Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

"Makkelijke" hikes

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Sunny-007
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

"Makkelijke" hikes

Bericht door Sunny-007 »

Ja hoor, volgend jaar gaan we weer naar de USA. Dit keer wordt het een rondje Las Vegas en willen we ook wat parken in Utah bezoeken, en gaan we naar Yellowstone. De Old Faithfull cabin in Yelllowstone heb ik zelfs al geboekt:). Ik ben nu nog even aan het worstelen met de route in Utah. We willen namelijk wel wat hikes inplannen, maar we zijn niet van die geoefende lopers. Daarbij heb ik altijd moeite met enorme hoogteverschillen. Ik loop dus het liefst zo veel mogelijk "plat". Het zou zonde zijn om 3 dagen in een park te plannen en er dan achter te komen dat de hikes daar wel heel moeilijk zijn.... Welke parken/hikes raden jullie aan voor ons? Ik had bv. een paar dagen Zion bedacht, maar als ik me dan in de hikes verdiep, lijken ze allemaal best pittig. Heuveltje op en heuveltje af is geen probleem, maar klimmen is niet mijn ding.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en tips. :)
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: "Makkelijke" hikes

Bericht door Tantelotje »

Ik denk dat je er niet echt aan ontkomt om in ieder geval 'wat' hoogeverschil in wandelingen te hebben.

Het ligt er ook aan waarom je niet te veel hoogteverschillen zou willen, en wat je verstaat onder 'enorme hoogteverschillen'.
Is het een 'conditie ding', of zit er een medische oorzaak achter?
Als ik naar mezelf kijk: mijn conditie is eigenlijk niet bestaand. Ik loop in Nederland werkelijk nooit voor de lol een rondje. Maar op vakantie vinden wij dat we wel veel wandelen en op mijn eigen tempo kom ik bijna overal wel boven. Of beneden. Mijn man loopt soms een stukje vooruit, en dan lopen we weer een stuk samen.
Dus Observation Point en Angels Landing in Zion, Delicate Arch en Devils Garden in Arches en ga zo maar door heb ik gewoon gelopen. En ik doe er dan echt niet 2 keer zo lang over. Maar ik neem wel veel pauzes voor foto's :lol: .

Het is wel zo, dat de meeste mooie dingen wat inspanning vragen.
Er zijn wat uitzonderingen. Je hebt in Zion bijvoorbeeld ook een prachtig uitzicht over de canyon als je de Canyon Overlook doet. En die is echt niet moeilijk of zwaar. De Narrows is ook erg leuk, en normaal gesproken zou Emerald Pools toch ook geen probleem moeten zijn.
Je kunt in Bryce ook 'gewoon' langs de Rim lopen, alhoewel je het park meer ervaart wanneer je wel een hike doet naar beneden (en dan dus weer omhoog). Je kunt in Arches zonder al te veel inspanning naar de Landscape Arch. Maar ik vond de rots die je op moet om de Delicate Arch te zien, wel pittig.
De wandeling naar Corona Arch (buiten de parken) is ook niet heel inspannend. Los van hitte natuurlijk.

Dus ja. Is het een conditie ding (die bij mij gedurende de vakantie altijd een stuk beter wordt en waarbij ik me dan voorneem om dit voort te zetten wat de afgelopen 10 jaar nooit gelukt is :mrgreen: ) of zit er iets anders achter? Want het eerste is misschien meer een keuze waarbij je, met gezond verstand natuurlijk, misschien tot veel meer in staat bent dan je zelf denkt. Zonder dat je perse als een berggeit omhoog hoeft te (kunnen) rennen.

Kijk ook eens op nps.gov en zoek naar de parken die je wil bezoeken. Het is mijn ervaring (en mening) dat wandelingen die daar als 'easy' staan aangegeven ook echt easy zijn. En vaak is moderate ook nog goed te doen. Je kunt dan ook zien wat het hoogteverschil is, en als je dat deelt door de afstand heb je een idee van het stijgingspercentage.

Misschien heb je wat aan onze reisverslagen. Vanaf 2016 zijn we veel meer gaan wandelen en bijna elk jaar zijn de parken in Utah wel in een bepaalde vorm bezocht. Ook hebben we in die periode 2 x Yellowstone bezocht (en vergeet ook Grand Teton niet!). Wellicht haal je er wat inspiratie uit.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Bij ons is het net als bij @Tantelotje Hier lopen we nauwelijks - tegenwoordig wel iets meer - maar in de parken hebben we best wel veel wandelingen met de nodige hoogteverschillen gedaan. Als je daarvoor de tijd neemt is het allemaal goed te doen.
Kijk inderdaad eens op de NPS-sites voor de wandelingen per park (onder Plan your visit). Je kunt ook eens op mijn wandelsite kijken; daar staat pe park een overzicht, met lengte en hoogteverschil erbij. Het hoogteverschil alleen zegt niet zo veel over de moeilijkheidsgraad, dat wordt ook bepaald door hoe steil het is. Als je midden in de zomer gaat zal de warmte ook een rol spelen.
In Yellowstone zal het met de warmte meevallen, je kunt daar ook wat wandelingen (anders dan over de board walks) doen, je kunt daar prima te grote hoogteverschillen vermijden. Hoeveel dagen heb je daar? Zit je alle dagen in Old Faithful?

In zion heb je de Riverside Walk en de Narrows die vlak zijn, net als de Pa'rus Trail. En inderdaad, de Emerald Pools is niet vlak, maar echt goed te doen. Combineer die dan met de Kayenta Trail.

Buiten de parken heb je ook nogal wat mogelijkheden zoals rond Escalante. Kijk eens naar de wandeling naar de Lower Calf Creek Falls.
In Capitol Reef kun je ook leuk wandelen.

Marianne
Sunny-007
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Sunny-007 »

Dank jullie wel voor de fijne reacties, daar kan ik zeker wat mee. Het is zeker niet zo dat ik niet kan wandelen, maar wordt het een klim, dan heb ik al gauw last van mijn ademhaling. En natuurlijk heb ik me weer voorgenomen om tegen die tijd wat fitter te zijn, maar tsja, of dat gaat lukken.... Ik kan me tijdens onze laatste reis naar Oregon een wandeling herinneren in het Silver Fall State Park. Er was ons gezegd dat de wandeling niet pittig was, maar ik weet nog dat het pad eindeloos naar beneden bleef gaan....en wat goes down, must go up... Ik lag nog net niet aan de beademing toen we weer bij de auto aankwamen hahaha. En natuurlijk ben je trots op jezelf dat je het gedaan hebt en zoveel moois gezien hebt. Maar als ik nu terug denk aan die wandeling, denk ik in eerste instantie niet terug aan het natuurschoon, maar aan de mega klim omhoog en aan de angst die ik voelde of ik het überhaupt wel ging redden naar de auto.

Ik ga met jullie tips aan de slag en zal het schema binnenkort posten. Yellowstone is in ieder geval een vaststaand feit, daar zijn we 3 dagen en 2 dagen Jackson Hole. Het blijft natuurlijk verder weer een drama om keuzes te moeten gaan maken, maar ja uiteindelijk kom ik vast (wellicht met hulp van jullie) op een mooie route uit. Ik weet ondertussen uit ervaring, dat wij snelle reizigers zijn en lange afstanden niet erg vinden.

Nogmaals dank:)
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Bij het plannen van wandelingen op onze rondreizen maak ik altijd veel gebruik van de website alltrails.com
Behalve een waarderingsgemiddelde voor een trail kun je hier ook veel ervaringen lezen van andere wandelaars.
Maar misschien het meest handig zijn de filter mogelijkheden op zwaarte en hoogteverschil.
Bijvoorbeeld:
https://www.alltrails.com/explore
Filter > Activity > Hiking
Filter > Difficulty > Easy
Filter > Elevation > 0 - 60 m
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat van die ademhaling herken ik wel. Je moet dan echt voldoende pauzes nemen en je vooral niet op laten jagen. En veel fotostops inlassen en regelmatig wat drinken. Je kunt ook kiezen voor wandelingen die eerst omhoog gaan, dan kijk je gewoon hoe ver je komt. Het is echt niet overal nodig om de hele wandeling te doen, het gaat om de wandeling en niet om het doel.

Voor Zion is naast de genoemde sites Joe's Guide to Zion National Park ook erg mooi.

Marianne
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Martin & Marianne schreef:
23 aug 2025, 19:47
Kijk eens naar de wandeling naar de Lower Calf Creek Falls.
Ik moest gelijk ook aan deze wandeling denken. Die heb ik ook al eens gedaan n.a.v. tips hier op het forum. Hoor er tegenwoordig niet veel meer over hier op het forum. Een mooie vlakke wandeling. Wat me van deze wandeling wel is bijgebleven dat het voornamelijk mul zand was waar je door liep. Dat soort wandelingen vind ik persoonlijk zwaarder dan een verhard/stevig pad ongeacht of die nu heuvelachtig is of niet. Ik liep de wandeling destijds wel in de zomer in de volle zon wat het ook niet makkelijker maakte.

Toch is deze wandeling wel een aanrader met de mooie waterval aan het eind. Ik weet nog dat daar heerlijk koel was aan het water in de schaduw en ik er geruime tijd gezeten heb voor ik terug liep.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Het is met dat mulle zand, en zeker als het heet is, beslist geen erg eenvoudige hike. Maar wel vlak. :wink:
En hoewel de wandeling op zich al interessant is (er is een foldertje bij het startpunt verkrijgbaar waarin je gewezen wordt op allerlei bezienswaardigheden onderweg) gaat het bij deze wandeling toch echt om het einddoel.
Zie hier en hier voor onze ervaringen.

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

En houd in je achterhoofd dat het geen wedstrijd is. Haal je het niet helemaal naar boven, dan heb je toch vaak al veel moois gezien en kun je daarvan genieten. Niemand veroordeelt je op het niet halen van alle eindpunten waar vaak lyrisch over gesproken wordt. Gewoon rustig aan, eigen tempo en elk excuus aangrijpen om even tussendoor op adem te komen :wink: :lol:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Iedere dag half uurtje lopen, gewoon wandeltempo, doet al wonderen voor je basisconditie.
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door HennyCox »

jojostravelusa schreef:
25 aug 2025, 12:51
En houd in je achterhoofd dat het geen wedstrijd is.
:thumbup: :thumbup: Dat zeg ik ook altijd tegen mijn reisgenoten.
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Misschien is het toch geen slecht idee om tegen volgend jaar een beetje aan je conditie te werken. Wij zijn ervaren wandelaars, maar dat was 25 jaar geleden niet zo. Ik heb toen persoonlijk ondervonden dat het echt zwaar kan zijn om terug aan het trailhead te komen met hartkloppingen en braakneigingen,... (was in GC) Als je conditie beter is, kan je ook veel meer genieten van je omgeving en de hike zelf.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
susanmulders
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door susanmulders »

Ik heb nog wel een mooie tip voor Zion als je een vergelijkbaar uitzicht wil als Angels Landing. Wij hebben vorig jaar de wandeling: East Mesa trail naar observation point. De wandeling is heen en terug in totaal ongeveer 10 km. Wij vonden hem grotendeels vlak en ook wel stukken in de schaduw. Je kijkt in dezelfde richting als Angels Landing. Je ziet hem in de verte ook liggen. Angels Landing hebben wij ook gedaan. We vonden het uitzicht eigenlijk net zo mooi, alleen niet de beleving van het klimmen en klauteren. Ook wel lekker :wink:

Wij hebben hem vroeg in de ochtend gedaan. Met een shuttle zijn we naar de parkeerplaats gegaan. Dit geregeld via Ponderosa ranch resort. Dit in verband met dat ze zeggen dat je 4x4 nodig hebt en er erg weinig parkeerplek is.

Andere tip: op YouTube en TikTok kun je filmpjes vinden van mensen die bepaalde wandelingen gedaan hebben. Kan soms een goed beeld geven en zo kun je een inschatting maken of dit ook voor jullie wat is.
2017: Florida + Bahama's
2019: zuidwest Amerika
2022: Omgeving New York - Washington
2023: Hawaii
2024: zuidwest Amerika + Yellowstone
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer