Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het winterweer in de VS

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Het winterweer in de VS

Bericht door Dennis »

Ik zag in een ander onderwerp wat opmerkingen over het weer in de VS en het leek me interessant om even te melden hoe het hier in Kentucky op dit moment tekeergaat. Misschien dat anderen hieraan hun weerervaringen wilen toevoegen?

In tegenstelling tot waarschijnlijk de meeste andere mensen in Kentucky, heb ik vandaag ontzettend genoten van de 10 cm sneeuw die hier viel. We hebben jammer genoeg op een haar na de 50 cm sneeuwval gemist, die viel 50 km noordelijker.

Maar goed, ik heb dan ook makkelijk praten: ik hoefde vandaag niet de weg op. :D Van zout strooien hebben ze hier in Louisville geen kaas gegeten... slecht hoor.

Voor vrijdagnacht wordt overigens een nachttemperatuur van -22 graden Celcius verwacht, dat is toch bijna Siberisch te noemen... maar goed, slechts vier dagen later is het dan overdag weer +10 graden Celcius?! Dat zijn wel extreme weerwisselingen, zeg.

Wel is het hier veel vaker zonnig, heb ik gemerkt, da's veel beter dan de regen die in Nederland nu heerst.

Niet helemaal weergerelateerd maar toch een interessant weetje: de zon komt hier in Kentucky eerder op en gaat later onder dan in Nederland. Niet zo vreemd als je erover nadenkt (volgens mij zit ik hier een stuk zuidelijker dan in Nederland), maar dit is niet iets waar je meteen aan denkt als je naar Kentucky gaat verhuizen. Een soort extra bonus: meer zonlicht gedurende je dag!

Volgens mij scheelt het 's avonds momenteel ongeveer één tot anderhalf uur met Nederland, omdat ik begrepen heb dat het daar al rond 16:00 uur donker wordt en hier pas na 17:30 uur.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Je zult van de zomer overigens het omgekeerde merken. Dan komt de zon in Kentucky later op en gaat eerder onder dan in NL. Inderdaad vanwege de meer zuidelijke ligging (lees: dichter bij de evenaar). NL ligt zowat ter hoogte van het zuidelijkste puntje van Alaska. Iets wat veel mensen zich niet realiseren. Laat staan dat New York ter hoogte van Madrid ligt.
New Hampshire USA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door New Hampshire USA »

Hoi Dennis, hoe gaat het met je nuiewe leven?

De winter hier in New Hampshire heel moi is, maar af en toe erg kalt. En mijn dorpje, heb ik een personlijk "live" internet Weather Station online, 24x7. Je kan alle mijn weer informatie zehen, in "realtime." De site is:

http://www.dickwilde.com

Je kan alles in Fahrenheit of Celcius zehen; kies de "Units" buttons beneden op de pagina.

Veel plezeer!

d
website: http://www.redsox.com
Winnaar Ammy Award 2004: Beste Newbie (NL-USA Visa) :)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoi Dennis,

Gisteren was het hier dus prachtig zonnig met 16 graden 8) . Heerlijk!
Maandag daarentegen was het prachtig zonnig met -14 graden!

Maar liefst 30 graden verschil in 2 dagen dus. Dat is het klimaat hier in de Washington area in de winter. We zitten altijd precies op het randje van warm en koud, dus als de wind noordelijk draait zitten we in de vrieskou en bij een zuidelijke wind krijgen we lente achtige temperaturen.

We kunnen echter ook ineens een halve meter sneeuw krijgen of zoals vandaag voorspeld wordt in de winter zware onweersbuien.

Maar over het algemeen is het zoals jij schrijft veel zonniger hier, dan in Nederland. Het weer is in ieder geval nooit saai!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
New Hampshire USA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door New Hampshire USA »

nooit saai, vooral hier in New England! :)
website: http://www.redsox.com
Winnaar Ammy Award 2004: Beste Newbie (NL-USA Visa) :)
freekb2
Amerikakenner

Re: Het winterweer in de VS

Bericht door freekb2 »

Dennis schreef:Van zout strooien hebben ze hier in Louisville geen kaas gegeten... slecht hoor.
Volgens mij is een kaas een typische Nederlands product, zo vreemd is het dus niet :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een van de redenen, dat het in zuidelijkere gebieden bar is met strooien en sneeuwruimen, is dat het niet iedere winter zo koud en sneeuwerig is en er dus gebaseerd op gemiddelden wordt gebudget. Als er dan opeens wel een koude, sneeuwerige winter is, is er dus geen geld om het schoonmaken van de wegen te betalen. In de noordelijke staten speelt dat probleem helemaal niet. Daar lachen ze zich krom als de regering in Washington weer eens sluit vanwege 10 cm sneeuw ;).
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Petra, daar moeten wij inderdaad om lachen, maar het is ook begrijpelijk dat men er minder op voorbereidt is.
Hier is het ook maar erg onvoorspelbaar hoe goed of slecht de wegen zijn schoongemaakt. In de stad zelf wordt niet met zout gestrooid, alleen op de buitenwegen.
Wat er nu in het midwesten met het weer gaande is, is toch een uitschieter; we hebben in Lafayette, Indiana gewoond, en nooit meer dan 30 cm sneeuw per keer gehad. Ik kan me ook niet herinneren dat de wegen daar ooit gesloten waren. Ik las over mensen die al 13 uur in de auto vastzaten in de sneeuw op de autoweg.

Een ander weerpatroon dat we hier in New York hebben is "lake effect snow". De noorderwind die over de grote meren vocht oppakt en over land dumpt. Je krijgt dan sneeuwstroken van misschien 20 mijl breed waar het een meter kan sneeuwen. Het is heel vreemd; op een plek krijg je massa's sneeuw en een paar straten verderop schijnt de zon.
Annemiek
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Ik kom net terug van een lange autorit. Ik ging eerst met mijn roommate naar het vliegveld, omdat hij naar Californië terugging; daarna wilde ik nog even wat gaan kerstshoppen; en dat was het eigenlijk.

Het duurde allemaal eeuwen, want er lag dik 10-15 cm sneeuw op de auto, gemixt met ijzel, en dat spul is nauwelijks van je auto af te krijgen. Onderweg merkten we dat de snelwegen ten dele nog niet eens vrijgemaakt waren... ze waren nog steeds bezig met sneeuwschuiven en dat ging niet erg hard. Op plekken was het dankzij de "sleet", de ijzelregen, spekglad.

De zijwegen waren nog helemaal niet vrijgemaakt, zoals ik merkte toen ik met mijn Focus naar een tankstation wilde; het was echt een free-for-all en je kon soms alleen maar raden waar de weg lag.

De rit naar de winkel ging verder traag maar zonder problemen; wel viel het me - na anderhalf uur in de auto gezeten te hebben - op hoeveel mensen er blijkbaar in het slechte weer gestrand waren. Letterlijk tientallen auto's en vrachtwagens zijn vast komen te zitten en blokkeerden soms hele afritten van de snelweg. Het gebeurde een paar keer zelfs voor mijn ogen dat een vrachtauto niet meer verder kwam. Verschillende auto's waren verlaten en helemaal ondergesneeuwd; en de voorbijrijdende sneeuwschuivers hadden die auto's helemaal onder de prut begraven.

Op de terugweg ging het stuur van mijn auto ineens als een wilde schudden, en aangezien ik geen technicus ben, had ik geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het was inmiddels bijna 5 uur en als ik nog wilde weten wat er aan de hand zou kunnen zijn, moest ik snel naar de garage. Ik moet aanstaand weekend nog zo'n 1000 km rijden naar Virginia, naar Petra, dus ik schrok me wild dat mijn auto nu ineens problemen zou gaan geven. Misschien dat de sneeuw of een opspattend blok ijs ergens schade had toegebracht?

Eenmaal daar werd me verteld dat het weleens aan het feit kon liggen dat er sneeuw of ijs tussen mijn wielen zat... dat zorgt er blijkbaar voor dat de wielbalans van slag gaat. Ik dus op zoek naar grote brokken ijs, maar niets gevonden. Terug naar binnen, vriendelijke monteur komt mee naar buiten en kijkt de wielen nog eens na... en ja hoor, een piepklein brokje ijzel tussen mijn voorwiel, bijna onzichtbaar. Hij verwijdert het, ik opgelucht, vriendelijk de monteur bedankt, rij naar buiten, wil naar huis, en dan...

Er stond aan de overkant van de weg een verlaten busje langs de kant, maar door de sneeuw is de weg zelf niet zichtbaar en ik dacht daardoor, dat het busje op de middendrempel staat en wil er links omheen draaien. Prompt rij ik dus van de weg af, het onder de sneeuw begraven gras op. En tja, dan zit je dus vast...

Gelukkig was ik vlakbij de garage, dus daar kwamen vier monteurs en verkopers om me eruit te duwen terwijl ik het gas induwde. Gelukkig kon ik dus weer binnen 5 minuten worden bevrijd, maar mijn hemel, ik was me weer kapot geschrokken.

Terug de snelweg op, testen of het stuur nog steeds rammelt... gelukkig! De monteur had het bij het rechte eind, de Focus reed weer perfect. Ik ben snel (maar voorzichtig) terug naar huis gereden en zit nu eindelijk weer veilig binnen... met mijn roommate, wiens vlucht gecanceled was en die een lift naar huis terug had gekregen.

De avonturen van één besneeuwde dag in Amerika. Ik hoef na deze slip 'n' slide voorlopig niet meer naar Six Flags! :D
Dennis

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wauw, wat een verhaal! Blij te horen, dat je auto goed genoeg is om hierheen te komen!

Ik zou inderdaad maar heel voorzichtig zijn, mijn ervaring is, dat de medeweggebruikers nogal eens zeer stom bezig zijn in dat weer. Ofwel ze weten helemaal niet in gladheid te raden, of ze zijn over confident omdat ze 4 wheel drive hebben en halen zo allerlei gevaarlijke maneuvres uit.

Gelukkig ziet het weer er voor zondag rustig uit, dus heb je hopelijk dan helemaal geen problemen meer.

Hier zijn we vandaag bijna verdronken in de regen en onweer, als het regent, dan regent het ook zo hard, dat je stapvoets moet rijden en geen hand voor ogen kunt zien!
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Wat een avonturen Dennis, ben blij dat je weer goed thuis zit. Het eerste dagje sneeuw ben je goed doorkomen.
Wat een aardige mensen die je geholpen hebben.
Als ik nog een tip mag geven voor een lange winterrit; neem een deken mee en sneeuwschop en hoop dat je ze niet nodig hebt. Als ik die mensen in Indiana zie die uren in de kou vastzitten.

Goede reis dit weekend en veel plezier!
Annemiek
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Toch denk ik, dat men in Nederland ook nogal moeite zou hebben met het ruimen van 25+ cm sneeuw, dat is toch ook iets wat je daar niet meemaakt. En in veel van de gebieden waar dat gevallen is, is het inderdaad niet gewoon. Dit ter verdediging van de arme sneeuwploegen, die vele overuren maken. Stiekem hoop ik deze winter weer op zo'n grote sneeuwval, het maakt het allemaal flink spannend!
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

soms vraag ik me af of de Sneeuwketting het hier wel ooit gehaald heeft? Of het fenomeen winterband!

Goed te horen dat alles OK is Dennis, en ja een klein stukje ijs op een wiel (kijk ook aan de binnenkant) kan je balans zeer veel aantasten! Weer wat geleerd zullen we maar zeggen!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Petra/VS schreef:Toch denk ik, dat men in Nederland ook nogal moeite zou hebben met het ruimen van 25+ cm sneeuw, dat is toch ook iets wat je daar niet meemaakt.
Dit was echter tussen de 10 en 15 cm sneeuw, lang niet zoveel als bijvoorbeeld in Indiana, waar ze op sommige plaatsen tot 75 cm gehaald hebben (yikes!). En ik geef zeker ook niet af op de hardwerkende sneeuwploegen, eerder op de coördinatie. Ze reden hier bijvoorbeeld niet in groepen, zoals ik altijd dacht, maar afzonderlijk.

En een echt patroon in hun werkzaamheden was niet echt te vinden: sommige schuivers waren de vluchtstroken van snelwegen aan het doen, terwijl de rest van de snelweg al vrij was. Ik zou zeggen: laat die lui in plaats daarvan de grote binnenwegen onder handen nemen! Want die waren nog helemaal onder de sneeuw bedolven met alle gevolgen vandien.

Maar ik moet het ze nageven: de meeste snelwegen zijn nu alweer goed begaanbaar. Ik heb de grote binnenwegen nog niet gezien, maar ik neem toch aan dat ze daar nu ook een heel eind mee gevorderd zijn... er komt immers geen nieuwe sneeuwval meer bij.
Laatst gewijzigd door Dennis op 24 dec 2004, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis

ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik heb wel degelijk sneeuwbanden op m'n voorwielen in de winter. Dat is echt nodig. De meeste mensen hier hebben deze, of all-seasons. Ik geloof niet zo in 4wheel drive voor rijden in de sneeuw, dat zijn juist de auto's die je het meest in de greppel ziet liggen. Misschien ligt het aan de mentaliteit dat ze denken dat ze wat harder kunnen rijden.
2 jaar geleden toen ik met kerst moest werken, en de wegen totaal niet geveegd waren ben ik door zo'n 30cm sneeuw gekomen, ik geloof alleen door de nieuwe sneeuwbanden die ik had (en veel schietgebedjes) dat ik het gehaald heb. Dat doe ik liever niet nog een keer.
Als er hier zoveel sneeuw valt duurt het ook altijd een tijd om het te vegen, en het duurt extra lang als de sneeuwvegers er niet door kunnen omdat er teveel auto's op de weg zijn. Een ander probleem is de vlakke stukken waar het hard waait, ze vegen en een uur later ligt er weer een halve meter opgewaaide sneeuw op de weg.
Trouwens nog iets "leuks" hier; als je auto beschadigd wordt door een sneeuwveger kun je ze niet aansprakelijk stellen, en heb je pech.

Petra, voorzichtig waar je om vraagt. Ja, ik wil ook sneeuw, lekker skieen, maar het moet wel redelijk blijven :-)
Dennis, volgens mij komt dat ongecoordineerde doordat het verschillende dorpen zijn die bezig zijn met vegen, en de autowegen denk ik door de staat geveegd wordt. Hier zie je ook altijd precies waar de stadsgrens is aan hoe de weg gedaan is.
Annemiek
henky
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door henky »

Beste mensen, wat dachten jullie van de temperaturen in Florida "The Sunshine State".
The Christmas holiday weekend will likely be a wet one :(
Christmas Eve: Low 54° High 64°
Christmas: Low: 47° High: 57°
Sunday: Low: 50° High: 68°
Monday: Low 51° High 70°
Tuesday: Low 51° High 72°

Melbourne, Florida;Currently: 63°F Light Rain
Ocala, Florida;Currently: 46°F Cloudy
Daytona Beach, Florida;Currently: 53°F Light Rain
Ik geef toe, het is niet echt winters weer, maar...... voor Floridianen en de vele toeristen en overwinteraars....brbrbrbrbr frissies hoor!
Groetje van Henky en RuudB
http://breedijkies1.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tot nu toe 29 USA-staten bezocht/USA = vakantieland nr. 1
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dennis schreef:
Petra/VS schreef:Toch denk ik, dat men in Nederland ook nogal moeite zou hebben met het ruimen van 25+ cm sneeuw, dat is toch ook iets wat je daar niet meemaakt.
Ze reden hier bijvoorbeeld niet in groepen, zoals ik altijd dacht, maar afzonderlijk.

En een echt patroon in hun werkzaamheden was niet echt te vinden: sommige schuivers waren de vluchtstroken van snelwegen aan het doen, terwijl de rest van de snelweg al vrij was. Ik zou zeggen: laat die lui in plaats daarvan de grote binnenwegen onder handen nemen! Want die waren nog helemaal onder de sneeuw bedolven met alle gevolgen vandien.

Maar ik moet het ze nageven: de meeste snelwegen zijn nu alweer goed begaanbaar. Ik heb de grote binnenwegen nog niet gezien, maar ik neem toch aan dat ze daar nu ook een heel eind mee gevorderd zijn... er komt immers geen nieuwe sneeuwval meer bij.
De meeste sneeuwschuivers, tenminste hier in Virginia, zijn niet in vaste dienst en velen zijn prive bedrijfjes. Dat is misschien in Kentucky ook zo en dan is er inderdaad niet veel coordinatie. Ik moet wel zeggen, dat het daar nog erger klinkt, dan hier, want met zo weinig sneeuw loopt alles hier toch niet zo mis.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Het extreme weer in de USA werd zelfs hier in het weerpraatje bij het NOS-journaal genoemd de getoonde beelden waren niet echt vrolijk, het sneeuwde zelfs tot in Texas volgens de weerman.
Dus Dennis hou je stuur recht als je naar Petra rijdt.
Dat de verschillende wegen door andere instanties worden schoongemaakt is niets vreemd dat gebeurt ook hier in NL door rijkswaterstaat, provinciale-waterstaat, gemeente en waterschappen, ik heb zelf 20 jaar in de gladheidsbestrijding gezeten dus weet wat het inhoud, geef deze mensen de ruimte om hun werk te doen, het zijn bij nacht en ontij onze padmakers in deze barre tijden.
Gr.
Rob
Nielzzz
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door Nielzzz »

Ik vind de winters hier in Michigan (Caro) geweldig. De ene dag is het 12 graden, de volgende dag is de gevoelstemperatuur dertig graden onder nul. Schitterend. Ook de sneeuw is erg mooi, maakt the country erg aantrekkelijk.
Ik moet echter ook toegeven dat ik best in de zenuwen zit door hetzelfde weer. We zitten nu onder een winter storm warning. 6" tot 12" sneeuw en wind van meer dan 50 mph. Je ziet geen hand voor ogen en m'n vriendin moet vanavond nog thuiskomen van haar werk. 25 km door deze barre omstandigheden. Normaal gesproken hebben ze hier niet zo veel problemen met een beetje sneeuw, maar in dit weer blijven de meeste mensen toch liever binnen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer