Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

NW USA Rondreis September 2026

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Edgar1968
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

NW USA Rondreis September 2026

Bericht door Edgar1968 »

Goedendag leden,

Wij gaan volgend jaar een trip van 3,5 weken maken door NW Amerika. We creeren de nodige flexibiliteit, maar de reis zal zo ongeveer zijn:

1. Aankomst Seattle (2 september) en verblijf 3 dagen. Vervolgens in 3 dagen naar Yellowstone rijden.
2. Yellowstone NP met 2 nachten verblijf in het park. Deze nachten zijn de enige die we hebben vastgelegd. De rest beslissen we allemaal ter plekke.
3. Grand Teton NP
4. Custer State Park
5. Mount Rushmore
6. Rocky Mountains NP

Dit duurt totaal ongeveer 2 weken. Daarna beslissen we of we nog een week in de buurt van de Rocky Mountains blijven, of nog een ronde maken naar:
7. Arches NP
8. Monument Valley
9. Mesa Verde NP
Vervolgens naar Denver voor de terugvlucht. Dit laatste rondje is ongeveer 1500km, dus kunnen we skippen of slechts gedeeltelijk maken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze (ongeveer) gelijkende route? Alle tips zijn natuurlijk welkom, zekker over de route van Seattle naar YS (bovenlangs of onderlangs aanrijden en wat te doen onderweg). Zoals gezegd zijn we "na" Yellowstone heeeeel flexibel.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: NW USA Rondreis September 2026

Bericht door Martin & Marianne »

We hebben niet dezelfde route gedaan, maar - in verschillende vakanties - wel delen ervan. Voor Yellowstone en Grand Teton en een route naar het westen zou je bijvoorbeeld ons 2015-verslag eens kunnen bekijken. En voor Moab, MV, Rocky Mountain NP en nog wat in Colorado heb je wellicht iets aan ons 2019-verslag. wij waren er toen ook in september.
Het stuk Denver - Yellowstone deden we in 2004.
Tussen Seattle en Yellowstone is het natuurlijk mooi om Glacier NP mee te nemen, maar dat kost je wel de nodige tijd. Als je niet meer dan 3 dagen (3 nachten?) voor dat stuk wilt uittrekken zou je ook een zuidelijker route kunnen nemen, zoals wij deden. Het is dan niet gek om eerste naar Grand Teton te gaan, en dan naar Yellowstone. Welke accommodatie heb je nu geboekt in Yellowstone? Ik vind OF een aanrader, voor minimaal 1 nacht. De andere nachten zou je naar iets in het oostelijke deel van het park kunnen nemen.

Ik kan je aanraden om eens een route per dag uit te schrijven. Niet dat je dan daarmee de route ook vastlegt, maar om te kijken wat er mogelijk is in die 3,5 week. Je schrijft dat je twee nachten Yellowstone hebt vastgelegd. Betekent dat dat je er maar twee nachten wilt blijven? Als je er langer wilt blijven zou ik de andere nachten ook vastleggen. Het is zo'n groot park, om daar in september nog op zoek te maken gaan naar accommodatie lijkt me niet fijn. Hou er rekening mee dat er al veel gaat sluiten in september en dat de dagen kort zijn. Ik zou zeker 4 nachten voorzien in het park.

Ik zou zelf ook in bijvoorbeeld Estes Park op tijd iets zoeken. En zeker in Moab. September is daar nog steeds hoogseizoen. In Moab omdat de temperaturen dan aangenamer zijn dan in de zomer, en in RMNP omdat je dan de mooie herfstkleuren hebt. Als je iets boekt dat gratis te annuleren is, zit je nog nergens aan vast. En iets annuleren is altijd makkelijker dan op het laatste moment iets te moeten zoeken.
Voor zowel Arches als RMNP heb je in die periode een timed entry reservering nodig - als het volgend jaar net zo is als dit jaar.

Marianne
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Hi Edgar,

Wij zijn in 2022 van Seattle naar Denver gegaan in ruim 3 weken en de andere parken die je noemt hebben we in 2009 aangedaan. Je zou onze reisverslagen erbij kunnen pakken om onze ervaringen, tips en trucs te lezen. :wink:

Een en ander hangt natuurlijk af van jullie interesses, vervoermiddel, reisgezelschap, conditie, enz. Dus: wat zijn jullie van plan?

Slechts 2 nachten in YS is inderdaad niet veel; er valt erg veel te zien. En zoals Marianne ook al aangeeft: kijk vooral snel naar de parken waar je een timed entry ticket voor moet kopen. Dat gold in 2022 ook voor bepaalde gedeelten van de Columbia River Gorge. De accommodaties/campgrounds in die parken kunnen ook snel volgeboekt zijn, dus wees daar op tijd bij.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

In 2024 hebben wij een deel van jullie planning aangedaan. Wel met meer tijd tussen Seattle en Yellowstone. En ook met meer tijd in Yellowstone. En wij waren er al vaker geweest.

Ook in 2017 gingen we van Seattle naar Yellowstone. Nu via Glacier. Prachtig maar dan heb je echt meer tijd nodig tussen Seattle en Yellowstone.

Ik wil je een andere optie in overweging geven.
Seattle - Glacier - Yellowstone - Grand Teton - Yellowstone - Black Hills - Rocky Mountains.
En dan mooi de tijd nemen voor de parken. Met 3 nachten Seatlle, 2 nachten onderweg naar Glacier, daar 3 nachten (1 x west, 2 x oost), Yellowstone 2, Grand Teton 2, Yellowstone andere kant 2, onderweg 2, Black Hills 3 of 4 (vergeet Badlands dan ook niet) en Rocky Mountains 2 of 3, zit je al op 21 dagen. En dan moet je nog naar Denver.Die kun je hier en daar tussen voegen.

Maar watje ook doet: neem echt meer tijd voor Yellowstone dan maar 2 nachten. Afhankelijk van waar je daarvoor en daarna verblijft, heb je er dan maar 2x een halve en 1 hele dag. Dat is echt heel weinig voor zo'n groot en divers park.

Je schrijft dat je alleen Yellowstone hebt vastgelegd, en de rest ter plekke wilt bekijken. Ik zou dat voor september in de parken niet aanraden. Het is dan zeker gewoon nog hoogseizoen. Persoonlijk vind ik Yellowstone en GT nu net parken waar je binnen het park zou willen overnachten. Maar die zou je dan wel vooraf moeten vastleggen.
Edgar1968
Amerika-ontdekker

Bericht door Edgar1968 »

Dankjewel voor je reactie Marianne. We blijven inderdaad 2 nachten in YS, maar dat zijn uiteindelijk 3 dagen en daarna (of eventueel daarvoor) blijven we in Grand Teton, dus dat is vlakbij. Mochten we meer tijd nodig hebben of willen, zullen we buiten het park nog iets zoeken om te overnachten. Verder willen we nog niets vastleggen in bv. Moab, omdat we nog niet weten, of we daar uberhaupt zullen komen. Mss. wel goed om iets te reserveren, wat we nog op het laatste moment kunnen annuleren. Bedankt voor de tips!
Edgar1968
Amerika-ontdekker

Bericht door Edgar1968 »

Tantelotje schreef:
09 sep 2025, 16:09
In 2024 hebben wij een deel van jullie planning aangedaan. Wel met meer tijd tussen Seattle en Yellowstone. En ook met meer tijd in Yellowstone. En wij waren er al vaker geweest.

Ook in 2017 gingen we van Seattle naar Yellowstone. Nu via Glacier. Prachtig maar dan heb je echt meer tijd nodig tussen Seattle en Yellowstone.

Ik wil je een andere optie in overweging geven.
Seattle - Glacier - Yellowstone - Grand Teton - Yellowstone - Black Hills - Rocky Mountains.
En dan mooi de tijd nemen voor de parken. Met 3 nachten Seatlle, 2 nachten onderweg naar Glacier, daar 3 nachten (1 x west, 2 x oost), Yellowstone 2, Grand Teton 2, Yellowstone andere kant 2, onderweg 2, Black Hills 3 of 4 (vergeet Badlands dan ook niet) en Rocky Mountains 2 of 3, zit je al op 21 dagen. En dan moet je nog naar Denver.Die kun je hier en daar tussen voegen.

Maar watje ook doet: neem echt meer tijd voor Yellowstone dan maar 2 nachten. Afhankelijk van waar je daarvoor en daarna verblijft, heb je er dan maar 2x een halve en 1 hele dag. Dat is echt heel weinig voor zo'n groot en divers park.

Je schrijft dat je alleen Yellowstone hebt vastgelegd, en de rest ter plekke wilt bekijken. Ik zou dat voor september in de parken niet aanraden. Het is dan zeker gewoon nog hoogseizoen. Persoonlijk vind ik Yellowstone en GT nu net parken waar je binnen het park zou willen overnachten. Maar die zou je dan wel vooraf moeten vastleggen.
Bedankt Charlotte. We gaan hier zeker nog eens goed naar kijken en misschien toch nog maar iets extra vastleggen. Wellicht dan dat laatste rondje Arches, Monument Valley maar bewaren voor een andere keer.
Edgar1968
Amerika-ontdekker

Bericht door Edgar1968 »

Bravy schreef:
08 sep 2025, 19:15
Hi Edgar,

Wij zijn in 2022 van Seattle naar Denver gegaan in ruim 3 weken en de andere parken die je noemt hebben we in 2009 aangedaan. Je zou onze reisverslagen erbij kunnen pakken om onze ervaringen, tips en trucs te lezen. :wink:

Een en ander hangt natuurlijk af van jullie interesses, vervoermiddel, reisgezelschap, conditie, enz. Dus: wat zijn jullie van plan?

Slechts 2 nachten in YS is inderdaad niet veel; er valt erg veel te zien. En zoals Marianne ook al aangeeft: kijk vooral snel naar de parken waar je een timed entry ticket voor moet kopen. Dat gold in 2022 ook voor bepaalde gedeelten van de Columbia River Gorge. De accommodaties/campgrounds in die parken kunnen ook snel volgeboekt zijn, dus wees daar op tijd bij.
Bedankt voor je reactie. Ik ga zeker de reisverslagen eens lezen (vind ik altijd leuk) en wellicht dan toch nog iets langer YS boeken. We zijn met 2 volwassenen met een auto. We zijn geen hikers, dus bezoeken voornamelijk de hotspots met wellicht eenvoudige, korte hikes. Voornamelijk willen we van de natuur genieten en wildlife spotten.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Ook wij hebben jullie route in verschillende vakanties gedaan. Yellowstone inmiddels al 3x (1995, 2006, 2022). In 2022 waren we ook in South Dakota: Custer SP, Mount Rushmore, Crazy Horse, Badlands NP, ook een aanrader wat ons betreft. Minuteman Missile NHS vonden we erg interessant. Als je met een tour naar Delta 1 wilt, moet je die ruim van tevoren reserveren, want er zijn maar een paar plekken per keer beschikbaar en alleen van woensdag t/m zondag. Maar het visitor center en iets verderop Delta 09 geeft ook al een goed beeld.
Langer geleden waren we zuidelijker, dat was o.a. in 2006 in Colorado, Arches, Monument Valley. In 2023 zijn we in Washington en Oregon geweest. Seattle zelf hebben we niet bezicht.
Je kunt onze reisverslagen bekijken en zien of je er tips of ideeën uithaalt.
https://onzeamerikareizen.blogspot.com
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Edgar1968 schreef:
10 sep 2025, 11:33
... wellicht dan toch nog iets langer YS boeken. We zijn met 2 volwassenen met een auto. We zijn geen hikers, dus bezoeken voornamelijk de hotspots met wellicht eenvoudige, korte hikes. Voornamelijk willen we van de natuur genieten en wildlife spotten.
Ik zou zeker meer nachten boeken daar. Zelfs als je niet wandelt heb je al minimaal 3 nachten nodig. Geisers en wildlife zie je niet op afroep. Old Faithful kun je wel plannen maar erzijn mooiere en indrukwekkender geisers. Masr dan moet je wel tijd hebben om ze uit te zien barsten. Je rijdt ook altijd veel heen en weer en hebt vaak last van opstoppingen door overstekende bizons of beren langs de weg. Probeer op verschillende locaties iets te boeken. Wat heb je nu geboekt?

Marianne
Edgar1968
Amerika-ontdekker

Bericht door Edgar1968 »

Martin & Marianne schreef:
10 sep 2025, 11:52
Edgar1968 schreef:
10 sep 2025, 11:33
... wellicht dan toch nog iets langer YS boeken. We zijn met 2 volwassenen met een auto. We zijn geen hikers, dus bezoeken voornamelijk de hotspots met wellicht eenvoudige, korte hikes. Voornamelijk willen we van de natuur genieten en wildlife spotten.
Ik zou zeker meer nachten boeken daar. Zelfs als je niet wandelt heb je al minimaal 3 nachten nodig. Geisers en wildlife zie je niet op afroep. Old Faithful kun je wel plannen maar erzijn mooiere en indrukwekkender geisers. Masr dan moet je wel tijd hebben om ze uit te zien barsten. Je rijdt ook altijd veel heen en weer en hebt vaak last van opstoppingen door overstekende bizons of beren langs de weg. Probeer op verschillende locaties iets te boeken. Wat heb je nu geboekt?

Marianne
We hebben nu geboekt bij Lake Lodge Cabins. Ik ga wss dan nog wel een nachtje ergens boeken op het park. Je moet er snel bij zijn, want ondanks de hoge prijzen is het snel vol. Maar om nog langere reistijden te voorkomen, willen we per se in het park verblijven. Voor het restant van de reis willen we flexibel zijn om hier en daar langer of korter te verblijven, dus boeken we niets van tevoren. Vraagje; moet je de park entrance tijdsloten ver van tevoren boeken?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Edgar, het is niet nodig, maar ook tegen de forumregels, om bovenliggende berichten volledig te quoten.

Lake Lodge is niet gek, maar voor het geisergebied is een overnachting bij Old Faithful toch wel een must. De cabins bij de OF Lodge of Snowlodge zijn wel betaalbaar. Als je staat op een eigen badkamer is de frontier cabin bij de Snowlodge een betaalbare keuze. Voor de sfeer is een kamer in de Old House van de OF Inn onovertroffen. Kijk eens in ons 2015-verslag voor de verschillende opties.
Het grote voordeel van een overnachting bij OF is dat je al vroeg in de ochtend of tegen de avond het geisergebied kunt bezoeken. Het is er dan erg mooi en een stuk rustiger dan overdag.
Als er nu niets vrij is is het verstandig om heel regelmatig te checken of er iets vrij komt; er zijn altijd veel annuleringen, zeker een maand voor aankomst, als annuleren nog gratis is.

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet iets annuleerbaars zou kunnen boeken, desnoods voor meerdere nachten/periodes.

Wat betreft de netrance tickets; je gaat over ene jaar; je zou eens kunnen kijken hoe het nu staat met de beschikbaarheid. Je zou voor RMNP kunnen gaan voor de laatste dagen van de reis, dus ongeacht of je nog richting Moab gaat, en voor die dagen de entrance regelen zodra dat mogelijk is.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 10 sep 2025, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Edgar1968
Amerika-ontdekker

Bericht door Edgar1968 »

Bedankt Marianne, nuttige info. Deze kant van de USA is nog nieuw voor ons, dus best puzzelen. Ik kwam wel de nodige accomodaties tegen die niet geannuleerd kunnen worden, maar ik ga nog eens iets dieper duiken. In ieder geval bedankt voor de info en voor YS ga ik de OF nog eens bekijken :wink:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Als je de route toch per dag uit gaat schrijven :wink: , zet dan Grand Teton N.P. eens vóór Yellowstone N.P. Dan kun je via Beartooth Highway, Cody en Bighorn Canyon N.R.A. naar South Dakota.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Edgar1968 schreef:
10 sep 2025, 13:43
Ik kwam wel de nodige accomodaties tegen die niet geannuleerd kunnen worden,
Mijn ervaring is dat je de meeste accommodaties wel kunt annuleren. Soms betaal je dan wel iets meer. Gratis annuleren kan sowieso altijd in de nationale parken, maar ook zeker daarbuiten. Kijk je via een boekingssite of rechtstreeks bij de accommodaties?

En ja, zeker Yellowstone na GT doen, of, zoals Tantelotje al aangaf; eerst Yellowstone, dan GT en dan weer Yellowstone. Op die manier is het wellicht ook makkelijker om accommodaties in het park te vinden. Zoek op www.yellowstonenationalparklodges.com per maand, en niet op exacte data, dan zie je beter wat er vrij is. Je kunt dan de indeling van de route iets af laten hangen van de beschikbaarheid daar.

Je krijgt dan voor september deze mogelijkheden te zien:
image.png

Je ziet bij de Snowlodge dure kamers maar ook een keer 180 dollar; dat is de frontier cabin. Die is nu maar op 1 datum beschikbaar, maar wellicht komt die op andere dagen ook nog vrij. De Lodge is sowieso beschikbaar in jullie periode.

Marianne
Edgar1968
Amerika-ontdekker

Bericht door Edgar1968 »

Goeie tip! Bedankt. Gaan eens kijken of we dit kunnen realiseren.
Edgar1968
Amerika-ontdekker

Bericht door Edgar1968 »

Via deze site heb ik de 2 overnachtingen geboekt.
[/quote]
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer