Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Pensioen probleem

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
daisyvandemeer
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 100

Pensioen probleem

Bericht door daisyvandemeer »

Ik en mijn man zijn tegen een specifiek pensioenprobleem aangelopen dat erg ingewikkeld lijkt te zijn. Wij hebben allebei de Nederlandse en Amerikaanse nationaliteit en zijn dus “US-person”.

We werken in Nederland, doen hier aangifte en betalen belasting in Nederland (we doen ook aangifte in de VS, maar die komt uit op 0). Ik heb via mijn werkgever geen pensioenvoorziening en moet dus privé een pensioen naast de AOW opbouwen.

We hebben mogelijk het plan om op termijn naar Amerika te verhuizen.

Nu wil ik graag een privé aanvullend pensioen opbouwen en dit via mijn bruto loon doen, het liefst op basis van aandelenfondsen om rendement te kunnen maken.

Het probleem is dat er heel weinig mogelijkheden zijn, omdat vrijwel geen enkele verzekeraar met een “US-person’’ wil werken. Daarnaast is het krijgen van uitkeringen uit de verzekering als je in de VS woont al helemaal lastig, zo niet onmogelijk.

Tot nu toe heb ik alleen Nationale Nederlanden gevonden waar je mag banksparen. Daar heb ik dan wel fiscaal voordeel, maar met een rente van 1,75% schiet de opbouw niet echt op. Bij NN is uitkering bij pensioen als je in de VS woont bovendien niet mogelijk.

Wie heeft hier ervaring mee en wat zouden eventuele oplossingen kunnen zijn?

Groeten DvdM
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Pensioen probleem

Bericht door Pete.Z »

Waarom niet gewoon beleggen in aandelen via een broker?
Een account openen en aandelen kopen, je hebt diverse brokers die je kan gebruiken, zelf werk ik met E*Trade, maar er zijn er genoeg.
Wil je ze nu al volledig in Amerika hebben zou ik wel even overleggen met een accountant die daar verstand van heeft, je wilt uiteindelijk niet dubbel belast worden.
IngridUSA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Pensioen probleem

Bericht door IngridUSA »

Je kunt bij NN binnen een bankspaarrekening (lijfrente) ook kiezen voor beleggen, of een combinatie van sparen en beleggen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer