Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door harryh »

@d_vdploeg ik dacht uit eigen ervaring al dat de meeste touristen op Aruba uit de VS kwamen, heb het even opgezocht en dat klopt. Er zullen dus veel vluchten van Aruba naar de VS gaan. Wij vonden alleen Aruba het minst leuke eiland van de ABC eilanden. Lastige keuze.

Heb je een eerste stop in Florida overwogen? Hebben wij twee jaar terug met Las Vegas gecombineerd, was een succes.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@harryh wij zijn eigenlijk alleen op Bonaire geweest en dat is een heel relaxed eiland. Aruba staat bekend als party eiland en trekt ons minder. De meeste vluchten gaan inderdaad vanaf Aruba. Maar wat ik dus zag met veel korte overstappen. Maar eens met de vrouw overleggen :thumbup:
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door IngridUSA »

Is andersom ook een optie, dus eerst VS en daarna een van de eilanden? Of kies je bewust voor deze volgorde? Als het voor relax is zou ik zelf namelijk het liefste willen eindigen op Curaçao, een leuke mix van alles :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

d_vdploeg schreef:
31 aug 2025, 21:37
Zijn er hier forumleden met ervaring met vluchten vanaf Aruba/Bonaire/Curacao naar de VS?
Misschien @Schmitzcuracao ?

Marianne
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Martin & Marianne Ja is zeker een optie. Je hebt dan natuurlijk niet te maken met immigrations omdat je de VS weer verlaat, dat scheelt natuurlijk wel in je overstap.

We zijn onze opties aan het bekijken. Misschien toch een plek die wat makkelijker aan te reizen is dan Las Vegas
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Vrouw Bloem »

Ik ben aan het kijken voor vliegtickets: 4 personen, heen AMS-SFO en terug LAX-AMS, inclusief ruimbagage. Ik kom nu bij KLM en Delta op ongeveer 3400 euro, maar het valt me op dat ik geen 'gratis' stoelkeuze heb. Afgelopen mei vlogen we naar NY en Florida met JetBlue en daar kon ik bij het boeken (ook echt maanden van tevoren) wel gratis vier stoelen selecteren voor de vluchten. Is dit nieuw of echt afhankelijk van de aanbieder? Ik vind het eerlijk gezegd nogal veel om - naast de vliegtickets - ook nog zo'n 30 euro pp en per vlucht uit te geven aan de stoelkeuze. Dan kom ik al gauw op een bedrag van 3640 euro minimaal....

Wat is jullie ervaring hiermee?
Zomer 2019 Florida | Meivakantie 2025 New York & Florida
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Elke airline heeft zijn eigen policy wat betreft stoelen kiezen.
peterz84
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door peterz84 »

Je kunt proberen de vluchten via Google flights op te zoeken en de link naar klm te volgen. Meestal wel stoelkeuze dan.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door nwolf »

Komt helaas veel voor nu. Strerker nog... Ik heb bij Delta geboekt en een duurder ticket genomen waarin ik stoelselectie heb en een koffer per persoon.
Nu blijkt dat je dus goed moet opletten want :
DUS - AMS = KLM, geen stoelselectie
AMS - MSP = KLM, geen stoelselectie
MSP - ORL = Delta, wel stoelselectie.

terug
MCO - RDU = Delta, wel stoelselectie.
RDU - CDG = Air France , geen stoelselectie.
CDG - DUS = HOP!, geen stoelselectie.

Je moet dus goed kijken wie je carrier is wil je het er altijd bij hebben,
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Ik begrijp het " Stoelen " onderwerp niet .
Je kunt toch altijd bij het boeken van je ticket ook je stoelen boeken.
Wat let je ?
Of gaat het er om dat die stoel "gratis " moet zijn ?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Vrouw Bloem schreef:
03 sep 2025, 17:31
Ik ben aan het kijken voor vliegtickets: 4 personen, heen AMS-SFO en terug LAX-AMS, inclusief ruimbagage. Ik kom nu bij KLM en Delta op ongeveer 3400 euro, maar het valt me op dat ik geen 'gratis' stoelkeuze heb.
Via welke site wil je boeken?

Als je rechtstreeks bij KLM boekt en je kiest 'Standard' dan heb je ruimbagage + gratis stoelkeuze, zij het dat je pas bij het inchecken die stoelen kunt kiezen: 'Gratis standaard stoelkeuze bij het inchecken'. Staat heel duidelijk bij KLM vermeld. Zie hieronder voor een voorbeeld van een willekeurige vlucht naar Amerika via de website van KLM:

image.png
image.png (30.26 KiB) 1512 keer bekeken

Dus wel gratis maar wel met enige beperking. Mogelijk is dit recent gewijzigd want het valt me nu ineens op. Kies je nl. voor 'Standard Plus' of 'Flex' dan heb je wel direct gratis stoelkeuze.

Wat ik altijd probeer is om de tickets te boeken bij de maatschappij waarmee je vliegt. AMS-SFO en LAX-AMS wordt uitgevoerd door KLM dus dan ook via de site van KLM boeken, niet via Delta of Air France. Je loopt dan niet tegen het probleem aan dat je ineens geen gratis stoelen kunt kiezen bij de maatschappij die de vlucht uitvoert (en je de tickets bij één van de partners hebt geboekt).

Dat is overigens niet altijd te voorkomen. Via KLM is vaak alleen de 1e vlucht naar Amerika met KLM zelf. Heb je een overstap in Amerika dan zal de vervolgvlucht in de regel door Delta uitgevoerd worden en dan is het afwachten of je dan wel vooraf stoelkeuze hebt zoals @nwolf ook al aangaf (al is het in zijn voorbeeld net andersom). Afgelopen april vlogen wij met British Airways en American Airlines, geboekt via ba.com. Voor de 2 met vluchten met BA konden we pas bij het inchecken voor gratis stoelen kiezen (of eerder maar dan tegen betaling). American Airlines had ons alle vier voor de 3 vluchten al een stoel toebedeeld. Ook nog op plekken waar je anders voor moest betalen maar dat kwam wellicht doordat we met jonge kinderen vlogen en die altijd bij minimaal 1 meereizende volwassene zitten.

Over 3 weken vlieg ik met Delta en ik heb die vlucht dan ook bewust via Delta geboekt waarbij ik ook gratis stoelkeuze vóór het inchecken heb. Dat ik zelf voor iets betere stoelen heb gekozen tegen betaling is dan weer een eigen keuze. 8)

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Vorig jaar met KLM gevlogen, pas bij inchecken konden we (gratis) stoelen kiezen, vond ik niet relaxt.

Over 4 weken vliegen we met Delta en ik heb bewust een ietwat duurder ticket gekozen zodat ik direct gratis stoelen kon kiezen. Ik heb onze plekken deze week nog aangepast.

Fijne dag!
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Vrouw Bloem
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Vrouw Bloem »

Dank voor het meedenken!
We kiezen er toch voor om iets meer te betalen en dan nu al de stoelen te kiezen en niet bij het inchecken (24 uur van tevoren). We reizen met onze twee tieners en vinden het fijn om allemaal bij elkaar te kunnen zitten :)
Zomer 2019 Florida | Meivakantie 2025 New York & Florida
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Vrouw Bloem schreef:
04 sep 2025, 08:54
We kiezen er toch voor om iets meer te betalen en dan nu al de stoelen te kiezen en niet bij het inchecken (24 uur van tevoren).
Dat vind ik een goede beslissing :wink: !

Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Soms zie je pas in de laatste stap van het boeken wat een stoel kiezen kost en dan blijkt dat de vlucht veel duurder wordt dan hij leek. Dat vinden we nogal irritant.
Voor onze vlucht op 1 oktober naar Oeganda met Brussels Airways hebben we voor het eerst geen stoelen gekozen. We zien wel wat we krijgen. Het belangrijkste is natuurlijk dat je allebei veilig op het eindpunt aankomt, maar we hopen natuurlijk wel op een leuke plek samen.
In april vliegen we met LOT naar Los Angeles, ook premium economy, en daar zit de gratis stoelkeuze er wel bij en ook 2 koffers à 23 kg.
naranya
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door naranya »

Wanneer je via een vergelijkingssite boekt, zoek de vlucht dan ook even op op de site van de maatschappij zelf.
In de meeste gevallen is deze daar een paar tientjes duurder maar weet je wel zeker wat je boekt (welke klasse) en wat erbij zit (stoelkeuze ja/nee, etc).

Bijvoorbeeld bij de Delta boekingsprocedure staat precies uitgelegd wat het verschil is tussen Main Basic en Main Classic:
image.png
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door nwolf »

Klopt, maar dan moet je nog steeds rekening houden met partner vluchten, ik vermoed dat dit onder puntje 14 staat :lol:
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door HennyCox »

Vandaag een mooie deal geboekt via Lufthansa: 14 dec Bru-Fra-Las (reistijd 14u10) en retour 24 dec Las-Fra-Bru (reistijd 14u50). Met fijne vluchttijden voor slechts €429. Wij reizen "light"...dus alleen trolley en rugzak.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Goed geregeld @HennyCox ...Mooi vooruitzicht niet te lang na je komende uiitje...
Ik zie dat ik in october net een dag eerder dan jij weer weg ga uit LAS...
Veel plezier !
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

@Coyote wat ern uitdagende reis met veel uitdagende wandelingen in september, ik kijk weer uit naar de verslagen. Mooie deal voor december!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer