Hoi,
Dit wordt een mooie trip !
Hier komen de tips en adviezen van mijn kant.
Wij reizen in de USA en Canada altijd per camper, maar voor Alaska hebben we bewust voor auto + huisjes/cabins/hotels gekozen. Reden: geen nationale parken waar je kan staan, vaak op campings staan óf uiterst ongezellige camperplaatsen (check maar eens bij Homer, Seward of Valdez hoe iedereen daar staat) en toch wat meer kans op slecht weer (en dan is een cabin tóch wat lekkerder). Campings en camperplaatsen dus relatief duur tov de parken in de lower 48 en dat maakte autohuur + cabins niet veel duurder dan camperhuur + campings. Kortom, hoe graag wij ook kamperen en met een camper gaan (sterker nog... zojuist vanmiddag een camper gekocht voor trips in Europa ook

), leek ons dat camperen in Alaska toch niet veel zou toevoegen. En.. we hebben het afgelopen zomer dus heerlijk gehad !
Dan de route: ziet er prima uit. Onze route was zo goed als identiek. Fairbanks zijn we uiteindelijk nooit geweest ivm de bosbranden bij Healy, waardoor de weg naar het noorden afgesneden was. Ik denk dat we niks gemist hebben, maar de reden die jullie daar hebben maakt het natuurlijk een must !
Ik zou daarna direct naar Glenallen/Chitina gaan. Daar pak je neem ik aan een vlucht van Wrangel Air en verblijft in de Kennicot Lodge ? Prachtige ervaring !!. Wij zijn op de dag van aankomst zelf naar de gletscher gewandeld (crampons mee). De volgende dag zijn we met een gids de ijsgrotten in geweest. Erg mooi, maar kan alleen als ''prive excursie''. Omdat wij met 4 personen waren te betalen, maar als je met minder bent wel kostbaar. Laatste dag voor de terugvlucht zouden we de mijn-tour doen, maar omdat het slecht weer was moesten we met de shuttle naar Chitina ipv vliegen...
Valdez: Ja, captain Fred leeft nog en lult je de oren van je kop. Maar wat kan hij varen, wat een ervaring heeft hij en heeft ie er een neus voor om precies op het juiste moment op de juiste plek te zijn. Talloze walvissen die vlak voor de boot omhoog kwamen, prachtig tussen de ijsschotsen gevaren en tot vlakbij de gletschers gekomen. Ik denk dat zijn schip net ff sterker is, sneller is en wendbaarder waardoor hij net meer kan dan anderen.
Matanuska Gletscher: tja... er zijn veel gletschesr en ook deze is mooi, maar ik zou er geen excursie naar doen. Wij verbleven in de Tundra Rose cabins met uitzicht erop en dat was voor ons voldoende. Ik denk dat je mooiere en interessantere andere gletschers gaat zien.
Hatcher Pass: nu doe je deze op de heenweg onderweg naar Talkeetna. Dat is eigenlijk zonde. Wij hebben er in de eerste week, maar ook ''op de terugweg'' in de 2e week prachtige wandelingen gemaakt. Een overnachting in Palmer zou daarom mooi zijn.
Anchor Point/Homer: vooraf hadden wij al twijfels of we die kant op zouden gaan. Achteraf bleek de twijfel terecht. De Homer Spit is leuk, maar druk. Eigenlijk was het de toch wel lange rit helemaal die kant op niet echt waard.
Tja, dan de beren excursie. Wij zitten in het kamp ''even doorsparen en naar de Silver Salmon Creek Lodge''

. Uniek ! Dagtochten gaan vaak naar deze plek toe. Je wandelt dan vanaf het strand een stuk het land op en hoopt daar in een uurtje één of enkele beren te zien. Slaap je in de SSCL dan krijg je een eigen gids met een quad waarmee je je snel door het gebied kunt verplaatsen. Afhankelijk van jouw wensen kun je uren bij één beer blijven zitten of zoals wij (we vinden ''het perfecte plaatje'' niet noodzakelijk) met de quad naar verschillende plekken en verschillende beren gaan. Ik denk dat wij er een stuk of 10 verschillende hebben gezien. Met als hoogtepunt moeder met cubs die op nog geen 4-5 meter bij ons vandaan gingen spelen en gezoogd werden. Óf een beer die bijna aan mijn voeten kwam liggen (2-3 meter !) en af en toe wat gras ging eten. Of de beer die dwars door de lodge liep en op nog geen meter bij ons vandaan rustig weer naar de graslanden liep... Duur ? Ja, schofterig duur. De moeite waard ? Dat kan je pas achteraf beantwoorden maar voor ons een volmondig ja...
Dan als laatste Seward: wij hebben daar een kayak tour naar de gletschers gedaan. Volledig stil (immers geen andere boten in de nabijheid), zeehondjes op de ijsschotsen, kayakken tussen het ijs, met een kleine watertaxi waarbij we walvissen op de heenweg en orcás op de terug zagen.
Op de 2e dag Seward is een wandeling naar Harding Icefield wel een must. Met een beetje goede wil ben je in 3-4 uur boven bij het mooiste viewpoint, nog een uurtje verder naar het eindpunt (wij deden dit op 9 juli en hadden nog crampons nodig voor het laatste stuk door de sneeuw...).
Al met al een lang verhaal geworden, wie weet kun je er wat mee. Mocht je auto + cabins/huisjes/hotels overwegen, dan kan ik je een lijstje sturen met de accommodaties die wij gehad hebben.
Veel plezier met voorbereiden !
Paul
PS: ook een reden om geen camper te doen was omdat we dus ook al 2 nachten Kennicot Lodge hadden en de SSCL: dan zouden we dus 3 nachten de camper niet gebruiken van de 19 nachten die we hadden...
PS 2: ook wij zijn (net ?) 60+, dus genoemde wandelingen en kayaktocht waren prima voor ons te doen
