Ik kom net terug van een lange autorit. Ik ging eerst met mijn roommate naar het vliegveld, omdat hij naar Californië terugging; daarna wilde ik nog even wat gaan kerstshoppen; en dat was het eigenlijk.
Het duurde allemaal eeuwen, want er lag dik 10-15 cm sneeuw op de auto, gemixt met ijzel, en dat spul is nauwelijks van je auto af te krijgen. Onderweg merkten we dat de snelwegen ten dele nog niet eens vrijgemaakt waren... ze waren nog steeds bezig met sneeuwschuiven en dat ging niet erg hard. Op plekken was het dankzij de "sleet", de ijzelregen, spekglad.
De zijwegen waren nog helemaal niet vrijgemaakt, zoals ik merkte toen ik met mijn Focus naar een tankstation wilde; het was echt een free-for-all en je kon soms alleen maar raden waar de weg lag.
De rit naar de winkel ging verder traag maar zonder problemen; wel viel het me - na anderhalf uur in de auto gezeten te hebben - op hoeveel mensen er blijkbaar in het slechte weer gestrand waren. Letterlijk tientallen auto's en vrachtwagens zijn vast komen te zitten en blokkeerden soms hele afritten van de snelweg. Het gebeurde een paar keer zelfs voor mijn ogen dat een vrachtauto niet meer verder kwam. Verschillende auto's waren verlaten en helemaal ondergesneeuwd; en de voorbijrijdende sneeuwschuivers hadden die auto's helemaal onder de prut begraven.
Op de terugweg ging het stuur van mijn auto ineens als een wilde schudden, en aangezien ik geen technicus ben, had ik geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het was inmiddels bijna 5 uur en als ik nog wilde weten wat er aan de hand zou kunnen zijn, moest ik snel naar de garage. Ik moet aanstaand weekend nog zo'n 1000 km rijden naar Virginia, naar Petra, dus ik schrok me wild dat mijn auto nu ineens problemen zou gaan geven. Misschien dat de sneeuw of een opspattend blok ijs ergens schade had toegebracht?
Eenmaal daar werd me verteld dat het weleens aan het feit kon liggen dat er sneeuw of ijs tussen mijn wielen zat... dat zorgt er blijkbaar voor dat de wielbalans van slag gaat. Ik dus op zoek naar grote brokken ijs, maar niets gevonden. Terug naar binnen, vriendelijke monteur komt mee naar buiten en kijkt de wielen nog eens na... en ja hoor, een piepklein brokje ijzel tussen mijn voorwiel, bijna onzichtbaar. Hij verwijdert het, ik opgelucht, vriendelijk de monteur bedankt, rij naar buiten, wil naar huis, en dan...
Er stond aan de overkant van de weg een verlaten busje langs de kant, maar door de sneeuw is de weg zelf niet zichtbaar en ik dacht daardoor, dat het busje op de middendrempel staat en wil er links omheen draaien. Prompt rij ik dus van de weg af, het onder de sneeuw begraven gras op. En tja, dan zit je dus vast...
Gelukkig was ik vlakbij de garage, dus daar kwamen vier monteurs en verkopers om me eruit te duwen terwijl ik het gas induwde. Gelukkig kon ik dus weer binnen 5 minuten worden bevrijd, maar mijn hemel, ik was me weer kapot geschrokken.
Terug de snelweg op, testen of het stuur nog steeds rammelt... gelukkig! De monteur had het bij het rechte eind, de Focus reed weer perfect. Ik ben snel (maar voorzichtig) terug naar huis gereden en zit nu eindelijk weer veilig binnen... met mijn roommate, wiens vlucht gecanceled was en die een lift naar huis terug had gekregen.
De avonturen van één besneeuwde dag in Amerika. Ik hoef na deze slip 'n' slide voorlopig niet meer naar Six Flags!