Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2008 ingeloot

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
AlemanEnEspana
Amerika-ontdekker

Bericht door AlemanEnEspana »

ronald87 schreef:Aleman, waar heb je dat gelezen dat ze bij een afwezigheid van niet langer dan 6 maanden soepeler zijn bij Immigrations? Ben wel benieuwd of er nog meer info over dit onderwerp te vinden is.

Net zoals jullie, ben ik ook nog bezig met mijn opleiding. Hebben jullie de datum ingevuld waarop jullie verwachten af te studeren (bv. 06-2008) of gewoon de datum waarop je het formulier invulde (bv. 05-2007)?
Ik heb net in mijn copietjes gekeken. Bij formulier DSP-122 page 1 heb ik het datum van afstuderen neergezet, dus bij to: "07-2007" en bij Degree(s) or certificates received: "Pending: Bachelor".
Heb wel een extra enclosure meegestuurd, want het adres van mijn scholen passte er niet op.

Over je andere vraag. Ik lees ook mee bij een Duits Greencard Forum, en er word altijd gezegd dat je geen probleem hebt wanneer je niet langer dan 6 maanden uit het land bent geweest. Tussen de 180 en 365 dagen gaan ze dan wel vragen hoezo je zo lang weg bent geweest. Ze kunnen je dan vragen om bewijsstukken te tonen dat je wel je "levensmiddelpunt" in de VS hebt. Bewijsstukken zoals Amerikaans rijbewijs, gym membership, Amerikaanse bankrekening, etc. Na langer dan 365 dagen (zonder re-entry permit) is de Greencard verlopen.
Deze informatie heb ik dus van het andere forum en het moet niet 100% kloppen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn ervaring is dat als je op een visum de VS binnenkomt, ze vragen hoe lang je wilt blijven, met een groene kaart is het: hoe lang bent u weggeweest.

Die berichten over een half jaar weg: problemen, meer dan een jaar: groene kaart kwijt, kloppen wel ongeveer. Ieder geval is natuurlijk anders, maar deze verhalen komen vrij consequent terug, de 25 jaar dat ik de discussie over dit onderwerp gevolgd heb.

Je kunt geloof ik wel je groene kaart 'in de wacht' zetten, je moet dan waarschijnlijk aannemelijk maken dat het echt in het belang van de VS is, dat je weggaat en dat je zeker terug komt.

Als je de kans hebt om Amerikaan te worden, zou ik die zeker aangrijpen, je kunt dan weg zolang je wilt en je kan altijd weer terug. En je weet toch dat Nederlanders Nederlander kunnen blijven als ze de nationaliteit van hun echtgeno(0)t(e) aannemen? De Belgen hebben voor zover ik gezien heb nu een nog ruimere regeling voor de dubbele nationaliteit.

Ik zou dat voor alle zekerheid in voorkomende gevallen altijd precies navragen bij de ambassade of een consulaat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Juul schreef:... Mocht ik inderdaad een greencard winnen, verhuizen naar de US & over 2 jaar gaan trouwen met mijn vriendin, hoe zit het dan met een eventuele greencard voor haar?
Je kunt dan een immigratievisum (I-130) voor haar aanvragen. Als permanent resident val je voor wat dat betreft onder een quotum (Family Second Preference - 2A). Als ze in Nederland woont, en jouw wettige echtgenote is, duurt dat ongeveer 4 tot 8 jaar. Het is op het ogenblik gemiddeld ongeveer 5 tot 6 jaar, als de procedure vlot en zonder oponthoud verloopt.

Echter, als er over twee jaar een grootscheepse wijziging van de immigratiewetgeving is ingevoerd, ongeveer zoals het Congress thans lijkt voor te stellen (de details zijn nog niet allemaal bekend), dan kan de wachttijd voor Nederland gemakkelijk verdubbelen tot 10 jaar. Voor sommige landen bedraagt deze wachttijd thans al bijna 10 jaar. Voor de categorie Family Fourth Preference duurt het wegens de achterstanden tegenwoordig 5 tot 7 jaar voordat de aanvraag zelfs maar wordt behandeld. Dit resulteert voor sommige Aziatische landen thans in wachttijden van 18 tot 20 jaar voor de immigratievisums van broers en zusters van Amerikaanse staatsburgers.

De Democraten en een deel van de Republikeinen willen thans illegalen, die alle immigratiewetten hebben overtreden, via een amnestie gaan legaliseren. Dat is een grove belediging en een klap in het gezicht van mensen die de wetten van het land wel hebben gerespecteerd. Het loont blijkbaar om de wet aan je laars te lappen.

--john
Juul
Amerika-ontdekker

Bericht door Juul »

Ok dan, studerend Groningen, Utrecht én Amsterdam represented!! Ik heb trouwens ook mijn verwachte afstudeerdatum vermeld...

Volgens mij begin ik enigszins obsessief gedrag te vertonen, ik ben sinds gisterochtend nergens anders meer mee bezig dan met die greencard! En dat waarschijnlijk nog de komende maanden... terwijl ik me toch echt met die (#^%$@ scriptie moet bezighouden!

Ff een vraagje over de cutoffnr's van juli; Europa staat voor de DV-2007 momenteel op 23000. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik met mijn cutoffnr van 25XXX voor de DV-2008 pas volgend jaar rond juli / augustus te weten krijg of ik überhaupt in aanmerking kom voor een interview?

Region All DV Chargeability Areas Except Those Listed Separately
AFRICA 35,500
ASIA 7,750
EUROPE 23,000 Except: Ukraine 13,000
NORTH AMERICA (BAHAMAS) 12
OCEANIA 1,800
SOUTH AMERICA, and the CARIBBEAN 2,500
Bron: http://travel.state.gov/visa/frvi/bulle ... _3236.html
AlemanEnEspana
Amerika-ontdekker

Juul schreef:
Volgens mij begin ik enigszins obsessief gedrag te vertonen, ik ben sinds gisterochtend nergens anders meer mee bezig dan met die greencard! En dat waarschijnlijk nog de komende maanden... terwijl ik me toch echt met die (#^%$@ scriptie moet bezighouden!
Volgens mij is dat normaal. Ik zit ook heel veel op Internet te lezen, bekijk blogs, zoek informatie...
Juul schreef: Ff een vraagje over de cutoffnr's van juli; Europa staat voor de DV-2007 momenteel op 23000. Kan ik er dan vanuit gaan dat ik met mijn cutoffnr van 25XXX voor de DV-2008 pas volgend jaar rond juli / augustus te weten krijg of ik überhaupt in aanmerking kom voor een interview?
Volgens mij heb je het goed. De 1e visa's van de DV 2008 worden vanaf october 2007 bewerkt en het stop op 30 september 2008 uiterlijk. Dus voor jou zal het een grote "nervenkitzel" (in ken geen Nederlands woord) worden of het nog gaat lukken of niet. Ik hoop het wel!
Mrt 07: NL ontvangen
Sep 07: 2nd NL ontvangen
Nov 07: Interview
Jan 08: Activeren
Feb 08: SSN ontvangen
Mrt 08: GC ontvangen
Juul
Amerika-ontdekker

Bericht door Juul »

Thnx, hoop voor jou uiteraard hetzelfde! Tja, dat wordt dus een jaar in grooooote spanning zitten! Toch lijkt er een bepaald systeem te zitten in de cutoff-hoogte van EU casenummers;

DV2001 & DV2002; Laag
DV2003 & DV2004; Hoog
DV2005 & DV2006; Laag
DV2007 lijkt ook omhoog te gaan, dus als ze de trend van 2 jaar laag, 2 jaar hoog aanhouden, zullen de cutoffnr's van de DV2008 hoog uitvallen!
Euhm, misschien erg ver gezocht, maar een mooi systeem om mezelf wat moed in te praten... toch? :roll:

Anyway, hebben jullie al concrete plannen wat jullie in de states gaan doen wanneer jullie die machtigmooie groengekleurde kaart hebben weten te bemachtigen?
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Juul schreef:zullen de cutoffnr's van de DV2008 hoog uitvallen!
Euhm, misschien erg ver gezocht, maar een mooi systeem om mezelf wat moed in te praten... toch? :roll:
Leuk bedacht hoor. In ieder geval iets om je aan vast te houden. En hoop doet leven, toch?

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Juul
Amerika-ontdekker

paniekpaniek!

Bericht door Juul »

'k heb afgelopen zondag alle formulieren weggestuurd, bekijk ik net de kopieën die ik gemaakt heb, zie ik tot mijn verbazing in de rechterbovenhoek van het formulier DSP-122 "Expiration Date 12/31/2006" staan! Iets om me druk over te maken?

Nog een vraag over een eventuele tweede brief van de KCC; deze worden toch gestuurd naar hetzelfde postadres waar de eerste brief ook naartoe gestuurd is toch? Dus niet het adres in de US die je bij 11 moest invullen of mijn eigen adres? (=> ik heb vorig jaar bij de aanmelding een ánder postadres opgegeven dan mijn eigen adres)

Kan je de KCC trouwens bellen om bijv te vragen of ze de papieren hebben ontvangen?
Vol
Amerikafan

Bericht door Vol »

En ik studeer in Rotterdam dus alle windstreken zijn zo'n beetje vertegenwoordigd.

Maar ook ik heb mn verwachte afstudeerdatum opgegeven met een 'bba expected 06-2008'

@Juul, Bij mij staat dezelfde expiration date, zowel op de formulieren die ik gedownload heb op een link die mij door het KCC verstrekt is als op het formulier wat in de befaamde witte envelope zat dus het lijkt me geen probleem.

Wat betreft je 2e vraag, dat weet ik niet zeker. In form DSP-122 staat bij de instructions: 'You will be notified by mail of your appointment date, therefore the answer to question No. 3 must be accurate' dus ik neem aan dat het antwoord op vraag 3 leading is.

Wat betreft het trouwen, ik zit met een soortgelijke situatie en heb het nagevraagd bij het KCC. Als je trouwt voordat je zelf je interview hebt kan je je vriendin toevoegen op de aanvraag en krijgen jullie tegelijkertijd de greencard. Zie hieronder het antwoord van het KCC op mijn vraag. (uiteraard 'at own risk!')
Thank you for your inquiry.

Fiancées or common law spouses cannot be listed as a beneficiary on DV cases.
Once you are legally married, you may add your spouse to the case.

To add a spouse, please submit the following to KCC once you are married:

· Copy of marriage certificate with English translation
· Forms DS 230 Part I & II for spouse
· Updated DS 230 Part I for the principal applicant
· Passport style photo of the spouse

If you need additional copies of the forms, photocopies are acceptable or you may download them at http://www.travel.state.gov/visa/frvi/f ... _1342.html.
Wanneer je dus trouwt nadat je de greencard hebt gekregen zal je de (bijzonder trage) route, die hier al eerder geschetst is, moeten bewandelen.
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Ik heb ook maar gewoon de datum vermeld waarop ik verwacht af te studeren. Bij diploma's heb ik ook 'Pending: Bachelor's degree' neergezet.

Als men na een half jaar strenger is bij het terugkeren naar de US, kan je ook eventueel tussentijds een week (of 2) naar de US:
bijv. in juni voor het eerst daarnaartoe, vervolgens van september tot december in NL studeren, met kerst 2 weken naar de US, om vervolgens tot juni in NL te studeren. Hierna kan je dan definitief naar de US. Dit is dan een iets veiliger alternatief voor het in één keer 9 maanden wegblijven. Al met al kan het nog lastig worden om na het binnenkrijgen van de greencard nog een master in NL te behalen. Het belangrijkste voor mij is nu dan ook het halen van m'n bachelor.
Wieweet kan ik altijd nog na een aantal jaren in de VS 9 maanden in NL komen studeren. Dit zie ik zelf echter niet zo snel gebeuren, volgens mij is de kans dat je terugkeert naar NL na een aantal jaren vrij klein. Ik denk dat ik me tegen die tijd eerder op masters in de VS zal orienteren. Maargoed, dat is allemaal nog erg verweg.

Intussen heb ik ook nogsteeds geen bericht van m'n familie, daar maak ik me nu meer zorgen over.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ronald87 schreef:Intussen heb ik ook nogsteeds geen bericht van m'n familie, daar maak ik me nu meer zorgen over.
Kan je ze telefonisch bereiken?
Tracht hen alles zo goed mogelijk uit te leggen, heel wat Amerikanen hebben nog nooit van die loterij gehoord, en zijn dan misschien bang dat het één of ander louche iets is. Stuur dus ook de link door:
http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1322.html
Is het tevens jouw bedoeling dat je daadwerkelijk bij hen in gaat trekken als je ginder toekomt? Want misschien is dat ook iets waar ze helemaal niet blij mee zijn. Dan dus even verduidelijken dat het enkel ter administratie is?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
AlemanEnEspana
Amerika-ontdekker

ronald87 schreef:
Intussen heb ik ook nogsteeds geen bericht van m'n familie, daar maak ik me nu meer zorgen over.
Bedoel je een gastgezin tijdens een jaar op school daar of zo? Ik heb helaas geen contact meer met mijn gastgezin, maar ik heb wel nog een aantal goede vrienden. Die 1e die ik vroeg vond het prima dat ik zijn adres voor de Green Card reception opgaf. Zijn familie is ook niet van plan te gaan verhuizen. Dus dat is natuurlijk ook belangrijk.
Misschien heb je ook nog een goede vriend of kennis in de VS die je kunt vragen?

Het adres waar ik ga wonen heb ik nog niet ingevuld. Allen "N/A (still unknown)".
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Heb gelukkig bericht gehad van mijn familie. Ze vinden het prima als ik hun adres gebruik.
Daarmee kan ik bijna de formulieren opsturen. Ik had nog 1 laatste vraag:
Ik woon in Utrecht op kamers, toch lijkt het me het beste om het adres van mijn ouders in te vullen (vraag 3, formulier DSP-122). Dit omdat ik dit adres de 1e keer (bij het registreren voor de lotterij) ook opgaf, en omdat ik zeker weet dat mijn ouders voorlopig niet zullen verhuizen. Zelf woon ik nog maar net op mijn huidig adres. Natuurlijk ben ik van plan om hier te blijven wonen tot ik naar de US ga, maar ik sluit een verhuizing nog niet helemaal uit. Je weet maar nooit.
Is dit verstandig of checken ze je adres bij de gemeente om te kijken of je daadwerkelijk in de gemeente woont, waar je zegt te wonen? Heeft iemand hier enig idee over?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

ronald87 schreef: Ik woon in Utrecht op kamers, toch lijkt het me het beste om het adres van mijn ouders in te vullen (vraag 3, formulier DSP-122). Dit omdat ik dit adres de 1e keer (bij het registreren voor de lotterij) ook opgaf, en omdat ik zeker weet dat mijn ouders voorlopig niet zullen verhuizen. Zelf woon ik nog maar net op mijn huidig adres. Natuurlijk ben ik van plan om hier te blijven wonen tot ik naar de US ga, maar ik sluit een verhuizing nog niet helemaal uit. Je weet maar nooit.
Is dit verstandig of checken ze je adres bij de gemeente om te kijken of je daadwerkelijk in de gemeente woont, waar je zegt te wonen? Heeft iemand hier enig idee over?
Ja, dat is een goed idee. Heb ik zelf ook gedaan, omdat ik destijds niet helemaal zeker was hoe lang ik op mijn toenmalige adres zou blijven. Het adres van mijn ouders was handiger. En het maakt KCC helemaal niks uit waar jij in NL geregistreerd staat (in de VS zelf is dat ook niet relevant, want je hoeft je daar niet bij een gemeente/stad in te schrijven). Het gaat om een POSTadres. Waar jij woont in NL is voor een Green Card van geen enkel belang, zolang je maar een NL-paspoort hebt..... :P
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Bedankt voor de info, Bandido! Als het op een postadres gaat, dan vul ik gewoon het adres van mijn ouders in. Zelf ben ik nogal verhuis geneigd :P
Ik maak uit je bericht op dat je ook een lotterij winnaar bent geweest, in welk jaar was dat?
AlemanEnEspana
Amerika-ontdekker

Bandido schreef:
En het maakt KCC helemaal niks uit waar jij in NL geregistreerd staat (in de VS zelf is dat ook niet relevant, want je hoeft je daar niet bij een gemeente/stad in te schrijven). Het gaat om een POSTadres. Waar jij woont in NL is voor een Green Card van geen enkel belang, zolang je maar een NL-paspoort hebt..... :P
In dit kader heb ik ook nog een vraag. Bij DS-230 Part I, vraag 13 (present address):

Bij present address heb ik mijn Nederlandse adres opgegeven. Op het andere formulier voor het postadres wel die van mijn ouders in Duitsland. Je zegd dat het voor hun niet belangrijk is, wat je "present adres" is. Ik ga binnenkort naar Dublin verhuizen. Hoef ik mijn "present adres" dan ook niet te veranderen of is het bij een verhuizing naar een ander land toch beter om op te geven?
Iemand een idee?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

ronald87 schreef:Bedankt voor de info, Bandido! Als het op een postadres gaat, dan vul ik gewoon het adres van mijn ouders in. Zelf ben ik nogal verhuis geneigd :P
Ik maak uit je bericht op dat je ook een lotterij winnaar bent geweest, in welk jaar was dat?
Klopt, ik heb de DV2007 gewonnen. :)
AlemanEnEspana schreef:Bij present address heb ik mijn Nederlandse adres opgegeven. Op het andere formulier voor het postadres wel die van mijn ouders in Duitsland. Je zegd dat het voor hun niet belangrijk is, wat je "present adres" is. Ik ga binnenkort naar Dublin verhuizen. Hoef ik mijn "present adres" dan ook niet te veranderen of is het bij een verhuizing naar een ander land toch beter om op te geven?
Iemand een idee?
In principe gaat het, zoals gezegd, alleen om een postadres. Als KCC maar een adres heeft waar ze post naartoe kunnen sturen. Dus als jij naar Ierland verhuist, is het het handigst om dat adres te gebruiken. Maar als je het echt zeker wilt weten, zou ik gewoon even bellen met KCC. Mijn ervaring is dat ze best bereid zijn om je antwoord te geven op je vragen. Hou alleen even je case-number bij de hand; zonder dat willen ze je niet te woord staan.
ronald87
Amerikafan

Bericht door ronald87 »

Bandido, dan emigreer je zeker binnen een paar maanden naar de US?
Heb je al een idee van wat je daar gaat doen?
janna
Amerika-newbie

vraag 10 en 11 DS 230 part 1

Bericht door janna »

Hoi! ik ben ook ingeloot. met een redelijk laag nummer. En ik vroeg mij af of je perse een adres moet invullen bij vraag 10 en 11. Ik heb namelijk eerst het formulier teruggekregen van het consular center. Met deze vragen gehighlight. En nu heb ik ze weer terug gestuurd met N/A er in. Heb ik perse een adres nodig in de US. ik dacht dat het if known betekende dat je dat alleen moest invullen als je het adres al weet waar je gaat wonen.
Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven. ik kan op zich het adres van een vriendin opgeven daar.
Waarom is dit zo belangrijk??? :? :? :?:
Yeah DV 2008 door! ga maart 2008 weg!
AlemanEnEspana
Amerika-ontdekker

Hoi Janna,

Volgens mij sturen ze je de formulieren terug wanneer er een vraag niet beantwoord is. Dus heb je bij voorbeeld een veld leeg gelaten in plaats van “N/A” in te vullen, komt het formulier weer terug.

Bij vraag 10 heb ik persoonlijk N/A ingevuld, bij 11 heb ik het adres van een Amerikaanse vriend opgegeven (die er tenminste nog 1 ½ jaar blijft wonen). Uiterlijk bij het interview moet je volgens wat ik heb gelezen een Amerikaanse adres voor nr. 11 op kunnen opgeven.

Hoe hoog/laag is je case number ongeveer?

Groeten
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer