Onze eerste roadtrip USA zit er op! Drie weken met de auto van San Francisco naar Las Vegas.
Het was een groot succes. En dat was enkel mogelijk door alle tips/suggesties en ervaringen die ik hier heb mogen lezen.
Naast alle fantastische indrukken heb ik ook veel geleerd qua planning van een reis.
Rustmomenten, niet te veel willen proppen in 3 weken, rekening houden met warmte, een puber en de impact van lange autoritten moeten volgende keer echt beter geïntegreerd worden.
Maar daarvoor waarschuwen de ervaringsdeskundigen hier al genoeg. Ik merkte echter hoe moeilijk het was om niet te veel te willen; je wilt niets missen en de reis is al duur genoeg.
Gelukkig konden we gemakkelijk de “pace” naar beneden bijstellen door hier en daar een halve dag parkbezoek om te zetten in “liggen aan het zwembad”.
Ook geleerd dat je niet teveel moet willen bezuinigen op de vlucht. Ik heb hier de dingen sowieso niet goed aangepakt; Air Lingus bleek achteraf niet heel veel goedkoper dan de rest te zijn. Zeker niet wanneer je de retourvlucht vanaf LAX boekt ipv LAS.
Veel voordeel heb ik niet gehad van mijn presidential status bij Sixt (Mastercard Black). Wellicht iets meer service aan de desk, maar ik had al bij toeval een super deal geboekt bij Sixt, die meer dan 1000 dollar scheelde met een latere (voorbeeld) boeking met gebruik van de status. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Joost mag het weten, maar ik was nog geen 1200 dollar in totaal kwijt voor een Chevrolet Equinox (IFAR). 18 dagen, 1 driver, uitgebreide verzekering (Incl. Loss Damage Waever Incl. Supplemental Liability Insurance) en road assistence.
Het lezen van alle ervaringen hier heeft ervoor gezorgd dat we:
1) mooie routes reden.
2) de beste wandelingen door de parken gemaakt hebben.
3) we wisten welke wandelingen we vooral niet moesten doen.
4) hoe we status upgrades bij autoverhuurbedrijven konden krijgen.
5) wat er van te voren allemaal geregeld moest worden.
6) welke tijdstippen het beste waren om diverse parken te bezoeken.
Het is inderdaad zeer aan te raden om zo vroeg mogelijk een park in te rijden. Alleen dan ervaar je de rust, het mooie licht en voldoende parkeerplek.
Niet altijd leuk voor de twee dames die mee waren (echtgenote en dochter van 14); maar die hebben hun ochtendritueel uitstekend aangepast.
Als amateurfotograaf ben ik er wel achter gekomen dat het fotograferen tijdens de Gouden Uren niet altijd ideaal is; rete-vroeg je bed uit voor het ochtendgloren of het avondeten overslaan voor de zonsondergang foto’s.
Maar goed, de vakantie was een mega groot succes, en dat hebben wij voornamelijk aan jullie te danken!
Mvg,
Ruud.