Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Washington scherpt inreisbeleid voor Europeanen aan

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ruud2004 schreef:maar zeker niet voor een simpel visum.
Een VWP, dat noem ik simpel. Maar een H-visum, of een L? Of een green card? Zou het daar anders kunnen zijn?

Want als je kijkt naar:
JohnNJ schreef: "In Information Sheet DSL-1083, dat aan elke aanvrager van een immigratievisum wordt toegezonden, staat er slechts vier landen zijn waar het zo gaat: "Police Certificates from the following countries are available only through the United States Embassy or Consulate. Contact the American Consular Office if you currently are, or have been a resident of one of these countries - Bermuda, Brunei, Korea, Netherlands".
Nederlanders moeten dus dergelijke documenten niet ZELF bezorgen aan het consulaat, maar wij Belgen wel. Komt dat omdat Nederlanders veel braver zijn dan Belgen? (of zijn ze net helemaal niet te vertrouwen? ;-) )Of omdat de Nederlandse overheid een regeling heeft met de Amerikaanse staat, en de Belgische niet?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Ruud2004 schreef:... Binnen de voor Nederland geldende wettelijke kaders is het voor een "vreemde mogendheid" (zoals Amerika is) niet mogelijk een justitieel strafblad op te vragen behalve via een internationaal rechtshulpverzoek....
Dat klopt waarschijnlijk helemaal. Formeel gesproken is het niet mogelijk dat de Nederlandse overheid op semi-automatische basis complete strafbladen naar het consulaat van een vreemde mogendheid stuurt. Echter, in de praktijk gebeurt het wel. Dat zoiets kan heeft te maken met de structuur van de Nederlandse rechtsstaat: Indien structureel gedoogbeleid de alledaagse praktijk is, en wanneer de wet wordt beschouwd als niet meer dan een soort positieve intentieverklaring, dan gebeuren deze dingen heel gemakkelijk en er is geen haan die er naar kraait.

--john
JWusa
Amerikafan

Bericht door JWusa »

@ John....

We moeten onderscheid maken tussen een VISUM en een vakantie waar dit bericht eigenlijk over gaat.

En ook ik zeg nogmaals Amerika heeft geen mogelijkheid om in JD systemen van NL te kijken.
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

JWusa schreef: En ook ik zeg nogmaals Amerika heeft geen mogelijkheid om in JD systemen van NL te kijken.
Het is gestart ivm vakanties, maar ondertussen gaat het ook over visums.

Of ze dat systeem nu in kunnen kijken of niet, blijkbaar geraakt de Amerikaanse overheid aan info omdat de Nederlandse overheid hen die (wettelijk of niet) geeft? Want ik België moet je zelf voor die papieren zorgen, maar in Nederland dus duidelijk niet.
Dus mogen we dan besluiten dat ze dan wel niet in de JD systemen (whatever dat is) kunnen kijken, maar dat ze de info wel op een andere manier krijgen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Alles wat je nodig hebt is EEN politie beamte die mee wil werken met de Amerikaanse regering.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Tinkerbell schreef:Alles wat je nodig hebt is EEN politie beamte die mee wil werken met de Amerikaanse regering.
Gelukkig werkt het zo niet Tinkerbell. A. Het kan niet en B. Het zou voor hem éénmalig zijn.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ruud, kan je ook antwoorden op mijn vraag? (zie mijn laatste twee postings)
Elke
Tinkerbell
Amerikakenner

Ruud2004 schreef:
Tinkerbell schreef:Alles wat je nodig hebt is EEN politie beamte die mee wil werken met de Amerikaanse regering.
Gelukkig werkt het zo niet Tinkerbell. A. Het kan niet en B. Het zou voor hem éénmalig zijn.
Alle politie agenten kunnen jou dossier zonder meer inzien. Ik weet dit uit eigen ervaring en heb het met eigen ogen gezien.

Daar komt nog bij dat iedereen tegen jou een aanklacht kan indienen zonder enig wederhoor en je weet ook niet dat deze aanklacht tegen jou ingebracht is. Ook wordt er totaal niet gecontroleerd of er enige waarheid in deze aanklacht zit.

Hoe je ook je best doet en tot welke instantie je ook wendt alles staat in je dossier en wordt dus nooit meer verwijdert.

Ook dit weet ik uit persoonlijke en eigen (bittere) ervaring.
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Tinkerbell schreef: Alle politie agenten kunnen jou dossier zonder meer inzien. Ik weet dit uit eigen ervaring en heb het met eigen ogen gezien.
Klopt, onder voorwaarden. (Dwz. na opgave reden van inzage en dienstnummer, hetgeen wordt vastgelegd ivm mogelijk misbruik)
Daar komt nog bij dat iedereen tegen jou een aanklacht kan indienen zonder enig wederhoor en je weet ook niet dat deze aanklacht tegen jou ingebracht is. Ook wordt er totaal niet gecontroleerd of er enige waarheid in deze aanklacht zit.
Klopt ook. Betreft dan een "Aangifte"cq "Klacht" waarna een onderzoek wordt gestart, waarbij "wederhoor" zelfs verplicht is. Blijkt er geen "zaak"te zijn, dan volgt een sepot (door Ovj). En dat staat dan inderdaad als "antecedent" genoteerd.

Hoe je ook je best doet en tot welke instantie je ook wendt alles staat in je dossier en wordt dus nooit meer verwijdert.
Jawel, er zijn wel degelijk schoningen.

Jammer, dat hoeft dus echt het geval te zijn. Klinkt als "slordig werk" van dit politiekorps.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

Tinkerbell
Amerikakenner

Ruud2004 schreef:
Tinkerbell schreef: Alle politie agenten kunnen jou dossier zonder meer inzien. Ik weet dit uit eigen ervaring en heb het met eigen ogen gezien.
Klopt, onder voorwaarden. (Dwz. na opgave reden van inzage en dienstnummer, hetgeen wordt vastgelegd ivm mogelijk misbruik)
Klopt ook. Betreft dan een "Aangifte"cq "Klacht" waarna een onderzoek wordt gestart, waarbij "wederhoor" zelfs verplicht is. Blijkt er geen "zaak"te zijn, dan volgt een sepot (door Ovj). En dat staat dan inderdaad als "antecedent" genoteerd.

Jawel, er zijn wel degelijk schoningen.

Jammer, dat hoeft dus echt het geval te zijn. Klinkt als "slordig werk" van dit politiekorps.
We hebben dit fenomeen zowel in Rotterdam als in Nijmegen en ook Maasbracht meegemaakt.

Zodra we controle krijgen worden we begroet met " we hebben gezien dat u in onze dossiers vookomt voor ....".

Wat betreft schoningen hebben we het opgegeven onder het motto : if you can`t beat them join them en tegenaangifte gedaan.

Overigens niks ten nadele van de diverse politiekorpsen. Ze doen gewoon hun werk en onder het genot van een kopje koffie kunnen we altijd een contructief gesprek hebben met ze.
Laatst gewijzigd door Tinkerbell op 13 jun 2007, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

Kastelke,
Helemaal waar dat we met dit topic een beetje afdwalen, maar het heeft wel een leuke / leerzame wending genomen vwb het verkrijgen van dit soort documentatie door een buitenlandse mogendheid tbv visa, verblijfsstatus of noem maar op.
Ik weet uit ervaring hoe zorgvuldig er met dit soort ducumentatie moet worden omgegaan en geloof dan ook niet dat de Nederlandse justitie zo maar even een strafblad overhandigd voor visadoeleinden. Zoals eerder door mij aangegeven zou een "Verklaring omtrent het gedrag" ruim voldoende zijn. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat de Amerikanen hier een lijntje met het Haagsche voor hebben.

Vwb jouw vraag, waarom de Nederlanders wel zo'n voorziening hebben en de Belgen niet, "Geen idee". Misschien laat de Belgische wetgeving dit wel niet toe of is dit niet geautomatiseerd. Daar heb ik echt geen kijk op.

mvrgr, Ruud
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ruud2004 schreef:Misschien laat de Belgische wetgeving dit wel niet toe of is dit niet geautomatiseerd.
Bedankt.
Ik denk dat dit valt onder de wet op bescherming van de privacy, maar ik zou gedacht hebben dat dat ook in Nederland het geval is, wat dus blijkbaar niet is.
Werkgevers bijvoorbeeld vragen bij sollicitaties ook een 'bewijs van goed zedelijk gedrag'. Sommigen noemen dat een strafblad, maar dat is het niet. Want het is maar een heel summier document. Ik denk dat je een gevangenisstraf van > 5 jaar moet gekregen hebben vooraleer het vermeld wordt op dat bewijs (of was het nou 2 jaar). Dus: als het vol staat, dan moet je toch maar effe uitkijken of je die persoon in dienst wenst te nemen, maar als het leeg is wil dat niet zeggen dat die persoon bijvoorbeeld nog geen winkeldiefstallen pleegde of bij vechtpartijen betrokken was.
Elke
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

kastelke schreef:Werkgevers bijvoorbeeld vragen bij sollicitaties ook een 'bewijs van goed zedelijk gedrag'. Sommigen noemen dat een strafblad, maar dat is het niet. Want het is maar een heel summier document. Ik denk dat je een gevangenisstraf van > 5 jaar moet gekregen hebben vooraleer het vermeld wordt op dat bewijs (of was het nou 2 jaar). Dus: als het vol staat, dan moet je toch maar effe uitkijken of je die persoon in dienst wenst te nemen, maar als het leeg is wil dat niet zeggen dat die persoon bijvoorbeeld nog geen winkeldiefstallen pleegde of bij vechtpartijen betrokken was.
Voorzover ik weet gaat het in Nederland op soortgelijke wijze, en zo zou het eigenlijk altijd moeten gaan. Alleen de betrokkene kan een Verklaring Omtrent Het Gedrag aanvragen, indien bijvoobeeld een nieuwe werkgever daarom vraagt. Bij de aanvraag dient men de reden op te geven, en dan krijgt men een verklaring die is gebaseerd op recente veroordelingen. Oudere veroordelingen spelen doorgaans geen rol meer als men die verklaring nodig heeft voor het bemachtigen van een baan. Wat men krijgt is ook geen uittreksel van het zogenaamde strafblad, maar een verklaring die is gebaseerd op het gedrag van de afgelopen vijf jaar, tenzij men ooit eens is veroordeeld wegens een zwaar misdrijf.

De Amerikaanse overheid wil alles weten van aanvragers van immigratievisums. Men is zeer geinteresseerd in bijvoorbeeld arrestaties in verband met verdovende middelen van 20 jaar geleden, ook als die arrestaties nooit een veroordeling hebben geleid. Die informatie speelt geen rol meer bij die Verklaring Omtrent Het Gedrag, maar het staat nog wel allemaal in het dossier. Niets wordt ooit uit die dossiers verwijderd, alhoewel men graag de indruk wekt dat die af en toe worden opgeschoond.

Wat er bij immigratievisums, naar ik vermoed, gebeurt is dat het complete dossier op aanvraag door het Nederlandse ministerie naar het Amerikaanse consulaat wordt gestuurd. Vandaar dat in de richtlijnen voor consulaire beambten ook staat:
Any certificate presented directly by applicants cannot be accepted.
En:
These certificates may be used only in processing immigrant visa applications and may not be given to the applicant or to any private individual. The visa applicant may not be informed of the source of any derogatory information contained in the police certificate.
De visumaanvragers mag dus niet eens weten waar die informatie vandaan komt. Het kan echter alleen maar afkomstig zijn van het ministrie, want daar wordt die informatie centraal opgeslagen.

--john
JWusa
Amerikafan

Bericht door JWusa »

Verklaring omrent het gedrag stelt helemaal niets voor. In vergelijking met een AIVD/ MIVD veiligheidsonderzoek
Afbeelding
Ruud2004
Amerika-expert

Bericht door Ruud2004 »

JWusa schreef:In vergelijking met een AIVD/ MIVD veiligheidsonderzoek
Lijkt me logisch, maar wat hebben die er nu mee te maken ?
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2018 NO Canada/USA

JWusa
Amerikafan

Bericht door JWusa »

Ruud2004 schreef:
JWusa schreef:In vergelijking met een AIVD/ MIVD veiligheidsonderzoek
Lijkt me logisch, maar wat hebben die er nu mee te maken ?
Dat bij wijze van spreke de grootste crimineel van NL een Verklaring van goed gedrag kan krijgen. En dat je daar niets mee aantoond.
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer