Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Religieuze opvattingen in een vriendschap/relatie

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
JohnNJ
Amerikakenner

Re: MIJN NIUEWE VRIENDJE IS OOK RELIGIOUS MAAR WEL OKEE.

Bericht door JohnNJ »

kastelke schreef:Je moet mij natuurlijk niet geloven, maar ik vind zo onmiddellijk 68 kerken in Omaha:
http://www.usachurch.com/nebraska/omaha/churches.htm
Dat zal niet op elke straathoek zijn, maar toch... :lol:
Is dat veel?

Omaha, Nebraska - 390 000 inwoners - 68 kerken - 1 kerk per 5735 inwoners
Veenendaal, Nederland - 62 000 inwoners - 28 kerken - 1 kerk per 2214 inwoners
Bijlmer, Amsterdam - 44 000 inwoners - 80-100 kerken - 1 kerk per 440-550 inwoners

Misschien kun jij hier enige Vlaamse of Belgische cijfers posten?

--john
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: MIJN NIUEWE VRIENDJE IS OOK RELIGIOUS MAAR WEL OKEE.

Bericht door kastelke »

JohnNJ schreef: Misschien kun jij hier enige Vlaamse of Belgische cijfers posten?
Dat moet ik even gaan opzoeken. Zal kijken naar de protestantse en de rooms-katholieke kerken, die zullen het meest relevant zijn.
Oh ja, niet vergeten: er zijn ook 151 moskees in Vlaanderen. Dat wil dus zeggen 1 per 40.000 inwoners, of 1 per 90km².
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Als ik mijn dorpje kijk, http://www.schagen.nl , hebben we een RK en protestantse kerk. Op 17000 inwoners.
Maar in de gemeentegids zie ik onder kerkgenootschappen nog veel meer en kom dan op een stuk of 8.

Dus hebben we het ook over 1 kerk per 2100 ongeveer.
- Mike
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Michigan schreef:Dus hebben we het ook over 1 kerk per 2100 ongeveer.
Ons dorp komt op 1 kerk per 6670 inwoners. Daar zit wel een grote katholieke kerk bij. We hebben hier ook de regionale mandir, maar die heb ik niet meegerekend.

--john
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Hier vind ik 6 kerken op 13407 inwoners. Dus 1 op 2235.

Dora
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Even terug naar Dennis' oorspronkelijke vraag. Ik beschouw mijzelf als een naar atheïsme neigende agnost. Al vroeg in mijn jeugd heb ik de Nederlands Hervormde traditie van mijn familie gelaten voor wat het was. Ik geloofde helemaal niks van wat er in de kerk werd verkondigd en hoe ouder ik werd hoe meer weerzin ik kreeg tegen religie. Mijn Amerikaanse vrouw is opgegroeid in de traditie van de United Methodist Church op het platteland van North Carolina. Geloof is belangrijk voor haar, maar ze is zeker geen godsdienstfanaat en zeer ruimdenkend. Een groot deel van de vriendenkring die ze overhield uit haar studietijd bestaat uit lesbiënnes, waarvan er diversen samenwonend zijn en er dankzij een anonieme donor zelfs een kindje op na houden. Het kan allemaal in Amerika.

Toen we elkaar net leerden kennen had mijn vrouw veel moeite met mijn denkbeelden. Met zulke opvattingen was ze in haar omgeving nooit geconfronteerd; iedereen geloofde en ging min of meer regelmatig naar de kerk. Ze kon zich ook maar moeilijk voorstellen dat je agnost bent; je gelooft in god of je gelooft niet in god, maar daartussenin ('sitting on the fence') dat was toch wel erg vreemd. Waar ze vooral emotioneel moeite mee had was het idee dat we niet eeuwig samen zouden zijn; immers, zij zou naar de hemel gaan en ik als ongelovige kon dat uiteraard wel schudden (zo was dat haar immers altijd verteld).

Het verschil in geloofsopvatting heeft ons er niet van weerhouden om een relatie te beginnen en uiteindelijk te trouwen. Ze heeft meer en meer begrip gekregen voor mijn opvattingen, al hoopt ze diep in haar hart nog wel dat ik ooit 'het licht zal zien'. Toen we in NL woonden ging ik af en toe met haar mee naar de Amerikaanse protestantse kerk in Den Haag die ze geregeld bezocht. Dat was in ieder geval een interessant internationaal gezelschap. Ook is ons huwelijk in Amerika kerkelijk ingezegend, waarbij de ceremonie zo was ingericht dat ik geen uitspraken hoefde te doen die botsten met mijn eigen overtuigingen.

Toen we aan kindertjes begonnen kwam de geloofskwestie uiteraard weer naar voren, want wat wil je ze nou meegeven? Ikzelf zou er moeite mee hebben om mijn kinderen de bijbelse verhalen met de paplepel in te gieten. Aan de andere kant wil mijn vrouw natuurlijk graag dat ze daar toch wel iets van mee krijgen. De oplossing voor ons lijkt vooralsnog te liggen bij de Unitarian Universalists (UU). Een nogal open minded beweging waar plaats voor mensen uit allerlei religieuze stromingen, gelovigen, agnosten en zelfs atheïsten. Sinds een aantal maanden gaat mijn vrouw er zeer frequent naartoe (ik iets minder; ik heb nu eenmaal niet van die sterke spirituele behoeften) en tot nu toe bevalt dat. In ieder geval zou dit er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat onze kinderen worden blootgesteld aan zeer diverse geloofsopvattingen en daar uiteindelijk hun keuze uit kunnen maken.

Is het soms al lastig om samen een geschikte oplossing voor de geloofsverschillen te vinden, lastiger wordt het als ook de omgeving (familie) zich daar op enige wijze in gaat mengen. Nou is mijn schoonfamilie weliswaar bepaalt niet fanatiek in hun geloofsbelijding, maar geloof speelt toch zeker wel een rol. Tot de eerste cadeautjes die onze kinderen van ze kregen behoorden kinderbijbels en voor onze dochter een pratende pop die een avondgebedje opzegt. Ik was daar niet zo gelukkig mee en we hebben dan toch wel voorzichtig laten weten dat de geloofsverschillen voor onszelf soms al lastig genoeg zijn en dat we daar geen druk van buitenaf bij nodig hebben.

Het wonen in een streek als de onze (noordwest North Carolina) maakt het niet altijd makkelijk om je te onttrekken aan de overgrote en soms beklemmende christelijke meerderheid. Kinderopvang loopt voornamelijk via de kerken. Wanneer je je voorstelt in een nieuwe buurt is vaak één van de eerste vragen naar welke kerk je gaat. Wanneer je dan zegt 'geen' of 'UU' dan merk je toch dat er wat vreemd wordt gekeken en dat je antwoord duidelijk niet aan de verwachtingen voldeed. Ik hoop dat dat wat beter wordt wanneer we ergens volgend jaar naar een meer stedelijk gebied verhuizen. Waar ik te zijner tijd nog wel moeite mee zal hebben is het feit dat mijn kinderen op school regelmatig de pledge of allegiance zullen moeten afleggen met daarin de zinsnede 'one nation under god'. Ik kan het zelf niet over m'n lippen krijgen en heb principieel bezwaar tegen deze door de overheid opgelegde geloofsbelijdenis. Dat 'Land of the Free' valt dan best wel tegen.

Dennis, ik hoop dat je hier wat aan hebt en begrijp zeer goed dat een grote kloof in geloofsopvatting moeilijk en zelfs onoverbrugbaar kan zijn. Bij ons gaat het goed al was en is het soms best even zoeken, maar loop je als nuchtere ongelovige Hollander tegen bijv. een leuke Southern Baptist blondine aan dan lijkt me dat een beroerd beginpunt voor een serieuze relatie.
Life is good in the Tarheel State.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer