Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

God bless America

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ORANGE
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Bericht door ORANGE »

Fuzzy schreef: Ik denk ( misschien ben ik fout) dat het amerikaanse gevoel meer kracht heeft dan hier. Ik weet niet of je vanaf kinds af aan al word opgevoed dat je echt van je land houd etc..??
Wat is dat eigenlijk "van je land houden" , dat is zo'n mega-algemeen begrip. Het is denk ik maar net hoe het "erin gestampt" wordt.
In Nederland wordt je daar inderdaad niet mee opgevoed. Laat maar mooi zo.

groet, diny
Fuzzy
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fuzzy »

Mack schreef:Denk dat er in Nederland zo negatief over Nederland gedacht wordt, dat "trots zijn" niet echt in mensen opkomt. Ik vind het persoonlijk niet gek. Nederland heeft niet voor niets een reputatie in de wereld.

En wat dat familiegevoel betreft: ik denk dat dit prima werkt tot een bepaald aantal mensen per m3. Als er teveel mensen zijn, krijg je een staat van constante irritatie en slaan de stoppen veel eerder door bij mensen. Gebrek aan "personal space" leidt tot egoïsme. Mijns inziens is dat aan de hand in Nederland.

Niet iedereen zal het hiermee eens zijn, maar dit zijn mijn 0.02
Natuurlijk alles is in amerika groter, auto's, wegen etc. Ik denk met de ruimte die er daar is, dat niemand op elkaars lip zit, men laat elkaar veel meer met rust.
Greetings from Mister Fuzzy

http://www.eecoboogiewoogie.com
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Mack schreef: En wat dat familiegevoel betreft: ik denk dat dit prima werkt tot een bepaald aantal mensen per m3. Als er teveel mensen zijn, krijg je een staat van constante irritatie en slaan de stoppen veel eerder door bij mensen. Gebrek aan "personal space" leidt tot egoïsme. Mijns inziens is dat aan de hand in Nederland.

Helemaal mee eens!
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Een paar jaar geleden schreef Max Pam dat hij toen hij kort daarvoor voor het eerst in de VS was geweest:" toen ik voor het eerst voet op Amerikaanse bodem zette was het alsof ik thuiskwam".

Dat gevoel is voor mij heel herkenbaar. Ik denk dat wel meer forummers dat zullen (h)erkennen.

Nog altijd ga ik met buitengewoon veel plezier naar de States en als wij met pensioen gaan zullen we hopelijk meer tijd daar doorbrengen dan in NL. We hebben beslist geen hekel aan Nederland het heeft ons veel goeds gebracht maar de diversiteit en ruimte van de VS hebben we toch niet hier en een aantal problemen hier zouden naar mijn mening best wat "amerikaanser" aangepakt mogen worden.(en sommige weer niet).

Kortom, het blijft mijn tweede (vader) land en het plannen van elke nieuwe reis zorgt voor veel plezier.

Corry

http://www.corry-florida2008.blogspot.com
Stan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Stan »

Om deze topic na anderhalve maand weer wat nieuw leven in te blazen, vond ik ook een nummer van Celine Dion over Amerika. Klik er maar eens op. Geeft mij kippenvel:

Our most basic common link is that we all inhabit this small planet. We all breathe the same air, we all cherish our children's futures and we are all mortal - John F. Kennedy, 10 juni 1963.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Stan schreef:Om deze topic na anderhalve maand weer wat nieuw leven in te blazen, vond ik ook een nummer van Celine Dion over Amerika. Klik er maar eens op. Geeft mij kippenvel:

Ik ben het helemaal met je eens. Het prachtige lied "God bless America" gezongen door Celine Dion in combinatie met de beelden van 9/11 moet je ook wel kippevel bezorgen.

Ik ben benieuwd of ze dit volgend jaar op haar Europese tournee ook zal zingen als we naar haar concert gaan in Antwerpen...

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

hekkie schreef:Ik ben benieuwd of ze dit volgend jaar op haar Europese tournee ook zal zingen als we naar haar concert gaan in Antwerpen...
Ik verwacht het niet. Ze is toch geen Amerikaanse? In dat geval heeft ze hier in Europa geen enkele relatie met Amerika. Maar wie weet, op 16 mei zullen we het weten. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

Corry schreef:Een paar jaar geleden schreef Max Pam dat hij toen hij kort daarvoor voor het eerst in de VS was geweest:" toen ik voor het eerst voet op Amerikaanse bodem zette was het alsof ik thuiskwam".

Dat gevoel is voor mij heel herkenbaar. Ik denk dat wel meer forummers dat zullen (h)erkennen.
Ja, dat herken ik maar al te goed. Soms krijg ik zelfs tranen in mijn ogen als ik een reisverslag lees. Ik heb ook echt periodes met heimwee naar Amerika.
Ik heb er niet eens gewoond, ben er alleen maar 3x op vakantie geweest. Toch voelt het voor mij (en ook voor Fred) als thuiskomen.
Sommige mensen begrijpen dat echt niet en kijken je vol onbegrip aan als je dat zegt, daarom houden we die heimwee voor ons zelf.
Carola
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Coyote schreef:
hekkie schreef:Ik ben benieuwd of ze dit volgend jaar op haar Europese tournee ook zal zingen als we naar haar concert gaan in Antwerpen...
Ik verwacht het niet. Ze is toch geen Amerikaanse? In dat geval heeft ze hier in Europa geen enkele relatie met Amerika. Maar wie weet, op 16 mei zullen we het weten. :wink:

Roland
Dat niet alleen, maar het is ook niet officieel haar liedje. Ik denk ook niet, dat ze het tijdens haar concerten zingt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Stan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Stan »

Ben het helemaal met Carola eens. Ik ben vier keer in Amerika geweest, maar als ik nu reisverslagen van mensen lees die in Amerika zijn, krijg ik heimwee. Maar ja, verhuizen geeft zo z'n financiele rompslomp. In oktober mag ik gelukkig nog een weekje naar New York (werk en plezier) en volgend jaar zomer staat er weer een mooie reis door de zuidelijk staten gepland.

God bless America: my (second) home sweet home!
Our most basic common link is that we all inhabit this small planet. We all breathe the same air, we all cherish our children's futures and we are all mortal - John F. Kennedy, 10 juni 1963.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Coyote schreef: Ik verwacht het niet. Ze is toch geen Amerikaanse? In dat geval heeft ze hier in Europa geen enkele relatie met Amerika
De relatie die waarschijnlijk het meest telt is die met de "Almighty American Dollar" ;)
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Petra/VS schreef:
Coyote schreef: Ik verwacht het niet. Ze is toch geen Amerikaanse? In dat geval heeft ze hier in Europa geen enkele relatie met Amerika. Maar wie weet, op 16 mei zullen we het weten. :wink:

Roland
Dat niet alleen, maar het is ook niet officieel haar liedje. Ik denk ook niet, dat ze het tijdens haar concerten zingt.
Celine weet dat de US market voor haar CD,s veel groter is dan de Canadian market.Mijn Engelse vrienden zeggen dat vele Engelse artisten zingen met een Amerikaans accent voor the same reasons.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Fuzzy schreef:
Mack schreef:Denk dat er in Nederland zo negatief over Nederland gedacht wordt, dat "trots zijn" niet echt in mensen opkomt. Ik vind het persoonlijk niet gek. Nederland heeft niet voor niets een reputatie in de wereld.

En wat dat familiegevoel betreft: ik denk dat dit prima werkt tot een bepaald aantal mensen per m3. Als er teveel mensen zijn, krijg je een staat van constante irritatie en slaan de stoppen veel eerder door bij mensen. Gebrek aan "personal space" leidt tot egoïsme. Mijns inziens is dat aan de hand in Nederland.

Natuurlijk alles is in amerika groter, auto's, wegen etc. Ik denk met de ruimte die er daar is, dat niemand op elkaars lip zit, men laat elkaar veel meer met rust.
Geloof dat de meeste Amerikanen in drukke, grote steden wonen, dus dezelfde ellende als in Europa in de steden, maakt weinig uit.
nienna
Amerikafan

Bericht door nienna »

Dat soort filmpjes vind ik serieus "over the top". Als je dat lied gehoord hebt in een speciale context, kan ik snappen dat het je iets doet, maar dat kan voor om het even welk lied gelden. De tekst vind ik er zo over, het hele "God bless America" doet mij iedere keer met mijn ogen rollen (is scheiding van kerk en staat eigenlijk van toepassing in Amerika?). Ik heb het niet zo voor overdreven chauvinisme/patriottisme, hoe je 't ook wil noemen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Amerika nog altijd enorm fascinerend. Ik ga er enorm graag op reis, zou zo opnieuw vertrekken als ik kon. Maar dit kantje vind ik toch een van de mindere.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

nienna schreef:Dat soort filmpjes vind ik serieus "over the top". Als je dat lied gehoord hebt in een speciale context, kan ik snappen dat het je iets doet, maar dat kan voor om het even welk lied gelden. De tekst vind ik er zo over, het hele "God bless America" doet mij iedere keer met mijn ogen rollen (is scheiding van kerk en staat eigenlijk van toepassing in Amerika?). Ik heb het niet zo voor overdreven chauvinisme/patriottisme, hoe je 't ook wil noemen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Amerika nog altijd enorm fascinerend. Ik ga er enorm graag op reis, zou zo opnieuw vertrekken als ik kon. Maar dit kantje vind ik toch een van de mindere.
Er is hier geen scheiding van kerk en Staat, de kerk is enorm machtig op hoog en laag niveau, helaas. Je ziet nu met de ramp met de ingestorte brug hoe snel helden worden geboren, het wordt allemaal overtrokken en volgende week zijn ze weer vergeten, ach het is Amerika, land of Dreams.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De scheiding van kerk en staat is hier wel degelijk, veel verder doorgevoerd, dan in veel andere landen. Er mogen geen religieuze symbolen in openbare gebouwen, er zijn geen openbare religieuze scholen (zoals in Nederland) en geen staatsbelasting mag gebruikt worden voor religieuze doeleinden.

"De kerk" in jouw berichtje is belangrijk in het individuele leven van veel Amerikanen en bevat honderden verschillende Christelijke en andere stromingen. Er is in dit land geen bepaalde "Kerk" (zoals in Noorwegen de Lutheraanse), die iets in te brengen heeft in de "Staat". Dat is onconstitutioneel per het Eerste Amendment.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 05 aug 2007, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Denk als Bush niet zo vaak over de kerk praat en vaak Amen roept hij nooit gekozen zou zijn. De kerk heeft wel degelijk invloed, misschien minder zichtbaar en wat meer verdeeld en waarschijnlijk op het platteland duidelijker dan in de stad, maar ze hebben een dikke vinger in de pap.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

"De kerk" (die in dit land uit vele richtingen bestaat van Mormoons tot Moslim) heeft invloed via de individuen, maar dat kun je niet voorkomen. De kerk mag zich echter niet mengen in de staatsaffaires en de staat mag op geen enkele manier religieuze praktijken financieren.
Het is een feit, dat religie in het leven van de meeste Amerikanen een grote rol speelt, maar niet, dat Kerk en Staat niet gescheiden zijn, dat zijn twee verschillende concepten.
dujardin
Amerikafan

Bericht door dujardin »

nienna schreef:Dat soort filmpjes vind ik serieus "over the top". Als je dat lied gehoord hebt in een speciale context, kan ik snappen dat het je iets doet, maar dat kan voor om het even welk lied gelden. De tekst vind ik er zo over, het hele "God bless America" doet mij iedere keer met mijn ogen rollen (is scheiding van kerk en staat eigenlijk van toepassing in Amerika?). Ik heb het niet zo voor overdreven chauvinisme/patriottisme, hoe je 't ook wil noemen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Amerika nog altijd enorm fascinerend. Ik ga er enorm graag op reis, zou zo opnieuw vertrekken als ik kon. Maar dit kantje vind ik toch een van de mindere.
Je bent niet de enige die "God Bless America" (geschreven door Irving Berlin) "over the top" vindt... Ook heel veel Amerikanen denken er zo over. Woody Guthrie schreef het prachtige lied "This Land is Your Land" als reactie tegen het overdreven patriottische "God Bless America". En bij de vrienden en kennissen die ik in Amerika heb, en ook bij mijzelf, ligt het nummer van Woody Guthrie veel nauwer aan het hart dan "God Bless America". Ook "America the Beautiful" is een patriottisch lied waar ik veel meer achter kan staan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer