Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Vrouw Bloem: advies route meivakantie 2026

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Vrouw Bloem: advies route meivakantie 2026

Bericht door Vrouw Bloem »

Dag allemaal,

Wij willen met ons gezin in de meivakantie (18 april t/m 5 mei) naar het Zuidwesten. Onze kinderen zijn dan 15 en 16 jaar oud. Ik merk dat ik momenteel door de bomen even het bos niet meer zie, dus ik zou het fijn vinden wanneer er even meegekeken kan worden naar de route. Ik heb nog niets geboekt dus alles is nog te wijzigen.

Dag 1-3 San Francisco (reistijd naar volgende bestemming = 4,5 uur)
Dag 4-5 Yosemite (reistijd naar volgende bestemming = 4,5 uur)
Dag 6 Sequoia (reistijd naar volgende bestemming = 6 uur)
Dag 7-8 Las Vegas (reistijd naar volgende bestemming = 4,5 uur)
Dag 9-10 Grand Canyon (reistijd naar volgende bestemming = 3,5 uur)
Dag 11 R66/Kingman (reistijd naar volgende bestemming = 4,5 uur)
Dag 12 Hoover Dam/YT (reistijd naar volgende bestemming = 5 uur)
Dag 13-14 Morro Bay (reistijd naar volgende bestemming = 3,45 uur)
Dag 15-16 Los Angeles
Dag 17 Terugvliegen naar Amsterdam of evt. Dusseldorf

Wat we als gezin in ieder geval graag zouden willen: SF, Yosemite, Sequoia (of iets vergelijkbaars), Las Vegas, Grand Canyon, Morro Bay (of iets vergelijkbaars voor walvissentocht) Los Angeles. Daarnaast zouden we het heel tof vinden om bijvoorbeeld een mooie, avontuurlijke tocht te kunnen kayakken of kanoën.

Met name de reisafstanden vind ik fors, maar dat is wellicht ook omdat ik Florida gewend ben en Nederland natuurlijk ook maar klein is in verhouding :).
Laatst gewijzigd door Vrouw Bloem op 21 aug 2025, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Zomer 2019 Florida | Meivakantie 2025 New York & Florida
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Vrouw Bloem: advies route meivakantie 2026

Bericht door Martin & Marianne »

Even een paar tips; gebruik liever geen onnodige lege regels; dat is lastig lezen. Ik moet zeggen dat ik het ChatGPT-verhaal ook niet helemaal heb gelezen.
En schrijf je route uit per dag, in een van/naar schema. Op die manier zie je meteen hoe lang je ergens bent en wat de reisdagen zijn.
Dan ziet het er zo uit:
Dag 1 naar San Francisco
Dag 2 San Francisco - San Francisco
Dag 3 San Francisco - San Francisco
Dag 4 San Francisco - Yosemite
Dag 5 Yosemite - Yosemite
Dag 6 Yosemite - Sequoia
Dag 7 Sequoia - Las Vegas
Dag 8 Las Vegas - Las Vegas
Dag 9 Las Vegas - Grand Canyon
Dag 10 Grand Canyon - Grand Canyon
Dag 11 Grand Canyon - Kingman
Dag 12 Kingman - YT
Dag 13 YT - Morro Bay
Dag 14 Morro Bay - Morro Bay
Dag 15 Morro Bay - Los Angeles
Dag 16 Los Angeles - Los Angeles
Dag 17 Los Angeles -

Sequoia heeft op deze manier geen zin; je hebt zo te weinig tijd voor het park en een veel te lange rit naar LV - afhankelijk van waar je overnacht natuurlijk. Waar ben jij van uitgegaan met je reistijden?
Wanneer ga je precies? In april? Ik zou hoe dan ook de route omdraaien en Yosemite en SF op het laatst doen.

De tijd voor de Grand Canyon is ruim; veel mensen vinden 1 overnachting daar wel voldoende, zeker als je daarna niet verder rijdt dan Kingman. Wat is YT?

Marianne
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

YT is vermoedelijk Joshua Tree.

Alleen, in dat geval zou ik Morro Bay gewoon overslaan. Morro Bay is een leuk plaatsje als het op je route ligt, maar niet de moeite waard om ervovvr om te rijden. Die tijd kan je dan beter ergens anders besteden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

JT dus. Inderdaad, ik zou ook Morro Bay vergeten. Je zou kunnen overwegen om naar Monterey te gaan tussen SF en Yosemite voor een walvistocht.
En kijk eens of je niet via Death Valley kunt rijden tussen Yosemite en Las Vegas. De Tioga Pass zal gesloten zijn maar je kunt een noordelijke pas nemen.
Kijk voor de Grand Canyon en Death Valley eens in ons 2024-verslag; wij waren er toen eind april.

Marianne
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker

Dank voor de feedback. Misschien is het handiger wanneer ik aangeef waar we naar op zoek zijn. Misschien ontstaat er dan gemakkelijker een logische route.

Wij willen met ons gezin met twee tieners in de meivakantie (18 april t/m 5 mei) naar het Zuidwesten. Wat we als gezin in ieder geval graag zouden willen:

- San Francisco
- Yosemite
- Sequoia of ergens anders met reuzenbomen
- Las Vegas
- Grand Canyon
- walvistocht is voor onze oudste een must
- Los Angeles

Daarnaast zouden we het heel tof vinden om bijvoorbeeld een mooie, avontuurlijke tocht te kunnen kayakken of kanoën.
Vliegen kan vanuit Nederland, maar ook Düsseldorf is een optie.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

welkom,
Eigenlijk maar één tip: in de meivakantie is San Francisco in combinatie met Las Vegas en de parken in die regio (zéker als ook de Grand Canyon erin moet) én ook met LA een lastige reis. Ik zet voor veel vrienden en bekenden (maar ook beroepshalve) veel rondjes in elkaar, maar in de meivakantie raad ik altijd gewoon een rondje Las Vegas + parken aan: LAS-Grand Canyon-Page-Monument Valley-Moab-Capitol Reef-Bryce-Zion-Las Vegas. Meer dan genoeg in 2 weken en qua temperatuur en reistijden prima te doen !
Reizen met zowel SF, Yosemite als Grand Canyon en LA moet je bij voorkeur in 3 weken en wat later plannen (vanaf medio mei of juni)
sorry... Paul
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik sluit me aan bij Marianne. Ga dan van SF naar Monterey, doe daar de walvistour en daarna door naar Yosemite. Naar ik begrijp zijn in Yosemite ook sequioa's.

Grofweg wordt je route dan zo:

- San Francisco
- Monterey
- Yosemite
- Las Vegas
- Grand Canyon
- Los Angeles

Je zal helaas moeten rekenen met meerdere uren rijden. Daar ontkom je in het Zuidwesten helaas niet aan.

Je kan de route ook aanpassen:
- Las Vegas
- Grand Canyon
- Los Angeles
- Yosemite
- Monterey
- San Francisco

Dat is wat logischer. Ik ben het oneens met paulr, wat je wil kan, maar met Grand Canyon ga je wel heel ver landinwaarts, terwijl jullie voornamelijk dingen willen die meer aan de kust liggen. Meer de aan de kust liggen is uiteraard wat gechargeerd, maar kijk op de kaart en je snapt wat ik bedoel.

Of nog weer anders, begin aan de kust (SF of LA) en eindig in het binnenland (LV).

Vermijd in elk geval kust - binnenland - kust.
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker

Dank voor het meedenken! Leuk ook die reisverslagen, Marianne :) Ik heb nog heel veel te ontdekken, zie ik al....

Gisteren even op de fiets naar de ANWB voor een kaart om eea wat inzichtelijker te maken, vanaf een scherm is het toch lastig. Dat helpt wel!
Morro Bay is inmiddels van de lijst en DV staat er nu op. Ik begrijp volledig wat jullie zeggen over de kust en het binnenland, maar ik probeer te schipperen tussen de wensen van manlief en de twee tieners haha.

Ik ga eens verder puzzelen met deze adviesroute:
- Las Vegas
- Grand Canyon
- Los Angeles
- Yosemite
- Monterey
- San Francisco

Dan kunnen we heen op LV vliegen en terug op SF.

Nogmaals dank!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat kan. Je kunt dan ook in Phoenix beginnen. MEt misschien nog een stop in Sedona. Of twee nachten Grand Canyon. Dan zou het er zo uit kunenn zien:

Dag 1 naar Phoenix
Dag 2 Phoenix - Grand Canyon
Dag 3 Grand Canyon
Dag 4 Grand Canyon - Las Vegas
Dag 5 Las Vegas
Dag 6 Las Vegas - Death Valley
Dag 7 Death Valley - Los Angeles
Dag 8 Los Angeles
Dag 9 Los Angeles - Yosemite
Dag 10 Yosemite
Dag 11 Yosemite
Dag 12 Yosemite - Monterey
Dag 13 Monterey
Dag 14 Monterey - San Francisco
Dag 15 San Francisco
Dag 16 San Francisco
Dag 17 San Francisco

Ik zou in die tijd van het jaar het ook wel mooi vinden als je Valley of Fire mee zou kunnen nemen, wij hebben daar echt genoten vorig jaar. En Zion is qua temperatuur dan ook prettig. Maar dan moet je wel iets laten vallen.

Marianne
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker

Waarom is het handiger of beter om SF als laatst te doen? Als ik nadenk over het acclimatiseren etc. dan kan ik me voorstellen dat het fijner is om te starten met SF en te eindigen met Phoenix/Las Vegas....
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het gaat niet om SF, maar om Yosemite; hoe later je daar bent, hoe groter de kans dat de Glacier Point Road open is.

Marianne
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker

Ik heb de route nu zo, maar twijfel of we het best kunnen overnachten in Death Valley of in Lone Pine...wat raden jullie aan?

Dag 1 Amsterdam - San Francisco
Dag 2 San Francisco - San Francisco
Dag 3 San Francisco - Monterey
Dag 4 Monterey - Monterey
Dag 5 Monterey- Yosemite
Dag 6 Yosemite - Yosemite
Dag 7 Yosemite- Lone Pine of Death Valley
Dag 8 Lone Pine of Death Valley - Las Vegas
Dag 9 Las Vegas - Las Vegas
Dag 10 Las Vegas - Kingman
Dag 11 Kingman- Grand Canyon
Dag 12 Grand Canyon- Grand Canyon
Dag 13 Grand Canyon- Lake Havasu City
Dag 14 Lake Havasu City - Palm Springs
Dag 15 Palm Springs - Palm Springs
Dag 16 Palm Springs - Los Angeles
Dag 17 Los Angeles - Los Angeles
Dag 18 Los Angeles - Amsterdam
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Toch in SF beginnen? Ik vind dat wel jammer; je bent nu erg vroeg in Yosemite; het was echt fijner geweest om daar wat later aan te komen. En andersom zou Palm Springs wat eerder in de route fijner zijn geweest qua temperatuur.

Ik zou wel wat aanpassen; waarom een stop in Kingman en waarom twee nachten Grand Canyon? Wat zijn de plannen daar? Je hebt daar nu wel erg veel ruimte, terwijl je op het eerste stuk meer tijd nodig hebt. Wil je onderlangs rijden van Yosemite naar Death Valley? Of een noordelijke pas nemen? Ik zou het mooi vinden om een stop te doen in bijvoorbeeld Lee Vining en dan Death Valley. Maar het is wel vroeg in het jaar daarvoor.
En waar overnacht je bij Yosemite? Dat bepaalt voor een belangrijk deel hoe ver je kunt rijden richting DV.

Ik heb het even uitgeschreven met de data en weekdagen erbij en met extra tijd tussen Yosemite en DV. En zonder Kingman.
18-apr-26 za naar San Francisco
19-apr-26 zo San Francisco
20-apr-26 ma San Francisco - Monterey
21-apr-26 di Monterey
22-apr-26 wo Monterey - Yosemite
23-apr-26 do Yosemite
24-apr-26 vr Yosemite - Lone Pine of Lee Vining
25-apr-26 za Lone Pine - Death Valley
26-apr-26 zo Death Valley - Las Vegas
27-apr-26 ma Las Vegas
28-apr-26 di Las Vegas - Grand Canyon
29-apr-26 wo Grand Canyon - Grand Canyon (of Williams)
30-apr-26 do Grand Canyon - Lake Havasu City
1-mei-26 vr Lake Havasu City - Palm Springs
2-mei-26 za Palm Springs
3-mei-26 zo Palm Springs - Los Angeles
4-mei-26 ma Los Angeles
5-mei-26 di Los Angeles -

Je komt nu op zondag in LV aan, dat scheelt een dure nacht in het weekend.

De keuze tussen Lee Vining of Lone Pine kun je ter plekke maken. Als de Sonora Pass open is als jullie er zijn zou ik die nemen, en dan in Lee Vining overnachten. Is die pas niet open dan kun je ook onderlangs (hoewel de CA88 ook nog een optie is).

Marianne
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker

Dank voor je snelle reactie, Marianne! Heel fijn dat je zo meedenkt :)

Ja, toch begonnen op SFO. Ik zag goede (acceptabele) prijzen voor vlucht en auto dus ben er maar voor gegaan. Ik had een stop in Kingman bedacht, omdat we 's ochtends vertrekken uit Las Vegas en aansluitend een dagdeel gaan kayakken. Het leek me daarna niet zo fijn om nog lang te rijden. Dus vandaar dit bedacht als 'leuke tussenstop' en dan de volgende dag wat meer rijden om naar Grand Canyon te gaan. Ik vermoedde dat je daar een volle dag nodig hebt om de omgeving te bekijken even eventueel een trail te lopen(?) We overnachten bij Yosemite View Lodge.

We vliegen overigens al vrijdag 17 april naar San Francisco waar we aan het einde van de ochtend aankomen. De huurauto halen we pas de 19e op en die leveren we in bij LAX op maandag 4 mei, omdat we dan terugvliegen naar AMS.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, met dat kajakken is een tussenstop wel handig. Van Kingman (of kijk naar Williams, dat is leuker) naar de GC is niet zo ver, dus dan heb je daar nog een hele middag. En dan heb je nog een ochtend op de dag dat je naar Lake Havasu gaat. Tijd genoeg voor bijvoorbeeld de bus (of op de fiets) naar Hermits Rest en dan de volgende ochtend een stuk naar beneden lopen. Zie voor dat fietsen en een stuk van de Bright Angel Trail ons 2024-verslag. En voor een stuk van de South Kaibab trail zie ons 2013-verslag.

Ik zou echt wat gaan schuiven zodat je rond Yosemite meer tijd hebt. Als je naar de Mariposa Grove wilt en dan een dag voor de vallei wordt het al krap. Kijk ook eens naar Hetch Hetchy, dat is in die tijd van het jaar qua temperatuur aangenamer dan in de vallei want het ligt wat lager.

Vanuit El Portal is het via de CA108 (Sonora Pass) 4 uur 20, en via de CA88 6 uur rijden. Dat is dus allebei goed te doen. Zie hier voor de openingsdata van de Sonora Pass in de afgelopen jaren. En zie hier voor de openingsdata van de Glacier Pont road en de MAriposa Grove road in de afgelopen jaren.
Als je onderlangs rijdt is het vanuit El Portal 7,5 uur rijden naar Furnace Creek. Ik vind Furnace Creek de mooiste locatie om te overnachten in DV, maar dit is wel een erg lange dag. Panamint Springs of Stovepipe Wells zijn dan ook mogelijkheden. Of inderdaad Lone Pine. Als je niet een extra dag voor dit stuk uit wilt trekken is Lone Pine de beste optie. Je kunt dan ook nog een bezoek brengen aan de Alabama Hills. Een mooi en sfeervol en zeer betaalbaar hotel is het Dow Villa Hotel. Zie hier en de volgende dag voor onze meest recente ervaring daar. En zie hier voor de Alabama Hills.
Het is sowieso het mooiste om een extra overnachting te nemen tussen Yosemite en Las Vegas.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer