 queens.
Goedkoper dan 200 vind ik vrijwel nergens (enkele uitzondering) en vaak loopt de prijs op tot 300 of daarboven (zeker op bepaalde locaties).
Maar wat ik niet had verwacht, is dat er begin juli nu al kamers voor (juist) 3 personen zijn uitverkocht op sommige plekken. Dus wil toch heel snel alle accommodaties (met annuleringsmogelijkheid) gaan boeken en later kijken of het nog beter/ goedkoper kan.
Ik heb daarom nu ook al onderstaande reis uitgezet en daarbij veel gebruik gemaakt van reisverslagen van forumleden.
Ik heb alleen 1 dag over die ergens geplaatst kan worden. Dus daarvoor vraag ik advies! We hoeven Reykjavik niet persé te zien dus bij voorkeur ergens anders.
Of wellicht vinden jullie dat sommige dagen te vol zijn.
Hoor het graag.
Bedankt!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Ijsland juni/juli 2026
Het lijkt qua indeling op onze route. Ik vind het lastig om te zeggen waar je meer tijd zou kunnen gebruiken. Wij hebben gemerkt dat het weer wel een belangrijke factor is in wat je wel en niet doet op een dag. En we hebben ook wel eens veel tijd verloren vanwege wegwerkzaamheden. Wat dat betreft is het denk ik niet gek om ergens halverwege een extra overnachting te doen.
Jullie hebben in juni/juli ook lange dagen. Dat is heerlijk, maar let er op dat je wel tijdig een restaurant opzoekt; je hebt de neiging om tot heel laat door te gaan maar daar houden de restaurants geen rekening mee. Als je zelf gaat koken is dat geen probleem natuurlijk, ik weet niet of dat de bedoeling is? Je hebt wel overnachtingsgelegenheden waar je zelf kunt koken.
En ja, lastig om iets te vinden voor 3 personen!
Marianne
Jullie hebben in juni/juli ook lange dagen. Dat is heerlijk, maar let er op dat je wel tijdig een restaurant opzoekt; je hebt de neiging om tot heel laat door te gaan maar daar houden de restaurants geen rekening mee. Als je zelf gaat koken is dat geen probleem natuurlijk, ik weet niet of dat de bedoeling is? Je hebt wel overnachtingsgelegenheden waar je zelf kunt koken.
En ja, lastig om iets te vinden voor 3 personen!
Marianne
-
- Amerikakenner
Ik wil inderdaad vaak zelf koken.
Wil ook een koeltas meenemen. Ik neem aan dat ze daar ook gewoon ijszakken verkopen?
Vind het wel lastig om o.b.v. reviews te bepalen in hoeverre ik zelf pannen en (camping)servies mee moet nemen.
Zijn zaken als pasta, rijst etc. wel redelijk betaalbaar in de supermarkten of aan wat voor soort prijzen moet ik denken?
Het is jammer dat je tegenwoordig niet meer gewoon op de bonnefooi kunt gaan en inderdaad het weer mee laten bepalen hoe lang je ergens blijft.
Dat doe ik nu wel in Europa wanneer ik in juni ga kamperen.
Heerlijk die vrijheid maar dat gaat in ijsland niet lukken, zeker niet nu we met 3 gaan dus maar hopen dat het weer mee zit...
Wil ook een koeltas meenemen. Ik neem aan dat ze daar ook gewoon ijszakken verkopen?
Vind het wel lastig om o.b.v. reviews te bepalen in hoeverre ik zelf pannen en (camping)servies mee moet nemen.
Zijn zaken als pasta, rijst etc. wel redelijk betaalbaar in de supermarkten of aan wat voor soort prijzen moet ik denken?
Het is jammer dat je tegenwoordig niet meer gewoon op de bonnefooi kunt gaan en inderdaad het weer mee laten bepalen hoe lang je ergens blijft.
Dat doe ik nu wel in Europa wanneer ik in juni ga kamperen.
Heerlijk die vrijheid maar dat gaat in ijsland niet lukken, zeker niet nu we met 3 gaan dus maar hopen dat het weer mee zit...
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Eten is goed verkrijgbaar in de supermarkten, maar alles is duurder dan hier. Maar of een pak rijst nu 1, 2 of 3 euro kost, je hebt het toch nodig. Het is en blijft een eiland en er wordt gezien het klimaat ook weinig verbouwd natuurlijk. Naast overnachtingen is uit eten ook niet goedkoop (vond ik 2 jaar geleden). Dus boodschappen is een prima alternatief, al is het maar deels. Maar ze hebben wel prima winkels en goed gevulde supermarkten.
-
- Amerikakenner
Verkopen supermarkten ook vleesvervangers zoals hier (buiten peulvruchten)? In Noorwegen bijvoorbeeld was dit (paar jaar geleden) alleen in de echt grotere supermarkten.
-
- Amerika-expert
Geen idee, maar volgens mij mag je wel bepaalde dingen invoeren, dus misschien is meenemen nog een optie.
De prijzen in de IJslandse supermarkten vond ik eigenlijk wel meevallen. Alleen vlees en kaas waren echt onbetaalbaar. De eerste keer IJsland in 2020 heb ik overwogen wat boodschappen mee te nemen van huis, maar ben blij dat we dat niet gedaan hebben.
De Bonus is dacht ik de meest betaalbare supermarkt en vind je door het hele land. Wij deden elke keer boodschappen voor 2 of 3 dagen. En omdat we amper vlees en geen kaas kochten hadden we geen ijs nodig in de koelbox. Als we al vlees aten dan aten we dat op de dag dat we boodschappen deden.
Uit eten is echt heel duur. Wij hebben alleen een keer pizza gegeten en een keer fish&chips. En verder lekker zelf gekookt.
Je dag over zou ik zeker bij Landmannalaugar doen! Je kunt daar ook nog de F208 rijden, een erg mooie route! En bij slecht weer heb je dan nog een dag speling. Aangezien je naar Landmannalaugar gaat neem ik aan dat je een 4x4 heb gehuurd? Om Landmannalaugar te bezoeken hebben wij in Asolfsstadir overnacht. Wel wat verder rijden dan vanaf dat Highlandcenter in Hrauneyjar, maar aanzienlijk beter te betalen.
Voor de Studlagil canyon mag je wel 4 uur uittrekken. Ervan uitgaande dat je niet alleen bij het viewpoint stopt, maar echt de wandeling naar de basaltrotsen toe gaat maken.
Afhankelijk van je vluchttijden zou je Reykjavik nog kunnen bezoeken op de dag van vertrek. Aan 2 à 3 uur heb je wel genoeg.
Nog een tip: Vík is echt onbetaalbaar geworden (Vík Apartments waar we in 2020 verbleven kostte toen € 161,-. In 2026 kost het € 625,-
). Daarom zaten we in 2022 in Lækjaborgir en in een cabin tegenover de Seljalandsfoss. Alsnog duur, maar niet zo idioot als in Vík.
De Bonus is dacht ik de meest betaalbare supermarkt en vind je door het hele land. Wij deden elke keer boodschappen voor 2 of 3 dagen. En omdat we amper vlees en geen kaas kochten hadden we geen ijs nodig in de koelbox. Als we al vlees aten dan aten we dat op de dag dat we boodschappen deden.
Uit eten is echt heel duur. Wij hebben alleen een keer pizza gegeten en een keer fish&chips. En verder lekker zelf gekookt.
Je dag over zou ik zeker bij Landmannalaugar doen! Je kunt daar ook nog de F208 rijden, een erg mooie route! En bij slecht weer heb je dan nog een dag speling. Aangezien je naar Landmannalaugar gaat neem ik aan dat je een 4x4 heb gehuurd? Om Landmannalaugar te bezoeken hebben wij in Asolfsstadir overnacht. Wel wat verder rijden dan vanaf dat Highlandcenter in Hrauneyjar, maar aanzienlijk beter te betalen.
Voor de Studlagil canyon mag je wel 4 uur uittrekken. Ervan uitgaande dat je niet alleen bij het viewpoint stopt, maar echt de wandeling naar de basaltrotsen toe gaat maken.
Afhankelijk van je vluchttijden zou je Reykjavik nog kunnen bezoeken op de dag van vertrek. Aan 2 à 3 uur heb je wel genoeg.
Nog een tip: Vík is echt onbetaalbaar geworden (Vík Apartments waar we in 2020 verbleven kostte toen € 161,-. In 2026 kost het € 625,-

Reisverslagen USA:
2019 - West-USA (17 dagen) - wordt nog overgezet naar Blogspot
2024 - West-USA & Yellowstone (21 dagen)
2019 - West-USA (17 dagen) - wordt nog overgezet naar Blogspot
2024 - West-USA & Yellowstone (21 dagen)
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij hadden nooit problemen om in restaurants iets vegetarisch te vinden. Omdat we niet zelf gekookt hebben heb ik niet echt gelet op vleesvervangers in supermarkten, maar bijvoorbeeld linzen en kikkererwten zullen toch zeker wel verkrijgbaar zijn. Je kunt eventueel ook wat van dat gedroogde vega-gehakt meenemen.
Maar of dat nodig is? IJsland schijnt een zeer vega-vriendelijk land te zijn. Zie bijvoorbeeld dit artikel:
https://curioustravelbug.com/iceland-ve ... ood-guide/
Marianne
Maar of dat nodig is? IJsland schijnt een zeer vega-vriendelijk land te zijn. Zie bijvoorbeeld dit artikel:
https://curioustravelbug.com/iceland-ve ... ood-guide/
Marianne
-
- Amerikakenner
Heel erg bedankt voor dit artikel. Dat valt me enorm mee. Hoef ik daar verder niet over na te denken!
-
- Amerikakenner
Naar de VS heb ik een kilo kaas meegenomen en dat wil ik nu weer doen omdat we veel kaas eten maar ook kieskeurig zijn m.b.t. het soort kaas.1N9R1D schreef: ↑02 aug 2025, 17:29De prijzen in de IJslandse supermarkten vond ik eigenlijk wel meevallen. Alleen vlees en kaas waren echt onbetaalbaar.
Je dag over zou ik zeker bij Landmannalaugar doen! Je kunt daar ook nog de F208 rijden, een erg mooie route! En bij slecht weer heb je dan nog een dag speling. Aangezien je naar Landmannalaugar gaat neem ik aan dat je een 4x4 heb gehuurd?
Verder veel koken en af en toe uit eten dus neem koeltas mee en koop toch maar ijs daar.
Ben zeker van plan een 4x4 te huren omdat we ook elders op F-wegen gaan rijden.
Goed dat je dat zegt over de canyon. Dat had ik niet ingepland. Wel om naar de basaltrotsen te lopen maar geen idee dat dit zoveel tijd in beslag zou nemen.
Verder bedankt voor je accommodatie tips!
-
- Amerikakenner
Weet jij nog hoe die cabin tegenover de waterval heette?1N9R1D schreef: ↑02 aug 2025, 17:29Nog een tip: Vík is echt onbetaalbaar geworden (Vík Apartments waar we in 2020 verbleven kostte toen € 161,-. In 2026 kost het € 625,-). Daarom zaten we in 2022 in Lækjaborgir en in een cabin tegenover de Seljalandsfoss. Alsnog duur, maar niet zo idioot als in Vík.
Kan daar geen cottage vinden, wel een heel prijzig hotel en een hostel maar die heeft geen cabins.
-
- Amerika-expert
Om de Stuðlagil het best te kunnen zien is het zaak om deze vanaf de oostkant te bekijken. Dat is een langere wandeling dan vanaf de westkant. Deze laatste is dan ook wel minder mooi. Je kunt het opzoeken. En ik zou ook zeker vroeg gaan indien mogelijk.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 1394 Weergaves
-
Laatste bericht door Sandramarcel
-
- 46 Reacties