Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Op een goed zichtbare plaats in de kamer. Soms met een briefje "Thanks".
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

robertm schreef:En waar leg je die fooi dan neer voor het kamermeisje, zodat ze weten dat het voor hun is?

mvg, Robert
Op het nachtkastje of naast de tv met een briefje "Housekeeping"
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Wij leggen het altijd op het nachtkastje (zonder briefje).

Marjon
BuckeyeRed
Amerikakenner

Re: locatie

Bericht door BuckeyeRed »

MR.B schreef: Wat stellen jullie voor van fooi voor het kamermeisje? Of helemaal niets?
Ze krijgen gemiddeld $3 om je kamer netjes te maken.... dus het is wel zo aardig om een tip achter te laten. Bij Best Western liggen er speciale envelopjes voor waar je het in kan doen.
jackybeertje
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door jackybeertje »

robertm schreef:En waar leg je die fooi dan neer voor het kamermeisje, zodat ze weten dat het voor hun is?

mvg, Robert
Wij leggen het altijd op het hoofdkussen
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Er ligt ook vaak een papiertje/kaartje met de naam van het kamermeisje erop. In dat geval leg ik het geld daar bij, anders op het nachtkastje of het "dressoir"

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Coyote schreef:En hoe zit het alweer met pompbedienden die je auto voltanken in New Jersey en Oregon (de twee staten waar je niet zelf mag tanken)? In Oregon gaf ik ooit wel een tip na het tanken. De pompbediende keek blij verrast op en was dit kennelijk niet gewend.

Roland
Is geen vaste regel voor sommige doen het wel anderen weer niet. Wij doen het ook niet altijd, ligt eraan hoe vriendelijk en hoe snel ze zijn. Soms krijg je geen 'goodmorning' en staan ze minutenlang te kletsen met co-workers. Dan geef ik niks.

Drive through coffee tentjes hebben ook altijd een bus buiten hangen voor tips. Goede gewoonte is om je wisselgeld daarin te doen, muntjes althans, of 1$. In Oregon is nou een coffee tent met barrista's in bikini en zwembroek, die lopen over van de tips ;-)
--
Tink
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Fooi geven in een Drive Trough of Fastfoodketen doe ik dus nooit. Van enige service (uitzonderingen daargelaten) is vaak geen sprake, dus ook geen fooi. (bestellen, afrekenen en wegwezen)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ruud2004 schreef:Fooi geven in een Drive Trough of Fastfoodketen doe ik dus nooit. Van enige service (uitzonderingen daargelaten) is vaak geen sprake, dus ook geen fooi. (bestellen, afrekenen en wegwezen)
Wij doen het wel altijd bij de vaste coffee tent, DutchBros(ja van 2 Nederlandse/Amerkaanse) broers. Ze staan bekend om hun fantastische barrista's die altijd even zonnig en happy zijn, altijd tijd voor een gesprekje en goede muziek knalt altijd uit de speakers waarbij ze staan te swingen bij het coffee maken. http://www.dutchbros.com/

Verder bij fastfood geven we ook niets, bij McDonalds mag men ook geen fooien aannemen als ik het wel heb.
--
Tink
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Toevallig vandaag op onze local ABC zender een special over tippen.

http://www.katu.com/news/consumer/7622331.html
--
Tink
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Tink schreef:Toevallig vandaag op onze local ABC zender een special over tippen.

http://www.katu.com/news/consumer/7622331.html
Wat een leuke special over het tippen. Toevallig dat het juist getoond werd nu het hier op het forum weer ter sprake komt. :D

Enneh, mijn vraag over het tippen van de pompbedienden werd ook nog even speciaal genoemd. Hoeft dus niet. :wink: Al vind ik het wel wat vreemd waarom zijn niet getipt hoeven worden. Als je iemand bij bijv. Starbucks tipt, waarom zij dan niet?

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Inderdaad een duidelijk stukje, maar hier nog even de zin waar het stukje mee wordt beëindigd.

"Although you may disagree with some of the advice here, remember that tipping is always up to you"
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

mijn hemel wat ben ik blij dat we al die fooien hier niet hebben :)
Dan ben je al 120 dollar kwijt bij de kapper en dan moet je ook nog eens 20 dollar fooi geven...wat een ellende :lol:

ik vind fooien iets onzinnigs en vaak ook onterecht, zoals ook in dat stukje aangegeven werd.
In de VS geef ik wel braaf fooi in restaurants enzo, omdat het nou eenmaal zo hoort daar, maar eigenlijk vind ik het onzin dat je als klant het salaris van het personeel moet betalen.

volgens mij zijn amerikanen best veel geld kwijt met al dat tippen overal.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Iris_1982 schreef:
volgens mij zijn amerikanen best veel geld kwijt met al dat tippen overal.
ik tip alleen in restaurants en bij de kapper.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Iris_1982 schreef
maar eigenlijk vind ik het onzin dat je als klant het salaris van het personeel moet betalen.
Hier betaal je ook het salaris van het personeel alleen zie je dat niet omdat het in de prijzen verwerkt zit. Ik vind het Amerikaanse systeem wel prettig, over het algemeen wordt je in restaurants veel prettiger geholpen dan hier in Nederland. Hier krijgen ze toch betaald of ze de klant nu goed behandelen of niet.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Harry schreef:Ik vind het Amerikaanse systeem wel prettig, over het algemeen wordt je in restaurants veel prettiger geholpen dan hier in Nederland. Hier krijgen ze toch betaald of ze de klant nu goed behandelen of niet.
hier zijn ze algemeen veel beleefder ... want hier moeten ze werken voor hun salaris .. en in nederland kunnen ze doen en laten wat ze willen .. om dat ze toch hun salaris krijgen.
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

Coyote schreef: Al vind ik het wel wat vreemd waarom zijn niet getipt hoeven worden. Als je iemand bij bijv. Starbucks tipt, waarom zij dan niet?

Roland
Omdat er hier in de VS twee soorten inkomsten zijn: mensen die in een beroep werken waar je normaal gesproken geen tips krijgt, en mensen die in een beroep werken waar je geacht wordt wel tips te krijgen. Retail en ook benzinestations valt onder de eerste groep.
In Ohio verdient de laatste groep $3 per uur (sinds kort, eerder was het $2.35) en de rest van het inkomen zijn de fooien (kamermeisjes, serveersters).
De eerste groep verdient vanaf $6.85 per uur (=minimumloon in Ohio, in veel staten is dit $5.15 en in enkele staten iets hoger) en hoeft minder dan $30 per maand aan tips niet op te geven aan de belasting.
Kappers/-sters huren veelal hun stoel ('station') in de salon van de eigenaar van de kapsalon, en zijn in feite kleine zelfstandigen. Na aftrek van alle onkosten blijft voor hun zoveel geld over als de klant hun geeft.
MR.B
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

bedankt

Bericht door MR.B »

Ok bedankt allemaal voor de info. Mijn lijstje is als volgt :

Kamermeisje : 2 dollar per nacht (2 personen)
Bell Boy : 1 dollar/per koffer
Restaurant in NY : Tax verdubbelen

That's it!

Thanx folks!
bajito
Amerika-newbie

Fooien B&B?

Bericht door bajito »

OK, ik ben overtuigd: kamermeisjes krijgen van ons straks $1 p.p.p.n.
Maar wat doe je bij een Bed & Breakfast waar je 4 nachten slaapt?
Ook tippen?
Zo ja: Hoeveel en wanneer? per nacht of aan het einde?
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Per nacht dacht ik. Je weet niet of elke dag dezelfde houskeepingladies je kamer komen opruimen toch?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer