Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Havo naar SAT Score

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

En Meron, let ook even op de aanlooptijd die nodig is om op een college aangenomen te worden. De eerstvolgende SAT test datum is 6 october, de ACT 15 september (en maar in een select aantal staten), ver na de tijd dat colleges met hun leerjaar beginnen. Dan moet je ook nog de aanvraag doen. Op sommige colleges kan je halverwege het schooljaar beginnen, maar lang niet overal. Dus, ervanafhangend welke college je kiest (en waar je aangenomen zou worden), is er een goede kans dat je toch pas in aug/sep '08 zou kunnen beginnen.

Nogmaals, doe eerst wat research over toelatingseisen etc. voor de colleges waar je in geinteresseerd bent. De meeste colleges en universiteiten hebben een website waar al hun toelatingseisen uitgebreid beschreven worden.

Veel succes ermee, je gaat wel een spannend avontuur tegemoet met jullie emigratie!
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Hi Meron,

Klinkt spannend allemaal, success. Als je medische keuring erop zit volgt volgens mij nog een bezoek aan het consulaat en als dat allemaal goed is kunnen jullie vertrekken. Als het tenminste dezelfde procedure is als voor een DV Greencard.

Ik kan je in elk geval aanraden om even contact te zoeken met de IB-Groep in Groningen. Zijn kunnen je HAVO diploma vertalen (hierbij worden ook de cijfers verklaard) en laten echten (voorzien van een stempel en daarna moet je naar de rechtbank voor een Apostille(=verklaring in meerdere talen) en gewaarmerkte kopieen). Met het echten weten andere instellingen dat je diploma officieel erkend is. Dit is echter niet goedkoop. Ik was alles bij elkaar iets van 100 euro kwijt, als het niet meer was. Ik heb het hier nog nooit nodig gehad, maar ik heb al wat jaren werk ervaring dus misschien kijken ze er daarom niet eens meer naar. IVM college applications zou je het wel eens nodig kunnen hebben.

Succes in elk geval en hou ons op de hoogte van jullie emigratie.
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

Om je in te schrijven bij de meeste community colleges (tenminste wel in CA en MO) hoef je geen SAT test te doen. In plaats daarvan leg je op het college zelf enkele testen af (vaak gratis) en aan de hand daarvan word dan je niveau berekent. Als je wel een SAT test hebt afgelegd dan kun je veelal de test van het college overslaan.

Zoals Dutchess al zei, de aanloop tijd voor een universiteit is vaak bijna een jaar, maar bij een community college kun je je vaak binnen een paar weken in laten schrijven, dus dat is veel sneller. Veel community colleges in California (ik weet niet hoe dat zit in andere staten) hebben ook 'transfer agreements' met universiteiten en als je aan bepaalde voorschriften voldoet (moeilijkere cursussen neemt en hoge cijfers haalt) dan kun je na het behalen van een vooraf bepaalt aantal credits direct doorstromen naar het 'upper level' van de universiteit ( kijk bv hier). Als je dus direct na aankomst met studeren wilt beginnen dan is een community college ook vaak goedkoper (maar niet altijd) dan een 4-jarige universiteit, en dus voor een nieuwe immigrant is zo'n community college helemaal geen gek idee.

Veel success,

Margaret
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bijkomstig voordeel is, dat een Community College vaak dichtbij je woonplaats ligt. Hierdoor kun je om te beginnen bij je ouders blijven wonen, want zowel voordelig is kwa kosten als kwa steun bij het wennen in een nieuw land. Als je niet nog een jaar high school wilt doen is dat inderdaad een goed alternatief.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Meron,

Gezien je leeftijd, achtergrond en wensen (Law School op termijn) lijkt het me - zoals Petra/VS al suggereerde - het geen gek idee om het senior year op een goede high school te doen. Je kunt dan wennen aan het schoolsysteem en de Engelse taal. Zeker als je op termijn naar Law School wilt, zul je als Nederlandse havist toch wel hard moeten werken aan je Engelse schrijf- en spreekvaardigheden (papers schrijven, presentaties houden, debateren...).
Een jaar high school geeft je ook de tijd om na te denken over de vraag aan wat voor college je vervolgens wilt studeren. In zo'n laatste jaar kun je dan ook een paar AP-examens afleggen, zodat je een voorsprong hebt bij de aanmelding bij colleges en ook vrijstellingen kunt krijgen zodra je op college begint. Daarmee win je uiteindelijk weer wat tijd (en dure college tijd) terug. Verder kun je in dat high school jaar de aanwezige guidance counselor vragen om advies over passende colleges en hoe je aanmelding zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. En als de colleges van je keuze een SAT General test of Subject tests (of ACT) vragen, kun je in dat jaar je goed voorbereiden op de testen en die ook afleggen.
Overigens kun je ook een postgraduate programma aan een college prepatory high school overwegen. Dat is een eenjarig programma voor mensen die al een middelbare school diploma hebben en geeft een goede voorbereiding op competitieve colleges en universities. Het enige nadeel is dat deze scholen privaat zijn en dus duur. Maar goed om te weten dat ze bestaan, mocht je interesse in een dergelijk 'voorbereidingsjaar op hoog niveau' hebben.

Een wat late reactie, maar hopelijk heb je hier nog iets aan.
Saartje
Amerika-ontdekker

Bericht door Saartje »

Community College geeft vaak dezelfde klassen als universiteiten. Het verschil is dat universiteiten ook de hogere klassen aanbieden.

Bijvoorbeeld, voor eender welk universitair diploma moet je MAT122 (of hoger) en ENG101/102 doen. Dit kan je zowel aan een universiteit als aan een Community College. Maar stel dat je verder wilt met Engels, en je wilt ENG301 nemen, moet je naar een universiteit. Normaalgezien geven community colleges vakken tot de 200's. Dit nummer geeft het "niveau" van de klas aan, 101 is gewoonlijk de beginnersklas.

Je moet trouwens ook voor community college een placement test afleggen. Die bepaalt hoe goed je Engels en wiskunde is. Aan de hand hiervan kan je ineens doorspringen naar MAT142 ipv te moeten beginnen met MAT101. Soms kan je ook een heel vak overslaan door goed te scoren, kritisch lezen bijvoorbeeld.

Het is heel gewoon voor jongeren om zoveel mogelijk vakken in Community College te nemen en dan de laatste specialiteitsvakken aan de universiteit zelf. Je kan normaalgezien ook al je credits laten overschrijven van Community College naar universiteit. Een echte aanrader eigenlijk!
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Saartje schreef:Bijvoorbeeld, voor eender welk universitair diploma moet je MAT122 (of hoger) en ENG101/102 doen. Dit kan je zowel aan een universiteit als aan een Community College. Maar stel dat je verder wilt met Engels, en je wilt ENG301 nemen, moet je naar een universiteit. Normaalgezien geven community colleges vakken tot de 200's. Dit nummer geeft het "niveau" van de klas aan, 101 is gewoonlijk de beginnersklas.
Ben het helemaal met je eens, maar hier in Texas gebruiken ze hele andere nummeringen hoor. ENG301-ENG307 zijn hier juist developmental classes. College Engels noemt men hier 1301 (waarschijnlijk 13e leerjaar als je vanaf highschool doorrekent). College algebra begint bij 1314, de 306,308, 308 en 310 zijn developmental classes voor maths.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Hoosier
Amerikafan

Bericht door Hoosier »

Petra/VS schreef:In mijn ervaring zijn de Amerikanen heel streng met het "vertalen" van Nederlandse cijfers. Ik zou je ouders (en jouzelf) aanraden om je grondig voor te bereiden. Vrienden van ons hebben een 17 jarige, die dit jaar eindexamen VWO zou hebben gedaan. Hij had dus zelfs een klas overgeslagen.

Hier kwam hij vorig jaar in de tiende klas en zijn cijferlijst (ook niet supergoed voor Nederlandse maatstaven, maar voldoende, zessen en zevens en natuurlijk VWO) werd hier vertaald naar D's en C's en dat is dus net onvoldoende of net voldoende. Zijn ouders hebben heel wat moeten doen om begrip voor de verschillen in waardering te krijgen.
Even een tip met betrekking tot het vertalen van Nederlandse cijfers naar het "Amerikaanse grading system". Op de website van Fullbright kan je een uitleg vinden over het opstellen van transcripts (cijferlijsten) en kort iets over het vertalen van cijfers. Zie hiervoor Fullbright en zoek op transcripts. Het document dat je zoekt is nr. 22.

Ik heb even het belangrijkste met betrekking tot het vertalen van cijfers hieronder gekopieeerd.
Explanation of the Dutch grading system

The Education System of the Netherlands, Pier
World Education Series, AACRO, NAFSA, NUFFIC, 1996.

Credit conversion

Dutch institutions of higher education use the sEuropean Credit Transfer System (ECTS) to report progress in a student's studies. Each credit equals 28 hours of work by the student, including homework and 60 credits represent one academic year. Given the definition of the semester hour and typical homework expectations in US college programs, a semester hour may be thought of as representing about 45 hours of work. Consequently the Dutch credit approaches the semester hours in terms of the student load it represents. However, institutions may wish to develop their own conversion factors based on local definitions and practices.

Grading practices

The most common grading scale, used from elementary through university education in the Netherlands is the 1 to 10 scale given in the following table, wherein 10 is the highest grade, 6 the minimum pass, and 1 the lowest grade.

Table 1-10 grading scale

Grade Dutch term English term
10 uitmuntend excellent
9 zeer goed very good
8 goed good
7 ruim voldoende amply sufficient
6 voldoende sufficient
5 bijna voldoende almost sufficient
4 onvoldoende insufficient
3 gering low
2 slecht bad
1 zeer slecht very bad

Educators uniformly comment on the great difficulty in obtaining 9's and 10's and the respectability of 6's. There is also agreement that an 8 represents a high level of achievement, while grades 6 and 7 generally account for the majority of passing grades awarded.
Ik zou iedereen aanraden om het bovenstaande mee te laten wegen bij het beoordelen van Nederlandse cijfers. Het geeft toch zeer duidelijk aan dat het Nederlandse systeem anders is dan het Amerikaanse systeem. Bij het Amerikaanse systeem haalt iedereen bijna alleen maar A's en B's en soms C's. Mijn ervaring vertelt mij (College/University ervaring) dat het makkelijker is om A's en B's te halen in de VS dan 10-en in Nederland. Het is bijna onmogelijk (uitzonderingen daargelaten) om in Nederland alleen maar 10-en op je cijferlijst te hebben, terwijl het zondermeer haalbaar is (uiteraard met hard werken en het hebben van het juiste niveau en aanleg) om alleen maar A's op de cijferlijst te hebben in de VS.

Mij heeft het vertalen van mijn Nederlandse cijfers betrekkelijk weinig problemen opgelevert.

Ik heb zelf mijn transcript opgestelt en deze laten waarmerken door mijn instelling (Hogeschool Rotterdam). Daarnaast heb ik een Engels vertaling van wat mijn diploma waard aangevraagd op mijn instelling. Echter deze was nog niet beschikbaar omdat deze nog niet was goedgekeurd (moest goedgekeurd worden door het hoofdkantoor). Daarop heb ik de Engelse docente op mijn instelling verzocht om deze op te stellen door middel van het vertalen van de Nederlandse, aangezien ik deze op korte termijn nodig had. Deze heeft zij ondanks haar volle schema toch opgesteld en deze was erg professioneel opgesteld. Dit is eigenlijk een kostenloze alternatief op hetgeen wat eerder geoppert is.

Misschien is niet iedere docent(e) hiertoe bereid, maar nee heb je en ja kun je krijgen. Als je ze voldoende tijd geeft, je vraagt het ze vriendelijk en je legt ze de situatie uit, dan zijn ze vaak tot veel bereid, zoals mijn voorbeeld aantoont.

Met mijn transcripts ben ik wel toegelaten tot graduate school (mastersopleiding). Echter, ik heb dus wel al een tijdje in de VS gestudeerd en deze cijfers (GPA) zullen zondermeer ook van grote invloed geweest zijn.

Over het dilemma van de topicstarter sluit ik mij aan bij de anderen. De overstap van High school naar College is een zeer grote stap, zelfs voor Amerikaanse studenten. Je gaat dan namelijk van het wonen bij je ouders naar het "bijna-op-je-zelf-wonen". Het is een soort tussenstap, maar wel een zeer grote tussenstap. Je bent lange perioden weg bij je ouders, het niveau ligt hoger dan high school, veel nieuwe ervaringen, veel nieuwe vrienden, nieuwe opgeving, en nog veel meer. Bovendien zal je nu zelf zaken moet oplossen in plaats van dat je ouders dit kunnen doen. Voor een Nederlandse student is dit zelfs nog een stapje moeilijker, aangezien je vertrekt naar een compleet ander land. Als je de traditionele college gaat doen dan zul je dus niet bij je ouders wonen gedurende deze stappen, maar op campus.

Ik vermeldt dit niet om je te demotiveren of iets dergelijks. Een jaar college was voor mij een van de mooiste ervaringen van mijn leven, zoniet het mooiste tot nu toe. Maar als je gaat emigreren en je pakt daarbij meteen college erbij, moet je wel bereidt zijn om hard te werken.

PS. Zie een jaartje high school of een andere oplossing niet als een verspilling of dat je dus uiteindelijk een jaar minder werkt (en geld verdient). Zo moet je het niet bekijken. Je hebt je hele leven nog om te werken, maar de college ervaring is iets wat alleen nu kan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer