Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9
@dejong89 Exact, dat bedoel ik. Ik gebruik liever nog google flights en daarna skyscanner, maar puur ter vergelijk en ik boek rechtstreeks bij de airline.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Heb ondertussen mijn reis achter de rug.Geen enkel probleem gehad in verband met verkeerd gespelde naam.Bij heenreis in Whashinton eerst valies niet gevonden,bleek met een andere vlucht te zijn mee gekomen waarvan ik wel een e mail gekregen had maar zonder internet niet gezien.Dan twee uur vertraging en daarna nog eens een uur om nieuwe Crew op te roepen.Bij terugreis bij het boarden via gezichtsherkenning werd door de bediende een boardingpas in mijn handen gestopt en bleek een premium class te zijn terwijl ik economy had geboekt.Was ik natuurlijk niet kwaad om.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Dag allemaal,
Na een te gekke reis afgelopen meivakantie naar New York en Florida, hebben we met ons gezin nu ons oog laten vallen op Zuid-West Amerika. We vliegen dan heen naar San Francisco en terug naar Los Angeles (of andersom...dat maakt niet uit). Waar we al vaker naar Florida zijn gevlogen, is deze bestemming voor ons totaal nieuw. Dus nu de hamvraag: wat is een goede prijs voor een multi-city ticket inclusief bagage? Aangezien we redelijk in het midden van Nederland wonen is Düsseldorf voor ons ook nog wel interessant en het valt me al op dat het vliegen vanaf die vluchthaven al geld scheelt. Nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt! Dit forum blijf (al jaren) erg fijn!
2019 Florida / 2025 New York & Florida / 2026 Californië?
Na een te gekke reis afgelopen meivakantie naar New York en Florida, hebben we met ons gezin nu ons oog laten vallen op Zuid-West Amerika. We vliegen dan heen naar San Francisco en terug naar Los Angeles (of andersom...dat maakt niet uit). Waar we al vaker naar Florida zijn gevlogen, is deze bestemming voor ons totaal nieuw. Dus nu de hamvraag: wat is een goede prijs voor een multi-city ticket inclusief bagage? Aangezien we redelijk in het midden van Nederland wonen is Düsseldorf voor ons ook nog wel interessant en het valt me al op dat het vliegen vanaf die vluchthaven al geld scheelt. Nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt! Dit forum blijf (al jaren) erg fijn!
2019 Florida / 2025 New York & Florida / 2026 Californië?
Zomer 2019 Florida | Meivakantie 2025 New York & Florida
In het topic Wie, wanneer en hoe naar Amerika in 2025 kun je zien wat iedereen betaald heeft voor vliegtickets. Dit topic vind je onder Reizen algemeen. Je zou ook de tips in de allereerste posting van dit topic kunnen doorlezen. Maar uiteindelijk is de definitie van goede prijs voor iedereen anders.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
.
Laatst gewijzigd door Ikverzinnogweliets op 18 aug 2025, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Op zoek naar een Amex referral link? PB mij.
-
- Amerika-expert
@Vrouw Bloem Het kan lucratief zijn om bijvoorbeeld vanaf Brussel of Düsseldorf te vliegen. Tickets zijn inderdaad meestal wel wat goedkoper en hoe groter het gezin hoe meer het kan schelen natuurlijk.
Maar houdt er rekening mee dat er nog wat kosten bij kan komen. Wellicht parkeerkosten, of een treinreis, hotelovernachting ect. Zeker als je wat verder Nederland inwoont. Ook moet je er rekening mee houden dat je na een lange vlucht met een jetlag nog gemiddeld 1,5 uur terug moet rijden vanaf Düsseldorf/Brussel naar huis. Of je hebt nog een flinke treinreis voor de boeg. Zit je daar op te wachten na een lange vlucht? Tenzij iemand jullie kan komen ophalen natuurlijk.
Mijn ervaring is dat het soms niet eens zoveel scheelt met Amsterdam en ik vind het voor ons vooral omslachtig. Wij wonen onder de rook van Den Haag en voor ons is zowel Brussel als Düsseldorf ruim 2,5 uur rijden. Onze auto staat veilig op de oprit thuis en mijn vader brengt ons in 35 minuten naar Amsterdam. Tot nu toe scheelde het bij ons vanaf Brussel/Dusseldorf iets van 200 euro op een totale vlucht, wij hebben tot nu toe voor het gemak gekozen. Maar goed ieder zijn keuze wat dat betreft natuurlijk
Wanneer ga je? Het maakt uit of dit in de vakantieperiode is of daarbuiten. Wij zijn de afgelopen jaren zo'n beetje tussen de 800 en 1000 euro p.p. kwijt geweest. Dat was overigens randje schoolvakantie of net daarbuiten.
Wij kiezen dan vaak voor rechtstreekse vluchten of met 1 ruime overstap in de VS met gerenommeerde airlines zoals Delta, United of AA met goede vluchttijden (voor ons) dus dat betekent in de late ochtend weg vanaf Amsterdam en einde middag/begin van de avond op plaats van bestemming, inclusief alle formaliteiten en het doen van boodschappen.
Kijk inderdaad even of het verstandig is om terug te vliegen vanaf een andere luchthaven. SFO-LAX is op zich wel aan te rijden, zeker bij een rondreis. Multicity's kunnen duurder zijn dan een retour. Ook kan er een drop off fee van toepassing zijn op je autohuur. Al zal dat bij SFO-LAX denk ik niet van toepassing zijn.
Maar houdt er rekening mee dat er nog wat kosten bij kan komen. Wellicht parkeerkosten, of een treinreis, hotelovernachting ect. Zeker als je wat verder Nederland inwoont. Ook moet je er rekening mee houden dat je na een lange vlucht met een jetlag nog gemiddeld 1,5 uur terug moet rijden vanaf Düsseldorf/Brussel naar huis. Of je hebt nog een flinke treinreis voor de boeg. Zit je daar op te wachten na een lange vlucht? Tenzij iemand jullie kan komen ophalen natuurlijk.
Mijn ervaring is dat het soms niet eens zoveel scheelt met Amsterdam en ik vind het voor ons vooral omslachtig. Wij wonen onder de rook van Den Haag en voor ons is zowel Brussel als Düsseldorf ruim 2,5 uur rijden. Onze auto staat veilig op de oprit thuis en mijn vader brengt ons in 35 minuten naar Amsterdam. Tot nu toe scheelde het bij ons vanaf Brussel/Dusseldorf iets van 200 euro op een totale vlucht, wij hebben tot nu toe voor het gemak gekozen. Maar goed ieder zijn keuze wat dat betreft natuurlijk

Wanneer ga je? Het maakt uit of dit in de vakantieperiode is of daarbuiten. Wij zijn de afgelopen jaren zo'n beetje tussen de 800 en 1000 euro p.p. kwijt geweest. Dat was overigens randje schoolvakantie of net daarbuiten.
Wij kiezen dan vaak voor rechtstreekse vluchten of met 1 ruime overstap in de VS met gerenommeerde airlines zoals Delta, United of AA met goede vluchttijden (voor ons) dus dat betekent in de late ochtend weg vanaf Amsterdam en einde middag/begin van de avond op plaats van bestemming, inclusief alle formaliteiten en het doen van boodschappen.
Kijk inderdaad even of het verstandig is om terug te vliegen vanaf een andere luchthaven. SFO-LAX is op zich wel aan te rijden, zeker bij een rondreis. Multicity's kunnen duurder zijn dan een retour. Ook kan er een drop off fee van toepassing zijn op je autohuur. Al zal dat bij SFO-LAX denk ik niet van toepassing zijn.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 18 aug 2025, 16:07, 3 keer totaal gewijzigd.
Een goede reden voor een one way: naar LAX terug is ivm de files in LA ook niet altijd een pretje
Een ''open jaw'' is niet altijd duurder dan een retour, soms zelfs voordeliger. Zoeken is eigenlijk net zo eenvoudig als bij een retour: afhankelijk van waar je zoekt ''multi city'' of ''meerdere bestemmingen'' aanklikken. Hetzelfde geldt voor autohuur. Doorgaans zijn er binnen California en omliggende staten geen extra drop off kosten voor autohuur. En als er bij sommige verhuurders toevallig wat auto's van de ene naar de andere stad moeten kan een one way zelfs voordeliger zijn...
Kortom: voor de kosten hoef je niet te laten, voor het gemak qua zoeken & boeken eigenlijk ook niet.

Een ''open jaw'' is niet altijd duurder dan een retour, soms zelfs voordeliger. Zoeken is eigenlijk net zo eenvoudig als bij een retour: afhankelijk van waar je zoekt ''multi city'' of ''meerdere bestemmingen'' aanklikken. Hetzelfde geldt voor autohuur. Doorgaans zijn er binnen California en omliggende staten geen extra drop off kosten voor autohuur. En als er bij sommige verhuurders toevallig wat auto's van de ene naar de andere stad moeten kan een one way zelfs voordeliger zijn...
Kortom: voor de kosten hoef je niet te laten, voor het gemak qua zoeken & boeken eigenlijk ook niet.
Wellicht is deze vraag al eens beantwoord, maar ik kan het niet terugvinden.
Ik ben nu een vlucht aan het uitzoeken en heb daarbij 3 keuzes qua overstap:
* Atlanta - 1 uur 47 minuten;
* JFK - 2 uur 40 minuten;
* Detroit - 3 uur 4 minuten.
De genoemde luchthaven is waar ik de VS binnenkom, dus ik maak me zorgen dat ik mijn aansluitende vlucht niet haal. Zijn de genoemde overstaptijden haalbaar, rekening houdend met immigrations & customs?
De genoemde luchthaven is waar ik de VS binnenkom, dus ik maak me zorgen dat ik mijn aansluitende vlucht niet haal. Zijn de genoemde overstaptijden haalbaar, rekening houdend met immigrations & customs?
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
@Hockey In principe zouden alle 3 haalbaar moeten zijn. Zeker nu je tegenwoordig MPC kunt gebruiken.
Maar als ik moest kiezen uit jouw rijtje van 3 dan zou het Detroit worden. Niet eens zozeer vanwege de langste overstaptijd maar omdat ik dat een prettig vliegveld voor een overstap vind. Ik vloog daar enkele jaren geleden op en heb nog nooit zo'n relaxte overstap gehad (naast de relaxte overstappen afgelopen april maar dat was niet via één van die steden). Ik stond op DTW binnen een half uurtje na uitstappen alweer bij de gate. Ik had toen ook 3 uren de tijd voor een overstap en was dus ruim op tijd.
Roland
Maar als ik moest kiezen uit jouw rijtje van 3 dan zou het Detroit worden. Niet eens zozeer vanwege de langste overstaptijd maar omdat ik dat een prettig vliegveld voor een overstap vind. Ik vloog daar enkele jaren geleden op en heb nog nooit zo'n relaxte overstap gehad (naast de relaxte overstappen afgelopen april maar dat was niet via één van die steden). Ik stond op DTW binnen een half uurtje na uitstappen alweer bij de gate. Ik had toen ook 3 uren de tijd voor een overstap en was dus ruim op tijd.

Roland
-
- Amerika-expert
Ik zou net als @Coyote ook gaan voor Detroit. Het zou allemaal haalbaar moeten zijn maar de 1:47u lijkt mij wel krap op Atlanta en zou ik persoonlijk te krap vinden. Er hoeft maar iets te gebeuren, te laat weg vanaf Amsterdam (neem ik aan?) bijvoorbeeld en het kan penibel worden. JFK ken ik niet maar lijkt mij vrij chaotisch met alle stedentrippers die New York aan doen.
Detroit is een relaxed vliegveld. De keren dat wij er onze overstap hadden waren we in een mum van tijd door de formaliteiten heen. Dat was overigens wel in 2018 en 2019 dus alweer een aantal jaar geleden, en voor covid en voor MPC. Voordeel van Detroit vind ik onder meer dat als je via Delta airlines vliegt dat je in dezelfde terminal blijft en dus geen (extra) security check hebt omdat je niet van terminal wisselt. Dat bespaart je ook weer tijd.
Aan de overstappen te zien pak je inderdaad een delta/air france/klm vlucht, waar vlieg je heen @Hockey ? Overigens ook altijd goed om te kijken naar of er nog vluchten na jouw aansluitende vlucht gaan naar je eindbestemming. Verder heb je natuurlijk nog persoonlijke voorkeuren en is prijs ook niet onbelangrijk.
Zo vinden wij het bijvoorbeeld prettig om de eerste vlucht vanaf Amsterdam wat langer te houden en de tweede vlucht zo kort mogelijk. Een tweede lange vlucht vanaf Detroit naar de westkust of naar Texas zou bijvoorbeeld niet onze voorkeur hebben.
Detroit is een relaxed vliegveld. De keren dat wij er onze overstap hadden waren we in een mum van tijd door de formaliteiten heen. Dat was overigens wel in 2018 en 2019 dus alweer een aantal jaar geleden, en voor covid en voor MPC. Voordeel van Detroit vind ik onder meer dat als je via Delta airlines vliegt dat je in dezelfde terminal blijft en dus geen (extra) security check hebt omdat je niet van terminal wisselt. Dat bespaart je ook weer tijd.
Aan de overstappen te zien pak je inderdaad een delta/air france/klm vlucht, waar vlieg je heen @Hockey ? Overigens ook altijd goed om te kijken naar of er nog vluchten na jouw aansluitende vlucht gaan naar je eindbestemming. Verder heb je natuurlijk nog persoonlijke voorkeuren en is prijs ook niet onbelangrijk.
Zo vinden wij het bijvoorbeeld prettig om de eerste vlucht vanaf Amsterdam wat langer te houden en de tweede vlucht zo kort mogelijk. Een tweede lange vlucht vanaf Detroit naar de westkust of naar Texas zou bijvoorbeeld niet onze voorkeur hebben.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 21 aug 2025, 08:25, 5 keer totaal gewijzigd.
- asv60
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 40
@Hockey Het ligt er wel aan in welk jaargetijde. In de winter heb je meer kans op vertraging door slecht weer/ sneeuw/ijs.
Wij moesten eens 7 uur in het vliegtuig zitten wegens winterse omstandigheden voor vertrek uit Detroit.
In Atlanta is dat waarschijnlijk niet aan de orde.
Wij moesten eens 7 uur in het vliegtuig zitten wegens winterse omstandigheden voor vertrek uit Detroit.
In Atlanta is dat waarschijnlijk niet aan de orde.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
Ik denk dat de keus ook afhangt van je aankomst tijd in de VS. Als je in de middag landt, is er meestal nog wel een connecting flight naar je eindbestemming waar je op geboekt kan worden (incl eventuele compensatie), ook al zou je je connecting flight missen. Je zou dit op voorhand al kunnen checken en meenemen in je overweging.Hockey schreef: ↑20 aug 2025, 22:48Wellicht is deze vraag al eens beantwoord, maar ik kan het niet terugvinden.
Juist om deze reden (van meerdere vluchten per dag) boek ik mijn overstap in de VS en niet in Europa (zeker geen Londen!!), omdat dat nogal eens voor problemen kan zorgen (minder transatlantische vluchten dan binnenlandse vluchten in de VS).
@Allen die gereageerd hebben, dank. Detroit had eigenlijk ook al mijn voorkeur.
Ik vlieg begin november en vlieg na de overstap door naar Nashville, TN. Aankomst in de VS is zo'n beetje eind van de ochtend, dus inderdaad nog kans op volgende vlucht.
Ik vlieg begin november en vlieg na de overstap door naar Nashville, TN. Aankomst in de VS is zo'n beetje eind van de ochtend, dus inderdaad nog kans op volgende vlucht.
@Hockey dan zou ik de Atlanta overstap nemen. Je bent er dan praktisch al bijna, dus waarschijnlijk veel connecting flights naar Nashville, mocht je de aansluitende, geboekte vlucht missen:het is een uurtje vliegen. Dan zou ik echt geen 3 uur overstap willen, maar uiteraard jouw keus. Ik had het risico wel genomen, maar ik heb wel GE, dus dat scheelt bij immigrations.
Maar Detroit is weer half uur tot een uur korter vliegen, dat maakt dit weer goed. Heenvliegen via ATL hebben we wel eens spannend gehad qua overstaptijd, terug via ATL is prima. Laatste keer stapten we uit en konden 1 gate ernaast weer instappen…iets te lange stop daardoor…
@paulr Bij binnenkomst in de VS kom je op de international terminal aan en reis je verder via domestic. Die zijn op de grote hubs vrijwel overal gescheiden. Je moet immers eerst door immigration en customs.
Op de terugweg kom je meestal op de terminal aan van de airline, en als je met dezelfde airline vliegt is de kans groot dat je niet hoeft te wisselen van terminal.
Overigens geeft ChatGPT de volgende info:
Overstap via Detroit (DTW) Totale reistijd ± 13 u 3 min (layover 2 u 40 min)
Overstap via Atlanta (ATL) Totale reistijd ± 13 u 45 min (layover 4 u 17 min)
De totale reistijd verschilt 40 tot 45 minuten in het voordeel van Detroit.
Als je dus een kortere overstap tijd in ATL (volgens @Hockey voor Atlanta 1h47 versus 3h4 in Detroit) hebt, zou ik dat zeker overwegen. Uiteindelijk maakt het qua totale tijd niet veel uit, dus doen waar je je het prettigst bij voelt. Ik reis liever iets langer dan dat ik een lange layover heb, maar dat is persoonlijk (ook al zit ik meestal in een lounge tijdens het wachten op de overstap).
Op de terugweg kom je meestal op de terminal aan van de airline, en als je met dezelfde airline vliegt is de kans groot dat je niet hoeft te wisselen van terminal.
Overigens geeft ChatGPT de volgende info:
Overstap via Detroit (DTW) Totale reistijd ± 13 u 3 min (layover 2 u 40 min)
Overstap via Atlanta (ATL) Totale reistijd ± 13 u 45 min (layover 4 u 17 min)
De totale reistijd verschilt 40 tot 45 minuten in het voordeel van Detroit.
Als je dus een kortere overstap tijd in ATL (volgens @Hockey voor Atlanta 1h47 versus 3h4 in Detroit) hebt, zou ik dat zeker overwegen. Uiteindelijk maakt het qua totale tijd niet veel uit, dus doen waar je je het prettigst bij voelt. Ik reis liever iets langer dan dat ik een lange layover heb, maar dat is persoonlijk (ook al zit ik meestal in een lounge tijdens het wachten op de overstap).
@BahamaOne Dank voor deze uitgebreide uiteeenzetting. Ik werk in de reiswereld/airline, dus denk dat ik wel weet hoe het werkt, daar heb ik geen chatgpt voor nodig
Vanuit zowel DTW als ATL zijn er vast nog wel vluchten naar BNA als je je overstap niet haalt, dus ik zou altijd voor de goedkoopste in combinatie met de snelste gaan. Het gaat 9 van de 10 goed qua overstappen. En de gekozen airline zorgt echt wel dat je er gaat komen !

Vanuit zowel DTW als ATL zijn er vast nog wel vluchten naar BNA als je je overstap niet haalt, dus ik zou altijd voor de goedkoopste in combinatie met de snelste gaan. Het gaat 9 van de 10 goed qua overstappen. En de gekozen airline zorgt echt wel dat je er gaat komen !
@allen die me geholpen hebben met het beantwoorden van mijn vraag, ik heb uiteindelijk besloten via Detroit te reizen. Atlanta durfde ik niet aan en Detroit gaf eigenlijk ook de beste aankomsttijd in Nashville, gezien de tijd van de andere reizigers die vanuit de VS reizen en waarmee ik in een AirBnB verblijf.
Dank voor jullie hulp.
Dank voor jullie hulp.
-
- Amerika-expert
Zijn er hier forumleden met ervaring met vluchten vanaf Aruba/Bonaire/Curacao naar de VS? Wij overwegen voor onze volgende reis een compromis tussen toch de VS en een relax vakantie. Ik hoor sommige denken, die relax vakantie kan toch ook in de VS? Wat doe je moeilijk
Maar ik wil mijn vrouw ook graag tevreden houden
die wil niet altijd naar de VS dus zoeken we een middenweg.
Als ik zoek op google flights zie ik vooral hele korte overstappen van ongeveer een uur en Bonaire is helemaal niet te doen. Of juist wel maar die overstap heeft een nachtelijke overstap in bijvoorbeeld Miami waardoor je een hotel moet regelen.
Belangrijkste vraag: Als je vliegt vanaf die eilanden naar de VS dan wordt dat toch ook gezien als een international flight? Met dus bijbehorende immigrations en andere festiviteiten? Dan lijkt een overstap van ongeveer een uur me wel krap. Aruba heeft MPC zag ik.
Het zou overigens gaan om een vlucht richting Las Vegas, dus sowieso met een overstap om daar een deel van onze eerste VS reis opnieuw te ervaren
Reistijd begin mei 2026.

Als ik zoek op google flights zie ik vooral hele korte overstappen van ongeveer een uur en Bonaire is helemaal niet te doen. Of juist wel maar die overstap heeft een nachtelijke overstap in bijvoorbeeld Miami waardoor je een hotel moet regelen.
Belangrijkste vraag: Als je vliegt vanaf die eilanden naar de VS dan wordt dat toch ook gezien als een international flight? Met dus bijbehorende immigrations en andere festiviteiten? Dan lijkt een overstap van ongeveer een uur me wel krap. Aruba heeft MPC zag ik.
Het zou overigens gaan om een vlucht richting Las Vegas, dus sowieso met een overstap om daar een deel van onze eerste VS reis opnieuw te ervaren

Die worden zeker gezien als internationale vluchten. Je zou die eilanden kunnen meenemen in de multicity optie wat betreft vliegtickets. Al ben ik totaal niet op de hoogte hoe de vliegverbindingen zijn tussen die eilanden en de USA. Maar dat valt vast wel uit te vinden met wat zoekwerk.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 16 Reacties
- 19774 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 8 Reacties