Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
hemmie
Amerika-expert

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Wat bedoel je met outbound? Zo ver ik weet is dat de heenreis, dus dat zou niet meer kunnen, want dan is je esta al vervallen.
Terug in Texas!
Dikke
Amerika-ontdekker

Bericht door Dikke »

@hemmie : beide termen zorgen duidelijk voor verwarring zo ook bij mij :!: Onze heenvlucht valt perfect binnen de geldigheid van onze ESTA en onze terugvlucht hebben we drie dagen na het verstrijken van onze ESTA.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

@Dikke Jij zorgt zelf voor verwarring met die term. Zoals mtl al schreef kun je op jouw ESTA het land binnen gaan.
Zie ook de FAQ op de officiële ESTA site: https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en.
Daar vind je onder Most Popular Questions/How long is my ESTA valid for? dit:
If your ESTA expires while in the U.S. it will not affect your departure.

Marianne
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Inbound of Outbound, Google zegt dit:

In het luchtvaartjargon betekent "inbound" een aankomende vlucht, terwijl "outbound" een vertrekkende vlucht is. In essentie is een inbound vlucht een vlucht die op een luchthaven arriveert, en een outbound vlucht is een vlucht die vanaf een luchthaven vertrekt
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Dikke
Amerika-ontdekker

Bericht door Dikke »

Ruud2004 schreef:
14 jul 2025, 13:20
Inbound of Outbound, Google zegt dit:

In het luchtvaartjargon betekent "inbound" een aankomende vlucht, terwijl "outbound" een vertrekkende vlucht is. In essentie is een inbound vlucht een vlucht die op een luchthaven arriveert, en een outbound vlucht is een vlucht die vanaf een luchthaven vertrekt
Bedankt @Ruud2004 Het blijft echt wel verwarrend maar de essentie is dat onze ESTA nog geldig is op het moment we aankomen in LV :thumbup:
bigoak
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bigoak »

Ik had al een apart topic gestart, maar iemand verwees me naar dit item. Dus nu ook maar even hier. Iemand die de rechten heeft, mag het andere topic ofwel verplaatsen, dan wel verwijderen.

Iemand van ons reisgezelschap heeft bij de ESTA aanvraag een vraag niet goed beantwoord omdat deze niet helemaal begrepen werd. We gaan in oktober en november een rondje in het noordoosten van de VS doen en gaan daarbij enkele dagen door Canada (Montreal - Kingston - Toronto - Niagara Falls). Hierdoor dacht zij dat de vraag of ze op doorreis was met ja beantwoord moest worden:
esta.png
esta.png (9.27 KiB) 1140 keer bekeken
Volgens mij is dit alleen nodig als je op een vliegveld in de VS een tussenstop maakt naar een ander land zoals Mexico of een van de Zuid Amerikaanse landen. We hebben al getracht dit aan te passen, maar we kunnen alleen het email adres en het eerste hotel aanpassen.

Wat te doen? Nieuwe ESTA aanvragen?
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x), 2024 (2x)
2025: ??
www.bigoak67.nl
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

Sorry voor de hele lap tekst :lol: Maar zoals ik in het aparte topic al schreef. Het lijkt mij geen probleem en naar mijn mening is een nieuwe aanvraag niet nodig.

Je ESTA is immers 2 jaar geldig of tot het moment dat je paspoort verloopt en het kan best zijn dat je binnen de geldigheidstermijn van die ESTA de VS nogmaals bezoekt en dit keer niet op doorreis bent (volgens je ESTA dan). Dan staat er ook nog steeds dat je op doorreis bent op die ESTA, terwijl die ESTA gewoon nog geldig is.

Dat zou betekenen dat het dan bij de volgende reis opeens een probleem zou zijn? Je bent dan immers niet meer op doorreis maar doet een bestemming aan in de VS.

Dus ik zie niet in waarom nu wel. Er zijn wel meer zaken die kunnen veranderen op die ESTA die niet direct een probleem opleveren, zoals verandering van werkgever of een verhuizing. Ook dat kun je allemaal niet aanpassen maar dat maakt die ESTA niet direct ongeldig. Stel je wisselt vlak voor je reis van baan. Dan klopt het niet meer met wat op je ESTA staat. Maar is geen probleem.

Het zou in theorie zelfs zo kunnen zijn dat je nu bijvoorbeeld je ESTA aanvraagt voor een reis waarbij je via de VS (en dus op doorreis) naar bijvoorbeeld Costa Rica of naar het Caribisch gebied gaat en dat je je plannen op het laatste moment compleet omgooit en er een rondreis westkust van maakt. Ook dan klopt de info niet meer ten opzichte van de ESTA aanvraag die er destijds is gedaan.

De basis van die ESTA is: Onder bepaalde voorwaarden visum vrij reizen en 1 van de voorwaarden is onder andere dat je komt voor zaken als plezier of een zakelijke afspraak, niet zijnde werkzoekende of je op een ander manier (tijdelijk) willen vestigen in de VS, bijvoorbeeld voor een studie.

De CBP officer toetst bij je port of entry alleen maar of je aan de die voorwaarden voldoet. Dit doen ze meestal door te vragen, wat je komt doen, wanneer je weer opdondert :wink: en of je datgene wat je komt doen kunt betalen. Ohja en soms vragen ze hoeveel cash je bij je hebt omdat je boven bepaalde bedragen dit moet aangeven. Vraagstelling verschilt, maar komt op hetzelfde neer. Ze willen weten of je niet voor andere doeleinden komt dan waar de ESTA voor bedoeld is en op tijd weer vertrekt.

Het is wel zaak om je vervolgens aan je reisdoel te houden, vakantie in de meeste gevallen, maar of jij dan uiteindelijk A of B doet maakt niet zoveel uit.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Ik heb nu zelf even wat advies nodig:

Wij gaan in januari 2026 een reis maken naar Dubai en voor Dubai moet je paspoort tenminste 6 maanden geldig zijn bij aankomst. Onze paspoorten verlopen in februari en juni 2026. We hebben dus nieuwe nodig voor die reis. In april 2026 en in september 2026 gaan we weer naar de VS. Dat betekent op dat moment nieuw paspoort, nieuwe ESTA.

Ik wil dat paspoort eigenlijk na onze zomervakantie (deze keer geen VS) als de herfst weer invalt geregeld hebben. Zeg oktober of november. Wat is dan handig, direct daarna ook ESTA aanvragen? Of hiermee wachten tot zeg een maandje van te voren. We vertrekken eind april, dus zeg eind maart ESTA aanvragen? Normaliter vroeg ik de ESTA's ''strategisch'' aan zodat we er meerdere reizen mee konden maken. Dit is voor ons nieuw. We hebben altijd met dit paspoort naar de VS gereisd.

De huidige ESTA van mijn vrouw is nog geldig tot eind maart, maar daar hebben we niks meer aan als we een nieuw paspoort hebben. Die van mij verloopt als mijn paspoort verloopt (half februari) maar ook daar hebben we dus niks meer aan.

Dit ivm de uitzonderlijke situatie dat als die ESTA wordt geweigerd en we een visumtraject in moeten... Het idee om vroeg een nieuw paspoort aan te vragen, als je een ESTA weigering krijgt je nog tijd hebt tot eind april voor een visum.. Of duren die trajecten zo lang dat dit ook in oktober/november geen zin meer heeft?

Ik neem aan dat ik met dat nieuwe paspoort wel gewoon een nieuwe ESTA kan aanvragen ondanks dat die oude nog in het systeem staat en op dat moment nog geldig is? Of moet ik wachten tot de oude ESTA's verlopen zijn? En dus tot eind maart 2026?

Wij verwachten overigens voor die tijd niet meer naar de VS te gaan.
bigoak
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bigoak »

Ik had een ESTA geldig tot maart 2025 op mijn oude paspoort (ook tot maart 2026 geldig). Echter raakte mijn paspoort tijdens de laatste reis naar de VS (in november 2024) beschadigt. Het plastic waar de pasfoto en gegevens op staan begon te scheuren. Bij thuiskomst meteen een afspraak gemaakt bij de gemeente voor vervanging en daarna een nieuwe ESTA aangevraagd en deze zonder problemen gekregen.

In juni ben ik op de nieuwe ESTA naar San Diego gevlogen. Dubai is voor zover ik weet ook geen land dat je niet bezocht mag hebben om een ESTA aan te vragen. Ik zou de ESTA aanvragen op het moment dat je de nieuwe paspoorten hebt en bijna weer naar de VS gaat.
Laatst gewijzigd door bigoak op 08 aug 2025, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x), 2024 (2x)
2025: ??
www.bigoak67.nl
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Nee Dubai is zeker geen land, of beter gezegd de Verenigde Arabische emiraten is geen land waar je niet geweest mag zijn om onder ESTA te kunnen reizen. Anders gaan we er ook zeker niet naartoe. Mij teveel gedoe zo'n visumtraject.

Ok top, goed om te weten :thumbup: @bigoak
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
08 aug 2025, 11:08
Ik wil dat paspoort eigenlijk na onze zomervakantie (deze keer geen VS) als de herfst weer invalt geregeld hebben. Zeg oktober of november. Wat is dan handig, direct daarna ook ESTA aanvragen? Of hiermee wachten tot zeg een maandje van te voren. We vertrekken eind april, dus zeg eind maart ESTA aanvragen?
Wat ik zelf altijd doe: in het geval ik een nieuwe ESTA nodig heb dan vraag ik die aan voordat ik weer een vliegticket boek. Dus dat kan 6, 3, 2 maanden (noem maar op) voor de reis zijn. Ik houd me niet bezig met het feit of ik de ESTA zo vaak mogelijk kan gebruiken. Ik vraag een nieuwe aan wanneer ik dat nodig vind. Voor die USD 21 (inmiddels) ga ik niet moeilijk doen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Dat doe ik meestal ook, eerst even esta, dan pas boeken. Weet je zeker dat het goed zit.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Of direct na het boeken van het ticket, je hebt meestal 24u om te annuleren.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Dank voor jullie reacties :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer