Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Washington scherpt inreisbeleid voor Europeanen aan

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ZeroXX
Amerikafan

Bericht door ZeroXX »

a4plus schreef:
JWusa schreef:En de Amerikanen denken nu dat zo'n vragenlijstje terroristen afschrikt?
Ben benieuwd wat de vragen zijn:

1. Bent u een terrorist ja/nee

2. Heeft u een bom bij u ja/nee

3. Bent u van plan een vliegcursus te nemen bij een Nederlandse school in Florida ja/nee

:D
:lol:

Strafblad checken, dan weet ik zeker dat ik niet mag parkeren in Amerika, met al die parkeerboetes van mij :wink:

We zien het wel hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen :)
Weblog: http://weworldwide.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
JWusa
Amerikafan

Bericht door JWusa »

ZeroXX schreef:
a4plus schreef: Ben benieuwd wat de vragen zijn:

1. Bent u een terrorist ja/nee

2. Heeft u een bom bij u ja/nee

3. Bent u van plan een vliegcursus te nemen bij een Nederlandse school in Florida ja/nee

:D
:lol:

Strafblad checken, dan weet ik zeker dat ik niet mag parkeren in Amerika, met al die parkeerboetes van mij :wink:

We zien het wel hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen :)
Parkeerboetes staan niet op je strafblad :wink: en je strafblad kunnen & mogen ze niet checken....
Afbeelding
Madphil
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Madphil »

JWusa schreef: en je strafblad kunnen & mogen ze niet checken....
Officieel niet nee...
Teamsno
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Teamsno »

toen wij TWEE weken voor 11 september 2001 met een puppy van Colorado naar Nederland gingen, vroegen ze of we een bom in het puppy hadden verstopt ... dus ik ben nergens meer verbaasd over.
Alaska - Where men are man and women win the Iditarod
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Antwoord van het consulaat in Amsterdam:
We also heard it on CNN. Nothing official yet.

Kind regards,
Lol :lol:
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Bennogr schreef:Gezien het gemak waarmee een man die een niet te behandelen vorm van TB had, het land in kon komen (via Canada), is er nog wel het een en ander te verbeteren aan de 'bescherming' van Amerika.

Maar ja, als je $500 miljard uitgeeft aan een nuttelozen, onnodige en slecht gevoerde oorlog tegen/bezetting van Irak EN dan nog eens de belasting verlaagt, dan kan je natuurlijk weinig bescherming van Amerika verwachten.

De geruchten gaan dat ze om Canada ook een muur willen bouwen met behulp van veel illegale Mexicanen, stuk goedkoper :D
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Michigan schreef: Overigens vnid ik dat Europa dan eigenlijk eenzelfde beleid zou moeten voeren tegenover Amerikaanse bezoekers. Maar zijn we daar te schijterig voor of ben ik te simpel van geest om zo te denken?
Nou, dat hoop ik niet. Heb je enig idee wat dit dan gaat kosten ? En wie gaat dat betalen ? Ook werd er gesuggereerd dat de VS mogelijk kan/gaat checken of iemand in NL een strafblad heeft. Gelukkig hebben we wetgeving in Nederland die dit absoluut NIET toelaat. In de bijzondere gevallen dat er wel info wordt verstrekt gaat er behoorlijk wat tijd overheen. Zeker niet tbv de "gewone" reiziger die een paar weekjes naar de VS gaat.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Ruud2004 schreef:...Ook werd er gesuggereerd dat de VS mogelijk kan/gaat checken of iemand in NL een strafblad heeft. Gelukkig hebben we wetgeving in Nederland die dit absoluut NIET toelaat.
Maar in de praktijk worden de volledige strafbladen van aanvragers van immigratievisums rechtstreeks naar het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam gezonden. Het lijkt dat dit gebeurt zonder dat de betrokkenen daar expliciet, via een handtekening, toestemming voor hebben gegeven. De wetgeving "die dit absoluut NIET toelaat" lijkt nogal soepel te worden toegepast.

--john
Madphil
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Madphil »

Dat komt ok alleen maar omdat de nederlandse regering zo graag vriendjes wil blijven met de VS, ze zijn gewoon veel te bang voor hun.
JWusa
Amerikafan

Bericht door JWusa »

JohnNJ schreef:
Ruud2004 schreef:...Ook werd er gesuggereerd dat de VS mogelijk kan/gaat checken of iemand in NL een strafblad heeft. Gelukkig hebben we wetgeving in Nederland die dit absoluut NIET toelaat.
Maar in de praktijk worden de volledige strafbladen van aanvragers van immigratievisums rechtstreeks naar het Amerikaanse Consulaat in Amsterdam gezonden. Het lijkt dat dit gebeurt zonder dat de betrokkenen daar expliciet, via een handtekening, toestemming voor hebben gegeven. De wetgeving "die dit absoluut NIET toelaat" lijkt nogal soepel te worden toegepast.

--john
De Amerikaanse Ambassade kan niet in onze JD systemen.
Afbeelding
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik denk dat ze overal in kunnen als ze dat willen,eerlijk gezegd.
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

JohnNJ schreef:
Michigan schreef:

Mohammed Atta, Zaccarias Moussaoui en andere betrokkenen bij 11 september konden hun overval beramen op kosten van de Europese belastingbetaler. In West-Europa krijg je van de overheid een sociale steunuitkering om de hele dag in je sociale steun-flatje te zitten om plannen te maken voor de verovering van de wereld.

--john
De 'piloten' kregen hun training in Florida, niet in Europa :wink:
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

els70 schreef:De 'piloten' kregen hun training in Florida, niet in Europa :wink:
Belgie is een probleem, omdat de Belgen hun paspoorten en andere identiteitspapieren niet goed bewaken. Het is niet voor niets dat er voor Belgen al eerder strengere regels golden dan voor overige West-Europeanen.

"Serbian gangs operating in Antwerp, Brussels and Charleroi broke into more than 300 city halls in Belgium in the late 1990s and stole thousands of blank passports and identity documents, obtaining passports, driver's licenses, identity cards, visa stamps and travel permits that were sold on the black market. Moroccans are the largest immigrant group in Belgium, and many North African terrorists have presented themselves as Moroccan-born Belgian citizens. They have sometimes used the names of real Moroccans and actual birth dates on phony identity cards."

Fraudulent Passports Key Weapon for Terrorists:
http://www.federalobserver.com/print.php?aid=1224

--john
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

JWusa schreef:De Amerikaanse Ambassade kan niet in onze JD systemen.
Dat hoeft ook niet, want de Nederlandse overheid stelt de informatie uit die systemen blijkbaar geheel vrijwillig ter beschikking.

Netherlands - Reciprocity Schedule
http://travel.state.gov/visa/reciprocit ... rlands.htm

Wij kunnen daar lezen dat het Amerikaanse Consulaat kennelijk de beschikking heeft over informatie en dossiers die onder geen beding aan de burger zelf mag worden doorgegeven:

"These certificates may be used only in processing immigrant visa applications and may not be given to the applicant or to any private individual. The visa applicant may not be informed of the source of any derogatory information contained in the police certificate."

In Information Sheet DSL-1083, dat aan elke aanvrager van een immigratievisum wordt toegezonden, staat er slechts vier landen zijn waar het zo gaat: "Police Certificates from the following countries are available only through the United States Embassy or Consulate. Contact the American Consular Office if you currently are, or have been a resident of one of these countries - Bermuda, Brunei, Korea, Netherlands".

Wat "JD Systemen" zijn weet ik niet, maar dat is vast een databank van de Nederlandse overheid. Hoe slecht het met de beveiliging van vertrouwelijke justitiele informatie in Nederland is gesteld weet zo langzamerhand elke oplettende Nederlandse krantenlezer.

--john
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

JohnNJ schreef:Belgie is een probleem, omdat de Belgen hun paspoorten en andere identiteitspapieren niet goed bewaken. Het is niet voor niets dat er voor Belgen al eerder strengere regels golden dan voor overige West-Europeanen.
Ah? Dat is het eerste dat ik daarvan hoor, elke keer dat ik de grens over ga, doen ze eigenlijk toch helemaal niet moeilijk. En nochthans staat er overal in het groot op dat ik Belg ben.

Die gestolen paspoorten zijn trouwens in de praktijk zo goed als waardeloos. Al de nummers van de gestolen paspoorten zijn doorgegeven, en die zullen direct bij elke (grens)controle door de mand vallen.

De beveiliging is trouwens een stuk verbeterd nu (toch al een tiental jaar geloof ik), nu alles centraal opgeslagen wordt in Brussel ipv in elk gemeentehuis appart.
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

JohnNJ schreef:

--john
Ik kom er ook nog even op terug John. Laat je niet gek maken door die Amerikanen, zij hebben echt geen mogelijkheid om een strafblad op te vragen. Zoals eerder gezegd, dit kan alleen in bijzondere gevallen dmv een Int. Rechtshulpverzoek.
Wat natuurlijk wel kan is het opvragen van een "Verklaring omtrent het gedrag". Kijk maar eens op de bijgesloten link, er zal je een hoop duidelijk worden.

http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsp ... et_gedrag/
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

JohnNJ schreef: Belgie is een probleem, omdat de Belgen hun paspoorten en andere identiteitspapieren niet goed bewaken. Het is niet voor niets dat er voor Belgen al eerder strengere regels golden dan voor overige West-Europeanen.

--john
België mist inderdaad vreselijk veel paspoorten. Steekt echt af bij andere Europese landen. Dit was echter niet de reden van strengere maatregelen door de VS.
Het nieuwe model v h Belgische paspoort was, als enige in Europa, in het begin niet voorzien van de "Machine Readable Zone" en dat accepteerden de Amerikanen niet.

http://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2003/24407.htm
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mijn man en ik hebben ook nog altijd geen 'machine readable' identiteitskaart hoor. Het invoeren ervan gaat blijkbaar heel erg traag...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Ruud2004 schreef:Ik kom er ook nog even op terug John. Laat je niet gek maken door die Amerikanen, zij hebben echt geen mogelijkheid om een strafblad op te vragen.
Dat hebben ze overduidelijk wel. De volledige strafbladen worden zonder expliciete toestemming van de betrokkene en geheel automatisch naar het Amerikaanse Consulaat gestuurd. Vraag maar eens aan iemand die recent een immigratievisum kreeg, hoe dat met dat strafblad ging. De aanvrager hoeft helemaal niet te doen, want de volledige informatie wordt op aanvraag door het ministerie naar het consulaat gezonden.
Zoals eerder gezegd, dit kan alleen in bijzondere gevallen dmv een Int. Rechtshulpverzoek.
Of wanneer de KMar vertrouwelijke informatie via Internet toegankelijk maakt: http://www.geenstijl.nl/paginas/donnero ... stijl.html

Het zenden van dossiers naar het consulaat gebeurt wellicht gewoon op grond van onderlinge afspraken. Dat het waarschijnlijk in strijd is met de wet is in een land als Nederland van ondergeschikt belang.
Wat natuurlijk wel kan is het opvragen van een "Verklaring omtrent het gedrag".
Dat zijn gecensureerde versies, en daarin is het consulaat niet geinteresseerd. Het voor een Nederlander wel mogelijk om het complete strafblad op te vragen, maar dat heeft heel wat voeten in de aarde.

--john
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Ik ga het niet met je eens worden John. Binnen de voor Nederland geldende wettelijke kaders is het voor een "vreemde mogendheid" (zoals Amerika is) niet mogelijk een justitieel strafblad op te vragen behalve via een internationaal rechtshulpverzoek. In bepaalde gevallen kan dit versneld worden verstrekt, maar zeker niet voor een simpel visum.
Dat zou wat worden. Stel je voor dat alle andere landen waar je als Nederlander visumplichtig voor bent hetzelfde gaan doen.

gr Ruud
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA