Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooien

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

CaroLine schreef:... Als de serveerster dan 10 tafels in een uur bedient heeft ze toch maar mooi $ 100,-- fooi per uur (of zie ik dat verkeerd?).
Ja, ik denk dat de bedragen doorgaans worden herverdeeld, anders zouden serveerders soms een uurbedrag van meer dan $100 hebben, terwijl de mensen in de keuken maar ca. $12.50 per uur krijgen. Als je oplet, zie je ook dat serveerders die fooien niet in eigen zak stoppen, maar naar een (gemeenschappelijk) pot brengen. Als $100 per uur mogelijk was, zouden veel mensen graag serveerder worden. Het beroep staat echter niet bekend om de hoge verdiensten. Het zijn ook vaak studenten en soms scholieren.

--john
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Maar waar blijft dat geld dan?
Stel ze moeten met 10 man delen, dan heb je nog altijd $10,- per uur. Maar er is nooit 1 op 10 een serveerster, dat zijn er altijd meer. Dus meer fooi en ook meer te verdelen. Zo slecht hebben ze het dan toch niet?
Carola
BuckeyeRed
Amerikakenner

Bericht door BuckeyeRed »

JohnNJ schreef:
CaroLine schreef:... Als de serveerster dan 10 tafels in een uur bedient heeft ze toch maar mooi $ 100,-- fooi per uur (of zie ik dat verkeerd?).
Ja, ik denk dat de bedragen doorgaans worden herverdeeld, anders zouden serveerders soms een uurbedrag van meer dan $100 hebben, terwijl de mensen in de keuken maar ca. $12.50 per uur krijgen. Als je oplet, zie je ook dat serveerders die fooien niet in eigen zak stoppen, maar naar een (gemeenschappelijk) pot brengen. Als $100 per uur mogelijk was, zouden veel mensen graag serveerder worden. Het beroep staat echter niet bekend om de hoge verdiensten. Het zijn ook vaak studenten en soms scholieren.

--john
Nou nee dus. In sommige restaurants mag dat zo zijn, maar in alle restaurants waar ik heb gewerkt hou je de fooien gewoon zelf. Tien tafels in een uur is wel erg veel overigens, dat gebeurt niet snel. Zes is toch echt wel het maximum. En daarvan krijg je echt niet altijd $10, die bedragen zijn echt uitzonderlijk. Een gedeelte van je fooi kan je naar de busboys doen, zodat je er van bent verzekerd dat je tafels schoon en gedekt zijn. Ik weet wel dat in bepaalde restaurants de fooien worden herverdeeld maar dat zijn de uitzonderingen! En als er dus normaal getipt wordt, zie je nu dus ook dat waitress helemaal zo'n slecht baantje nog niet is, wat velen denken. Maar als je dan dus gaat redeneren van ja die verdient toch genoeg en slecht gaat tippen, terwijl ze het gewoon verdiend hebben, dan is het dus wel een klotebaantje.
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

BuckeyeRed schreef:En daarvan krijg je echt niet altijd $10, die bedragen zijn echt uitzonderlijk.
Hoe goedkoop is het eten dan? Het is normaal om 20% fooi te geven maar dat is zelden $ 10,--?. Zo goedkoop hebben wij toch niet gegeten!
Carola
BuckeyeRed
Amerikakenner

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan met hoeveel mensen je bent en het ligt natuurlijk aan de regio waar je bent. Maar dan blijft het in verhouding hetzelfde: waar het eten duurder is en de fooien hoger zijn, is de cost of living ook hoger. Een beetje waitress verdient een prima inkomen. Als wij met z'n drieen buitenshuis eten en echt niet beknibbelen komen we zelden aan een rekening van $50, in onze regio dus.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Ja, tien tafels per uur is wel erg veel. Dat zal men in de iets betere restaurants beslist niet halen. Maar als het er vijf zijn, zouden veel meer mensen serverder moeten worden. Met z'n tweeen geeft je in zo'n restaurant $50 tot $100 uit. Per uur levert dat voor de serveerder toch ongeveer $100 per uur op, tenzij je met toeristen hebt te maken die de gebruiken niet kennen. En dat zouden ze doorgaans allemaal zelf mogen houden? Wat ik meestal zie, als ik er op let, is dat het fooiengeld in een pot wordt gedeponeerd en niet in eigen zak wordt getoken.

--john
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Misschien dat dat ook weer per restaurant of per regio verschilt. Ik ken een aantal tieners, die serveerwerk doen en die verdienen beslist niet zoveel (het basissalaris is ook onder het minimumloon). Ze moeten ook hun fooi delen met de onder anderen de busboys. Een leuke site om te lezen, hoe lang niet iedereen de serveerders goed behandeld en/of fooi geeft is deze.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Toevallig heeft Waiterrant.net(de site, die ik in mijn vorige berichtje aanhaalde) een blog over buitenlanders vandaag (ben het overigens helemaal met hem eens (al denk ik wel, dat sommige van die toeristen echt niet zeker van hun zaak zijn), zoals meestal, als hij schrijft:
Dear Waiter

If someone with a foreign accent forgets to tip, do most waitstaff realize that tipping isn’t a universal practice outside the US and forgive them, or do they get angry about it?

Trust me, we get angry about it. This is how we get paid. It’s your responsibility to know the customs and traditions of the country you’re visiting – it’s not my duty to forgive your ignorance. If I came to your country you’d want me to have a cursory knowledge of its traditions, right? For example, if I went to Iraq I’d be sure never to show some one the bottom of my shoe, I’d be sure to take my slippers off before entering a Japanese house, and I’d know that in England the gratuity’s included in the bill. (But I’d still leave a few extra bob anyway!)

Sorry to have to say this, but quite a few tourists feign ignorance about tipping in order to save themselves a few bucks. They know they’re supposed to tip, but when the check comes they have a sudden case of cynical amnesia. (And God forbid they’re diplomats waving around that goddamn tax exemption card from the State Department!) I’ve seen the smarmy self congratulatory smiles as the cheapskates pat themselves on the back for pulling one over on the American Waiter. If you even try and explain the concept of tipping they get outraged and sometimes even forget how to speak English. I’ve seen fluent English speakers go suddenly mute when I tried explaining that yes, they did have to pay the pesky service charge on their party of twenty people! Sorry, but it’s the truth. (And it’s almost always the Europeans! The Asian tourists usually tip. Go figure.)

That being said, I’ve had many more lovely, gracious, and good tipping customers from all over the world than I’ve had cheap Eurotrash. (Ooops! That’s not very PC is it? My bad.) Some of my best customers were from across the pond. I guess bad tipping foreigners prove that being an asshole is not a uniquely American phenomenon.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 20 jun 2007, 05:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
BuckeyeRed
Amerikakenner

Petra/VS schreef:Misschien dat dat ook weer per restaurant of per regio verschilt.
O ja dat doet het zeker. Ik vertel ook alleen maar mijn eigen ervaringen hoor. :) Een een paar van mijn beste vriendin hier, die is 57 en al haar hele leven lang waitress. ;) Ik wilde nog wat zeggen maar dat ben ik ineens kwijt. Zeker het gevolg van de Nederlandse visite die wij nu over de vloer hebben.... :oops:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Fooien

Bericht door nieuwenoord »

Naar aanleiding van een vraag die ik van iemand kreeg over het wel of niet tippen van de chauffeurs van het camperverhuurbedrijf die je brengen of ophalen, heb ik gewoon eerlijk aan Aldie van Road Bear gevraagd wat de gewoonte is en wat er verwacht wordt.

Ik kreeg van hem het volgende antwoord (ik had hem vooral gevraagd eerlijk te antwoorden!):

Hoewel het gebruikelijk is dat ook dit soort personeel getipt wordt (ga ook uit van 1 dollar per persoon/koffer), gebeurt dat bij Europese klanten maar zelden. Hij gokt dat zo één of de vijf families tipt. Om het tippen een beetje te stimuleren heeft hij een 'tip jar' op de balie gezet op kantoor en dat helpt wel een beetje.

Als de tip aan de chauffeur gegeven wordt, kan hij het zelf houden, gaat de tip in het bakje op kantoor dan delen alle medwerkers mee. Dus ook de mechaniciens, schoonmakers, kantoorpersooneel e.d. Aldie geeft aan zelf zijn tips als chauffeur ook in het bakje te doen, maar dat zijn de chauffeurs dus niet verplicht.

Ieder moet het dus zelf weten, maar een tip in de tip jar is misschien wel een goed plan als je tevreden bent over de service en de camper :wink:
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Hoewel het gebruikelijk is dat ook dit soort personeel getipt wordt (ga ook uit van 1 dollar per persoon/koffer), gebeurt dat bij Europese klanten maar zelden.
En dat geldt ook voor "complimentary" vervoer tussen hotel en luchthaven,luchthaven en autoverhuur, tussen hotel en Disney, enz
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

6foot6 schreef:
Hoewel het gebruikelijk is dat ook dit soort personeel getipt wordt (ga ook uit van 1 dollar per persoon/koffer), gebeurt dat bij Europese klanten maar zelden.
En dat geldt ook voor "complimentary" vervoer tussen hotel en luchthaven,luchthaven en autoverhuur, tussen hotel en Disney, enz
Heb je gelijk in, persoonlijk vind ik bij zware koffers twee dollar per koffer ook niet eens zo raar.
hondake0
Amerika-ontdekker

Bericht door hondake0 »

Na al de reacties en verhaaltjes ben ik maar wat blij dat ik veel 1 en 2 dollar biljetten heb gevraagd bij de bank.
Ik krijg het idee dat we de hele dag tip gaan geven, elk drankje, hapje of boodschapje een dollar trekken
In belgie zie ik veel mensen afrekenen tot op de cent, er zijn er die rustig wachten op 10 cent wisselgeld (mijn schoonmoeder :lol: )..............ja ook bij uitgebreid restaurant bezoek............
Wij gaan het ontdekken daar en zijn al helemaal niet van plan om op de euro......uhhhhhhhh dollar te blijven zitten
Vakantie blijft vakantie en tip hoort erbij dan :dance:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Volgens mij heb ik nog niet in dit topic gereageerd..

Ik geef bijna altijd de 'minimale' tip of hoger in restaurants. Enige voorwaarde die ik er aan stel is dat ik netjes ben behandeld en dat de tip ook echt verdiend is. Nu hoeven die obers zich echt niet de longen uit het lijf te rennen als ik een refill wil oid, maar ik verwacht wel gewoon normaal geholpen te worden. Helaas heb ik het een aantal keer gehad dat ik onbeschoft werd behandeld (afgesnauwd, me niet laten uitpraten) of dat ik om bepaalde dingen gewoon 6-7 keer moest vragen (terwijl het niet super druk was, bij enorme drukte begrijp ik natuurlijk ook wel dat er dan vaker dat soort problemen ontstaan). Dan houdt het bij mij een beetje op en kunnen ze het bekijken. Mijn vriendin wil dan vaak alsnog wat neerleggen, wat we meestal ook wel doen, maar riant tippen doe ik dan echt niet.

Ik snap dat het voor veel obers een groot deel van hun salaris is, maar ik zie een fooi altijd nog als iets van een 'beloning' voor goede service in tegen stelling tot dat ik moet helpen met het salaris van iemand die onbeschoft doet :P
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
nadiaU
Amerikafan

Bericht door nadiaU »

Nou, ik weet idd ook allemaal niet zo goed waar ik nou wel en niet fooi moet geven..

meestal doe ik het alleen in restaurants en hotel zelf..

koffers draag ik zelf wel :P
Naar de kapper ga ik daar niet en taxi gebruik ik ook vrijwel niet.. lang leve de metro :P haha

Zou er verder nog iets zijn, waar het als onbeschoft wordt gevonden als je niet tipt.. ?
Ik vind zelf alleen het restaurant en het hotel opzich wel netjes..
als je het overal moet gaan doen.. mag ik de reis wel gaan halveren, kwa budget, hahhaa

Groetjes, Nadia
Igor
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Igor »

Oke ik begrijp nu een beetje waar en wanneer je fooi moet geven, maar wat in de volgende situaties :)

Je koopt een ijsje of een blikje drinken voor 2$ bij een kraampje op straat. Je gaat dan niet 2.40 omdat dat 20% is. Stel je betaalt met een briefje van 5 (want die hebben ze sinds kort begrijp ik), wacht je dan gewoon voor 3 dollar, of zeg je 2 is genoeg. Of betaal je dan expres met kleingeld en geef je 2.5dollar. Of is fooi in dit geval helemaal niet nodig ?

En bij starbucks, gaan ze daar ook vanuit dat je fooi geeft, of is dat net als bij de mac ?

En in kledingwinkels, als je bij de kassa ~95 dollar moet afrekenen, betaal je dan gewoon 100$ of doe je dit alleen in het geval dat je echt veel en vriendelijk geholpen bent ? Dan is een fooi van 20 procent toch niet nodig...
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

In dit topic

http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... ing#p64943

staan richtlijnen en is dit topic ook al uitvoerig besproken.

Zie vooral mijn waardevolle inbreng
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
USAfan
Amerikafan

Bericht door USAfan »

Leuk al die fooien, als je het zo allemaal leest word je er helemaal gek van, voor elk weer wat anders.

Ben in April voor het eerst naar Amerika (New York) geweest en had van te voor ook al flink veel gelezen over het fooi gebeuren.
Wij hadden wel wat getallen in ons hoofd maar als je er dan uiteindelijk bent dan is het toch anders, wij hebben het uiteindelijk gewoon gevraag aan onze serveerster over het hoe en wat van fooien. Ze was erg aardig en heeft wat dingen verteld, ook vertelde ze dat veel toeristen het niet weten maar het dan ook niet vragen en dan ook nog eens veel te veel geven. Ze vertelde dat 15% wel normaal is, zeker als toerist, en als je dan super tevreden bent of je komt elke dag dan gooi je het wat omhoog.
Je moet ook opletten hoor, bij de één staat het dus al op de rekening, hebben ze de tip er dus al bijgezet en bij een ander staat het er dus niet op. Ook hebben we gezien dat er een briefje bij de rekening zat met erop de standaard tips, of je die dus alsjeblieft wil geven.

Zo hebben wij onze taxi chauffeur (JFK - Hotel) $100,- betaalt, de taxi zelf was $69,-. Door allerlei problemen ging het fout met onze reservering en hadden we eigenlijk minimaal 5 uur moeten wachten op de taxi, uiteindelijk door goeie wil van de zeer aardige chauffeur hebben we maar 1,5 uur moeten wachten.
Ook hem gewoon gevraagd wat de normale tip is, hij zei een bedrag en wij maakte er $100,- van. Gewoon goeie service en zorgde er ook een beetje voor dat hij ons ook weer ruim op tijd ophaalde om weer richting het vliegveld te gaan.

Maar in kledingwinkels hebben wij geen tips gegeven hoor, ook andere winkels vrijwel niet.
Voor het kamermeisje wel, misschien achteraf iets te weinig, de service was wel perfect.

Verder moet je het gewoon een beetje aankijken, en anders gewoon vragen, je bent toch al toerist dus erger kan het niet worden :D
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

USAfan schreef: Maar in kledingwinkels hebben wij geen tips gegeven hoor, ook andere winkels vrijwel niet.
Bij fastfoodrestaurants hoeft het ook niet.

Vrolijke groetjes,
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Pauluz
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door Pauluz »

Okay, dus 15% tot 20% fooi in de VS. En nu gaan we in september naar Canada, geldt daar hetzelfde :?:

En oh ja, vorige keer is het me opgevallen dat bij een betaling met Creditcard je niet de mogelijkheid hebt om fooi te geven. Hoe lossen jullie dit op? rekening met CC en fooi cash?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer