Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Ijsland september 2026
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Re: Ijsland september 2026
Mijn voornaamste reden zou zijn dat de meer ongerepte delen van IJsland later in de reis aan bod komen. Niet meer of minder mooi, maar wel met (veel) minder toeristen. Daardoor voor mij/ons sowieso al veel aantrekkelijker. Maar als je je daarop instelt kan het natuurlijk net zo goed met de klok mee. Je zou het ook van eventuele accommodaties kunnen laten afhangen die je graag zou willen boeken.
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
Maakt helemaal niets uit, we hebben ze meerdere keren zowel met de klok mee als tegen de klok in gereden. Onze keuze was afhankelijk van wat we deze keer het eerst wilden bezoeken en/of welke overnachtingsplaatsen nog vrij waren.
Enig voordeel van tegen de klok in te rijden zou kunnen zijn dat je in het zuidoosten en het oosten dan overal dichter bij het water rijdt, maar veel maakt dit niet uit.
Je vertrekt en komt sowieso aan in het drukste gedeelte, het westen.
Het is ook maar een stukje van de zuidkust dat "druk" is, al is dat allemaal relatief in IJsland. Je zal enkel veel auto's en bussen zien staan op de parkings bij de hotspots maar file zal je nergens hebben.
Men vraagt ook altijd naar "het weer", maar weet gewoon dat je in IJsland de 4 seizoenen op 1 dag kan hebben, zowel in de zomer, herfst, winter en lente. Er is geen enkele voorspelling te doen qua weer en er hoeft dan ook geen rekening mee gehouden te worden. We zijn nog in april geweest toen we een halfuur langs de kant van de weg moesten wachten tot de sneeuwruimers gekomen waren want er viel zó veel sneeuw op die paar minuten tijd dat we geen verschil meer zagen tussen de weg en de kant van de weg. Anderzijds waren we er eens begin februari met 10 dagen lang staalblauwe lucht, overal een dik sneeuwtapijt, maar geen sneeuw meer op de weg.
Enig voordeel van tegen de klok in te rijden zou kunnen zijn dat je in het zuidoosten en het oosten dan overal dichter bij het water rijdt, maar veel maakt dit niet uit.
Je vertrekt en komt sowieso aan in het drukste gedeelte, het westen.
Het is ook maar een stukje van de zuidkust dat "druk" is, al is dat allemaal relatief in IJsland. Je zal enkel veel auto's en bussen zien staan op de parkings bij de hotspots maar file zal je nergens hebben.
Men vraagt ook altijd naar "het weer", maar weet gewoon dat je in IJsland de 4 seizoenen op 1 dag kan hebben, zowel in de zomer, herfst, winter en lente. Er is geen enkele voorspelling te doen qua weer en er hoeft dan ook geen rekening mee gehouden te worden. We zijn nog in april geweest toen we een halfuur langs de kant van de weg moesten wachten tot de sneeuwruimers gekomen waren want er viel zó veel sneeuw op die paar minuten tijd dat we geen verschil meer zagen tussen de weg en de kant van de weg. Anderzijds waren we er eens begin februari met 10 dagen lang staalblauwe lucht, overal een dik sneeuwtapijt, maar geen sneeuw meer op de weg.
- michelly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Wij willen altijd het mooiste voor het laatst bewaren. Ik dacht vooraf dat we de zuidkant het mooiste zouden vinden dus vandaar onze keuze om met de klok mee te doen. Achteraf vonden we het noorden het mooist
Wij hadden ook slechts 1,5 maand voorbereidingstijd omdat het een last minute was vanwege corona. IJsland was zo ongeveer het enige land dat nog open was destijds, we hadden dus weinig tijd om alles te fine tunen. Desondanks was het een heerlijke en vooral rustige reis destijds zonder veel toeristen (behalve @kalaman dan
) . Een piepklein pluspuntje van de coronatijd dus.

Wij hadden ook slechts 1,5 maand voorbereidingstijd omdat het een last minute was vanwege corona. IJsland was zo ongeveer het enige land dat nog open was destijds, we hadden dus weinig tijd om alles te fine tunen. Desondanks was het een heerlijke en vooral rustige reis destijds zonder veel toeristen (behalve @kalaman dan

Elly
www.michelly.nl
www.michelly.nl
- kalaman
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hahaha, klopt helemaal, we waren, omwille van de drukte, van plan om nooit in de zomermaanden naar IJsland te gaan, tot... corona.
IJsland was inderdaad zowat het enige land waar kon naar gereisd worden en zowel in 2020 (ontmoeting met @michelly) als in 2021 waren we er zo goed als alleen. Aziaten noch Amerikanen mochten niet reizen, maar wij dus wél
.
Zomer 2024 waren we er toch opnieuw (in combinatie met Groenland) en we schrokken ons een hoedje van de drukte (zuiden) en vooral van de prijzen...
IJsland was inderdaad zowat het enige land waar kon naar gereisd worden en zowel in 2020 (ontmoeting met @michelly) als in 2021 waren we er zo goed als alleen. Aziaten noch Amerikanen mochten niet reizen, maar wij dus wél

Zomer 2024 waren we er toch opnieuw (in combinatie met Groenland) en we schrokken ons een hoedje van de drukte (zuiden) en vooral van de prijzen...
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik ga de rijrichting dan maar laten afhangen van de beschikbaarheid van de accommodaties.
Is het de moeite om Snaefalsness erbij te nemen in onze route? Want anders slaan we dit gebied over om wat meer tijd te hebben op andere plekken. Of is dit schiereiland een echte must, want dan plan ik het sowieso mee in. Want ik wou dit schiereiland mee inplannen (vooral voor de kirkjufellsfoss) maar ik zie dat de beoordelingen van deze waterval best wel tegenvallen... Het liefst besteed ik mijn 13 kostbare dagen aan de echte kleppers van het eiland en probeer onze tijd zo goed mogelijk te benutten. Dus dingen die niet écht de moeite zijn probeer ik er voor een eerste keer wel uit te laten dan.
Rij je vaak langs diepe afgronden als je tegen de klok inrijdt? Omdat Kalaman aangeeft dat het een klein pluspuntje is dat je tegen de klok in dichter bij de kust rijdt, maar ik bedacht mij dat dit mss ook betekent dat je meer langs de afgrond rijdt dan, want daar ben ik niet zo happig op om eerlijk te zijn.
Of hoef ik me daar niet druk in te maken?
Thanks again!
Is het de moeite om Snaefalsness erbij te nemen in onze route? Want anders slaan we dit gebied over om wat meer tijd te hebben op andere plekken. Of is dit schiereiland een echte must, want dan plan ik het sowieso mee in. Want ik wou dit schiereiland mee inplannen (vooral voor de kirkjufellsfoss) maar ik zie dat de beoordelingen van deze waterval best wel tegenvallen... Het liefst besteed ik mijn 13 kostbare dagen aan de echte kleppers van het eiland en probeer onze tijd zo goed mogelijk te benutten. Dus dingen die niet écht de moeite zijn probeer ik er voor een eerste keer wel uit te laten dan.
Rij je vaak langs diepe afgronden als je tegen de klok inrijdt? Omdat Kalaman aangeeft dat het een klein pluspuntje is dat je tegen de klok in dichter bij de kust rijdt, maar ik bedacht mij dat dit mss ook betekent dat je meer langs de afgrond rijdt dan, want daar ben ik niet zo happig op om eerlijk te zijn.

Thanks again!

-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 3
Als je wil weten op wat voor soort wegen je daar rijdt, kijk dan via streetview op google maps.
Wij gaan volgende zomer ook naar ijsland. In mijn topic heb ik de bezienswaardigheden genoemd die wij op dat schiereiland gaan bekijken (heb daarvoor ook reisverslagen van andere forumleden geraadpleegd). Als je die plaatsen intikt op google maps kun je veel foto’s bekijken en weet je meteen of je het de moeite waard vindt.
Wij gaan volgende zomer ook naar ijsland. In mijn topic heb ik de bezienswaardigheden genoemd die wij op dat schiereiland gaan bekijken (heb daarvoor ook reisverslagen van andere forumleden geraadpleegd). Als je die plaatsen intikt op google maps kun je veel foto’s bekijken en weet je meteen of je het de moeite waard vindt.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
@RuthdeLange
Ben ik ondertussen al druk mee bezig hoor
Ik ga er ook wel vanuit dat je daar niet veel foute keuzes kàn maken op dat eiland, ziet er zò verschrikkelijk mooi uit als je de foto's bekijkt 
Ben ik ondertussen al druk mee bezig hoor

- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat je voor jezelf moet kijken wat jij de moeite waard vindt, dat is toch voor een groot deel iets heel persoonlijks. Zijn er zaken waar je veel tijd aan wilt besteden? Wil je lange wandelingen maken, bijvoorbeeld in Landmannalaugar? Waar zou je meer tijd willen besteden zonder Snaefallsness? Hoeveel tijd heb je nu? Wij deden Sneafallsness wel, in de 13 volle dagen die we ter plekke hadden. Maar we hebben niet alles gedaan wat we gepland hadden.
Ik kan me niets herinneren van afgronden, daar zou ik zeker niet de route van laten afhangen.
Misschien leuk om aan te schaffen: Iceland Photographer’s Map. Zie https://international-photographer.com/ ... celand-v5/
Marianne
Ik kan me niets herinneren van afgronden, daar zou ik zeker niet de route van laten afhangen.
Misschien leuk om aan te schaffen: Iceland Photographer’s Map. Zie https://international-photographer.com/ ... celand-v5/
Marianne
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Hoi allen,
Onze route zou er ongeveer zo uitzien:`
Zondag 6/9: Brussel of Amsterdam - Kefavlik
Maandag 7/9: Kefavlik - Borgarnes
Dinsdag 8/9: Borgarnes - Snaefallsness
Woensdag 9/9: Snaefallsness - Vidigerd
Donderdag 10/9: Vidigerd - Akureyri (doel = walvistocht)
Vrijdag 11/9: Akureyri
Zaterdag 12/9: Akureyri - Myvatn
Zondag 13/9: Myvatn - Egilsstadir
Maandag 14/9: Egilsstadir - Höfn
Dinsdag 15/9: Höfn - Kirkjubæjarklaustur
Woensdag 16/9: Kirkjubæjarklaustur - Hella (of iets in de omgeving van Vik)
Donderdag 17/9: Hella (of iets in de omgeving van Vik) - Hveragerði
Vrijdag 18/9: Hveragerði - Reykjavik
Zaterdag 19/9: Reykjavik - Kefavlik - Brussel of Amsterdam
Bijna iedere dag naar een andere bestemming dus, maar ik kan jammer genoeg langs geen kanten schuiven of extra dagen bijvoegen. Ik hang echt van deze data af (hopelijk dat we een vlucht kunnen scoren net op die dagen want anders hebben we pech)
Aangezien we met onze dochters gaan, gaan we het vooral bij de bezienswaardigheden zelf en de viewpoints houden en links of rechts een kleine wandeling misschien. Zijn hier dagen bij die jullie anders zouden inplannen? Ik vind het ook wel lastig om nog geen vluchturen te hebben want graag had ik bij aankomst direct nog een stuk beginnen rijden om tijd te winnen maar ik ga ervan uit dat we best laat aan zullen komen en dan gaan we blij zijn dat we naar ons hotel kunnen vermoed ik.
Op woensdag 16/9 vraag ik mij af of de afstand niet te groot is en dat we voldoende tijd hebben om dingen te gaan doen/bekijken onderweg...
Wat denken jullie? Zo boeken of kan ik op 1 of andere manier nog iets winnen van tijd of dingen overslaan of.....?
@Martin & Marianne Die kaart die je doorstuurde ziet er superinteressant uit dus die schaf ik misschien nog wel aan (of is die voornamelijk interessant als we veel gaan wandelen?)
Dikke merci alweer voor jullie hulp
Frouke
Onze route zou er ongeveer zo uitzien:`
Zondag 6/9: Brussel of Amsterdam - Kefavlik
Maandag 7/9: Kefavlik - Borgarnes
Dinsdag 8/9: Borgarnes - Snaefallsness
Woensdag 9/9: Snaefallsness - Vidigerd
Donderdag 10/9: Vidigerd - Akureyri (doel = walvistocht)
Vrijdag 11/9: Akureyri
Zaterdag 12/9: Akureyri - Myvatn
Zondag 13/9: Myvatn - Egilsstadir
Dinsdag 15/9: Höfn - Kirkjubæjarklaustur
Woensdag 16/9: Kirkjubæjarklaustur - Hella (of iets in de omgeving van Vik)
Donderdag 17/9: Hella (of iets in de omgeving van Vik) - Hveragerði
Vrijdag 18/9: Hveragerði - Reykjavik
Zaterdag 19/9: Reykjavik - Kefavlik - Brussel of Amsterdam
Bijna iedere dag naar een andere bestemming dus, maar ik kan jammer genoeg langs geen kanten schuiven of extra dagen bijvoegen. Ik hang echt van deze data af (hopelijk dat we een vlucht kunnen scoren net op die dagen want anders hebben we pech)

Aangezien we met onze dochters gaan, gaan we het vooral bij de bezienswaardigheden zelf en de viewpoints houden en links of rechts een kleine wandeling misschien. Zijn hier dagen bij die jullie anders zouden inplannen? Ik vind het ook wel lastig om nog geen vluchturen te hebben want graag had ik bij aankomst direct nog een stuk beginnen rijden om tijd te winnen maar ik ga ervan uit dat we best laat aan zullen komen en dan gaan we blij zijn dat we naar ons hotel kunnen vermoed ik.
Op woensdag 16/9 vraag ik mij af of de afstand niet te groot is en dat we voldoende tijd hebben om dingen te gaan doen/bekijken onderweg...
Wat denken jullie? Zo boeken of kan ik op 1 of andere manier nog iets winnen van tijd of dingen overslaan of.....?
@Martin & Marianne Die kaart die je doorstuurde ziet er superinteressant uit dus die schaf ik misschien nog wel aan (of is die voornamelijk interessant als we veel gaan wandelen?)
Dikke merci alweer voor jullie hulp

Frouke
-
- Amerika-expert
Het lijkt me best een prima rondje zo te zien. Je hebt 14 dagen uit en thuis dus dat is echt wel mooi de tijd. Ik kan alleen de juiste Vidigerd niet vinden (alleen andere).
Kijk regelmatig naar overnachtingen en boek annuleerbaar. Als je je planning gaat finetunen merk je vanzelf welke accommodatie daar het beste bij past qua afstand.
Kijk regelmatig naar overnachtingen en boek annuleerbaar. Als je je planning gaat finetunen merk je vanzelf welke accommodatie daar het beste bij past qua afstand.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
@IngridUSA Het is de Vidigerdi iets voorbij Laugarbakki. Ps: jij had nog enkele pareltjes die je met mij wou delen misschien...??
Ik ga 1 dezer beginnen reserveren.
Hotels boek ik altijd annuleerbaar dus dan kan ik daar nog alle kanten mee op hé? Boeken jullie rechtstreeks of via 1 of andere booking/airbnb website?
Groetjes, Frouke

Groetjes, Frouke
-
- Amerika-expert
Ik heb Vidigerdi gevonden!
Mijn mooiste parel zou voor ons helaas nu niet meer te betalen zijn
https://www.booking.com/hotel/is/island ... bility_msg
Hier hebben niet alleen wij geslapen, maar ook @Martin & Marianne
https://www.booking.com/hotel/is/skipal ... tal&ucfs=1&
Ook erg mooi was het hier
https://www.booking.com/hotel/is/krakha ... bility_msg
Zoeken doe ik sowieso bij Booking, maar daarna ga ik ook rechtstreeks kijken of via andere aanbieders. Vaak kom ik wel bij Booking uit trouwens. Maar als het niet veel uit maakt boek ik wel liever rechtstreeks.
Maar jij moet vooral kijken wat en waar het praktisch is op jullie route. Soms is er gewoon niet heel veel keuze, of wat verder weg of ergens waar je misschien genoegen moet nemen met wat er is. Succes!!
Mijn mooiste parel zou voor ons helaas nu niet meer te betalen zijn

https://www.booking.com/hotel/is/island ... bility_msg
Hier hebben niet alleen wij geslapen, maar ook @Martin & Marianne

https://www.booking.com/hotel/is/skipal ... tal&ucfs=1&
Ook erg mooi was het hier
https://www.booking.com/hotel/is/krakha ... bility_msg
Zoeken doe ik sowieso bij Booking, maar daarna ga ik ook rechtstreeks kijken of via andere aanbieders. Vaak kom ik wel bij Booking uit trouwens. Maar als het niet veel uit maakt boek ik wel liever rechtstreeks.
Maar jij moet vooral kijken wat en waar het praktisch is op jullie route. Soms is er gewoon niet heel veel keuze, of wat verder weg of ergens waar je misschien genoegen moet nemen met wat er is. Succes!!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wij vonden de kaart vooral handig om te zien welke bezienswaardigheden er zijn en waar de bezienswaardigheden lagen, niet zozeer - of helemaal niet - voor de wandelingen.
Ik begrijp trouwens niet waarom je met de dochters niet zou wandelen. Als het even kan zou ik zeker Landmannalaugar meenemen.
En ja, dat appartement in Egilsstadir was super; mooi ingericht en van alle gemakken voorzien.
Ik zie dat wij deze vakantie alles via booking.com hebben gereserveerd. Ik denk dat we ook wel rechtstreeks hebben gekeken, dat doen we altijd, maar blijkbaar waren de prijzen via booking goed.
Marianne
-
- Amerika-expert
Hier staat ook erg veel op:
https://www.google.com/mymaps/viewer?mi ... BAMc&hl=nl
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Oeeeeeeeeeee, deze link sla ik ook gelijk even op!IngridUSA schreef: ↑10 aug 2025, 14:42Hier staat ook erg veel op:

@Martin & Marianne
Oh jawel hoor, de dochtertjeslief zullen wel eens mee gaan wandelen maar ik ga ze niet blij maken met heeele lange wandelingen. Hoeft voor mij ook niet perse trouwens. Ik heb er wel enkele ingepland die ik uit jullie verslagen heb gehaald maar het gaat niet in ieder geval niet elke dag wandelen worden

Zondag 6/9: Brussel (of Amsterdam) - Kefavlik
Maandag 7/9: Kefavlik - Baer
Dinsdag 8/9: Baer - Grundarfjordur
Woensdag 9/9: Grundarfjordur - Blönduos
Donderdag 10/9: Blöndus - Grenjaðarstaður
Vrijdag 11/9: Grenjaðarstaður
Zaterdag 12/9: Grenjaðarstaður
Zondag 13/9: Grenjaðarstaður - Egilsstadir
Dinsdag 15/9: Höfn - Hrifunes
Woensdag 16/9: Hrinfunes - Selfoss
Donderdag 17/9: Selfoss
Vrijdag 18/9: Selfoss - Reykjavik - Keflavik
Zaterdag 19/9: Kefavlik - Brussel (of Amsterdam)
Ik heb een mooi en niet te duur huisje geboekt in Selfoss. Ik twijfel of we daar nog een dag langer zouden blijven. Ik heb oorspronkelijk voorzien om op vrijdag 18/9 al uit te checken en richting Reykjavik/Kefavlik te rijden. Zou het de moeite zijn om een dag langer te blijven en in 1 trek naar de
luchthaven te rijden op zaterdag 19/9? Dan winnen we wel een dag in de natuur (Landmannalaugar mss?) maar dan hebben we wrsch niet de kans om
Reykjavik zelf nog te bezoeken. Zit een beetje in een dilemma nu... Wat zouden jullie doen?

Vriendelijk bedankt alweer,
Frouke
Laatst gewijzigd door frouke op 12 aug 2025, 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
Frouke, dat is wat mij betreft geen moeilijke vraag
absoluut een dag in de natuur (waar dan ook) verkiezen boven Reykjavik.

- kalaman
- Amerika-expert
- Contacteer:
De vluchten naar BRU zijn altijd rond 7:40. Om dan nog diezelfde dag nog vanuit Selfoss te rijden, auto af te leveren en nog op tijd te zijn, dan wordt dat wel een héél vroeg vertrek vanuit Selfoss.
Je kan trouwens de avond vóór vertrek al de bagage gaan afgeven op de luchthaven zodat je de dag zelf enkel nog met handbagage reist en dus direct naar de security kan. Dat kan uiteraard enkel als je nabij Keflavik slaapt.
Je kan trouwens de avond vóór vertrek al de bagage gaan afgeven op de luchthaven zodat je de dag zelf enkel nog met handbagage reist en dus direct naar de security kan. Dat kan uiteraard enkel als je nabij Keflavik slaapt.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Frouke, gebruik liever wat minder lege regels, dan wordt het wat beter leesbaar.
Marianne
Marianne
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
ok, da's duidelijk!

@kalaman Dankjewel voor de bagagetip

vaak worden mijn berichten tussen de soep en de patatten getypt dus mijn excuses moesten ze niet goed leesbaar zijnMartin & Marianne schreef: ↑11 aug 2025, 16:44Frouke, gebruik liever wat minder lege regels, dan wordt het wat beter leesbaar.

Dankjewel voor jullie reacties

Frouke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 1391 Weergaves
-
Laatste bericht door Sandramarcel