Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Creditcard
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 32
- Contacteer:
Houd er wel rekening mee dat een $ 100-biljet niet overal geaccepteerd wordt. (Net zoals in Nederland niet overal het EUR 200- en EUR 500-biljet geaccepteerd wordt). Kun je beter een portemonnee vol met $ 20-biljetten bij je hebben. Die worden overal geaccepteerd.6foot6 schreef:a 100 dollar billHarry schreef:Wat is een franlin? :dunno:
Roland
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 19
als je mijn quote iets langer had gemaakt had je kunnen lezen dat ik zei dat als de prijzen lager liggen dan in Europa, ik het geen probleem vind. Wat ik wél een probleem vind is dat men gewoon verwacht dat men fooi krijgt, terecht natuurlijk als je goed bediend wordt, maar het valt ook weleens tegen en dan moet je vrij kunnen zijn de hoogte van de fooi te kunnen bepalen. Waar ik ook problemen mee heb is dat men in sommige restaurants de fooi op de rekening zet, zonder de klant te vragen of deze het ermee eens is.nieuwenoord schreef:Heb je weleens gehoord van 's lands wijs, 's lands eer? In Nederland zitten de servicekosten bij de prijs inbegrepen, in Amerika is dat niet het geval. De prijzen voor eten liggen inderdaad een stuk lager hierdoor. Maar het is in het hele land de gewoonte dat de klant betaalt voor de bediening en zélf kan bepalen hoeveel hem dit waard is.Zijn de prijzen in amerikaanse restaurants lager dan die in Europa, omdat er op personeel wordt bezuinigd?
Voor dat systeem valt heel wat te zeggen. Mijn ervaring is (en ik heb al in heel wat Amerikaanse restaurants gegeten) dat de bediening een stuk sneller en vriendelijker is dan in Nederland. Zou dat niet komen doordat ook de serveersters en obers weten dan een slechte bediening minder geld oplevert?
Je draait de zaak om. Restauranteigenaren zijn niet te zuinig op personeel te betalen, zij gaan er gewoon van uit dat wie de service ontvangt, daar ook voor betaalt.
En ja, ik heb weleens gehoord van 's lands wijs, 's lands eer, maar voor heel veel Amerikanen geldt dat niet, zo heb ik aan den lijve ondervonden toen ik in de autoverhuur werken. Als je iets zegt wat ze niet aan staat willen ze je direct gaan suen.
dat lees ik nou elke keer maar heb het nog nooit meegemaaktCoyote schreef:Houd er wel rekening mee dat een $ 100-biljet niet overal geaccepteerd wordt. (Net zoals in Nederland niet overal het EUR 200- en EUR 500-biljet geaccepteerd wordt). Kun je beter een portemonnee vol met $ 20-biljetten bij je hebben. Die worden overal geaccepteerd.6foot6 schreef: a 100 dollar bill
Roland
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Afgelopen reis las ik ergens in een winkel, weet niet meer waar en welke, dat ze geen biljetten van $100 accepteerden.6foot6 schreef:dat lees ik nou elke keer maar heb het nog nooit meegemaaktCoyote schreef: Houd er wel rekening mee dat een $ 100-biljet niet overal geaccepteerd wordt. (Net zoals in Nederland niet overal het EUR 200- en EUR 500-biljet geaccepteerd wordt). Kun je beter een portemonnee vol met $ 20-biljetten bij je hebben. Die worden overal geaccepteerd.
Roland
Zal w.s. een "kleinere" winkel geweest zijn, heb die ook weer meteen uitgegeven in een grotere winkel.(Lette even niet op)
Een volgende keer heb ik het geweigerd en 5 van 20 gevraagd.
Annie
neem van deze "cashexpert" maar aan dat dat geen probleem oplevert
Ik moet de eerste winkelier nog zien die een $70,00 sale anuleert omdat ie geen $100,00 wil aannemen en zowel, winkels zat daar
Even voor de duidelijkheid
ik gebruik mijn creditkaart wel, maar niet in Amerika
Mijn reizen door dat land zijn altijd zo volgepropt met dingen die ik wil doen dat ik 's avands laat geen zin heb om met een machine te gaan debateren.
Laat staan een hele dag te besteden om mijn kaart weer aan de praat te krijgen omdat een computer vindt dat ik ineens veel uitgeef.
Ik reserveer mijn hotels van tevoren en betaal of garandeer dit met mijn creditkaart, dat is geen probleem want gaat er iets mis dan morgen beter of desnoods een ander hotel, maar aub niet 's avonds om 10pm ter plaatse
Ontvangers van creditkaartbetalingen moeten hierover 2-5% commisie afdragen, raad eens wie dat gaat betalen, het wordt dus niet goedkoper maar duurder.
Ik heb al vaak extra korting gekregen voor kontante betaling, vaak vraagt de verkoper hoe je gaat betalen
Een ander punt wat vaak over het hoofd wordt gezien is de douane
Op het douaneform. staat de vraag of je meer dan $10.000,- aan geldswaarden het land inbrengt
Men weet niet dat de credietlimiet van de creditkaart wordt meegeteld, als jij en je partner beide een creditcard hebben en nog 10 dollar in je portemonaie ben je in overtreding als je dit niet meldt.
Ik moet de eerste winkelier nog zien die een $70,00 sale anuleert omdat ie geen $100,00 wil aannemen en zowel, winkels zat daar
Even voor de duidelijkheid
ik gebruik mijn creditkaart wel, maar niet in Amerika
Mijn reizen door dat land zijn altijd zo volgepropt met dingen die ik wil doen dat ik 's avands laat geen zin heb om met een machine te gaan debateren.
Laat staan een hele dag te besteden om mijn kaart weer aan de praat te krijgen omdat een computer vindt dat ik ineens veel uitgeef.
Ik reserveer mijn hotels van tevoren en betaal of garandeer dit met mijn creditkaart, dat is geen probleem want gaat er iets mis dan morgen beter of desnoods een ander hotel, maar aub niet 's avonds om 10pm ter plaatse
Ontvangers van creditkaartbetalingen moeten hierover 2-5% commisie afdragen, raad eens wie dat gaat betalen, het wordt dus niet goedkoper maar duurder.
Ik heb al vaak extra korting gekregen voor kontante betaling, vaak vraagt de verkoper hoe je gaat betalen
Een ander punt wat vaak over het hoofd wordt gezien is de douane
Op het douaneform. staat de vraag of je meer dan $10.000,- aan geldswaarden het land inbrengt
Men weet niet dat de credietlimiet van de creditkaart wordt meegeteld, als jij en je partner beide een creditcard hebben en nog 10 dollar in je portemonaie ben je in overtreding als je dit niet meldt.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Dit heb ik één keer meegemaakt, dus is een zeldzaamheid. Normaal gesproken kan je zelf je fooi bepalen. En ik ging ervan uit dat je wel wist dat de dinerprijzen in Amerika beduidend lager liggen dan hier, sorry.dan moet je vrij kunnen zijn de hoogte van de fooi te kunnen bepalen. Waar ik ook problemen mee heb is dat men in sommige restaurants de fooi op de rekening zet, zonder de klant te vragen of deze het ermee eens is.
En ik kom al een aantal jaren in Amerika, nog nooit gedreigd met een rechtzaak.
De dinerprijzen op de kaarten liggen idd beduidend lager dan hier in België. Probleem is wel dat er nog taxes bijkomen en dan nog een fooi van 15-20%. Dit zorgt er voor dat de prijzen op hetzelfde niveau liggen van België.nieuwenoord schreef:Dit heb ik één keer meegemaakt, dus is een zeldzaamheid. Normaal gesproken kan je zelf je fooi bepalen. En ik ging ervan uit dat je wel wist dat de dinerprijzen in Amerika beduidend lager liggen dan hier, sorry.dan moet je vrij kunnen zijn de hoogte van de fooi te kunnen bepalen. Waar ik ook problemen mee heb is dat men in sommige restaurants de fooi op de rekening zet, zonder de klant te vragen of deze het ermee eens is.
Wel eigenaardig vind ik dat praktisch overal ze onze europese principes niet snappen van bediening in een restaurant.
Je vraagt een glas witte wijn bij voorgerecht en glas rode wijn bij hoofdgerecht. Vaak brengen ze gewoon al deze dranken dan samen of vergeten ze het dan te brengen éénmaal je je gerecht hebt gekregen. Ook smaak je dan vaak dat de fles rode wijn nog maar pas was opengedaan en dus nog geen tijd had om te chambreren.
Ook het snel op elkaar volgen van de schotels na elkaar was ik toch niet zo gewend. Hier in België zit daar toch altijd een kwartier tussen.
Maar ach voor de rest van eten kon ik daar zeker niet klagen. Alles smaakte erg vers en erg lekker.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
maar daarentegen snappen ze in Europa vaak niet wat Service betekent.benchen schreef:Wel eigenaardig vind ik dat praktisch overal ze onze europese principes niet snappen van bediening in een restaurant.
Lang wachten op je eten, moeite moeten doen om iets te bestellen, lang wachten op de rekening.
Geef mij dan maar een amerikaanse bediening.
Gewoon na elkaar bestellen dus..benchen schreef:Je vraagt een glas witte wijn bij voorgerecht en glas rode wijn bij hoofdgerecht. Vaak brengen ze gewoon al deze dranken dan samen of vergeten ze het dan te brengen éénmaal je je gerecht hebt gekregen.
Da's wel een nadeel ja. Als je een voor- en een hoofdgerecht besteld dan heeft het eerste bijna geen tijd om te zakken. Maar meestal nemen we toch alleen maar een hoofdgerecht omdat dat al meer dan voldoende eten isbenchen schreef:Ook het snel op elkaar volgen van de schotels na elkaar was ik toch niet zo gewend. Hier in België zit daar toch altijd een kwartier tussen.

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Ik heb een creditcard met een limiet van €10.000, dat is dus meer dan $10.000. Dat moet ik dus vermelden op het formulier?6foot6 schreef:Op het douaneform. staat de vraag of je meer dan $10.000,- aan geldswaarden het land inbrengt
Zitten er consequenties aan als je dit vermeld?
Dat ze bijv. gaan zeuren waarom je zoveel "geld" mee neemt?
GinoW schreef:Ik heb een creditcard met een limiet van €10.000, dat is dus meer dan $10.000. Dat moet ik dus vermelden op het formulier?6foot6 schreef:Op het douaneform. staat de vraag of je meer dan $10.000,- aan geldswaarden het land inbrengt
Zitten er consequenties aan als je dit vermeld?
Dat ze bijv. gaan zeuren waarom je zoveel "geld" mee neemt?
Vind dit complete onzin, volgens mij gaat het om cash geld en niet pasjes die je op zak hebt want dan vallen alle pasjes eronder, dus ook je giro/europas.
6foot6 schreef:a 100 dollar billHarry schreef:Wat is een franlin? :dunno:
Leuke typo, maar de schijver bedoelt een Franklin, met K dus. Oud President Ben Franklin staat op dit biljet.
http://www.matthewhatfield.com/images/B ... r_bill.bmp
Als ik deze biljetten binnen krijg breng ik ze de volgende dag naar de bank, want ik blijf lekker betalen met creditcards.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ook gewoon na elkaar bestellen, dus. Of terugsturen, als het je te snel komt. Maar dit soort dingen gebeuren in mijn ervaring alleen maar in de keten restaurants, waar men niet komt om te dineren, maar om even snel een hapje te eten.Njit schreef:Da's wel een nadeel ja. Als je een voor- en een hoofdgerecht besteld dan heeft het eerste bijna geen tijd om te zakken. Maar meestal nemen we toch alleen maar een hoofdgerecht omdat dat al meer dan voldoende eten isbenchen schreef:Ook het snel op elkaar volgen van de schotels na elkaar was ik toch niet zo gewend. Hier in België zit daar toch altijd een kwartier tussen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Franklin was een belangrijk man in de Amerikaanse geschiedenis, maar hij is nooit president geweesta4plus schreef: Oud President Ben Franklin staat op dit biljet.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Ik geloof hier niks van.6foot6 schreef:Een ander punt wat vaak over het hoofd wordt gezien is de douane
Niemand weet toch wat jouw limiet is ?
Wat ik me dan afvraag is hoe bijvoorbeeld miljonairs reizen ?
Die hebben gold of platinum creditcards en bij deze mensen zal toch echt wel de schamele 10.000 dollar als limiet overschreden worden.
Als ze al een limiet hebben

16x USA / 30 staten
Die credit card heeft niets te maken met de $10.000. Ik vond deze vraag en antwoord op het internet:
When crossing the border, I'd always worried about what constituted
$10,000 worth of monetary instruments. After all, if you counted
credit cards one might easily have a single one with a line-of-credit
larger than $10,000 and it would be even easier to accumulate that
amount with 2 or 3 credit cards.
But according to "Section 1956. Laundering of monetary instruments,"
of the U.S. Code dated Jan. 22, 2002:
"the term ''monetary instruments'' means (i) coin or currency of the
United States or of any other country, travelers' checks, personal
checks, bank checks, and money orders, or (ii) investment securities
or negotiable instruments, in bearer form or otherwise in such form
that title thereto passes upon delivery;"
When crossing the border, I'd always worried about what constituted
$10,000 worth of monetary instruments. After all, if you counted
credit cards one might easily have a single one with a line-of-credit
larger than $10,000 and it would be even easier to accumulate that
amount with 2 or 3 credit cards.
But according to "Section 1956. Laundering of monetary instruments,"
of the U.S. Code dated Jan. 22, 2002:
"the term ''monetary instruments'' means (i) coin or currency of the
United States or of any other country, travelers' checks, personal
checks, bank checks, and money orders, or (ii) investment securities
or negotiable instruments, in bearer form or otherwise in such form
that title thereto passes upon delivery;"
Niemand weet ook hoeveel kontant je bij je hebt, daarom vragen ze.Liz schreef:Ik geloof hier niks van.6foot6 schreef:Een ander punt wat vaak over het hoofd wordt gezien is de douane
Niemand weet toch wat jouw limiet is ?
Wat ik me dan afvraag is hoe bijvoorbeeld miljonairs reizen ?
Die hebben gold of platinum creditcards en bij deze mensen zal toch echt wel de schamele 10.000 dollar als limiet overschreden worden.
Als ze al een limiet hebben
Overigens is het niet verboden meer mee te brengen, ze willen het alleen weten en dan mischien ook hoe je er aan komt
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik denk dat je toch een aantal dingen door elkaar haalt hier.benchen schreef:De dinerprijzen op de kaarten liggen idd beduidend lager dan hier in België. Probleem is wel dat er nog taxes bijkomen en dan nog een fooi van 15-20%. Dit zorgt er voor dat de prijzen op hetzelfde niveau liggen van België.nieuwenoord schreef: Dit heb ik één keer meegemaakt, dus is een zeldzaamheid. Normaal gesproken kan je zelf je fooi bepalen. En ik ging ervan uit dat je wel wist dat de dinerprijzen in Amerika beduidend lager liggen dan hier, sorry.
Wel eigenaardig vind ik dat praktisch overal ze onze europese principes niet snappen van bediening in een restaurant.
Je vraagt een glas witte wijn bij voorgerecht en glas rode wijn bij hoofdgerecht. Vaak brengen ze gewoon al deze dranken dan samen of vergeten ze het dan te brengen éénmaal je je gerecht hebt gekregen. Ook smaak je dan vaak dat de fles rode wijn nog maar pas was opengedaan en dus nog geen tijd had om te chambreren.
Ook het snel op elkaar volgen van de schotels na elkaar was ik toch niet zo gewend. Hier in België zit daar toch altijd een kwartier tussen.
Maar ach voor de rest van eten kon ik daar zeker niet klagen. Alles smaakte erg vers en erg lekker.
Je vergelijkt belgische restaurants met enige klasse met de beduidend goedkopere keten-restaurants in Amerika.
Ook in Amerika zijn er restaurants die het voorgerecht en hoofdgerecht als twee aparte dingen kunnen zien hoor. Wij aten regelmatig bij The Sheraton en dat was dus echt wel klasse hoor. Of nog beter, country clubs op de golfbanen. Vooral die clubs met beperkt lidmaatschap weten hoe het moet. Maar daar betaal je dan ook wel voor.
Er zit natuurlijk ook een groot verschil in onze culturen. En het is natuurlijk niet echt vreemd dat ze in Amerika niet onze Europese gewoontes snappen. Wij snappen de Amerikaanse eetcultuur niet! Waarom moeten ze in Amerika net zo dineren als wij? Ik vind het zelfs een beetje denigrerend. Alsof wij beter zijn.
Als ik in Nederland naar de snackbar ga en een patatje oorlog en een broodje kroket bestel verwacht ik ook alles samen. Datzelfde geld voor een lunchroom of eetcafe vaak.
Verschil moet er zijn.
P.S. Monique hoefde jouw quote helemaal niet langer te maken. Het gaat erom dat jij kritisch bent tegenover iets wat onderdeel van de Amerikaanse cultuur is. Het is heel normaal dat je een fooi van 20% geeft in Amerika. Dat weet iedereen en is verwacht.
In Nederland of Belgie liggen die zaken anders en dat is ook prima.
Of jij dat logisch of leuk vind of alleen onder bepaalde voorwaarden goed vind doet er niet toe. En dat probeerde ze duidelijk te maken met haar reactie. Het is een onderdeel van de cultuur.
Om te zeggen dat restauranthouders hun personeel uitbuiten vind ik wat ver gaan hoor. Bij geld verdienen komt wel meer kijken dan enkel je personeel betalen.
In onze ogen worden ze uitgebuit in Amerika. In hun ogen worden serveersters hier overbetaald. Big deal.
Het is nu eenmaal een sue-cultuur. Dat is ontzettend spijtig. En ik heb nieuws voor je. Dat komt ook deze kant op, wacht maar af.En ja, ik heb weleens gehoord van 's lands wijs, 's lands eer, maar voor heel veel Amerikanen geldt dat niet, zo heb ik aan den lijve ondervonden toen ik in de autoverhuur werken. Als je iets zegt wat ze niet aan staat willen ze je direct gaan suen.
Overigens ben ik nog nooit bedreigt met een rechtzaak in Amerika, wel met de dood in Amsterdam. Vorige week nog.
- Mike
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 42 Reacties
- 10490 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-