Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Europa vs. U.S.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
JohnNJ
Amerikakenner

Europa vs. U.S.

Bericht door JohnNJ »

In het Jaarverslag over 2006 behandelt de Europese Centrale Bank de achterblijvende ontwikkeling van de arbeidsproductiviteit in het eurogebied, vooral in vergelijking met de U.S. [http://www.ecb.int/pub/pdf/annrep/ar2006nl.pdf].

Arbeidsproductiviteit kan worden gemeten op twee manieren: de jaarproductie (bruto binnenlands product) gedeeld door het aantal gewerkte uren, of de productie gedeeld door het aantal ingezette werknemers. Of je de arbeidsproductiviteit nu berekent per gewerkt uur of per werknemer, in beide gevallen blijkt dat het gat tussen het eurogebied en de U.S. steeds groter wordt. Tussen 1990 en 1995 steeg de productie per uur in Europa nog met gemiddeld 2.1% per jaar, maar in de periode 1996-2005 viel dat terug tot 1.3%. In de U.S. was er tussen 1990 en 1995 een stijging van 1.1%, maar de afgelopen 10 jaar een toename van 2.4%. Op basis van het aantal werknemers is de terugval dramatischer: van 1.7% (U.S. 1.1%) naar 0.8% (U.S. 2.4%). Volgens de ECB wordt de daling van de productiviteitsontwikkeling in het eurogebied veroorzaakt doordat meer mensen deelnemen aan het arbeidsproces en door geringere investeringen in informatie- en communicatietechnologie (2.2 vs. 3.7%). Het lagere percentage zou ook het gevolg van tekortschietende concurrentie en te veel bureuacratie zijn. Tevens is er een scholingsachterstand: in 2004 had 23% van de beroepsbevolking in het eurogebied hoger onderwijs gevolgd, terwijl dat in de U.S. 39% was.

Echt interessant wordt het wanneer men het BBP gaat delen door de werkelijke beroepsbevolking, de groep tussen 18 en 65 jaar zonder politieke manipulatie van de cijfers. Dan zie je dat men in Europa bezig is met potvereren. Potverteren kun je zelfs in een getal uitdrukken: de noodzakelijke toename van de productiviteit minus de werkelijke toename van de productiviteit. Het jaarverslag van de ECB heeft alle benodigde cijfermateriaal.

--john
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Dan is het hoog tijd dat de Dollar weer eens wat hoger komt,zou ik ernstig blij van worden..
Doorwerken dus!
Speakingtongues
Amerikakenner

Laat die dollar

Bericht door Speakingtongues »

Laat die dollar lekker zakken dan kan ik meer exporteren

Deze cijfers zullen wel waar zijn maar volgens mij doet een Gemiddelde Nederlander 1.5 x zo veel als een Amerikaan in 8 uur

Hier hebben velen 1.5 of 2 banen maar het werktempo is erg laag.
MY FACEBOOK / Kom op de koffie in Alberquerque New Mexico en neem aub stroofwafels mee.
ZappyVlaams
Amerikafan

Bericht door ZappyVlaams »

Is dat West-Europa of geheel Europa? Want dat het met de oostblok niet altijd even goed gaat, is geen nieuws.
Afbeelding
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik heb in verschillende landen in Europa gewerkt, maar nergens werd zo hard gewerkt als in Amerika. Ik neem aan dat het verschilt van bedrijf to bedrijf, maar het was/is voor mij in Amerika altijd harder werken.
JohnNJ
Amerikakenner

Re: Laat die dollar

Bericht door JohnNJ »

Speakingtongues schreef:Laat die dollar lekker zakken dan kan ik meer exporteren
Die lage dollar is niet erg aangenaam voor Amerikanen die op vakantie naar Europa gaan, maar voor de Amerikaanse economie is het gunstig. De Euro is volgens sommigen tegenwoordig wat overgewaardeerd, dus misschien zakt de koers weer. Ik kan me nog herinneren dat de koers van de 1 Euro al snel beneden $1 lag toen de Euro werd ingevoerd.
Deze cijfers zullen wel waar zijn maar volgens mij doet een Gemiddelde Nederlander 1.5 x zo veel als een Amerikaan in 8 uur

Ongeveer 1.5% van de Amerikanen heeft meer dan een (1) baan.

Men moet "werktempo" en "hard werken" vooral niet vereenzelvigen met arbeidsproductiviteit. Calvinistische arbeidsethos en arbeidsproductiviteit hebben maar weinig met elkaar te maken. Arbeidsproductiviteit is in de eerste plaats afhankelijk van mechanisering en automatisering. Zo kost het met de hand oogsten van een hectare graan tussen 80 en 160 manuren, terwijl het met een maaidorser ongeveer een uur in beslag neemt. Toch zijn die handwerkers aan het einde van de dag beslist vermoeider dan de bestuurder van een maaidorser, die de hele dag in zijn gekoelde cabine zat, cola dronk, naar de radio luisterde, en via zijn draagbare telefoon uren met z'n vrienden sprak.

De arbeidsproductiviteit in de U.S. ligt hoger dan in de belangrijkste West-Europese landen: http://www.statistics.gov.uk/pdfdir/icp0905.pdf

--john
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Laat die dollar

Bericht door Petra/VS »

Speakingtongues schreef:Deze cijfers zullen wel waar zijn maar volgens mij doet een Gemiddelde Nederlander 1.5 x zo veel als een Amerikaan in 8 uur

Dat is absoluut niet mijn ervaring en ik zie het om me heen ook niet. Ik ken een aantal Nederlandse managers, die ervaringen hebben zowel hier als in Nederland en die vinden het werktempo hier flink. Maar ja, zoals Joke schrijft, het zal misschien van het type werk afhangen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kan van bedrijf tot bedrijf afhangen, maar ik heb het even nagevraagd bij m'n man, en hij zegt dat, zeker bij zijn laatste twee (Amerikaanse) werkgevers, hij een duidelijk verschil ziet:
in België worden er meer uren gewerkt,
in Amerika minder.
Maar: in Amerika werkt men op die 'minder tijd' wel efficiënter. De Belg doet er dus langer over om tot hetzelfde resultaat te komen.
Amerikanen zijn meer to the point, en verspelen niet teveel tijd aan chitchat.
Maar zoals gezegd: zijn persoonlijke ervaring, die kan verschillen van bedrijf tot bedrijf.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

We worden een tweede Afrika :(.
We moeten dringend Iran binnenvallen, dan kunnen we onze cijfers ook serieus omhoogkrikken door militaire uitgaven.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

kastelke schreef:Kan van bedrijf tot bedrijf afhangen, maar ik heb het even nagevraagd bij m'n man, en hij zegt dat, zeker bij zijn laatste twee (Amerikaanse) werkgevers, hij een duidelijk verschil ziet:
in België worden er meer uren gewerkt,
in Amerika minder.
Maar: in Amerika werkt men op die 'minder tijd' wel efficiënter. De Belg doet er dus langer over om tot hetzelfde resultaat te komen.
Amerikanen zijn meer to the point, en verspelen niet teveel tijd aan chitchat.
Maar zoals gezegd: zijn persoonlijke ervaring, die kan verschillen van bedrijf tot bedrijf.
Dat is merkwaardig, want de gemiddelde Amerikaan werkt per jaar meer uren dan de gemiddelde Belg. De Belg maakt wel meer uren dan de Nederlander of de Fransman met z'n verplichte 35-urige werkweek, maar minder dan de Amerikaan. Het probleem is echter dat ik geen cijfers kan vinden voor Vlaanderen en Wallonie afzonderlijk. Vlaanderen wordt wel bestempeld als de meest welvarende streek van de EU, terwijl Wallonie met al die ingestorte industrieen en mijnen een soort crisisgebied is geworden. Die Vlaamse welvaart moet toch ergens vandaan komen. Werkt men daar echt zo lang?

--john
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

JohnNJ schreef:Die Vlaamse welvaart moet toch ergens vandaan komen. Werkt men daar echt zo lang?
Officieel presteren ze bij mijn man (en mijn vorige) werkgever 38 uur per week. Maar eigenlijk houden enkel de arbeiders zich daar aan. Dat zijn ook diegenen die je moet gaan overuren betalen als ze langer werken. Voor bediendes is het maar 'logisch' dat je wat langer werkt (en worden dus nooit overuren uitbetaald). Zij moeten dat niet, maar er is nu eenmaal veel werk, en je wilt je werk gedaan krijgen, en iedereen doet het (of laat ons zeggen zo'n 95%). Kaderleden, da's nog een graad erger. Die hebben een PC en GSM thuis, dus die werken dikwijls 's avonds als ze thuis zijn nog even (o.a. om met Amerika te communiceren, want daar is het dan nog volop werkdag), en ook tijdens de weekends is het in het bedrijf niet ongewoon dat je dan nog even een en ander doet.
Het is wel zo dat je bijvoorbeeld in jouw sector officieel een 37-uren-week kan hebben, maar dat jouw bedrijf beslist om er 39 te werken, en om de zoveel weken heb je dan recht op een ADV-dag (ArbeidsDuurVermindering, dus je kan die uren die je verplicht meer presteerde recupereren). Maar de 'gewone' overuren worden dus voor bediendes en kaderleden niet betaald.
Wallonië, da's een geval appart: een heel groot deel van de bevolking wordt daar door de staat onderhouden (parond: betaald): zij zijn ambtenaar in overheidsdienst, of werkloos.

Nog wat verschillen:
- Als je een bepaalde periode werkloos bent, dan gaat men extra z'n best doen om je aan 't werk te krijgen, en anders *kan* je geschorst worden. Het sanctiepercentage voor werklozen binnen de activeringsperiode ligt voor Vlaanderen op 65,9 procent, voor Wallonië op 43,4.
- Uit de resultaten van het onderzoek blijkt vooreerst dat het ziekteverzuim in de federale overheidsdiensten een heel stuk hoger ligt dan in de privé-sector en gemiddeld 16 dagen bedraagt. (wallonië = > ambtenaren). Het ziekteverzuim bij Vlaamse ambtenaren ligt bijna 40% lager.
- Wallonië telt ook één ambtenaar per 12 inwoners tegen één op de 17 voor Vlaanderen
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Uit onze ervaringen kan ik zeggen dat de bevolkingsgroep die het meest effiënt werkt in het Ruhrgebied woont.
Harde werkers ,weinig poespas,geen gezeur.

Kastelke wat betreft ambtenaren zie ik mezelf nog door de havens van Antwerpen fietsen op zoek naar de douane :lol: :lol: .
Je moest jezelf altijd op straffe van een hoge boete melden bij hun.
En wat hing er dan steevast op de deur van hun bureel?

Zit bij cafè Marie of ben even naar de Drie Pintjes. Mocht je daar met je papieren naar toe gaan.
:lol: :lol: :lol:

Gelukkig is dit na Schengen wel afgeschaft.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Het is wel weer een heerlijk generaliserend topic trouwens.

Als Amerikanen zo hard werken,waarom stort die economie dan zo snel in?

En ik herken me jammer genoeg niet in de verplichte 35 urige werkweek,het dubbele is eerder aan de orde. :(
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Mijn man heeft ook jarenlang werkweken van 60 uur gemaakt. Die extra uren kreeg hij niet uitbetaald, die hoorden gewoon bij zijn functie.
Dus op papier werkte hij ook maar 40 uur.

Marjon
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Productiviteit wordt niet bepaald door hoe hard iemand werkt, of hoeveel uur.

Anders zouden ze in China maar 1 dag in de week werken, want hun productiviteit is 5 keer zo laag als hier.

Over de productiviteit in Vlaanderen (van Wikipedia)
Economie

De Vlaamse economie is een van de meest productieve van de hele wereld. Dit steunt onder meer op een hoog opleidingspeil, relatief hoge inspanningen voor onderzoek en ontwikkeling in de bedrijven, veel vestigingen van internationale bedrijven, vooral in hoogtechnologische sectoren, en een goede talenkennis, gekoppeld aan een grote verdraagzaamheid tegenover bedrijven en werknemers uit de meeste andere landen. Dit alles schraagt een hoge welvaart. De laatste jaren (decennia) stagneert de Vlaamse economie structureel. Dit wordt toegeschreven aan een nog steeds toenemende bureaucratie, aan de (deels niet-omkeerbare) transfers naar Wallonië en Brussel, aan laagproductieve openbare diensten (vooral in de Belgische instellingen en administraties), de extreem hoge lopende uitgaven van de Belgische overheden en tegelijk lage investeringen, evenals aan de te lage innovatie in vele economische sectoren. Mede daardoor zijn de loonlasten in Vlaanderen één van de hoogste van de hele wereld. Maar aan de ander kant is ook de productiviteit per werknemer nog steeds één van de hoogste ter wereld.
Cijfers over Vlaanderen appart vind ik niet :(. De meeste bronnen vermelden er dat de productiviteit Belgie 11% hoger ligt dan dat van de VS. Die cijfers waren wel gebaseerd op de situatie in 2004.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

kastelke schreef: ...arbeiders...bediendes...Kaderleden...
Waar werkt jou man? In 1950 ? :wink:

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Pete.Z schreef:Het is wel weer een heerlijk generaliserend topic trouwens.
Dat is onvermijdelijk bij een onderwerp als arbeidsproductiviteit. Daarbij reken je nu eenmaal met nationale gemiddelden.
Als Amerikanen zo hard werken,waarom stort die economie dan zo snel in?
Daar is mij niets van bekend. Is de Amerikaanse economie ingestort? Voorlopig is de economische groei hier nog het dubbele van die in West-Europa.
En ik herken me jammer genoeg niet in de verplichte 35 urige werkweek,het dubbele is eerder aan de orde. :(
Jij bent dan ook waarschijnlijk geen Fransman in loondienst. De Fransen hebben een verplichte 35-urige werkweek.

--john
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Chi Sin X schreef:Cijfers over Vlaanderen appart vind ik niet :(. De meeste bronnen vermelden er dat de productiviteit Belgie 11% hoger ligt dan dat van de VS. Die cijfers waren wel gebaseerd op de situatie in 2004.
Waar heb je dat gevonden? Soms vind je dat soort verschillen voor de arbeidsproductiviteit per uur, maar voor de productiviteit per werknemer per jaar heb ik dit nooit gezien.

--john
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

PeeJay schreef:
kastelke schreef: ...arbeiders...bediendes...Kaderleden...
Waar werkt jou man? In 1950 ? :wink:
/PeeJay
Ken jij een bedrijf in Belgîë waar men die onderverdeling niet heeft? :shock:
Elke
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

kastelke schreef:
PeeJay schreef: Waar werkt jou man? In 1950 ? :wink:
/PeeJay
Ken jij een bedrijf in Belgîë waar men die onderverdeling niet heeft? :shock:
Ik wist niet dat men in Belgîë nog die oubollige benaming gebruikt. :?

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer